Bakalářská práce se zabývá problematikou možností překonávání sociálního znevýhodnění ve vzdělávání, a to z pohledu žáků druhého stupně základních škol na Teplicku. Teoretická východiska práce vychází z aktuálních poznatků v oblasti sociálního vyloučení a jeho dopadů na edukaci. Věnujeme pozornost i socioekonomickému statutu a sociokulturnímu zázemí rodin, ze kterých žáci pochází, a vlivu uvedených aspektů na průběh a výsledky žáků ve vzdělávání. Empirická část práce představuje výsledky kvantitativního výzkumu, zaměřeného na hodnocení vybraných aspektů komplexní podpory žáků ohrožených sociálním vyloučením a jejich rodin, a to z pohledu žáků druhého stupně základních škol. Sběr dat byl realizován prostřednictvím dotazníkového šetření s využitím situačního přístupu a jeho respondenty byli žáci druhého stupně vybraných základních škol na Teplicku. Výstupem bakalářské práce je formulace strukturovaných doporučení pro možné změny v oblasti poskytování komplexní podpory, které povedou ke zkvalitnění edukace žáků se sociálním znevýhodněním.
Anotace v angličtině
The bachelor's thesis deals with the issue of the possibilities of overcoming social disadvantage in education, from the point of view of pupils of the second grade of elementary schools in Teplice region. The theoretical basis of the work are based on current knowledge in the field of social exclusion and its impact on education. We also pay attention to the socio-economic status and socio-cultural background of the families from which the pupils come, and the influence of the mentioned aspects on the progress and results of pupils in education. The empirical part of the work presents the results of quantitative research, focused on the evaluation of selected aspects of complex support for pupils at risk of social exclusion and their families, from the point of view of pupils of the second grade of primary schools. Data collection was carried out through a questionnaire survey using a situational approach, and its respondents were second-grade students of selected elementary schools in Teplice region. The output of the bachelor's thesis is the formulation of structured recommendations for possible changes in the field of providing comprehensive support, which will lead to the improvement of the education of socially disadvantaged pupils.
Klíčová slova
Sociální vyloučení, sociální znevýhodnění, sociální stratifikace, podpůrná opatření, sociální služby, vzdělávání.
Klíčová slova v angličtině
Social Exclusion, Social Disadvantage, Social Stratification, Support Measures, Social Services, Education.
Rozsah průvodní práce
74
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se zabývá problematikou možností překonávání sociálního znevýhodnění ve vzdělávání, a to z pohledu žáků druhého stupně základních škol na Teplicku. Teoretická východiska práce vychází z aktuálních poznatků v oblasti sociálního vyloučení a jeho dopadů na edukaci. Věnujeme pozornost i socioekonomickému statutu a sociokulturnímu zázemí rodin, ze kterých žáci pochází, a vlivu uvedených aspektů na průběh a výsledky žáků ve vzdělávání. Empirická část práce představuje výsledky kvantitativního výzkumu, zaměřeného na hodnocení vybraných aspektů komplexní podpory žáků ohrožených sociálním vyloučením a jejich rodin, a to z pohledu žáků druhého stupně základních škol. Sběr dat byl realizován prostřednictvím dotazníkového šetření s využitím situačního přístupu a jeho respondenty byli žáci druhého stupně vybraných základních škol na Teplicku. Výstupem bakalářské práce je formulace strukturovaných doporučení pro možné změny v oblasti poskytování komplexní podpory, které povedou ke zkvalitnění edukace žáků se sociálním znevýhodněním.
Anotace v angličtině
The bachelor's thesis deals with the issue of the possibilities of overcoming social disadvantage in education, from the point of view of pupils of the second grade of elementary schools in Teplice region. The theoretical basis of the work are based on current knowledge in the field of social exclusion and its impact on education. We also pay attention to the socio-economic status and socio-cultural background of the families from which the pupils come, and the influence of the mentioned aspects on the progress and results of pupils in education. The empirical part of the work presents the results of quantitative research, focused on the evaluation of selected aspects of complex support for pupils at risk of social exclusion and their families, from the point of view of pupils of the second grade of primary schools. Data collection was carried out through a questionnaire survey using a situational approach, and its respondents were second-grade students of selected elementary schools in Teplice region. The output of the bachelor's thesis is the formulation of structured recommendations for possible changes in the field of providing comprehensive support, which will lead to the improvement of the education of socially disadvantaged pupils.
Klíčová slova
Sociální vyloučení, sociální znevýhodnění, sociální stratifikace, podpůrná opatření, sociální služby, vzdělávání.
Klíčová slova v angličtině
Social Exclusion, Social Disadvantage, Social Stratification, Support Measures, Social Services, Education.
Zásady pro vypracování
Bakalářská práce se bude zabývat problematikou možností překonávání sociálního znevýhodnění ve vzdělávání, a to z pohledu žáků druhého stupně základních škol na Teplicku.
