Zdravotnické operační středisko (ZOS) jako první článek v organizaci a poskytování přednemocniční neodkladné péče, zajišťuje volajícímu u stavů, které jsou k tomu indikovány telefonicky asistovanou první pomoc (TAPP). Tato bakalářská práce shrnuje účel a funkci ZOS, telefonicky asistovanou resuscitaci (TANR), která je součástí TAPP. Jejím hlavním cílem je zhodnocení kvality poskytování TANR.
Pro výzkumnou část byla provedena analýza hovorů a výjezdů na Zdravotnické záchranné službě Středočeského kraje. K analýze byla využita metoda PRISMA 2009 Flow chart, do které byly zařazeny všechny hovory na tísňovu linku, u kterých byl operátorem přiřazen příznak TANR. Tento příznak se přiřazuje každému příchozímu volání, u kterého je TANR poskytována. Selekcí byly do analýzy zařazeny pouze hovory, které splnily výzkumná kritéria. Kromě samotné TANR, byla provedena analýza práce výjezdových skupin a svědků na místě.
Z analýzy vyplývá, že kvalita poskytování TANR je na velmi vysoké úrovni. Její úspěšnost závisí však především na primární příčině zástavy oběhu a vstupním srdečním rytmu. Telefonicky asistovaná resuscitace je dle zjištění zlatý standard příjmu a zpracování tísňových volání na linku 155 a to i přes vysokou mortalitu osob se srdeční zástavou.
Anotace v angličtině
Emergency ambulance call centre beside organises and dispatches of emergency ambulances provide if indicated phone assisted first aid. This thesis summarise purpose and function of emergency ambulance call centre, phone asisted cardiopulmonary resuscitation as part of phone assisted first aid. Main goal was to analyse quality of phone assisted resuscitation provided.
Calls to Emergency ambulance service in Central Bohemia region were analysed in this thesis. PRISMA 2009 Flow chart was used to select phone calls which match research criteria and which were marked signed TANR by call-taker. In dispatch system sign TANR is used if phone assisted resucitation was provided by call-taker. Beside analyse of phone assisted resuscitation, performance of emergency ambulance crew and bystenders were analysed.
In findings quality of phone assisted resuscitation is in very high level. It's outcome is mainly based on intial heart rhytm as well as primary cause of cardiac arrest. However, findings support phone assisted resucitation as gold standard of emergency ambulance call centres despite high motality of people in cardiac arrest.
Klíčová slova
Zdravotnické operační středisko, zdravotnická záchranná služba, telefonicky asistovaná resuscitace, resuscitace, první pomoc, tísňová linka, zástava oběhu
Klíčová slova v angličtině
Emergency ambulance call centre, emergency ambulance service, phone assited resuscitation, resuscitation, first aid, emergency line, cardiac arrest
Rozsah průvodní práce
50 s. + 15 s. příloh
Jazyk
CZ
Anotace
Zdravotnické operační středisko (ZOS) jako první článek v organizaci a poskytování přednemocniční neodkladné péče, zajišťuje volajícímu u stavů, které jsou k tomu indikovány telefonicky asistovanou první pomoc (TAPP). Tato bakalářská práce shrnuje účel a funkci ZOS, telefonicky asistovanou resuscitaci (TANR), která je součástí TAPP. Jejím hlavním cílem je zhodnocení kvality poskytování TANR.
Pro výzkumnou část byla provedena analýza hovorů a výjezdů na Zdravotnické záchranné službě Středočeského kraje. K analýze byla využita metoda PRISMA 2009 Flow chart, do které byly zařazeny všechny hovory na tísňovu linku, u kterých byl operátorem přiřazen příznak TANR. Tento příznak se přiřazuje každému příchozímu volání, u kterého je TANR poskytována. Selekcí byly do analýzy zařazeny pouze hovory, které splnily výzkumná kritéria. Kromě samotné TANR, byla provedena analýza práce výjezdových skupin a svědků na místě.
