Zaměstnanecké benefity neboli odměny poskytované nad rámec platu, představují jednu z nejdůležitějších oblastí managementu řízení lidských zdrojů. Přesto je benefitům oproti ostatním složkám odměňování věnováno znatelně méně empirické pozornosti. Tato práce je zaměřena především na zmapování politiky zaměstnaneckých benefitů v orgánech územní samosprávy Ústeckého kraje, avšak za účelem získání komplementárních informací o spokojenosti zaměstnanců s odměňováním je práce zaměřena také na spokojenost s platem. Za využití dotazníkového šetření práce zkoumá spokojenost zaměstnanců s benefity a potenciální rozdíly ve spokojenosti v závislosti na sociodemografických a organizačních faktorech. K vyhodnocení dat byly využity neparametrické testy, Spearmanova pořadová korelační analýza a Multinomická logistická regrese. Výsledky práce potvrdily, že nejvíce spokojeni s benefity jsou zaměstnanci s vyšším odborným vzděláním, naopak rozdíly ve spokojenosti s benefity nebyly prokázány dle pohlaví, profesní seniority či příslušnosti k věkové generaci. Nejvyšší spokojenost s platem byla prokázána u zaměstnanců generace Baby Boomers. Výsledky práce potvrdily, že největší vazbu na nespokojenost s benefity má nespokojenost se systémem poskytování, následováno nespokojeností s platem, pociťovanou nespravedlností v kontextu odměňování a nedostatečnou informovaností o benefitech. Jako nejdůležitější benefity se ukázaly příspěvek na stravování, sick days, home office, penzijní připojištění a pružná pracovní doba. Výsledky práce mají praktické využití zejména pro zapojené instituce, které o výsledky projevily zájem, přičemž z obdržené zpětné vazby je patrný individuální přínos výsledků. Přidanou hodnotou práce je především aplikace poznatků získaných ze zahraničních studií na Ústecký region.
Anotace v angličtině
Employee benefits, or rewards provided beyond salary, are recognized as one of the most important areas of human resource management. Nevertheless, compared to other components of compensation, benefits have received significantly less empirical attention. This thesis is mainly focused on mapping the policy of employee benefits in the local government authorities of the Ústí Region, however, in order to obtain complementary information about employee compensation satisfaction, the thesis is also focused on satisfaction with salary. By using a questionnaire survey, the thesis examines employee benefit satisfaction and possible differences in satisfaction depending on socio-demographic and organizational determinants. Non-parametric tests, Spearman's rank correlation coefficient and Multinomial logistic regression were used to evaluate the data. The results of the thesis confirmed that the most satisfied with benefits are employees with a higher professional education, on the contrary, differences in benefit satisfaction were not proven according to gender, seniority or generation. The highest level of pay satisfaction was found among employees of the generation Baby Boomers. The results of the thesis confirmed that dissatisfaction with the benefit system has the greatest effect on dissatisfaction with benefits, followed by dissatisfaction with salary, perceived injustice in the context of remuneration and lack of information about benefits. The most important benefits were meal allowance, sick days, work from home, contribution to pension insurance and flexible working hours. The results of the thesis have practical use especially for the involved institutions, as they have shown interest in the results, while the individual contribution of the results for institutions is evident from received feedback. The contribution of this thesis is primarily in the application of knowledge gained from foreign studies to the Ústí region.
