Cílem diplomové práce je oživení hodin výtvarné výchovy vžitém prostoru dětí. V teoretické části práce je specifikovaný veřejný prostor a umění v něm, včetně vybraných umělců, kteří se stali inspirací žákovských prací v praktické části diplomové práce. Praktickou část tvoří výtvarná díla žáků prvního stupně základní školy, jejichž cílem je výtvarně ozvláštnit jimi známe prostředí a rozvíjet jejich tvůrčí myšlení.
Anotace v angličtině
The aim of the diploma thesis is to animate the children's space in art education classes. In the theoretical part, the public space and the art in it are specified, including selected artists who became the inspiration for the students's works in the practical part of the diploma thesis. The practical part consists of artworks of students of the first grade of elementary school, whose goal is to artistically make their familiar environment special and to develop their creative thinking.
Klíčová slova
Veřejný prostor, akční umění, happening, performance, land art, artefiletika, výtvarná výchova
Klíčová slova v angličtině
Public space, action art, happening, performance art, land art, artephyletics, art education
Rozsah průvodní práce
117
Jazyk
CZ
Anotace
Cílem diplomové práce je oživení hodin výtvarné výchovy vžitém prostoru dětí. V teoretické části práce je specifikovaný veřejný prostor a umění v něm, včetně vybraných umělců, kteří se stali inspirací žákovských prací v praktické části diplomové práce. Praktickou část tvoří výtvarná díla žáků prvního stupně základní školy, jejichž cílem je výtvarně ozvláštnit jimi známe prostředí a rozvíjet jejich tvůrčí myšlení.
Anotace v angličtině
The aim of the diploma thesis is to animate the children's space in art education classes. In the theoretical part, the public space and the art in it are specified, including selected artists who became the inspiration for the students's works in the practical part of the diploma thesis. The practical part consists of artworks of students of the first grade of elementary school, whose goal is to artistically make their familiar environment special and to develop their creative thinking.
Klíčová slova
Veřejný prostor, akční umění, happening, performance, land art, artefiletika, výtvarná výchova
Klíčová slova v angličtině
Public space, action art, happening, performance art, land art, artephyletics, art education
Zásady pro vypracování
1. Studentka se podrobně seznámí se směrnicí děkana PF UJEP Ústí nad Labem č. 5E/2019 a bude dbát na její dodržování.
2. Studentka bude průběžně konzultovat dílčí zpracování své kvalifikační práce a hrubý koncept předloží dva měsíce před odevzdáním práce.
3. Práce bude realizována v souladu s dodržováním autorského zákona a zásadami na ochranu osobních údajů.
4. Na základě prostudované literatury bude vypracována teoretická část diplomové práce, která vytvoří teoretický rámec praktické části práce. Budou v ní obsaženy kapitoly shrnující výtvarné techniky a materiály, didaktická východiska výtvarných činností, kontexty k dějinám umění a ŠVP a RVP.
5. Praktickou část bude tvořit výtvarný projekt realizovaný se žáky 1. stupně základní školy v rámci 12 vyučovacích jednotek v hodinách výtvarné výchovy. Cílem tohoto projektu bude seznámit žáky s výtvarným směrem land art a transformace vyjadřovacích možností land artu v žákovské tvorbě, která bude kvalitativně vyhodnocena.
6. Součástí diplomové práce bude autorská tvorba v kontextu cíle diplomové práce.
Zásady pro vypracování
1. Studentka se podrobně seznámí se směrnicí děkana PF UJEP Ústí nad Labem č. 5E/2019 a bude dbát na její dodržování.
2. Studentka bude průběžně konzultovat dílčí zpracování své kvalifikační práce a hrubý koncept předloží dva měsíce před odevzdáním práce.