Z analýzy vyplývá, že kvalita poskytování TANR je na velmi vysoké úrovni. Její úspěšnost závisí však především na primární příčině zástavy oběhu a vstupním srdečním rytmu. Telefonicky asistovaná resuscitace je dle zjištění zlatý standard příjmu a zpracování tísňových volání na linku 155 a to i přes vysokou mortalitu osob se srdeční zástavou.
Anotace v angličtině
Emergency ambulance call centre beside organises and dispatches of emergency ambulances provide if indicated phone assisted first aid. This thesis summarise purpose and function of emergency ambulance call centre, phone asisted cardiopulmonary resuscitation as part of phone assisted first aid. Main goal was to analyse quality of phone assisted resuscitation provided.
Calls to Emergency ambulance service in Central Bohemia region were analysed in this thesis. PRISMA 2009 Flow chart was used to select phone calls which match research criteria and which were marked signed TANR by call-taker. In dispatch system sign TANR is used if phone assisted resucitation was provided by call-taker. Beside analyse of phone assisted resuscitation, performance of emergency ambulance crew and bystenders were analysed.
In findings quality of phone assisted resuscitation is in very high level. It's outcome is mainly based on intial heart rhytm as well as primary cause of cardiac arrest. However, findings support phone assisted resucitation as gold standard of emergency ambulance call centres despite high motality of people in cardiac arrest.
Klíčová slova
Zdravotnické operační středisko, zdravotnická záchranná služba, telefonicky asistovaná resuscitace, resuscitace, první pomoc, tísňová linka, zástava oběhu
Klíčová slova v angličtině
Emergency ambulance call centre, emergency ambulance service, phone assited resuscitation, resuscitation, first aid, emergency line, cardiac arrest
Zásady pro vypracování
Cílem bakalářské práce je zhodnotit kvalitu poskytování telefonicky asistované resuscitace operátorem tísňové linky zdravotnické záchranné služby Středočeského kraje a následnou kvalitu přežití obětí srdeční zástavy.Dílčími cíli jsou:
zhodnocení kvality poskytované telefonicky asistované resuscitace svědekem události na základě instrukcí call-takera tísňové linky,
doba trvání rozpoznání náhlé zástavy oběhu call-takerem tísňové linky,
hodnocení kvality přežití u osob s ROSC.
Metodika výzkumu bude zastoupena rozhovory s prvními posádkami na místě se zaměřením na zjištění kvality poskytované nepřímé srdeční masáže, využití AED a na subjektivní hodnocení kvality resuscitace posádkami ZZS. Dále bude provedena analýza Záznamu o výjezdu se zaměřením na aplikované léky a délku trvání resuscitace. Součástí výzkumu bude stanovení třicetidenního přežití pacientů po resuscitaci.Tato data budou získaná skrze cílové poskytovatele akutní lůžkové péče.
Zásady pro vypracování
Cílem bakalářské práce je zhodnotit kvalitu poskytování telefonicky asistované resuscitace operátorem tísňové linky zdravotnické záchranné služby Středočeského kraje a následnou kvalitu přežití obětí srdeční zástavy.Dílčími cíli jsou:
zhodnocení kvality poskytované telefonicky asistované resuscitace svědekem události na základě instrukcí call-takera tísňové linky,
doba trvání rozpoznání náhlé zástavy oběhu call-takerem tísňové linky,
hodnocení kvality přežití u osob s ROSC.
Metodika výzkumu bude zastoupena rozhovory s prvními posádkami na místě se zaměřením na zjištění kvality poskytované nepřímé srdeční masáže, využití AED a na subjektivní hodnocení kvality resuscitace posádkami ZZS. Dále bude provedena analýza Záznamu o výjezdu se zaměřením na aplikované léky a délku trvání resuscitace. Součástí výzkumu bude stanovení třicetidenního přežití pacientů po resuscitaci.Tato data budou získaná skrze cílové poskytovatele akutní lůžkové péče.
