Nedostatek učitelů v základním školství je považován za významný problém, se kterým se potýká i Česká republika. Příčinou však není pouze fluktuace pedagogů, ale také kariérní rozhodnutí studentů pedagogických oborů. Ze studií zabývající se touto problematikou vyplývá, že navyšování platu nemusí tento problém řešit. Jako významná se však ukazuje teorie Person-Environment fit. Cílem práce je proto zjistit, jaký je vztah mezi platem, jednotlivými složkami Person-Environment fit a potenciální fluktuací pedagogů, případně kariérním rozhodnutím studentů pedagogických oborů. K dosažení cíle bylo využito dotazníkového šetření, kterého se zúčastnili učitelé působící v základním školství v Ústeckém kraji (n = 191) a studenti pedagogických oborů na UJEP (n = 99). Data byla vyhodnocována pomocí regresní analýzy. Výsledky práce prokázaly, že v kontextu teorie Person-Environment fit má na rozhodnutí pedagogů opustit školství i kariérní rozhodnutí studentů stěžejní vliv zejména Person-Job fit. V případě rozhodnutí pedagogů setrvat na současné škole má významný vliv Person-Job fit a Person-Supervisor fit. Spokojenost s finančním ohodnocením naopak nemá nijak významný vliv. Tyto poznatky z teoretického i praktického hlediska přispávají k porozumění problému stabilizace pedagogů v kontextu českého základního školství.
Anotace v angličtině
The shortage of primary education teachers is considered to be a major problem which is also facing the Czech Republic. The cause of this problem is not only the turnover of teachers but also the career decision of education students. Studies focusing on this issue suggest that there may be a more effective solution than salary increases. Nevertheless, the Person-Environment fit theory appears to be relevant. Therefore, the aim of this thesis is to determine the effect of salary and the individual components of Person-Environment fit on potential teachers' turnover and career decisions of education students. In order to achieve the aim, a questionnaire survey was carried out among teachers working in primary education in the Ústí nad Labem region (n = 191) and students of education at UJEP (n = 99). Data were analysed using regression analysis. The results showed that in the context of the Person-Environment fit theory, Person-Job fit significantly impacts teachers' decisions to leave education and students' career decisions. Regarding teachers' decision to stay at their current school, Person-Job fit and Person-Supervisor fit have a significant impact. Satisfaction with financial compensation, on the other hand, has no significant effect. These findings, from both theoretical and practical perspectives, contribute to the understanding of the problem of teacher stabilization in the context of Czech primary education.
Klíčová slova
veřejné základní školství, učitelé, Person-Environment fit, finanční nástroje, fluktuace
Klíčová slova v angličtině
public elementary education, teachers, Person-Environment fit, financial instruments, turnover
Rozsah průvodní práce
87 s. (148 851 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Nedostatek učitelů v základním školství je považován za významný problém, se kterým se potýká i Česká republika. Příčinou však není pouze fluktuace pedagogů, ale také kariérní rozhodnutí studentů pedagogických oborů. Ze studií zabývající se touto problematikou vyplývá, že navyšování platu nemusí tento problém řešit. Jako významná se však ukazuje teorie Person-Environment fit. Cílem práce je proto zjistit, jaký je vztah mezi platem, jednotlivými složkami Person-Environment fit a potenciální fluktuací pedagogů, případně kariérním rozhodnutím studentů pedagogických oborů. K dosažení cíle bylo využito dotazníkového šetření, kterého se zúčastnili učitelé působící v základním školství v Ústeckém kraji (n = 191) a studenti pedagogických oborů na UJEP (n = 99). Data byla vyhodnocována pomocí regresní analýzy. Výsledky práce prokázaly, že v kontextu teorie Person-Environment fit má na rozhodnutí pedagogů opustit školství i kariérní rozhodnutí studentů stěžejní vliv zejména Person-Job fit. V případě rozhodnutí pedagogů setrvat na současné škole má významný vliv Person-Job fit a Person-Supervisor fit. Spokojenost s finančním ohodnocením naopak nemá nijak významný vliv. Tyto poznatky z teoretického i praktického hlediska přispávají k porozumění problému stabilizace pedagogů v kontextu českého základního školství.
Anotace v angličtině
The shortage of primary education teachers is considered to be a major problem which is also facing the Czech Republic. The cause of this problem is not only the turnover of teachers but also the career decision of education students. Studies focusing on this issue suggest that there may be a more effective solution than salary increases. Nevertheless, the Person-Environment fit theory appears to be relevant. Therefore, the aim of this thesis is to determine the effect of salary and the individual components of Person-Environment fit on potential teachers' turnover and career decisions of education students. In order to achieve the aim, a questionnaire survey was carried out among teachers working in primary education in the Ústí nad Labem region (n = 191) and students of education at UJEP (n = 99). Data were analysed using regression analysis. The results showed that in the context of the Person-Environment fit theory, Person-Job fit significantly impacts teachers' decisions to leave education and students' career decisions. Regarding teachers' decision to stay at their current school, Person-Job fit and Person-Supervisor fit have a significant impact. Satisfaction with financial compensation, on the other hand, has no significant effect. These findings, from both theoretical and practical perspectives, contribute to the understanding of the problem of teacher stabilization in the context of Czech primary education.
