Bakalářská práce pojednává o metodách nácviku prvopočátečního čtení, konkrétně se jedná o metodu Sfumato a analyticko-syntetickou metodu nácviku čtení na základní škole. Cílem této práce je zjištění vlivu těchto metod na oblast dílčích funkcí, zrakového
a sluchového vnímání, a tím předcházet vzniku specifických poruch učení. Teoretická část se zabývá poznatky dostupné odborné literatury týkající se metod nácviku prvopočátečního čtení, zrakového a sluchového vnímání. Definuje specifické poruchy učení a deficity dílčích funkcí. Dále se zabývá prevencí v oblasti vzniku specifických poruch učení a vlivu specifických poruch učení na osobnost dítěte. Praktickou část tvoří výsledky vlastního šetření, jehož cílem je zjištění vlivu metody Sfumato a analyticko-syntetické metody na prevenci v oblasti deficitu sluchového a zrakového vnímání u žáků prvního ročníku základní školy. Součástí práce jsou konkrétní závěry a doporučení pro praxi.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis explains and discusses the methodology of initial reading practice, especially the Sfumato and Analytical synthetic methods of elementary reading practice in primary schools. This work aims to prove any impact of the methods mentioned above on partial functions, such as visual and hearing functions, in their role of prevention of developing specific reading disorders. The theoretical part addresses the most frequently used available literature in elementary initial reading practice and visual and hearing methodology. It also defines specific learning dysfunctions and deficits of partial functions. Moreover, this thesis discusses the avoidance of definite learning dysfunction development and the influence of learning disorders on children. The practical part describes and evaluates the results of a survey whose goal is to prove the impact of the Sfumato and Analytical synthetic methodology on the prevention of hearing and visual disorders of first-grade primary school students. The thesis also includes a specific conclusion and recommendation for teaching practice.
Klíčová slova
Gramotnost, školní zralost, metody prvopočátečního čtení, Sfumato, deficity dílčích funkcí, specifické poruchy učení, prevence
Klíčová slova v angličtině
Literacy, school maturity, early reading methods, Sfumato, sub-functional deficits, specific learning disabilities, prevention
Rozsah průvodní práce
58
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce pojednává o metodách nácviku prvopočátečního čtení, konkrétně se jedná o metodu Sfumato a analyticko-syntetickou metodu nácviku čtení na základní škole. Cílem této práce je zjištění vlivu těchto metod na oblast dílčích funkcí, zrakového
a sluchového vnímání, a tím předcházet vzniku specifických poruch učení. Teoretická část se zabývá poznatky dostupné odborné literatury týkající se metod nácviku prvopočátečního čtení, zrakového a sluchového vnímání. Definuje specifické poruchy učení a deficity dílčích funkcí. Dále se zabývá prevencí v oblasti vzniku specifických poruch učení a vlivu specifických poruch učení na osobnost dítěte. Praktickou část tvoří výsledky vlastního šetření, jehož cílem je zjištění vlivu metody Sfumato a analyticko-syntetické metody na prevenci v oblasti deficitu sluchového a zrakového vnímání u žáků prvního ročníku základní školy. Součástí práce jsou konkrétní závěry a doporučení pro praxi.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis explains and discusses the methodology of initial reading practice, especially the Sfumato and Analytical synthetic methods of elementary reading practice in primary schools. This work aims to prove any impact of the methods mentioned above on partial functions, such as visual and hearing functions, in their role of prevention of developing specific reading disorders. The theoretical part addresses the most frequently used available literature in elementary initial reading practice and visual and hearing methodology. It also defines specific learning dysfunctions and deficits of partial functions. Moreover, this thesis discusses the avoidance of definite learning dysfunction development and the influence of learning disorders on children. The practical part describes and evaluates the results of a survey whose goal is to prove the impact of the Sfumato and Analytical synthetic methodology on the prevention of hearing and visual disorders of first-grade primary school students. The thesis also includes a specific conclusion and recommendation for teaching practice.
Klíčová slova
Gramotnost, školní zralost, metody prvopočátečního čtení, Sfumato, deficity dílčích funkcí, specifické poruchy učení, prevence
Klíčová slova v angličtině
Literacy, school maturity, early reading methods, Sfumato, sub-functional deficits, specific learning disabilities, prevention
Zásady pro vypracování
Bakalářská práce bude pojednávat o metodách nácviku prvopočátečního čtení, konkrétně se bude jednat o metodu Sfumato a analyticko-syntetickou metodu nácviku čtení na základní škole. Cílem této práce bude prokázání vlivu těchto metod na oblast dílčích funkcí, zrakového a sluchového vnímání, a tím předcházet vzniku specifických poruch učení. Teoretická část se bude zabývat poznatky dostupné odborné literatury týkající se metod nácviku prvopočátečního čtení, zrakového a sluchového vnímání. Definuje specifické poruchy učení a deficity dílčích funkcí. Dále se bude zabývat prevencí v oblasti vzniku specifických poruch učení a vlivu specifických poruch učení na osobnost dítěte. Praktickou část budou tvořit výsledky vlastního šetření, jehož cílem bude prokázat vliv metody Sfumato a analyticko-syntetické metody na prevenci v oblasti deficitu sluchového a zrakového vnímání u žáků prvního ročníku základní školy. Součástí práce budou konkrétní závěry a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Bakalářská práce bude pojednávat o metodách nácviku prvopočátečního čtení, konkrétně se bude jednat o metodu Sfumato a analyticko-syntetickou metodu nácviku čtení na základní škole. Cílem této práce bude prokázání vlivu těchto metod na oblast dílčích funkcí, zrakového a sluchového vnímání, a tím předcházet vzniku specifických poruch učení. Teoretická část se bude zabývat poznatky dostupné odborné literatury týkající se metod nácviku prvopočátečního čtení, zrakového a sluchového vnímání. Definuje specifické poruchy učení a deficity dílčích funkcí. Dále se bude zabývat prevencí v oblasti vzniku specifických poruch učení a vlivu specifických poruch učení na osobnost dítěte. Praktickou část budou tvořit výsledky vlastního šetření, jehož cílem bude prokázat vliv metody Sfumato a analyticko-syntetické metody na prevenci v oblasti deficitu sluchového a zrakového vnímání u žáků prvního ročníku základní školy. Součástí práce budou konkrétní závěry a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
FASNEROVÁ, Martina. Prvopočáteční čtení a psaní. Praha: Grada, 2018. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-271-0289-1.
JOŠT, Jiří. Čtení a dyslexie. Vyd. 1. Praha: Grada, 2011. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-3030-1.
JUCOVIČOVÁ, Drahomíra, Reedukace specifických poruch učení u dětí. Vyd. 2. Praha: Portál, 2014. Speciální pedagogika (Portál). ISBN 978-80-262-0645-3.
MATĚJČEK, Zdeněk. Dyslexie - specifické poruchy čtení. 2. upr. a rozš. vyd. Jinočany: H&H, 1993. ISBN 80-854-6756-9.