ÚVOD
Tato bakalářská práce se zabývá tématem senzorické integrace a využitím této terapie u dětí v předškolním věku s poruchou autistického spektra.
CÍL PRÁCE
Seznámit a rozšířit povědomí o metodice senzorické integrace a jejím uplatnění u dětí v předškolním věku s poruchami autistického spektra.
METODIKA
První část práce je tvořena teoretickými poznatky o senzorické integraci, poruchách autistického spektra a ergoterapii. Část druhá se zabývá kazuistikou vybraného dětského klienta s poruchou autistického spektra. K získání informací potřebných ke vstupnímu a výstupnímu vyšetření byly využity tyto metody: aspekce během terapie, rozhovor a vyplnění testů. K hodnocení stavu klienta byly vybrány 2 standardizované testy, a to WeeFIM (Functional independence measure for children) a Short sensory profile. Práce následně zahrnuje individuální krátkodobý ergoterapeutický plán, samotnou intervenci, dlouhodobý ergoterapeutický plán a shrnutí výsledků. Terapie byly realizovány formou her ve speciálně vybavené tělocvičně v Jirkově a byly při nich používány prvky senzorické integrace.
VÝSLEDKY
Ergoterapeutická intervence napomohla ke zlepšení hrubé motoriky, svalové síly, řeči, pozornosti, senzitivity v ústech, rovnováhy, bilaterální koordinace a sebeobsluhy (WeeFIM prokazuje zlepšení o 17 bodů). Zatímco test Short sensory profile poukazuje na zhoršení (o 2 body) v oblasti taktilního vnímání a na nevýrazné zlepšení, které nastalo u svalové síly (o 1 bod).
ZÁVĚR
Psaním této bakalářské práce jsem získala vědomosti o využití senzorické integrace u dětí s poruchami autistického spektra. Dále mi zpracování tématu pomohlo nabýt zkušenosti v rámci ergoterapie s dětmi.
Anotace v angličtině
INDRODUCTION
This bachelor thesis deals with the topic of sensory integration and the use of this therapy in preschool children with autism spectrum disorder.
THE AIM OF THE THESIS
To introduce and expand awareness of the methodology of sensory integration and its application in preschool children with autism spectrum disorders.
METHODOLOGY
The first part of the work consists of theoretical knowledge about sensory integration, autism spectrum disorders, and occupational therapy. The second part deals with the case study of a selected child client with an autism spectrum disorder. The following methods were used to obtain the information needed for the entrance and exit examination: aspects during therapy, interview, and filling out tests. 2 standardized tests, WeeFIM (Functional independence measure for children), and Short sensory profile, were chosen to assess the client's condition. The work then includes an individual short-term occupational therapy plan, the intervention itself, a long-term occupational therapy plan, and a summary of the results. Therapies were implemented in the form of games in a specially equipped gym in Jirkov and elements of sensory integration were used.
RESULTS
The occupational therapy intervention helped to improve gross motor skills, muscle strength, speech, attention, oral sensitivity, balance, bilateral coordination and self-care (WeeFIM shows an improvement of 17 points). While the Short sensory profile test points to a deterioration (by 2 points) in the area of tactile perception and an insignificant improvement in muscle strength (by 1 point).
CONCLUSION
By writing this bachelor thesis, I gained knowledge about the use of sensory integration in children with autism spectrum disorders. Furthermore, processing the topic helped me gain experience in occupational therapy with children.
Klíčová slova
Ergoterapie, poruchy autistického spektra, senzorická integrace
ÚVOD
Tato bakalářská práce se zabývá tématem senzorické integrace a využitím této terapie u dětí v předškolním věku s poruchou autistického spektra.
CÍL PRÁCE
Seznámit a rozšířit povědomí o metodice senzorické integrace a jejím uplatnění u dětí v předškolním věku s poruchami autistického spektra.
METODIKA
První část práce je tvořena teoretickými poznatky o senzorické integraci, poruchách autistického spektra a ergoterapii. Část druhá se zabývá kazuistikou vybraného dětského klienta s poruchou autistického spektra. K získání informací potřebných ke vstupnímu a výstupnímu vyšetření byly využity tyto metody: aspekce během terapie, rozhovor a vyplnění testů. K hodnocení stavu klienta byly vybrány 2 standardizované testy, a to WeeFIM (Functional independence measure for children) a Short sensory profile. Práce následně zahrnuje individuální krátkodobý ergoterapeutický plán, samotnou intervenci, dlouhodobý ergoterapeutický plán a shrnutí výsledků. Terapie byly realizovány formou her ve speciálně vybavené tělocvičně v Jirkově a byly při nich používány prvky senzorické integrace.
