Diplomová práce se zabývá výzkumem porozumění čtenému a motivací u žáků základních škol. Záměrem této práce je poukázat na důležitost motivace ke čtení
s porozuměním u žáků na prvním stupni základního vzdělávání.
Teoretická část seznámí čtenáře s používanými pojmy čtenářská gramotnost, porozumění čtenému a faktory, které ovlivňují čtení s porozuměním, motivace, sebepojetí, a dalšími faktory, které ovlivňují čtení s porozuměním. Cílem výzkumné části bylo získat odpověď na výzkumný problém formulovaný otázkou: ,,Jaký vliv má vnitřní motivace na schopnosti žáků ve třetích a pátých třídách porozumět čtenému textu?"
Data byla získána pomocí dotazníků, které obsahovaly dvě textové úlohy na čtení s porozuměním. Zkoumaný výzkumný vzorek tvořilo 115 žáků z Ústeckého kraje. Výsledky neprokázaly souvislost mezi vnitřní motivací, čtením s porozuměním a ani sebepojetím. Neprokázaly se ani statisticky významné rozdíly mezi žáky ve třetích a pátých ročnících na žádných z měřených proměnných. Naopak se ukázal vliv zájmu o text na čtení s porozuměním a na vnitřní motivaci ke čtení.
Anotace v angličtině
This thesis deals with quantitative research on reading comprehension and motivation among third and fifth grade students in elementary schools. The intention of this thesis is to highlight the relevance of the concept of literary education for pupils in the first stage of primary education.
The theoretical part introduces the reader to the concepts used in literacy, reading comprehension, factors that affect reading comprehension, motivation and self-concept. The aim of the research part was to answer the research problem formulated by the question: "What effect does intrinsic motivation have on third and fifth grade students reading comprehension skills?"
The data was collected by questionnaire method using two standardized reading comprehension texts. The research sample consisted of 115 pupils from the Ústí nad Labem region. The results did not show a relationship between intrinsic motivation, reading comprehension and self-concept, nor did they show statistically significant differences between third and fifth graders. On the contrary, the effect of interest in reading comprehension and intrinsic motivation was shown.
Klíčová slova
čtenářská gramotnost, čtení s porozuměním, motivace, vnitřní motivace, sebepojetí, mladší školní věk
Klíčová slova v angličtině
reading literacy, reading comprehension, motivation, intrinsic motivation, self-concept, elementary school age
Rozsah průvodní práce
58
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se zabývá výzkumem porozumění čtenému a motivací u žáků základních škol. Záměrem této práce je poukázat na důležitost motivace ke čtení
s porozuměním u žáků na prvním stupni základního vzdělávání.
Teoretická část seznámí čtenáře s používanými pojmy čtenářská gramotnost, porozumění čtenému a faktory, které ovlivňují čtení s porozuměním, motivace, sebepojetí, a dalšími faktory, které ovlivňují čtení s porozuměním. Cílem výzkumné části bylo získat odpověď na výzkumný problém formulovaný otázkou: ,,Jaký vliv má vnitřní motivace na schopnosti žáků ve třetích a pátých třídách porozumět čtenému textu?"
Data byla získána pomocí dotazníků, které obsahovaly dvě textové úlohy na čtení s porozuměním. Zkoumaný výzkumný vzorek tvořilo 115 žáků z Ústeckého kraje. Výsledky neprokázaly souvislost mezi vnitřní motivací, čtením s porozuměním a ani sebepojetím. Neprokázaly se ani statisticky významné rozdíly mezi žáky ve třetích a pátých ročnících na žádných z měřených proměnných. Naopak se ukázal vliv zájmu o text na čtení s porozuměním a na vnitřní motivaci ke čtení.
Anotace v angličtině
This thesis deals with quantitative research on reading comprehension and motivation among third and fifth grade students in elementary schools. The intention of this thesis is to highlight the relevance of the concept of literary education for pupils in the first stage of primary education.
The theoretical part introduces the reader to the concepts used in literacy, reading comprehension, factors that affect reading comprehension, motivation and self-concept. The aim of the research part was to answer the research problem formulated by the question: "What effect does intrinsic motivation have on third and fifth grade students reading comprehension skills?"
