Diplomová práce se zabývá Taneční a pohybovou výchovou na prvním stupni základní školy, specializovanou na moderní tanec, která je doplňujícím vzdělávacím oborem. Hlavním cílem práce je vytvořit několik vyučovacích jednotek, které jsou zaměřeny
na moderní tanec. V teoretické části jsou vysvětleny pojmy: tanec, ontogeneze u žáků mladšího školního věku, pohyb, taneční a pohybová výchova a jaké jsou požadavky na pedagoga. Objasněny jsou zde také jednotlivé oblasti Rámcového vzdělávacího programu
pro základní školy. V hlavní části najdeme deset vyučovacích jednotek, které jsou zaměřeny na taneční a pohybovou výchovu zaměřenou na moderní tanec. Věkové rozpětí dětí ve vyučovacích jednotkách je mladší školní věk. Jednotlivé vyučovací jednotky byly realizovány v Základní umělecké škole v Litvínově.
Anotace v angličtině
The diploma thesis deals with Dance and Movement Education at the first level of primary school, specializing in modern dance, which is a complementary educational field. The main aim of the work is to create several teaching units that focuse on modern dance. The theoretical part explains the concepts: dance, ontogeny in pupils of younger school age, movement, dance and movement education and what are the requirements for the teacher. The different areas of the Framework Curriculum for Primary Schools are also clarified. In the main part, we find ten teaching units that focus on dance and movement education centred on modern dance. The age range of the children in the teaching units is younger school age. The individual teaching units were implemented in the Primary Scho-ol of Arts in Litvínov.
Klíčová slova
Taneční a pohybová výchova, moderní tanec, tanec, pohyb, rámcový vzdělávací program, mladší školní věk
Klíčová slova v angličtině
Dance and movement education, modern dance, dance, movement, Framework Educational Programme, junior school age
Rozsah průvodní práce
84
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se zabývá Taneční a pohybovou výchovou na prvním stupni základní školy, specializovanou na moderní tanec, která je doplňujícím vzdělávacím oborem. Hlavním cílem práce je vytvořit několik vyučovacích jednotek, které jsou zaměřeny
na moderní tanec. V teoretické části jsou vysvětleny pojmy: tanec, ontogeneze u žáků mladšího školního věku, pohyb, taneční a pohybová výchova a jaké jsou požadavky na pedagoga. Objasněny jsou zde také jednotlivé oblasti Rámcového vzdělávacího programu
pro základní školy. V hlavní části najdeme deset vyučovacích jednotek, které jsou zaměřeny na taneční a pohybovou výchovu zaměřenou na moderní tanec. Věkové rozpětí dětí ve vyučovacích jednotkách je mladší školní věk. Jednotlivé vyučovací jednotky byly realizovány v Základní umělecké škole v Litvínově.
Anotace v angličtině
The diploma thesis deals with Dance and Movement Education at the first level of primary school, specializing in modern dance, which is a complementary educational field. The main aim of the work is to create several teaching units that focuse on modern dance. The theoretical part explains the concepts: dance, ontogeny in pupils of younger school age, movement, dance and movement education and what are the requirements for the teacher. The different areas of the Framework Curriculum for Primary Schools are also clarified. In the main part, we find ten teaching units that focus on dance and movement education centred on modern dance. The age range of the children in the teaching units is younger school age. The individual teaching units were implemented in the Primary Scho-ol of Arts in Litvínov.
Klíčová slova
Taneční a pohybová výchova, moderní tanec, tanec, pohyb, rámcový vzdělávací program, mladší školní věk
Klíčová slova v angličtině
Dance and movement education, modern dance, dance, movement, Framework Educational Programme, junior school age
Zásady pro vypracování
1. Zpracování kvalifikační práce bude realizováno v souladu se směrnicemi PF UJEP a doporučeními dané katedrou TVS.
2. Práce bude realizována v souladu s dodržováním autorského zákona a zásadami na ochranu osobních údajů.
3. Získávání materiálu bude pořízeno pomocí videosnímku, který bude probíhat v rámci kroužků či hodin TV, zároveň bude videosnímek podléhat GDPR.
4. Kvalifikační práce bude vycházet z odborných zdrojů domácího a zahraničního původu, z odpovídajících ověřených pramenů.
5. Práce bude konzultována s vedoucím práce a vyhotovím vyučovací jednotku s videosestřihy v DVD příloze nebo výběr cvičení v DVD příloze.