VÝSLEDKY
Ergoterapeutická intervence napomohla ke zlepšení hrubé motoriky, svalové síly, řeči, pozornosti, senzitivity v ústech, rovnováhy, bilaterální koordinace a sebeobsluhy (WeeFIM prokazuje zlepšení o 17 bodů). Zatímco test Short sensory profile poukazuje na zhoršení (o 2 body) v oblasti taktilního vnímání a na nevýrazné zlepšení, které nastalo u svalové síly (o 1 bod).
ZÁVĚR
Psaním této bakalářské práce jsem získala vědomosti o využití senzorické integrace u dětí s poruchami autistického spektra. Dále mi zpracování tématu pomohlo nabýt zkušenosti v rámci ergoterapie s dětmi.
Anotace v angličtině
INDRODUCTION
This bachelor thesis deals with the topic of sensory integration and the use of this therapy in preschool children with autism spectrum disorder.
THE AIM OF THE THESIS
To introduce and expand awareness of the methodology of sensory integration and its application in preschool children with autism spectrum disorders.
METHODOLOGY
The first part of the work consists of theoretical knowledge about sensory integration, autism spectrum disorders, and occupational therapy. The second part deals with the case study of a selected child client with an autism spectrum disorder. The following methods were used to obtain the information needed for the entrance and exit examination: aspects during therapy, interview, and filling out tests. 2 standardized tests, WeeFIM (Functional independence measure for children), and Short sensory profile, were chosen to assess the client's condition. The work then includes an individual short-term occupational therapy plan, the intervention itself, a long-term occupational therapy plan, and a summary of the results. Therapies were implemented in the form of games in a specially equipped gym in Jirkov and elements of sensory integration were used.
RESULTS
The occupational therapy intervention helped to improve gross motor skills, muscle strength, speech, attention, oral sensitivity, balance, bilateral coordination and self-care (WeeFIM shows an improvement of 17 points). While the Short sensory profile test points to a deterioration (by 2 points) in the area of tactile perception and an insignificant improvement in muscle strength (by 1 point).
CONCLUSION
By writing this bachelor thesis, I gained knowledge about the use of sensory integration in children with autism spectrum disorders. Furthermore, processing the topic helped me gain experience in occupational therapy with children.
Klíčová slova
Ergoterapie, poruchy autistického spektra, senzorická integrace
•Na základě vstupního ergoterapeutického vyšetření stanovení cíle ergoterapie a doporučení optimálního krátkodobého ergoterapeutického plánu – SI terapie, cvičení svalové síly, zlepšení reakcí na podněty, cvičení vestibulárního a propriocepčního systému, cvičení hrubé a jemné motoriky.
•Na základě vstupního ergoterapeutického vyšetření stanovení cíle ergoterapie a doporučení optimálního krátkodobého ergoterapeutického plánu – SI terapie, cvičení svalové síly, zlepšení reakcí na podněty, cvičení vestibulárního a propriocepčního systému, cvičení hrubé a jemné motoriky.
•Na základě výsledků výstupního ergoterapeutického vyšetření doporučení optimálního dlouhodobého plánu ergoterapie.
•Zhodnocení výsledků ergoterapie.
Seznam doporučené literatury
•ABDEL, K., E. AMEL a H. MOHAMMED, 2015. Effectiveness of sensory integration program in motor skills in children with autism. Egyptian Journal of Medical Human Genetics [online]. DOI: 10.1016/j.ejmhg.2014.12.008. ISSN 11108630. Dostupné z: http://linkinghub.elsevier.com/retrieve/pii/S1110863015000038
•AYRES, J., 2005. Sensory integration and the child. Understanding hidden sensory challanges. 25th Anniversary Edition. Los Angeles, California: Western Psychological Services. 211 p. ISBN 978-0-87424-437-3.
•JACOBS, D., S., BETTS D., E, 2013. Nácvik sebeobsluhy a sociálních dovedností u dětí s autismem. Praha: Portál, 152 s. ISBN 978-80-262-0498-5.