The data was collected by questionnaire method using two standardized reading comprehension texts. The research sample consisted of 115 pupils from the Ústí nad Labem region. The results did not show a relationship between intrinsic motivation, reading comprehension and self-concept, nor did they show statistically significant differences between third and fifth graders. On the contrary, the effect of interest in reading comprehension and intrinsic motivation was shown.
Klíčová slova
čtenářská gramotnost, čtení s porozuměním, motivace, vnitřní motivace, sebepojetí, mladší školní věk
Klíčová slova v angličtině
reading literacy, reading comprehension, motivation, intrinsic motivation, self-concept, elementary school age
Zásady pro vypracování
Na základě svých praktických zkušeností s žáky prvního stupně jsem zaznamenala veliké deficity v jejich čtení. Žáci čtou velmi málo a mají potíže porozumět čtenému textu. Schopnost porozumět zadanému textu ovlivňuje mnohé oblasti jejich života, jako je průběh vzdělávání, profesní uplatnění a zároveň zasahuje do osobnostní roviny člověka (Presslerová & Rusnáková, 2015). Už ve druhé třídě by se žáci měli orientovat v textu a udržet během jeho čtení pozornost. Součástí čtení je také schopnost pochopit požadavky, které jsou na žáka kladeny a snažit se dosáhnout svých stanovených cílů (Winne & Hadwin, 1998). Dle zjištění studií PISA úroveň čtenářské gramotnosti českých žáků od roku 2012 stagnuje (PISA, 2018). Nízká úroveň gramotnosti je ovlivňována velkým množství okolností, které na sebe vzájemně působí a jsou na sobě závislé. Tyto faktory lze rozdělit na vnitřní a vnější. Vnitřními faktory ovlivňující rozvoj čtenářské gramotnosti jsou například vrozené genetické dispozice, čtenářské strategie, zájem, motivace, charakter žáka a intelektové schopnosti žáka. Vnější vlivy ovlivňující čtenářskou gramotnost lze přidělit vlivu rodinného prostředí, vlivu školního prostředí a pedagogů, mimoškolních a mimorodinných faktorů (Najvarová, 2011).
Vnitřní motivace vychází z předpokladu, jenž tvrdí, že každý člověk obsahuje přirozený pud zvídavosti, který není vázán na ohodnocení, či hmotný výsledek. Podněcuje spontánní bádání a zkoumání, čímž umožňuje objevování nových kompetencí a osobnostní růst (Burden, 2000). Žák, který je vnitřně motivován je ve školním prostředí aktivní a zajímá se o učení, které ho baví. Díky tomu může žák zvolit učební strategie, které jsou náročnější a umožňují si informace hlouběji osvojit (Lepper, 1988). Studie od Guthrie a jeho kolegů (2007) odhalila, že žáci vnitřně motivovaní ke čtení nebo s pozitivnějšími čtenářskými postoji mají větší pravděpodobnost, že budou číst lépe, než ti, kteří nejsou vnitřně motivovaní. Toto naznačuje i fakt, který ukazuje, že studenti s vysokou vnitřní motivací, měli vždy hlubokou vzpomínku na informace s velkým porozuměním. Zatímco studenti s nízkou motivací si jen ztěžka pamatovali obsah knihy.
Tato studie pomocí dotazníkové metody prozkoumá vliv sebepojetí a vnitřní motivace žáků 3. a 5. ročníku na jejich čtení s porozuměním. Navrhovaný kvalifikační projekt se bude zabývat výzkumným problémem formulovaným otázkou: Jaký vliv má sebepojetí a vnitřní motivace na čtení s porozuměním? Hlavními předpoklady zkoumaného problému budou tyto hypotézy:
H1 Vnitřní motivace má pozitivní vztah se čtením s porozuměním (Wigfield & Guthtrie, 1997).
H2 Sebepojetí souvisí (a) se čtením s porozuměním a (b) s vnitřní motivací (Retelsdorf, Köller, & Möller, 2014).
H3 Žáci 5. ročníku se v porovnání se žáky ze 3. ročnku budou lišit (a) ve čtení s porozuměním, (b) vnitřní motivaci a (c) v jejich sebepojetí (Grygiel, Modzelewski & Pisarek, 2017).
