Spokojenost zaměstnanců je důležitým aspektem pro jakýkoliv podnik. Firmy by proto měly zkoumat a následně vyhodnocovat zaměstnaneckou spokojenost pravidelnými průzkumy. Cílem této diplomové práce je ověřit a odhalit, které faktory mají podstatný vliv na celkovou pracovní spokojenost zaměstnanců ve vybrané společnosti. Výzkum byl realizován pomocí upraveného standardizovaného dotazníkového šetření (n=176). Poté byla zjištěná data vyhodnocena pomocí metody nejmenších čtverců v rámci vícenásobného lineárního regresního modelu a byla stanovena doporučení, která vedou k vylepšení stávajícího procesu řízení spokojenosti zaměstnanců. Bylo zjištěno, že výslednými faktory, které mají vliv na celkovou spokojenost zaměstnanců ve vybrané společnosti je benefit závodní stravování a týden dovolené navíc. Na celkovou zaměstnaneckou spokojenost má také vliv faktor kariérního růstu, rovnováhy mezi pracovním a soukromým životem, faktor atmosféry v podniku a vztahu s nadřízeným nebo nadřízenou. Pomocí regresních testů bylo zjištěno, že ženy jsou spokojenější než muži a také zaměstnanci z administrativní části podniku jsou spokojenější než zaměstnanci z výroby. Dále celkovou zaměstnaneckou spokojenost ovlivňuje odměna za počet odpracovaných let a věková kategorie, tyto faktory ale celkovou spokojenost zaměstnanců vybraného podniku ovlivňují negativně. Doplňková výzkumná část se zaměřuje na manažery a HR oddělení vybrané společnosti a slouží k praktickému pochopení procesů řízení spokojenosti zaměstnanců a strategií firmy v dané oblasti. Zde byly popsány a následně zhodnoceny dva polostrukturované rozhovory, jeden se zaměstnankyní z HR oddělení a druhý s manažerem údržby. Přidanou hodnotou práce je odhalení slabých míst v zaměstnanecké spokojenosti, které jsou následně probrány s manažerem, ale i se zaměstnankyní z HR oddělení.
Anotace v angličtině
Employee satisfaction is an important aspect for any business. Companies should therefore examine and then evaluate employee satisfaction through regular surveys. The aim of this thesis is to verify and reveal which factors have a significant impact on the overall job satisfaction of employees in the selected company. The research was conducted using a modified standardized questionnaire survey (n=176). The data was then evaluated using the least squares method within a multiple linear regression model to determine recommendations that lead to improvements in the current employee satisfaction management process. The resultant factors that were found to have an impact on the overall employee satisfaction in the selected company were the factory meal benefit and the extra week of vacation. Also, the factor of career growth, work-life balance, company atmosphere and relationship with supervisor or manager has an impact on overall employee satisfaction. Using regression tests, it was found that females are more satisfied than males and also employees from the administrative part of the company are more satisfied than employees from the production part. Further, the overall employee satisfaction is affected by reward for years of service and age category, but these factors negatively affect the overall employee satisfaction of the selected company. The additional research part focuses on the managers and HR department of the selected company and serves to provide a practical understanding of the employee satisfaction management processes and the company's strategies in this area. Two semi-structured interviews, one with an employee from the HR department and the other with a maintenance manager, were here described and then evaluated. The added value of the thesis is the identification of weaknesses in employee satisfaction, which are then discussed with the manager as well as with the female employee from the HR department.