Teoretická východiska práce budou vycházet z aktuálních poznatků v oblasti sociálního vyloučení a jeho dopadů na edukaci. Pozornost bude věnována i socioekonomickému statutu a sociokulturnímu zázemí rodin, ze kterých žáci pochází, a vlivu uvedených aspektů na průběh a výsledky žáků ve vzdělávání. Empirická část práce bude představovat výsledky kvantitativního výzkumu, zaměřeného na hodnocení vybraných aspektů komplexní podpory žáků ohrožených sociálním vyloučením a jejich rodin, a to z pohledu žáků druhého stupně základních škol. Sběr dat bude realizován prostřednictvím dotazníkového šetření s využitím situačního přístupu a jeho respondenty budou žáci druhého stupně vybraných základních škol na Teplicku. Výstupem bakalářské práce bude formulace strukturovaných doporučení pro možné změny v oblasti poskytování komplexní podpory, které povedou ke zkvalitnění edukace žáků se sociálním znevýhodněním.
Zásady pro vypracování
Bakalářská práce se bude zabývat problematikou možností překonávání sociálního znevýhodnění ve vzdělávání, a to z pohledu žáků druhého stupně základních škol na Teplicku.
Teoretická východiska práce budou vycházet z aktuálních poznatků v oblasti sociálního vyloučení a jeho dopadů na edukaci. Pozornost bude věnována i socioekonomickému statutu a sociokulturnímu zázemí rodin, ze kterých žáci pochází, a vlivu uvedených aspektů na průběh a výsledky žáků ve vzdělávání. Empirická část práce bude představovat výsledky kvantitativního výzkumu, zaměřeného na hodnocení vybraných aspektů komplexní podpory žáků ohrožených sociálním vyloučením a jejich rodin, a to z pohledu žáků druhého stupně základních škol. Sběr dat bude realizován prostřednictvím dotazníkového šetření s využitím situačního přístupu a jeho respondenty budou žáci druhého stupně vybraných základních škol na Teplicku. Výstupem bakalářské práce bude formulace strukturovaných doporučení pro možné změny v oblasti poskytování komplexní podpory, které povedou ke zkvalitnění edukace žáků se sociálním znevýhodněním.
Seznam doporučené literatury
BRTNOVÁ-ČEPIČKOVÁ, Ivana, WEDLICHOVÁ, Iva, et al. Edukace v kontextu sociální exkluze. Ústí nad Labem: PF UJEP, 2008. 178 s. ISBN 978-80-7414-083.
HABART, Tomáš, JANSKÁ, Iva, ed. Pojďte do školy: nerovné šance na vzdělávání znevýhodněných dětí. Praha: Člověk v tísni, 2011. ISBN 978-80-87456-19-4.
CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. 2., aktualizované vydání. Praha: Grada, 2016. ISBN 978-80-247-5326-3.
LÁBUSOVÁ, Adéla. Projevy sociálního znevýhodnění a jeho dopady do vzdělávání. In: FELCMANOVÁ, Lenka a Martina HABROVÁ a kol. Katalog podpůrných opatření: dílčí část: pro žáky s potřebou podpory ve vzdělávání z důvodu sociálního znevýhodnění. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2015
NĚMEC, Zbyněk. Asistence ve vzdělávání žáků se sociálním znevýhodněním. Praha: Nová škola, 2014. ISBN 978-80-903631-9-9.
SVOBODA, Zdeněk. Sociální vyloučení a jeho dopad do vzdělávání – studijní opora. Ústí nad Labem: PF UJEP, 2017. ISBN neuděleno.
SVOBODA, Zdeněk., MORVAYOVÁ, Petra et al. Schola Excludus. Ústí nad Labem: PF UJEP, 2010. ISBN 978-80-7414-221-5.
Seznam doporučené literatury
BRTNOVÁ-ČEPIČKOVÁ, Ivana, WEDLICHOVÁ, Iva, et al. Edukace v kontextu sociální exkluze. Ústí nad Labem: PF UJEP, 2008. 178 s. ISBN 978-80-7414-083.
HABART, Tomáš, JANSKÁ, Iva, ed. Pojďte do školy: nerovné šance na vzdělávání znevýhodněných dětí. Praha: Člověk v tísni, 2011. ISBN 978-80-87456-19-4.
CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. 2., aktualizované vydání. Praha: Grada, 2016. ISBN 978-80-247-5326-3.
LÁBUSOVÁ, Adéla. Projevy sociálního znevýhodnění a jeho dopady do vzdělávání. In: FELCMANOVÁ, Lenka a Martina HABROVÁ a kol. Katalog podpůrných opatření: dílčí část: pro žáky s potřebou podpory ve vzdělávání z důvodu sociálního znevýhodnění. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2015
NĚMEC, Zbyněk. Asistence ve vzdělávání žáků se sociálním znevýhodněním. Praha: Nová škola, 2014. ISBN 978-80-903631-9-9.
SVOBODA, Zdeněk. Sociální vyloučení a jeho dopad do vzdělávání – studijní opora. Ústí nad Labem: PF UJEP, 2017. ISBN neuděleno.
SVOBODA, Zdeněk., MORVAYOVÁ, Petra et al. Schola Excludus. Ústí nad Labem: PF UJEP, 2010. ISBN 978-80-7414-221-5.