3. Práce bude realizována v souladu s dodržováním autorského zákona a zásadami na ochranu osobních údajů.
4. Na základě prostudované literatury bude vypracována teoretická část diplomové práce, která vytvoří teoretický rámec praktické části práce. Budou v ní obsaženy kapitoly shrnující výtvarné techniky a materiály, didaktická východiska výtvarných činností, kontexty k dějinám umění a ŠVP a RVP.
5. Praktickou část bude tvořit výtvarný projekt realizovaný se žáky 1. stupně základní školy v rámci 12 vyučovacích jednotek v hodinách výtvarné výchovy. Cílem tohoto projektu bude seznámit žáky s výtvarným směrem land art a transformace vyjadřovacích možností land artu v žákovské tvorbě, která bude kvalitativně vyhodnocena.
6. Součástí diplomové práce bude autorská tvorba v kontextu cíle diplomové práce.
Seznam doporučené literatury
BALEKA, Jan. Výtvarné umění výkladový slovník. Praha: Akademie, 1997. ISBN 80-200-0609-5.
COUFALOVÁ, Jana. Projektové vyučování pro první stupeň základní školy: náměty pro učitele. Praha: Fortuna, 2006. ISBN 80-716-8958-0.
GRANDE, John, K. Balance: art and nature. New ed. New York: Black Rose, 2004. ISBN 978-1551642352.
CHALUPECKÝ, Jindřich. Cestou necestou. Jinočany: H&H, 1999. ISBN 80-86022-61-7.
KAFKA, Ivan. Ivan Kafka 1975-2005: [realizace pro krajinu, prostor a město = Realisationen für Landschaft, Raum und Stadt. Praha: Art D - Grafický ateliér Černý, c2006. ISBN isbn80-902892-9-0.
KASTNER, Jeffrey a Brian WALLIS. Land and environmental art. London: Phaidon, 1998. ISBN 0-7148-4519-1.
ROESELOVÁ, Věra. Techniky ve výtvarné výchově. Praha: Sarah, c1996. ISBN isbn80-902267-1-x.
ROESELOVÁ, Věra. Námět ve výtvarné výchově. Upr. vyd. Praha: Sarah, 2000, c1995. ISBN 80-902267-4-4.
UŽDIL, Jaromír. Čáry, klikyháky, paňáci a auta: výtvarný projev a psychický život dítěte. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-599-7.
ZHOŘ, Igor. Proměny soudobého výtvarného umění. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1992. ISBN 80-04-25555-8.
Seznam doporučené literatury
BALEKA, Jan. Výtvarné umění výkladový slovník. Praha: Akademie, 1997. ISBN 80-200-0609-5.
COUFALOVÁ, Jana. Projektové vyučování pro první stupeň základní školy: náměty pro učitele. Praha: Fortuna, 2006. ISBN 80-716-8958-0.
GRANDE, John, K. Balance: art and nature. New ed. New York: Black Rose, 2004. ISBN 978-1551642352.
CHALUPECKÝ, Jindřich. Cestou necestou. Jinočany: H&H, 1999. ISBN 80-86022-61-7.
KAFKA, Ivan. Ivan Kafka 1975-2005: [realizace pro krajinu, prostor a město = Realisationen für Landschaft, Raum und Stadt. Praha: Art D - Grafický ateliér Černý, c2006. ISBN isbn80-902892-9-0.
KASTNER, Jeffrey a Brian WALLIS. Land and environmental art. London: Phaidon, 1998. ISBN 0-7148-4519-1.
ROESELOVÁ, Věra. Techniky ve výtvarné výchově. Praha: Sarah, c1996. ISBN isbn80-902267-1-x.
ROESELOVÁ, Věra. Námět ve výtvarné výchově. Upr. vyd. Praha: Sarah, 2000, c1995. ISBN 80-902267-4-4.
UŽDIL, Jaromír. Čáry, klikyháky, paňáci a auta: výtvarný projev a psychický život dítěte. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-599-7.
ZHOŘ, Igor. Proměny soudobého výtvarného umění. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1992. ISBN 80-04-25555-8.