Klíčová slova
pracovní spokojenost, faktory celkové pracovní spokojenosti, benefity, zaměstnanci, dotazníkové šetření
Klíčová slova v angličtině
Job satisfaction, factors of job satisfaction, benefits, employees, questionnaire survey
Rozsah průvodní práce
72 s. (157 186 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Spokojenost zaměstnanců je důležitým aspektem pro jakýkoliv podnik. Firmy by proto měly zkoumat a následně vyhodnocovat zaměstnaneckou spokojenost pravidelnými průzkumy. Cílem této diplomové práce je ověřit a odhalit, které faktory mají podstatný vliv na celkovou pracovní spokojenost zaměstnanců ve vybrané společnosti. Výzkum byl realizován pomocí upraveného standardizovaného dotazníkového šetření (n=176). Poté byla zjištěná data vyhodnocena pomocí metody nejmenších čtverců v rámci vícenásobného lineárního regresního modelu a byla stanovena doporučení, která vedou k vylepšení stávajícího procesu řízení spokojenosti zaměstnanců. Bylo zjištěno, že výslednými faktory, které mají vliv na celkovou spokojenost zaměstnanců ve vybrané společnosti je benefit závodní stravování a týden dovolené navíc. Na celkovou zaměstnaneckou spokojenost má také vliv faktor kariérního růstu, rovnováhy mezi pracovním a soukromým životem, faktor atmosféry v podniku a vztahu s nadřízeným nebo nadřízenou. Pomocí regresních testů bylo zjištěno, že ženy jsou spokojenější než muži a také zaměstnanci z administrativní části podniku jsou spokojenější než zaměstnanci z výroby. Dále celkovou zaměstnaneckou spokojenost ovlivňuje odměna za počet odpracovaných let a věková kategorie, tyto faktory ale celkovou spokojenost zaměstnanců vybraného podniku ovlivňují negativně. Doplňková výzkumná část se zaměřuje na manažery a HR oddělení vybrané společnosti a slouží k praktickému pochopení procesů řízení spokojenosti zaměstnanců a strategií firmy v dané oblasti. Zde byly popsány a následně zhodnoceny dva polostrukturované rozhovory, jeden se zaměstnankyní z HR oddělení a druhý s manažerem údržby. Přidanou hodnotou práce je odhalení slabých míst v zaměstnanecké spokojenosti, které jsou následně probrány s manažerem, ale i se zaměstnankyní z HR oddělení.
Anotace v angličtině
Employee satisfaction is an important aspect for any business. Companies should therefore examine and then evaluate employee satisfaction through regular surveys. The aim of this thesis is to verify and reveal which factors have a significant impact on the overall job satisfaction of employees in the selected company. The research was conducted using a modified standardized questionnaire survey (n=176). The data was then evaluated using the least squares method within a multiple linear regression model to determine recommendations that lead to improvements in the current employee satisfaction management process. The resultant factors that were found to have an impact on the overall employee satisfaction in the selected company were the factory meal benefit and the extra week of vacation. Also, the factor of career growth, work-life balance, company atmosphere and relationship with supervisor or manager has an impact on overall employee satisfaction. Using regression tests, it was found that females are more satisfied than males and also employees from the administrative part of the company are more satisfied than employees from the production part. Further, the overall employee satisfaction is affected by reward for years of service and age category, but these factors negatively affect the overall employee satisfaction of the selected company. The additional research part focuses on the managers and HR department of the selected company and serves to provide a practical understanding of the employee satisfaction management processes and the company's strategies in this area. Two semi-structured interviews, one with an employee from the HR department and the other with a maintenance manager, were here described and then evaluated. The added value of the thesis is the identification of weaknesses in employee satisfaction, which are then discussed with the manager as well as with the female employee from the HR department.
Klíčová slova
pracovní spokojenost, faktory celkové pracovní spokojenosti, benefity, zaměstnanci, dotazníkové šetření
Klíčová slova v angličtině
Job satisfaction, factors of job satisfaction, benefits, employees, questionnaire survey
Zásady pro vypracování
Spokojenost zaměstnanců je důležitá pro jakýkoliv podnik. Zjištění míry spokojenosti zaměstnanců, přispívá k lepšímu pochopení jejich chování v pracovním prostředí. Cílem této diplomové práce je ověřit a odhalit, které faktory mají podstatný vliv na celkovou pracovní spokojenost zaměstnanců ve vybraném podniku. Výzkum je realizován pomocí upraveného standardizovaného dotazníkového šetření, který je určen zaměstnancům ve výrobní části podniku. Poté jsou zjištěná data o spokojenosti (závislá proměnná) a jejích faktorech (nezávislé proměnné) vyhodnoceny pomocí vícenásobné lineární regrese a jsou dále stanovena doporučení, která povedou k vylepšení stávajícího procesu řízení spokojenosti zaměstnanců. Doplňková výzkumná část se bude zaměřovat na manažery a HR oddělení vybrané firmy a bude sloužit k praktickému pochopení procesů řízení spokojenosti zaměstnanců a strategií firmy v dané oblasti. Přidanou hodnotou práce je odhalení slabých míst v zaměstnanecké spokojenosti, které budou moci být probrány s jednotlivými manažery, ale i s HR oddělením.