Klíčová slova
Zaměstnanecké benefity, sociální fond, územní samospráva, zaměstnanec, zaměstnavatel
Klíčová slova v angličtině
Employee benefits, social fund, local government, employee, employer
Rozsah průvodní práce
100 s. (175 625 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Zaměstnanecké benefity neboli odměny poskytované nad rámec platu, představují jednu z nejdůležitějších oblastí managementu řízení lidských zdrojů. Přesto je benefitům oproti ostatním složkám odměňování věnováno znatelně méně empirické pozornosti. Tato práce je zaměřena především na zmapování politiky zaměstnaneckých benefitů v orgánech územní samosprávy Ústeckého kraje, avšak za účelem získání komplementárních informací o spokojenosti zaměstnanců s odměňováním je práce zaměřena také na spokojenost s platem. Za využití dotazníkového šetření práce zkoumá spokojenost zaměstnanců s benefity a potenciální rozdíly ve spokojenosti v závislosti na sociodemografických a organizačních faktorech. K vyhodnocení dat byly využity neparametrické testy, Spearmanova pořadová korelační analýza a Multinomická logistická regrese. Výsledky práce potvrdily, že nejvíce spokojeni s benefity jsou zaměstnanci s vyšším odborným vzděláním, naopak rozdíly ve spokojenosti s benefity nebyly prokázány dle pohlaví, profesní seniority či příslušnosti k věkové generaci. Nejvyšší spokojenost s platem byla prokázána u zaměstnanců generace Baby Boomers. Výsledky práce potvrdily, že největší vazbu na nespokojenost s benefity má nespokojenost se systémem poskytování, následováno nespokojeností s platem, pociťovanou nespravedlností v kontextu odměňování a nedostatečnou informovaností o benefitech. Jako nejdůležitější benefity se ukázaly příspěvek na stravování, sick days, home office, penzijní připojištění a pružná pracovní doba. Výsledky práce mají praktické využití zejména pro zapojené instituce, které o výsledky projevily zájem, přičemž z obdržené zpětné vazby je patrný individuální přínos výsledků. Přidanou hodnotou práce je především aplikace poznatků získaných ze zahraničních studií na Ústecký region.
Anotace v angličtině
Employee benefits, or rewards provided beyond salary, are recognized as one of the most important areas of human resource management. Nevertheless, compared to other components of compensation, benefits have received significantly less empirical attention. This thesis is mainly focused on mapping the policy of employee benefits in the local government authorities of the Ústí Region, however, in order to obtain complementary information about employee compensation satisfaction, the thesis is also focused on satisfaction with salary. By using a questionnaire survey, the thesis examines employee benefit satisfaction and possible differences in satisfaction depending on socio-demographic and organizational determinants. Non-parametric tests, Spearman's rank correlation coefficient and Multinomial logistic regression were used to evaluate the data. The results of the thesis confirmed that the most satisfied with benefits are employees with a higher professional education, on the contrary, differences in benefit satisfaction were not proven according to gender, seniority or generation. The highest level of pay satisfaction was found among employees of the generation Baby Boomers. The results of the thesis confirmed that dissatisfaction with the benefit system has the greatest effect on dissatisfaction with benefits, followed by dissatisfaction with salary, perceived injustice in the context of remuneration and lack of information about benefits. The most important benefits were meal allowance, sick days, work from home, contribution to pension insurance and flexible working hours. The results of the thesis have practical use especially for the involved institutions, as they have shown interest in the results, while the individual contribution of the results for institutions is evident from received feedback. The contribution of this thesis is primarily in the application of knowledge gained from foreign studies to the Ústí region.
Klíčová slova
Zaměstnanecké benefity, sociální fond, územní samospráva, zaměstnanec, zaměstnavatel
Klíčová slova v angličtině
Employee benefits, social fund, local government, employee, employer
Zásady pro vypracování
Zaměstnanecké benefity představují nezbytnou součást motivačního programu, který ovlivňuje potenciální fluktuaci a určuje pracovní spokojenost zaměstnanců. Řada zahraničních studií nalezla vztah mezi spokojeností s přímým i nepřímým odměňováním a demografickými faktory, výší platu, benefity, zvyšováním platu a jeho strukturou. Přesto řada autorů poukazuje na nedostatek pozornosti věnované benefitům, zejména jde-li o veřejný sektor. Cílem práce je zmapování politiky zaměstnaneckých benefitů územní samosprávy Ústeckého kraje a zjištění nakolik poskytované benefity reflektují potřeby a preference zaměstnanců. Za účelem naplnění cíle práce bude realizováno dotazníkové šetření, v rámci kterého bude za pomoci škály PSQ zjištěna míra spokojenosti s přímým a nepřímým odměňováním. Sledována bude také míra potenciální fluktuace, faktory ovlivňující spokojenost s benefity a odlišnosti v jejich nabídce napříč orgány. K vyhodnocení dat bude využita deskriptivní statistika, regresní analýza a statistické testy v závislosti na charakteru dat. Práce pomůže rozšířit dosavadní poznání v oblasti benefitní politiky v orgánech územní samosprávy, přičemž některé z oslovených orgánů již projevily zájem o výsledky šetření. Ty mohou pomoci k provedení změn v benefitní politice, popř. k zatraktivnění nabídky benefitů. Přínos práce tkví také ve využití v českých podmínkách nevyužívaného měřítka platové spokojenosti.
