Diplomová práce na téma Aktuální pojetí výuky českého jazyka na 1. stupni základních škol pro žáky se speciálně vzdělávacími potřebami je zaměřena na český jazyk jako vyučovací předmět. Pozornost je věnována především vzdělávací oblasti Český jazyk a literatura, její cíle, výstupy a časová dotace. V textu jsou definovány jednotlivé kategorie speciálně vzdělávacích potřeb a způsoby vzdělávání těchto žáků. Následně je zde rozebrán systém poradenské péče a faktory, které ovlivňují vzdělávání žáků se speciálně vzdělávacími potřebami (vliv rodiny, osobnost učitele a psychologické faktory samotného jedince). Praktická část obsahuje šetření, jehož cílem je analyzovat současnou situaci výuky českého jazyka na 1. stupni základních škol pro žáky se speciálně vzdělávacími potřebami. K získání údajů byl vytvořen a rozeslán elektronický dotazník.
Anotace v angličtině
The diploma thesis on the topic "The current concept of teaching Czech language at the first level of elementary schools for pupils with special educational needs" focuses on Czech language as a teaching subject. The main focus is on the educational area of Czech language and literature, its objectives, outcomes and time allocation. The text defines the different categories of special educational needs and the ways of educating these pupils. Subsequently, the system of counselling care and the factors that influence the education of pupils with special educational needs (the influence of the family, the personality of the teacher and the psychological factors of the individual himself) are discussed. The practical part includes an investigation aimed at analysing the current situation of Czech language teaching in primary schools for pupils with special educational needs. An electronic questionnaire was created and sent out to collect data.
Klíčová slova
Český jazyk a literatura, RVP ZV, speciálně vzdělávací potřeby, vzdělávání žáků se speciálně vzdělávacími potřebami, Středočeský kraj
Klíčová slova v angličtině
Czech language and literature, RVP ZV, special educational needs, education of pupils with special educational needs, Central Bohemia Region
Rozsah průvodní práce
85 s. (15 773 slov)
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce na téma Aktuální pojetí výuky českého jazyka na 1. stupni základních škol pro žáky se speciálně vzdělávacími potřebami je zaměřena na český jazyk jako vyučovací předmět. Pozornost je věnována především vzdělávací oblasti Český jazyk a literatura, její cíle, výstupy a časová dotace. V textu jsou definovány jednotlivé kategorie speciálně vzdělávacích potřeb a způsoby vzdělávání těchto žáků. Následně je zde rozebrán systém poradenské péče a faktory, které ovlivňují vzdělávání žáků se speciálně vzdělávacími potřebami (vliv rodiny, osobnost učitele a psychologické faktory samotného jedince). Praktická část obsahuje šetření, jehož cílem je analyzovat současnou situaci výuky českého jazyka na 1. stupni základních škol pro žáky se speciálně vzdělávacími potřebami. K získání údajů byl vytvořen a rozeslán elektronický dotazník.
Anotace v angličtině
The diploma thesis on the topic "The current concept of teaching Czech language at the first level of elementary schools for pupils with special educational needs" focuses on Czech language as a teaching subject. The main focus is on the educational area of Czech language and literature, its objectives, outcomes and time allocation. The text defines the different categories of special educational needs and the ways of educating these pupils. Subsequently, the system of counselling care and the factors that influence the education of pupils with special educational needs (the influence of the family, the personality of the teacher and the psychological factors of the individual himself) are discussed. The practical part includes an investigation aimed at analysing the current situation of Czech language teaching in primary schools for pupils with special educational needs. An electronic questionnaire was created and sent out to collect data.
Klíčová slova
Český jazyk a literatura, RVP ZV, speciálně vzdělávací potřeby, vzdělávání žáků se speciálně vzdělávacími potřebami, Středočeský kraj
Klíčová slova v angličtině
Czech language and literature, RVP ZV, special educational needs, education of pupils with special educational needs, Central Bohemia Region
Zásady pro vypracování
1) Seznámit se s aktuální směrnicí děkana PF UJEP s názvem Pokyny pro psaní a odevzdávání bakalářských a diplomových prací na PF UJEP a dbát na její důsledné dodržování.
2) Prostudovat odbornou literaturu, doplnit ji o vlastní komentář a pravidelně konzultovat své poznatky s vedoucí práce.
3) Zpracovat teoretickou část do kapitol a podkapitol zaměřených na český jazyk a literaturu jako vyučovací předmět na 1. stupni ZŠ a na vzdělávání žáků se speciálně vzdělávacími potřebami s důrazem na specifika těchto žáků a faktory, které je ovlivňují.