Teoretická část
Význam tělesného pohybu pro jedince
Pohybová ontogeneze
Tanec a jeho přínos pro zdravý vývoj
Rytmická a pohybová výchova
Taneční a pohybová výchova
Historie tance
Metodické aspekty
Cíl
Cílem praktické části je vytvořit zásobník tanečně-pohybových her, příprav, které budou moci využívat vedoucí tanečních souborů nebo samotní učitelé na základní škole.
Metodika příprav
Pořízení tanečně pohybových příprav bude probíhat pomocí videosnímku na tanečním sále v základní umělecké škole. Všichni zúčastnění videosnímku budou děti mladšího školního věku.
Zásady pro vypracování
1. Zpracování kvalifikační práce bude realizováno v souladu se směrnicemi PF UJEP a doporučeními dané katedrou TVS.
2. Práce bude realizována v souladu s dodržováním autorského zákona a zásadami na ochranu osobních údajů.
3. Získávání materiálu bude pořízeno pomocí videosnímku, který bude probíhat v rámci kroužků či hodin TV, zároveň bude videosnímek podléhat GDPR.
4. Kvalifikační práce bude vycházet z odborných zdrojů domácího a zahraničního původu, z odpovídajících ověřených pramenů.
5. Práce bude konzultována s vedoucím práce a vyhotovím vyučovací jednotku s videosestřihy v DVD příloze nebo výběr cvičení v DVD příloze.
Teoretická část
Význam tělesného pohybu pro jedince
Pohybová ontogeneze
Tanec a jeho přínos pro zdravý vývoj
Rytmická a pohybová výchova
Taneční a pohybová výchova
Historie tance
Metodické aspekty
Cíl
Cílem praktické části je vytvořit zásobník tanečně-pohybových her, příprav, které budou moci využívat vedoucí tanečních souborů nebo samotní učitelé na základní škole.
Metodika příprav
Pořízení tanečně pohybových příprav bude probíhat pomocí videosnímku na tanečním sále v základní umělecké škole. Všichni zúčastnění videosnímku budou děti mladšího školního věku.
Seznam doporučené literatury
JEŘÁBKOVÁ, Jarmila. Taneční průprava: odborná příručka pro učitele tanečních oborů lidových škol umění. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1979. Odborná literatura pro veřejnost. ISBN 14-456-86.
KRÖSCHLOVÁ, Jarmila. Nauka o pohybu: odborný učební text pro pedagogy tance. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1975. ISBN 14-333-80.
KURKOVÁ, Libuše. Tanec a hudba. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1987. ISBN 14-478-87.
LÖSSL, Jiří. Rytmická, pohybová a taneční výchova mladšího žactva: deset lekcí pro začínající pedagogy. Praha: NIPOS-ARTAMA, Národní informační a poradenské středisko pro kulturu ve spolupráci s "my", sdružením pro taneční a pohybové divadlo Praha, 2007. Pohyb. ISBN 978-80-7068-214-2.
RELLICHOVÁ, Ludmila. Taneční tvorba pro děti a s dětmi: ukázky taneční tvorby jako výsledku výchovně vzdělávacího procesu. Druhé vydání. Praha: NIPOS-ARTAMA, Národní informační a poradenské středisko pro kulturu, 2015. Pohyb. ISBN 978-80-7068-291-3.
Seznam doporučené literatury
JEŘÁBKOVÁ, Jarmila. Taneční průprava: odborná příručka pro učitele tanečních oborů lidových škol umění. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1979. Odborná literatura pro veřejnost. ISBN 14-456-86.
KRÖSCHLOVÁ, Jarmila. Nauka o pohybu: odborný učební text pro pedagogy tance. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1975. ISBN 14-333-80.
KURKOVÁ, Libuše. Tanec a hudba. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1987. ISBN 14-478-87.
LÖSSL, Jiří. Rytmická, pohybová a taneční výchova mladšího žactva: deset lekcí pro začínající pedagogy. Praha: NIPOS-ARTAMA, Národní informační a poradenské středisko pro kulturu ve spolupráci s "my", sdružením pro taneční a pohybové divadlo Praha, 2007. Pohyb. ISBN 978-80-7068-214-2.
RELLICHOVÁ, Ludmila. Taneční tvorba pro děti a s dětmi: ukázky taneční tvorby jako výsledku výchovně vzdělávacího procesu. Druhé vydání. Praha: NIPOS-ARTAMA, Národní informační a poradenské středisko pro kulturu, 2015. Pohyb. ISBN 978-80-7068-291-3.