Zásady pro vypracování
Zaměstnanecké benefity představují nezbytnou součást motivačního programu, který ovlivňuje potenciální fluktuaci a určuje pracovní spokojenost zaměstnanců. Řada zahraničních studií nalezla vztah mezi spokojeností s přímým i nepřímým odměňováním a demografickými faktory, výší platu, benefity, zvyšováním platu a jeho strukturou. Přesto řada autorů poukazuje na nedostatek pozornosti věnované benefitům, zejména jde-li o veřejný sektor. Cílem práce je zmapování politiky zaměstnaneckých benefitů územní samosprávy Ústeckého kraje a zjištění nakolik poskytované benefity reflektují potřeby a preference zaměstnanců. Za účelem naplnění cíle práce bude realizováno dotazníkové šetření, v rámci kterého bude za pomoci škály PSQ zjištěna míra spokojenosti s přímým a nepřímým odměňováním. Sledována bude také míra potenciální fluktuace, faktory ovlivňující spokojenost s benefity a odlišnosti v jejich nabídce napříč orgány. K vyhodnocení dat bude využita deskriptivní statistika, regresní analýza a statistické testy v závislosti na charakteru dat. Práce pomůže rozšířit dosavadní poznání v oblasti benefitní politiky v orgánech územní samosprávy, přičemž některé z oslovených orgánů již projevily zájem o výsledky šetření. Ty mohou pomoci k provedení změn v benefitní politice, popř. k zatraktivnění nabídky benefitů. Přínos práce tkví také ve využití v českých podmínkách nevyužívaného měřítka platové spokojenosti.
Seznam doporučené literatury
Athamneh, S. N. (2019). An exploratory study of pay satisfaction among public sector employees in Jordan. Journal of Public Affairs, 2019(e2013), 1-12. DOI: 10.1002/pa.2013
Dulebohn, J. H., Molloy, J. C., Pichler, S. M., & Murray, B. (2009). Employee benefits: Literature review and emerging issues. Human Resource Management Review, 19(2), 86-103. DOI: 10.1016/j.hrmr.2008.10.001
Heneman, H. G., & Schwab, D. P. (1985). Pay Satisfaction: Its Multidimensional Nature And Measurement. International Journal of Psychology, 20(1), 129-141. DOI: 10.1080/00207598508247727
Lee, C. -H., Hsu, M. -L., & Lien, N. -H. (2006). The impacts of benefit plans on employee turnover: a firm-level analysis approach on Taiwanese manufacturing industry. The International Journal of Human Resource Management, 17(11), 1951-1975. DOI: 10.1080/09585190601000154
Singh, P., & Loncar, N. (2010). Pay Satisfaction, Job Satisfaction and Turnover Intent. Relations industrielles, 65(3), 470-490. DOI: 10.7202/044892ar
Seznam doporučené literatury
Athamneh, S. N. (2019). An exploratory study of pay satisfaction among public sector employees in Jordan. Journal of Public Affairs, 2019(e2013), 1-12. DOI: 10.1002/pa.2013
Dulebohn, J. H., Molloy, J. C., Pichler, S. M., & Murray, B. (2009). Employee benefits: Literature review and emerging issues. Human Resource Management Review, 19(2), 86-103. DOI: 10.1016/j.hrmr.2008.10.001
Heneman, H. G., & Schwab, D. P. (1985). Pay Satisfaction: Its Multidimensional Nature And Measurement. International Journal of Psychology, 20(1), 129-141. DOI: 10.1080/00207598508247727
Lee, C. -H., Hsu, M. -L., & Lien, N. -H. (2006). The impacts of benefit plans on employee turnover: a firm-level analysis approach on Taiwanese manufacturing industry. The International Journal of Human Resource Management, 17(11), 1951-1975. DOI: 10.1080/09585190601000154
Singh, P., & Loncar, N. (2010). Pay Satisfaction, Job Satisfaction and Turnover Intent. Relations industrielles, 65(3), 470-490. DOI: 10.7202/044892ar