Výsledky budou analyzovány statistickými metodami a porovnány s výstupy zahraničních studií. Porovnání bude diskutováno s ohledem na zvolené metody sběru dat, cílovou populaci a zvolený kontext studie.
Významem této diplomové práce bude vyplnění mezery v Českých výzkumných pracích, které se doposud věnovali vlivu vnitřní motivace a sebepojetí na čtení s porozuměním jen velmi málo. Přínosem této práce bude zisk poznatků o motivaci žáků ke čtení, které může přinést výhody pracovníkům v oblasti školství a sociálních prací. Poukáže na závažnost pojetí literární výchovy a také význam uvedených hledisek v procesu základního vzdělávání u žáků prvního stupně.
Zásady pro vypracování
Na základě svých praktických zkušeností s žáky prvního stupně jsem zaznamenala veliké deficity v jejich čtení. Žáci čtou velmi málo a mají potíže porozumět čtenému textu. Schopnost porozumět zadanému textu ovlivňuje mnohé oblasti jejich života, jako je průběh vzdělávání, profesní uplatnění a zároveň zasahuje do osobnostní roviny člověka (Presslerová & Rusnáková, 2015). Už ve druhé třídě by se žáci měli orientovat v textu a udržet během jeho čtení pozornost. Součástí čtení je také schopnost pochopit požadavky, které jsou na žáka kladeny a snažit se dosáhnout svých stanovených cílů (Winne & Hadwin, 1998). Dle zjištění studií PISA úroveň čtenářské gramotnosti českých žáků od roku 2012 stagnuje (PISA, 2018). Nízká úroveň gramotnosti je ovlivňována velkým množství okolností, které na sebe vzájemně působí a jsou na sobě závislé. Tyto faktory lze rozdělit na vnitřní a vnější. Vnitřními faktory ovlivňující rozvoj čtenářské gramotnosti jsou například vrozené genetické dispozice, čtenářské strategie, zájem, motivace, charakter žáka a intelektové schopnosti žáka. Vnější vlivy ovlivňující čtenářskou gramotnost lze přidělit vlivu rodinného prostředí, vlivu školního prostředí a pedagogů, mimoškolních a mimorodinných faktorů (Najvarová, 2011).
Vnitřní motivace vychází z předpokladu, jenž tvrdí, že každý člověk obsahuje přirozený pud zvídavosti, který není vázán na ohodnocení, či hmotný výsledek. Podněcuje spontánní bádání a zkoumání, čímž umožňuje objevování nových kompetencí a osobnostní růst (Burden, 2000). Žák, který je vnitřně motivován je ve školním prostředí aktivní a zajímá se o učení, které ho baví. Díky tomu může žák zvolit učební strategie, které jsou náročnější a umožňují si informace hlouběji osvojit (Lepper, 1988). Studie od Guthrie a jeho kolegů (2007) odhalila, že žáci vnitřně motivovaní ke čtení nebo s pozitivnějšími čtenářskými postoji mají větší pravděpodobnost, že budou číst lépe, než ti, kteří nejsou vnitřně motivovaní. Toto naznačuje i fakt, který ukazuje, že studenti s vysokou vnitřní motivací, měli vždy hlubokou vzpomínku na informace s velkým porozuměním. Zatímco studenti s nízkou motivací si jen ztěžka pamatovali obsah knihy.
Tato studie pomocí dotazníkové metody prozkoumá vliv sebepojetí a vnitřní motivace žáků 3. a 5. ročníku na jejich čtení s porozuměním. Navrhovaný kvalifikační projekt se bude zabývat výzkumným problémem formulovaným otázkou: Jaký vliv má sebepojetí a vnitřní motivace na čtení s porozuměním? Hlavními předpoklady zkoumaného problému budou tyto hypotézy:
H1 Vnitřní motivace má pozitivní vztah se čtením s porozuměním (Wigfield & Guthtrie, 1997).
H2 Sebepojetí souvisí (a) se čtením s porozuměním a (b) s vnitřní motivací (Retelsdorf, Köller, & Möller, 2014).
H3 Žáci 5. ročníku se v porovnání se žáky ze 3. ročnku budou lišit (a) ve čtení s porozuměním, (b) vnitřní motivaci a (c) v jejich sebepojetí (Grygiel, Modzelewski & Pisarek, 2017).
