Diplomová práce pojednává o úrovni pohybové aktivity žáků na 1. stupni běžné základní školy a na alternativní škole typu Montessori. Teoretická část se zabývá vymezením základních pojmů, charakteristikou dětí mladšího školního věku a školní zralosti. Dále se věnuje významu pohybové aktivity pro správný vývoj dětí ve škole. Výzkumná část analyzuje data získaná formou dotazníků, které vyplnili žáci běžných základních škol a žáci Montessori škol a předkládá aktuální informace o současném objemu a intenzitě pohybové aktivity dětí.
Anotace v angličtině
The diploma thesis deals with the level of physical activity of pupils at the 1st stage of a regular primary school and at an alternative Montessori school. The theoretical part deals with the definition of basic concepts, characteristics of children of younger school age and school readiness. It also deals with the importance of physical activity for the proper development of children at school. The research part analyzes the data obtained in the form of questionnaires filled in by students of regular primary schools and students of Montessori schools and presents current information on the actual volume and intensity of children's physical activity.
Klíčová slova
Školní pohybová aktivita, dítě mladšího školního věku, tělesná výchova, alternativní školství, Montessori
Klíčová slova v angličtině
School physical activity, elementary school children, Physical education, alternative education, Montessori
Rozsah průvodní práce
81 s. (99 438 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce pojednává o úrovni pohybové aktivity žáků na 1. stupni běžné základní školy a na alternativní škole typu Montessori. Teoretická část se zabývá vymezením základních pojmů, charakteristikou dětí mladšího školního věku a školní zralosti. Dále se věnuje významu pohybové aktivity pro správný vývoj dětí ve škole. Výzkumná část analyzuje data získaná formou dotazníků, které vyplnili žáci běžných základních škol a žáci Montessori škol a předkládá aktuální informace o současném objemu a intenzitě pohybové aktivity dětí.
Anotace v angličtině
The diploma thesis deals with the level of physical activity of pupils at the 1st stage of a regular primary school and at an alternative Montessori school. The theoretical part deals with the definition of basic concepts, characteristics of children of younger school age and school readiness. It also deals with the importance of physical activity for the proper development of children at school. The research part analyzes the data obtained in the form of questionnaires filled in by students of regular primary schools and students of Montessori schools and presents current information on the actual volume and intensity of children's physical activity.
Klíčová slova
Školní pohybová aktivita, dítě mladšího školního věku, tělesná výchova, alternativní školství, Montessori
Klíčová slova v angličtině
School physical activity, elementary school children, Physical education, alternative education, Montessori
Zásady pro vypracování
Cílem diplomové práce je pomocí dotazníků zjistit a porovnat úroveň pohybové aktivity žáků běžné základní školy a alternativní školy typu Montessori. Zásady Při vypracování diplomové práce dodržovat novelu děkana UJEP č.5D/2020 Nalézt, nastudovat a shrnout v práci nashromážděné informace související s daným tématem z dostupné literatury. Zpracovat teoretickou část práce: popis pojmů,které se vztahují k danému tématu. Připravit a následně zpracovat praktickou část práce: stanovení cílů, příprava dotazníků a záznamových archů. Využití metod dotazování,formou dotazníku pro sběr dat. V závěru shrnutí a zhodnocení získaných poznatků.
Zásady pro vypracování
Cílem diplomové práce je pomocí dotazníků zjistit a porovnat úroveň pohybové aktivity žáků běžné základní školy a alternativní školy typu Montessori. Zásady Při vypracování diplomové práce dodržovat novelu děkana UJEP č.5D/2020 Nalézt, nastudovat a shrnout v práci nashromážděné informace související s daným tématem z dostupné literatury. Zpracovat teoretickou část práce: popis pojmů,které se vztahují k danému tématu. Připravit a následně zpracovat praktickou část práce: stanovení cílů, příprava dotazníků a záznamových archů. Využití metod dotazování,formou dotazníku pro sběr dat. V závěru shrnutí a zhodnocení získaných poznatků.
Seznam doporučené literatury
Autor neznámý, Abstrakty 21. ročníku konference Optimální působení tělesné zátěže "Kinantropologické dny MUDr. V. Soulka": 24.-25.3.2015. (2015). Gaudeamus.
Berdychová, J. (1978) Aby naše děti rostly zdravě. Praha: Olympia.
Fialová, L. (2010) Aktuální témata didaktiky: školní tělesná výchova. Praha: Nakladatelství Karolinum, 2010.
Ješina, O. (2011) Aplikovaná tělesná výchova. Olomouc: Univerzita Palackého.
Ludwig, H. (2000). Vychováváme a vzděláváme s Marií Montessoriovou: (praxe reformně pedagogické koncepce) (přeložil Karel RÝDL). ČS EFFE.
Matějíček, Z. (2000) Co, kdy a jak ve výchově dětí. Praha: Portál.
Riegerová, J. (2006) Aplikace fyzické antropologie v tělesné výchově a sportu: (příručka funkční antropologie) Olomouc: Hanex.
Rýdl, K. Principy a pojmy pedagogiky Marie Montessori: (učební pomůcka pro veřejnost), Praha: Public History.
Říčan, P., & Krejčíková, D. (2006) Dětská klinická psychologie: 4. přepracované a doplněné vydání. Praha: Grada.
Seldin, T. (2017) Jak vychovat úžasné dítě podle principů Montessori. (přeloženo z anglického originálu How to raise an amazing child the Montessori way) Praha: Slovart.
Srp, L., & Syrovátková, J. (1969) Duševní vývoj a výchova od narození do dospělosti. Praha: SZdN.
Seznam doporučené literatury
Autor neznámý, Abstrakty 21. ročníku konference Optimální působení tělesné zátěže "Kinantropologické dny MUDr. V. Soulka": 24.-25.3.2015. (2015). Gaudeamus.
Berdychová, J. (1978) Aby naše děti rostly zdravě. Praha: Olympia.
Fialová, L. (2010) Aktuální témata didaktiky: školní tělesná výchova. Praha: Nakladatelství Karolinum, 2010.
Ješina, O. (2011) Aplikovaná tělesná výchova. Olomouc: Univerzita Palackého.
Ludwig, H. (2000). Vychováváme a vzděláváme s Marií Montessoriovou: (praxe reformně pedagogické koncepce) (přeložil Karel RÝDL). ČS EFFE.
Matějíček, Z. (2000) Co, kdy a jak ve výchově dětí. Praha: Portál.
Riegerová, J. (2006) Aplikace fyzické antropologie v tělesné výchově a sportu: (příručka funkční antropologie) Olomouc: Hanex.
Rýdl, K. Principy a pojmy pedagogiky Marie Montessori: (učební pomůcka pro veřejnost), Praha: Public History.
Říčan, P., & Krejčíková, D. (2006) Dětská klinická psychologie: 4. přepracované a doplněné vydání. Praha: Grada.
Seldin, T. (2017) Jak vychovat úžasné dítě podle principů Montessori. (přeloženo z anglického originálu How to raise an amazing child the Montessori way) Praha: Slovart.
Srp, L., & Syrovátková, J. (1969) Duševní vývoj a výchova od narození do dospělosti. Praha: SZdN.