Telefonicky asistovaná první pomoc (TAPP) Společnosti urgentní medicíny a medicíny katastrof ČLS JEP a České resuscitační rady
Vyhláška č. 55/2011 Sb. o činnostech zdravotnických pracovníků a jiných odborných pracovníků
Zákon č. 374/2011 Sb. o zdravotnické záchranné službě
European Resuscitation Council Guidelines 2021: Executive summary
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
mapy, grafy, schémata, tabulky
Převzato z knihovny
Ano
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Zdravotnické operační středisko (ZOS) jako první článek v organizaci a poskytování přednemocniční neodkladné péče, zajišťuje volajícímu u stavů, které jsou k tomu indikovány telefonicky asistovanou první pomoc (TAPP). Tato bakalářská práce shrnuje účel a funkci ZOS, telefonicky asistovanou resuscitaci (TANR), která je součástí TAPP. Jejím hlavním cílem je zhodnocení kvality poskytování TANR.
Pro výzkumnou část byla provedena analýza hovorů a výjezdů na Zdravotnické záchranné službě Středočeského kraje. K analýze byla využita metoda PRISMA 2009 Flow chart, do které byly zařazeny všechny hovory na tísňovou linku, u kterých byl operátorem přiřazen příznak TANR. Tento příznak se přiřazuje každému příchozímu volání, u kterého je TANR poskytována. Selekcí byly do analýzy zařazeny pouze hovory, které splnily výzkumná kritéria. Kromě samotné TANR, byla provedena analýza práce výjezdových skupin a svědků na místě.
Z analýzy vyplývá, že kvalita poskytování TANR je na velmi vysoké úrovni. Její úspěšnost závisí však především na primární příčině zástavy oběhu a vstupním srdečním rytmu. Telefonicky asistovaná resuscitace je dle zjištění zlatý standard příjmu a zpracování tísňových volání na linku 155 a to i přes vysokou mortalitu osob se srdeční zástavou.
Připomínky a dotazy vedoucího bakalářské práce
Žádné
Připomínky a dotazy oponenta bakalářské práce
1. Autor uvádí: „Kvalita resuscitace byla kladně hodnocena call-takerem pro její slyšitelnost v pozadí.“ Soudit kvalitu resuscitace pouze na základě slyšitelnosti v pozadí může nepřesně reflektovat skutečnou kvalitu poskytované resuscitace.
Otázka: Jakým způsobem autor hodnotí kladné a záporné hodnocení resuscitace prováděné zachránci na místě události?
2. Autor uvádí v kazuistiky č. 9: „Pacient byl propuštěn z CPALP: s minimálním neurologickým deficitem“.
Otázka: Není vhodné použít přesnější způsoby hodnocení neurologického stavu u přeživších pacientů po prodělané náhlé zástavě oběhu (NZO), které by mohly poskytnout detailnější a objektivnější informace o jejich neurologickém deficitu, např. Cerebral Performance Category (CPC)?
3. Při hodnocení doby identifikace náhlé zástavy oběhu (NZO) na 93 sekund, je důležité zvážit, jak autor tuto dobu hodnotí. Je třeba položit otázku, zda autor považuje tuto průměrnou dobu za adekvátní a dostatečně rychlou pro účely telefonicky asistované resuscitace (TAR).
Otázky: Existuje nějaká základ pro hodnocení této doby identifikace NZO?
Existují nějaká doporučená časová kritéria pro identifikaci NZO a je tato průměrná doba v souladu s těmito doporučeními?
Znáte doporučený postupu Společnosti urgentní medicíny a medicíny katastrof, který se zabývá intervalem zpracování výzvy u kritických stavů u událostí s nejvyšší prioritou?
Zkušební komise se shodla na celkovém hodnocení obhajoby bakalářské práce známkou VÝBORNĚ.