Výsledky budou analyzovány statistickými metodami a porovnány s výstupy zahraničních studií. Porovnání bude diskutováno s ohledem na zvolené metody sběru dat, cílovou populaci a zvolený kontext studie.
Významem této diplomové práce bude vyplnění mezery v Českých výzkumných pracích, které se doposud věnovali vlivu vnitřní motivace a sebepojetí na čtení s porozuměním jen velmi málo. Přínosem této práce bude zisk poznatků o motivaci žáků ke čtení, které může přinést výhody pracovníkům v oblasti školství a sociálních prací. Poukáže na závažnost pojetí literární výchovy a také význam uvedených hledisek v procesu základního vzdělávání u žáků prvního stupně.
Seznam doporučené literatury
BURDEN, Paul R. Powerful Classroom Management Strategies: Motivating Students to Learn [online]. 1. Thousand Oaks, California: A Sage publication Company, 2000, s. 26 [cit. 2021-12-13]. ISBN 0-7619-7563-2. Dostupné z: https://books.google.tt/books?id=BbJJzPLe_9IC&printsec=frontcover#v=onepage&q&f=false
GRYGIEL, Pawel, Michal MODZELEWSKI a Jola PISAREK. Academic self-concept and achievement in Polish primary schools: cross-lagged modelling and gender-specific effects. Eur J Psychol Educ [online]. 2017, 32, 407-429 [cit. 2022-01-01]. Dostupné z: doi:https://doi.org/10.1007/s10212-016-0300-2
GUTHRIE, John, Lauren A. HOA, Allan WIGFIELD, Stephen TONKS, Nicole HUMENICK Erin LITTLES(2007). Reading motivation and reading comprehension growth in the later elementary years. Contemporary Educational Psychology [online]. 2007(32), 282 - 313 [cit. 2021-12-13]. Dostupné z: doi:10.1016/j.cedpsych.2006.05.004.
HAVEL, Jiří a Veronika NAJVAROVÁ. Rozvíjení gramotnosti ve výuce na 1. stupni ZŠ [online]. 1. Brno: Masarykova univerzita, 2011, s. 33-36 [cit. 2021-12-13]. ISBN 978-80-210-5714-2. Dostupné z:https://docplayer.cz/218565914-Rozvijeni-gramotnosti-ve-vyuce-na-1-stupni-zs-jiri-havel-veronika-najvarova-a-kol.html
LEPPER, Mark R. Motivational Considerations in the Study of Instruction. Cognition and Instruction [online]. 1988, 5(4), 289-309 [cit. 2021-12-11]. ISSN 0737-0008. Dostupné z: doi:10.1207/s1532690xci0504_3
Mezinárodní šetření PISA 2018: národní zpráva [online]. 1. Praha: Česká školní inspekce, 2019, s. 15 [cit. 2021-12-13]. ISBN 978-80-88087-24-3. Dostupné z: https://www.csicr.cz/Csicr/media/Prilohy/PDF_el._publikace/Mezin%C3%A1rodn%C3%AD%20%C5%A1et%C5%99en%C3%AD/ID_99_Koncepcni-ramec-PISA-2018_pro_web.pdf
PRESSLEROVÁ, Pavla a Kristýna RUSNÁKOVÁ. Slabí čtenáři v kontextu porozumění čtenému - přehledová studie. E-psychologie [online]. 2015, 9(1), 29-41 [cit. 2021-12-13]. Dostupné z: https://e-psycholog.eu/pdf/presslerova_rusnakova.pdf
RETELSDORF, Jan, Olaf KÖLLER a Jens MÖLLER. Reading achievement and reading self-concept – Testing the reciprocal effects model. Learning and Instruction [online]. 2014, (29), 21-30 [cit. 2022-01-01]. Dostupné z: doi:10.1016/j.learninstruc.2013.07.004.