•JIANG, L., M. YE, Z. LI, J. DETAND, D. RUXU, J. A. SELF a J. GUNSING, 2017. Sensory Integration Training Tool Design for Children with Autism Spectrum Disorder. MATEC Web of Conferences [online]. DOI: 0.1051/matecconf/201710403006. ISSN 2261-236x. Dostupné z: http://www.matec-conferences.org/10.1051/matecconf/201710403006.
•MAILLOUX, Z., H. MILLER-KUHANECK a T. GLENNON, 2007. Understanding Ayres' Sensory Integration. OT Practice [online]. Dostupné na: https://www.researchgate.net/publication/289758466_Understanding_Ayres_Sensory_Integra tionR
•THOROVÁ, K., 2012. Poruchy autistického spektra: dětský autismus, atypický autismus, Aspergerův syndrom, dezintegrační porucha. Vyd. 2. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-0215-8.
Seznam doporučené literatury
•ABDEL, K., E. AMEL a H. MOHAMMED, 2015. Effectiveness of sensory integration program in motor skills in children with autism. Egyptian Journal of Medical Human Genetics [online]. DOI: 10.1016/j.ejmhg.2014.12.008. ISSN 11108630. Dostupné z: http://linkinghub.elsevier.com/retrieve/pii/S1110863015000038
•AYRES, J., 2005. Sensory integration and the child. Understanding hidden sensory challanges. 25th Anniversary Edition. Los Angeles, California: Western Psychological Services. 211 p. ISBN 978-0-87424-437-3.
•JACOBS, D., S., BETTS D., E, 2013. Nácvik sebeobsluhy a sociálních dovedností u dětí s autismem. Praha: Portál, 152 s. ISBN 978-80-262-0498-5.
•JIANG, L., M. YE, Z. LI, J. DETAND, D. RUXU, J. A. SELF a J. GUNSING, 2017. Sensory Integration Training Tool Design for Children with Autism Spectrum Disorder. MATEC Web of Conferences [online]. DOI: 0.1051/matecconf/201710403006. ISSN 2261-236x. Dostupné z: http://www.matec-conferences.org/10.1051/matecconf/201710403006.
•MAILLOUX, Z., H. MILLER-KUHANECK a T. GLENNON, 2007. Understanding Ayres' Sensory Integration. OT Practice [online]. Dostupné na: https://www.researchgate.net/publication/289758466_Understanding_Ayres_Sensory_Integra tionR
•THOROVÁ, K., 2012. Poruchy autistického spektra: dětský autismus, atypický autismus, Aspergerův syndrom, dezintegrační porucha. Vyd. 2. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-0215-8.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
grafy, tabulky
Převzato z knihovny
Ano
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka obhajovala bakalářskou práci na téma „Senzorická integrace u dítěte v předškolním věku s poruchou autistického spektra“. Cílem studentky bylo seznámit a rozšířit povědomí o metodice senzorické integrace a jejím uplatnění u dětí v předškolním věku s poruchami autistického spektra. V teoretické části své obhajoby popsala studentka poznatky o senzorické integraci, poruchách autistického spektra a ergoterapii. V hlavní části své obhajoby popsala studentka kazuistiku vybraného 3. letého dětského klienta s poruchou autistického spektra. Studentka využila metody aspekce, rozhovor a testování. K hodnocení stavu klienta vybrala studentka 2 standardizované testy, a to WeeFIM (Functional independence measure for children) a Short sensory profile. Studentka následně popsala zvolený krátkodobý ergoterapeutický plán a samotnou intervenci. Studentka popsala realizování jednotlivých terapií za využití prvků senzorické integrace ve senzorické tělocvičně v Jirkově. V závěru své obhajoby zhodnotila studenta výsledky své práce a popsala sestavení dlouhodobého ergoterapeutického plánu.
+ otázky vedoucího BP
V terapii jste používala několik pomůcek, které jste sama vyráběla. V čem byly tyto pomůcky specifické?
+ otázky oponenta BP
1.Jak byste vysvětlila, že došlo ke zhoršení v taktilní oblasti u dítěte?
2. Pokud na vašem pracovišti nebudete mít vybavenou místnost na SI, jak budete provádět vaše terapie u dětských klientů?
Studentka odpověděla na všechny otázky vedoucího práce a oponenta výborně. Prokázala erudovanost v dané problematice. Komise se shodla na závěrečném hodnocení obhajoby bakalářské práce známkou výborně.