Bakalářská práce se zaměřuje na výzkum finanční gramotnosti a analýzu finančního zdraví domácností Ústeckého kraje v souvislosti s dopady pandemické krize, která byla způsobena virem Covid-19. Cílem práce bylo vyhodnocení finanční gramotnosti a výzkum vybraných domácností, které byly v důsledku pandemie ohroženy na jejich finančním zdraví. Vyhodnocení finanční gramotnosti vzniklo na základě dat, získaných z dotazníkového šetření. Výsledky dotazníkového šetření ukazují, že sledovaná skupina respondentů dosahuje vyšší míry finančního vzdělání. V druhé části byly realizovány hloubkové rozhovory, které u vybraných domácností přibližují příčiny zhoršeného finančního zdraví. Na základě získaných poznatků z jednotlivých rozhovorů, byla vypracována doporučení a možnosti řešení daných situací. V souvislosti s cílem práce byl zkoumán vliv finanční gramotnosti na tvorbu finančních rezerv a dopad pandemické krize na finanční zdraví domácností. Výsledky neprokázaly vliv dosažené úrovně finanční gramotnosti na negativní dopad finančního zdraví domácnosti v souvislosti s pandemickou krizí. Vyšší úroveň finanční gramotnosti prokázala pozitivní vliv na tvorbu finančních rezerv. Vyhodnocení těchto dat probíhalo prostřednictvím regresního modelu Probit. Hlavní přidanou hodnotou bakalářské práce je tedy vyhodnocení finančního zdraví a gramotnosti domácností z kvantitativního i kvalitativního pohledu a zároveň obsahuje konceptuální návrh mobilní aplikace, která využívá principů gamifikace a finančních technologií.
Anotace v angličtině
The bachelor's thesis focuses on the research of financial literacy and analysis of financial health of households in the Ústí region in the context of the impact of the pandemic crisis caused by the Covid-19 virus.The aim of the thesis was to evaluate the financial literacy and research of selected households that were threatened by the pandemic on their financial health. The evaluation of financial literacy was based on data collected from a questionnaire survey. The results of the questionnaire survey show that the respondent group has a higher level of financial literacy. In the second part of the study, in-depth interviews were conducted to provide insight into the causes of deteriorating financial health in selected households. Based on the insights gained from the individual interviews, recommendations and options were developed to address the situations. In the context of the objective of the thesis, the impact of financial literacy on financial provisioning and the impact of the pandemic crisis on household financial health was investigated. The results did not show an effect of the level of financial literacy on the negative impact of household financial health. Higher levels of financial literacy showed a positive effect on financial reserve formation. The evaluation of these data was done through a Probit regression model. Thus, the main added value of the Bachelor's thesis is the evaluation of household financial health and literacy from both quantitative and qualitative perspectives, and it also includes the conceptual design of a mobile application that uses gamification and financial technology principles.
Klíčová slova
finanční gramotnost, finanční zdraví, domácnosti, gamifikace, Covid-19
Bakalářská práce se zaměřuje na výzkum finanční gramotnosti a analýzu finančního zdraví domácností Ústeckého kraje v souvislosti s dopady pandemické krize, která byla způsobena virem Covid-19. Cílem práce bylo vyhodnocení finanční gramotnosti a výzkum vybraných domácností, které byly v důsledku pandemie ohroženy na jejich finančním zdraví. Vyhodnocení finanční gramotnosti vzniklo na základě dat, získaných z dotazníkového šetření. Výsledky dotazníkového šetření ukazují, že sledovaná skupina respondentů dosahuje vyšší míry finančního vzdělání. V druhé části byly realizovány hloubkové rozhovory, které u vybraných domácností přibližují příčiny zhoršeného finančního zdraví. Na základě získaných poznatků z jednotlivých rozhovorů, byla vypracována doporučení a možnosti řešení daných situací. V souvislosti s cílem práce byl zkoumán vliv finanční gramotnosti na tvorbu finančních rezerv a dopad pandemické krize na finanční zdraví domácností. Výsledky neprokázaly vliv dosažené úrovně finanční gramotnosti na negativní dopad finančního zdraví domácnosti v souvislosti s pandemickou krizí. Vyšší úroveň finanční gramotnosti prokázala pozitivní vliv na tvorbu finančních rezerv. Vyhodnocení těchto dat probíhalo prostřednictvím regresního modelu Probit. Hlavní přidanou hodnotou bakalářské práce je tedy vyhodnocení finančního zdraví a gramotnosti domácností z kvantitativního i kvalitativního pohledu a zároveň obsahuje konceptuální návrh mobilní aplikace, která využívá principů gamifikace a finančních technologií.
Anotace v angličtině
The bachelor's thesis focuses on the research of financial literacy and analysis of financial health of households in the Ústí region in the context of the impact of the pandemic crisis caused by the Covid-19 virus.The aim of the thesis was to evaluate the financial literacy and research of selected households that were threatened by the pandemic on their financial health. The evaluation of financial literacy was based on data collected from a questionnaire survey. The results of the questionnaire survey show that the respondent group has a higher level of financial literacy. In the second part of the study, in-depth interviews were conducted to provide insight into the causes of deteriorating financial health in selected households. Based on the insights gained from the individual interviews, recommendations and options were developed to address the situations. In the context of the objective of the thesis, the impact of financial literacy on financial provisioning and the impact of the pandemic crisis on household financial health was investigated. The results did not show an effect of the level of financial literacy on the negative impact of household financial health. Higher levels of financial literacy showed a positive effect on financial reserve formation. The evaluation of these data was done through a Probit regression model. Thus, the main added value of the Bachelor's thesis is the evaluation of household financial health and literacy from both quantitative and qualitative perspectives, and it also includes the conceptual design of a mobile application that uses gamification and financial technology principles.