WIGFIELD, Allan a John T. GUNTHRIE. Relations of children's motivation for reading to the amount and breadth or their reading. Journal of Educational Psychology [online]. 1997, 89(3), 420-432 [cit. 2022-01-01]. Dostupné z: doi:https://doi.org/10.1037/0022-0663.89.3.420
WINNE, Philip H. a Allyson F. HADWIN. Studying as self-regulated learning. Handbook of Self-Regulation of Learning and Performance [online]. 1. 5 Howick Place, London SW1P 1WG, UK: Routledge, 2017, s. 37 [cit. 2021-12-13]. ISBN 9781315697048. Dostupné z: https://www.routledgehandbooks.com/doi/10.4324/9781315697048.ch3
Seznam doporučené literatury
BURDEN, Paul R. Powerful Classroom Management Strategies: Motivating Students to Learn [online]. 1. Thousand Oaks, California: A Sage publication Company, 2000, s. 26 [cit. 2021-12-13]. ISBN 0-7619-7563-2. Dostupné z: https://books.google.tt/books?id=BbJJzPLe_9IC&printsec=frontcover#v=onepage&q&f=false
GRYGIEL, Pawel, Michal MODZELEWSKI a Jola PISAREK. Academic self-concept and achievement in Polish primary schools: cross-lagged modelling and gender-specific effects. Eur J Psychol Educ [online]. 2017, 32, 407-429 [cit. 2022-01-01]. Dostupné z: doi:https://doi.org/10.1007/s10212-016-0300-2
GUTHRIE, John, Lauren A. HOA, Allan WIGFIELD, Stephen TONKS, Nicole HUMENICK Erin LITTLES(2007). Reading motivation and reading comprehension growth in the later elementary years. Contemporary Educational Psychology [online]. 2007(32), 282 - 313 [cit. 2021-12-13]. Dostupné z: doi:10.1016/j.cedpsych.2006.05.004.
HAVEL, Jiří a Veronika NAJVAROVÁ. Rozvíjení gramotnosti ve výuce na 1. stupni ZŠ [online]. 1. Brno: Masarykova univerzita, 2011, s. 33-36 [cit. 2021-12-13]. ISBN 978-80-210-5714-2. Dostupné z:https://docplayer.cz/218565914-Rozvijeni-gramotnosti-ve-vyuce-na-1-stupni-zs-jiri-havel-veronika-najvarova-a-kol.html
LEPPER, Mark R. Motivational Considerations in the Study of Instruction. Cognition and Instruction [online]. 1988, 5(4), 289-309 [cit. 2021-12-11]. ISSN 0737-0008. Dostupné z: doi:10.1207/s1532690xci0504_3
Mezinárodní šetření PISA 2018: národní zpráva [online]. 1. Praha: Česká školní inspekce, 2019, s. 15 [cit. 2021-12-13]. ISBN 978-80-88087-24-3. Dostupné z: https://www.csicr.cz/Csicr/media/Prilohy/PDF_el._publikace/Mezin%C3%A1rodn%C3%AD%20%C5%A1et%C5%99en%C3%AD/ID_99_Koncepcni-ramec-PISA-2018_pro_web.pdf
PRESSLEROVÁ, Pavla a Kristýna RUSNÁKOVÁ. Slabí čtenáři v kontextu porozumění čtenému - přehledová studie. E-psychologie [online]. 2015, 9(1), 29-41 [cit. 2021-12-13]. Dostupné z: https://e-psycholog.eu/pdf/presslerova_rusnakova.pdf
RETELSDORF, Jan, Olaf KÖLLER a Jens MÖLLER. Reading achievement and reading self-concept – Testing the reciprocal effects model. Learning and Instruction [online]. 2014, (29), 21-30 [cit. 2022-01-01]. Dostupné z: doi:10.1016/j.learninstruc.2013.07.004.
WIGFIELD, Allan a John T. GUNTHRIE. Relations of children's motivation for reading to the amount and breadth or their reading. Journal of Educational Psychology [online]. 1997, 89(3), 420-432 [cit. 2022-01-01]. Dostupné z: doi:https://doi.org/10.1037/0022-0663.89.3.420
WINNE, Philip H. a Allyson F. HADWIN. Studying as self-regulated learning. Handbook of Self-Regulation of Learning and Performance [online]. 1. 5 Howick Place, London SW1P 1WG, UK: Routledge, 2017, s. 37 [cit. 2021-12-13]. ISBN 9781315697048. Dostupné z: https://www.routledgehandbooks.com/doi/10.4324/9781315697048.ch3