Klíčová slova
veřejné základní školství, učitelé, Person-Environment fit, finanční nástroje, fluktuace
Klíčová slova v angličtině
public elementary education, teachers, Person-Environment fit, financial instruments, turnover
Zásady pro vypracování
Nedostatek učitelů v základním školství je považován za významný problém, se kterým se potýká i Česká republika. Situaci navíc mnohdy zhoršuje fluktuace pedagogů. Ze studií zabývající se touto problematikou vyplývá, že navyšování platu nemusí nedostatek ani stabilizaci pedagogů řešit. Jako významné se ukazují složky Person-Environment fit, a to zejména Person-Organization fit a Person-Group fit v souvislosti se stabilizací a Person-Job fit v souvislosti se setrváním v profesi. Cílem práce bude zjistit jaký vliv má plat a složky Person-Environment fit na rozhodnutí současných pedagogů setrvat na škole, ve veřejném školství či odchodu ze školství. Práce bude také zkoumat, jaký vliv mají tyto faktory na rozhodnutí budoucích pedagogů profesi vykonávat. Za účelem naplnění cíle budou využita dvě dotazníková šetření, kdy první se zaměří na současné pedagogy základních škol v Ústeckém kraji a druhé se zaměří na studenty pedagogických oborů na UJEP. K vyhodnocení získaných dat budou využity statistické metody odpovídající charakteru dat, především regresní analýza. Z teoretického hlediska umožní práce srovnání s výsledky zahraničních studií a poskytne nástroj ke zjištění míry složek Person-Environment fit v rámci prostředí českého školství. Z praktického hlediska jsou výsledky přínosné pro ředitele veřejných základních škol v Ústeckém kraji, jelikož mohou napomoci ke stabilizaci pedagogů.
Zásady pro vypracování
Nedostatek učitelů v základním školství je považován za významný problém, se kterým se potýká i Česká republika. Situaci navíc mnohdy zhoršuje fluktuace pedagogů. Ze studií zabývající se touto problematikou vyplývá, že navyšování platu nemusí nedostatek ani stabilizaci pedagogů řešit. Jako významné se ukazují složky Person-Environment fit, a to zejména Person-Organization fit a Person-Group fit v souvislosti se stabilizací a Person-Job fit v souvislosti se setrváním v profesi. Cílem práce bude zjistit jaký vliv má plat a složky Person-Environment fit na rozhodnutí současných pedagogů setrvat na škole, ve veřejném školství či odchodu ze školství. Práce bude také zkoumat, jaký vliv mají tyto faktory na rozhodnutí budoucích pedagogů profesi vykonávat. Za účelem naplnění cíle budou využita dvě dotazníková šetření, kdy první se zaměří na současné pedagogy základních škol v Ústeckém kraji a druhé se zaměří na studenty pedagogických oborů na UJEP. K vyhodnocení získaných dat budou využity statistické metody odpovídající charakteru dat, především regresní analýza. Z teoretického hlediska umožní práce srovnání s výsledky zahraničních studií a poskytne nástroj ke zjištění míry složek Person-Environment fit v rámci prostředí českého školství. Z praktického hlediska jsou výsledky přínosné pro ředitele veřejných základních škol v Ústeckém kraji, jelikož mohou napomoci ke stabilizaci pedagogů.
Seznam doporučené literatury
Gorard, S., Maria Ventista, O., Morris, R., & See, B. H. (2021). Who wants to be a teacher? Findings from a survey of undergraduates in England. Educational Studies, 1–23. https://doi.org/10.1080/03055698.2021.1915751
Grogan, E., & Youngs, P. (2011). Fitting in: Person-Organization, Person-Job, and Person-Group Fit as Drivers of Teacher Mobility. Working Paper# 21. Education Policy Center at Michigan State University.
Miller, J. M., & Youngs, P. (2021). Person-organization fit and first-year teacher retention in the United States. Teaching and Teacher Education, 97, 103226. https://doi.org/10.1016/j.tate.2020.103226
Player, D., Youngs, P., Perrone, F., & Grogan, E. (2017). How principal leadership and person-job fit are associated with teacher mobility and attrition. Teaching and Teacher Education, 67, 330–339. https://doi.org/10.1016/j.tate.2017.06.017
Van der Steeg, M., Gerritsen, S., & Kuijpers, S. (2015). The effects of higher teacher pay on teacher retention. Evidence from regional variation in teacher salaries. Den Haag: CPB Discussion Paper 316, 1-38.
Seznam doporučené literatury
Gorard, S., Maria Ventista, O., Morris, R., & See, B. H. (2021). Who wants to be a teacher? Findings from a survey of undergraduates in England. Educational Studies, 1–23. https://doi.org/10.1080/03055698.2021.1915751
Grogan, E., & Youngs, P. (2011). Fitting in: Person-Organization, Person-Job, and Person-Group Fit as Drivers of Teacher Mobility. Working Paper# 21. Education Policy Center at Michigan State University.
Miller, J. M., & Youngs, P. (2021). Person-organization fit and first-year teacher retention in the United States. Teaching and Teacher Education, 97, 103226. https://doi.org/10.1016/j.tate.2020.103226
Player, D., Youngs, P., Perrone, F., & Grogan, E. (2017). How principal leadership and person-job fit are associated with teacher mobility and attrition. Teaching and Teacher Education, 67, 330–339. https://doi.org/10.1016/j.tate.2017.06.017
Van der Steeg, M., Gerritsen, S., & Kuijpers, S. (2015). The effects of higher teacher pay on teacher retention. Evidence from regional variation in teacher salaries. Den Haag: CPB Discussion Paper 316, 1-38.