Zásady pro vypracování
Spokojenost zaměstnanců je důležitá pro jakýkoliv podnik. Zjištění míry spokojenosti zaměstnanců, přispívá k lepšímu pochopení jejich chování v pracovním prostředí. Cílem této diplomové práce je ověřit a odhalit, které faktory mají podstatný vliv na celkovou pracovní spokojenost zaměstnanců ve vybraném podniku. Výzkum je realizován pomocí upraveného standardizovaného dotazníkového šetření, který je určen zaměstnancům ve výrobní části podniku. Poté jsou zjištěná data o spokojenosti (závislá proměnná) a jejích faktorech (nezávislé proměnné) vyhodnoceny pomocí vícenásobné lineární regrese a jsou dále stanovena doporučení, která povedou k vylepšení stávajícího procesu řízení spokojenosti zaměstnanců. Doplňková výzkumná část se bude zaměřovat na manažery a HR oddělení vybrané firmy a bude sloužit k praktickému pochopení procesů řízení spokojenosti zaměstnanců a strategií firmy v dané oblasti. Přidanou hodnotou práce je odhalení slabých míst v zaměstnanecké spokojenosti, které budou moci být probrány s jednotlivými manažery, ale i s HR oddělením.
Seznam doporučené literatury
Armstrong, M. & Taylor S. (2015). Řízení lidských zdrojů: moderní pojetí a postupy. Praha: Grada Publishing. ISBN 978-80-247-5258-7.
Choi, S. L., Goh, C. F., Adam, M. B. H., & Tan, O. K. (2016). Transformational leadership, empowerment, and job satisfaction: The mediating role of employee empowerment. Human Resources for Health, 14(1) doi:10.1186/s12960-016-0171-2.
Jung, Y., & Suh, Y. (2019). Mining the voice of employees: A text mining approach to identifying and analyzing job satisfaction factors from online employee reviews. Decision Support Systems, 113074. doi:10.1016/j.dss.2019.113074.
Strenitzerová, M., & Achimský, K. (2019). Employee satisfaction and loyalty as a part of sustainable human resource management in postal sector. Sustainability (Switzerland), 11(17). doi:10.3390/su11174591.
Suhendra, R. (2021). Role of transactional leadership in influencing motivation, employee engagement, and intention to stay. KnE Social Sciences, 5(5), 194-210. doi: 10.18502/kss.v5i5.8809.
Seznam doporučené literatury
Armstrong, M. & Taylor S. (2015). Řízení lidských zdrojů: moderní pojetí a postupy. Praha: Grada Publishing. ISBN 978-80-247-5258-7.
Choi, S. L., Goh, C. F., Adam, M. B. H., & Tan, O. K. (2016). Transformational leadership, empowerment, and job satisfaction: The mediating role of employee empowerment. Human Resources for Health, 14(1) doi:10.1186/s12960-016-0171-2.
Jung, Y., & Suh, Y. (2019). Mining the voice of employees: A text mining approach to identifying and analyzing job satisfaction factors from online employee reviews. Decision Support Systems, 113074. doi:10.1016/j.dss.2019.113074.
Strenitzerová, M., & Achimský, K. (2019). Employee satisfaction and loyalty as a part of sustainable human resource management in postal sector. Sustainability (Switzerland), 11(17). doi:10.3390/su11174591.
Suhendra, R. (2021). Role of transactional leadership in influencing motivation, employee engagement, and intention to stay. KnE Social Sciences, 5(5), 194-210. doi: 10.18502/kss.v5i5.8809.