Klíčová slova
finanční gramotnost, finanční zdraví, domácnosti, gamifikace, Covid-19
Bakalářská práce je zaměřena na problematiku finančního zdraví domácností. V posledních letech domácnosti čelily mnoha šokům (COVID, energetická krize, dopady válečného konfliktu a další) a stále více z nich může být ohroženo zhoršením finančního zdraví.
Cílem práce je na základě výzkumu finančního zdraví domácností a odhalení typických segmentů zejména dle stupně ohrožení, typu domácnosti stanovit cílená doporučení v oblasti svépomoci a možné hospodářské politiky (nástroje finanční gramotnosti, možnosti cílené podpory a jiné). Práce se úzce zaměří na řešení problému pomocí FinTechu, gamifikace a nástrojů hospodářské politiky uplatňovaných v zahraničí. Metodika se skládá ze dvou částí.
První část je dotazníkové šetření v Ústeckém kraji, které vyhodnotí současnou finanční situaci domácností, a to včetně standardizovaného skóre jejich finanční gramotnosti. Druhá část je hloubkový rozhovor u typových nejvíce ohrožených domácností, který detailněji vyhodnocuje situaci vybraných domácností a primárně se zaměřuje na příčiny zhoršeného finančního zdraví a vhodnosti nabízených řešení.
Metodická část vychází z teorie lidského kapitálu, spotřební funkce domácností (disponibilní důchod, zadlužení a hypotéza životního cyklu aj.) a interdisciplinárního přístupu k tématu relativní chudoby.
Hlavní přidanou hodnotou je vyhodnocení situace finančního zdraví domácností z kvantitativního i kvalitativního pohledu a kromě hospodářsko-politického doporučení z oblasti svépomoci bude zahrnovat konceptuální návrh zacílené mobilní aplikace, která využívá principů gamifikace a finančních technologií, která je založená na celoživotním vzdělávání finanční gramotnosti a do budoucna vhodnou a cílenou formou připraví domácnosti na případné ohrožení jejich finančního zdraví.
Zásady pro vypracování
Bakalářská práce je zaměřena na problematiku finančního zdraví domácností. V posledních letech domácnosti čelily mnoha šokům (COVID, energetická krize, dopady válečného konfliktu a další) a stále více z nich může být ohroženo zhoršením finančního zdraví.
Cílem práce je na základě výzkumu finančního zdraví domácností a odhalení typických segmentů zejména dle stupně ohrožení, typu domácnosti stanovit cílená doporučení v oblasti svépomoci a možné hospodářské politiky (nástroje finanční gramotnosti, možnosti cílené podpory a jiné). Práce se úzce zaměří na řešení problému pomocí FinTechu, gamifikace a nástrojů hospodářské politiky uplatňovaných v zahraničí. Metodika se skládá ze dvou částí.
První část je dotazníkové šetření v Ústeckém kraji, které vyhodnotí současnou finanční situaci domácností, a to včetně standardizovaného skóre jejich finanční gramotnosti. Druhá část je hloubkový rozhovor u typových nejvíce ohrožených domácností, který detailněji vyhodnocuje situaci vybraných domácností a primárně se zaměřuje na příčiny zhoršeného finančního zdraví a vhodnosti nabízených řešení.
Metodická část vychází z teorie lidského kapitálu, spotřební funkce domácností (disponibilní důchod, zadlužení a hypotéza životního cyklu aj.) a interdisciplinárního přístupu k tématu relativní chudoby.
Hlavní přidanou hodnotou je vyhodnocení situace finančního zdraví domácností z kvantitativního i kvalitativního pohledu a kromě hospodářsko-politického doporučení z oblasti svépomoci bude zahrnovat konceptuální návrh zacílené mobilní aplikace, která využívá principů gamifikace a finančních technologií, která je založená na celoživotním vzdělávání finanční gramotnosti a do budoucna vhodnou a cílenou formou připraví domácnosti na případné ohrožení jejich finančního zdraví.
Seznam doporučené literatury
Kociánová, H. (2012). Finanční gramotnost v kostce aneb co Vás neměl kdo naučit. Olomouc, ANAG. ISBN: 978-80-7263-767-6
Mention, A. (2019). The Future of Fintech, Research-Technology Management, vol. 62, Issue 4
Sahay, M. R., von Allmen, M. U. E., Lahreche, M. A., Khera, P., Ogawa, M. S., Bazarbash, M., & Beaton, M. K. (2020). The promise of fintech: Financial inclusion in the post COVID-19 era. Washington, DC. International Monetary Fund. ISBN: 9781513512242
Škvára, M. (2016). Finanční gramotnost. 2. vyd. Praha: Miroslav Škvára. ISBN: 978-80-904823-3-3.
Seznam doporučené literatury
Kociánová, H. (2012). Finanční gramotnost v kostce aneb co Vás neměl kdo naučit. Olomouc, ANAG. ISBN: 978-80-7263-767-6
Mention, A. (2019). The Future of Fintech, Research-Technology Management, vol. 62, Issue 4
Sahay, M. R., von Allmen, M. U. E., Lahreche, M. A., Khera, P., Ogawa, M. S., Bazarbash, M., & Beaton, M. K. (2020). The promise of fintech: Financial inclusion in the post COVID-19 era. Washington, DC. International Monetary Fund. ISBN: 9781513512242
Škvára, M. (2016). Finanční gramotnost. 2. vyd. Praha: Miroslav Škvára. ISBN: 978-80-904823-3-3.