4) V praktické části nejprve sestavit za účelem kvantitativního šetření dotazníky pro pedagogické pracovníky, kteří vyučují český jazyk na vybraných základních školách ve Středočeském kraji. Dotazník bude zaměřen na přístupy učitelů při výuce českého jazyka pro žáky se speciálně vzdělávacími potřebami.
5) Vyplněné dotazníky zpracovat, okomentovat a vyhodnotit do přehledných grafů.
6) Formulovat obecný závěr a doporučení pro pedagogickou praxi.
Zásady pro vypracování
1) Seznámit se s aktuální směrnicí děkana PF UJEP s názvem Pokyny pro psaní a odevzdávání bakalářských a diplomových prací na PF UJEP a dbát na její důsledné dodržování.
2) Prostudovat odbornou literaturu, doplnit ji o vlastní komentář a pravidelně konzultovat své poznatky s vedoucí práce.
3) Zpracovat teoretickou část do kapitol a podkapitol zaměřených na český jazyk a literaturu jako vyučovací předmět na 1. stupni ZŠ a na vzdělávání žáků se speciálně vzdělávacími potřebami s důrazem na specifika těchto žáků a faktory, které je ovlivňují.
4) V praktické části nejprve sestavit za účelem kvantitativního šetření dotazníky pro pedagogické pracovníky, kteří vyučují český jazyk na vybraných základních školách ve Středočeském kraji. Dotazník bude zaměřen na přístupy učitelů při výuce českého jazyka pro žáky se speciálně vzdělávacími potřebami.
5) Vyplněné dotazníky zpracovat, okomentovat a vyhodnotit do přehledných grafů.
6) Formulovat obecný závěr a doporučení pro pedagogickou praxi.
Seznam doporučené literatury
1) BARTOŇOVÁ, M., VÍTKOVÁ, M., Strategie ve vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. Brno: Paido, 2007. ISBN 978-80-7315-158-4
2) FISCHER, S., ŠKODA, J., SVOBODA, Z., ZILCHER, L., Speciální pedagogika. Praha -TRITON, 2014. ISBN 978-80-7387-792-7
3) GULOVÁ, L., ŠÍP, R. (eds.). Výzkumné metody v pedagogické praxi. Praha: GradaPublishing, a. s., 2013. ISBN 978-80-247-4368-4
4) CHRÁSKA, M., Metody pedagogického výzkumu. Praha: GradaPublishing, a. s., 2021. ISBN 978-80-2719225-0
5) PUGNEROVÁ, M. A KOLEKTIV. Psychologie. Praha : GradaPublishing, a. s., Vydání 1., 2019, Dotisk 1., 2022, ISBN 978-80-271-2790-0.
6) SLOWÍK, J. Inkluzivní pedagogika. Praha : GradaPublishing, a. s., 2022. ISBN 978-80-271-4865-3
7) ŠVARCOVÁ, I., Základy speciální pedagogiky. Nakladatelství PARTA, 2012. ISBN 978-80-7320-176-0
8) VALENTA, M., MORÁVKOVÁ KREJČOVÁ, L., HLEBOVÁ, B. Znevýhodněný žák. Praha: GradaPublishing, a. s., 2020. ISBN 978-80-271-1452-8
Seznam doporučené literatury
1) BARTOŇOVÁ, M., VÍTKOVÁ, M., Strategie ve vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. Brno: Paido, 2007. ISBN 978-80-7315-158-4
2) FISCHER, S., ŠKODA, J., SVOBODA, Z., ZILCHER, L., Speciální pedagogika. Praha -TRITON, 2014. ISBN 978-80-7387-792-7
3) GULOVÁ, L., ŠÍP, R. (eds.). Výzkumné metody v pedagogické praxi. Praha: GradaPublishing, a. s., 2013. ISBN 978-80-247-4368-4
4) CHRÁSKA, M., Metody pedagogického výzkumu. Praha: GradaPublishing, a. s., 2021. ISBN 978-80-2719225-0
5) PUGNEROVÁ, M. A KOLEKTIV. Psychologie. Praha : GradaPublishing, a. s., Vydání 1., 2019, Dotisk 1., 2022, ISBN 978-80-271-2790-0.
6) SLOWÍK, J. Inkluzivní pedagogika. Praha : GradaPublishing, a. s., 2022. ISBN 978-80-271-4865-3
7) ŠVARCOVÁ, I., Základy speciální pedagogiky. Nakladatelství PARTA, 2012. ISBN 978-80-7320-176-0
8) VALENTA, M., MORÁVKOVÁ KREJČOVÁ, L., HLEBOVÁ, B. Znevýhodněný žák. Praha: GradaPublishing, a. s., 2020. ISBN 978-80-271-1452-8