Jedna z nejmocnějších ekonomik světa a téměř 1,3 miliard spotřebitelů, kteří dychtí díky již politice otevřených dveří stále po větší míře kvalitního a inovativního zboží. Tyto fakta vzbuzují enormní zájem firem se uchytit na čínském trhu, ve výsledku jim k tomu ale brání hned několik důvodů. Početná konkurence, levná pracovní síla či například zcela odlišná kultura, to vše v kontextu teorie mezinárodní expanze hraje značnou roli. Cílem práce je tak nastínit a odhalit tyto kritické faktory úspěchu expanze na čínském trhu, kde klíčovou proměnou budou hrát určité české firmy a jejich specifické projekty expanze na čínský trh, u kterých budou vyhodnoceny prostřednictvím dotazníkového šetření jejich zkušenosti z expanze na čínský trh a jejich důležitost ve faktoru uspořádání HR v dceřiné společnosti. V rámci přidané hodnoty pak bude poukázáno právě pomocí výzkumné otázky na důležitost HR firmy a také na to, jak se přizpůsobit tamní kultuře a zvykům, následně dle těchto dat navrhnout možnosti vylepšení a kompromisů pro lepší přizpůsobení daných podniků v zahraničí. Autor zde závěrem dochází k potvrzení pracovní hypotézy a významu lidských zdrojů, u seřazení důležitosti hlavních faktorů expanze se bezkonkurenčně po provedených testech umístily lidské zdroje na prvním místě v žebříčku nabízených faktorů.
Anotace v angličtině
One of the most powerful economies on the world and nearly 1.3 billion consumers who thanks to an already open-door policy, crave ever more quality and innovative goods. These facts have sparked a huge interest from companies around the world to get a foothold in the Chinese market, but as a result several reasons are preventing them from doing so. Numerous competitors, cheap labour or a completely different culture, all this factor play a significant role in the context of international expansion theory. Thus, the aim of this bachelor thesis is to outline and reveal these critical success factors for expansion in the Chinese market, where Czech companies and their specific expansion projects in the Chinese market will play a key transformation role, where the company's experience of expansion in the Chinese market and their importance in the subsidiary's HR arrangement will already be evaluated through a questionnaire survey. The value added will then be highlighted just by means of the research question on the importance of the company's HR and also how they can adapt to the local culture and customs, and then according to this data, suggest possible improvements and trade-offs to better adaptation of the companies in question abroad. The author concludes here by confirming the working hypothesis and the importance of human resources, for the ranking of the importance of the main factors of expansion, human resources ranked first in the ranking of the factors offered without competition after the tests conducted.
Klíčová slova
Expanze, Strategie, Konkurence, Čínský trh, Lidské zdroje, Kultura, CzechTrade
Klíčová slova v angličtině
Expansion, Strategy, Competition, Chinese market , Human resources, Culture, CzechTrade
Rozsah průvodní práce
75 s. (137 329 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Jedna z nejmocnějších ekonomik světa a téměř 1,3 miliard spotřebitelů, kteří dychtí díky již politice otevřených dveří stále po větší míře kvalitního a inovativního zboží. Tyto fakta vzbuzují enormní zájem firem se uchytit na čínském trhu, ve výsledku jim k tomu ale brání hned několik důvodů. Početná konkurence, levná pracovní síla či například zcela odlišná kultura, to vše v kontextu teorie mezinárodní expanze hraje značnou roli. Cílem práce je tak nastínit a odhalit tyto kritické faktory úspěchu expanze na čínském trhu, kde klíčovou proměnou budou hrát určité české firmy a jejich specifické projekty expanze na čínský trh, u kterých budou vyhodnoceny prostřednictvím dotazníkového šetření jejich zkušenosti z expanze na čínský trh a jejich důležitost ve faktoru uspořádání HR v dceřiné společnosti. V rámci přidané hodnoty pak bude poukázáno právě pomocí výzkumné otázky na důležitost HR firmy a také na to, jak se přizpůsobit tamní kultuře a zvykům, následně dle těchto dat navrhnout možnosti vylepšení a kompromisů pro lepší přizpůsobení daných podniků v zahraničí. Autor zde závěrem dochází k potvrzení pracovní hypotézy a významu lidských zdrojů, u seřazení důležitosti hlavních faktorů expanze se bezkonkurenčně po provedených testech umístily lidské zdroje na prvním místě v žebříčku nabízených faktorů.
Anotace v angličtině
One of the most powerful economies on the world and nearly 1.3 billion consumers who thanks to an already open-door policy, crave ever more quality and innovative goods. These facts have sparked a huge interest from companies around the world to get a foothold in the Chinese market, but as a result several reasons are preventing them from doing so. Numerous competitors, cheap labour or a completely different culture, all this factor play a significant role in the context of international expansion theory. Thus, the aim of this bachelor thesis is to outline and reveal these critical success factors for expansion in the Chinese market, where Czech companies and their specific expansion projects in the Chinese market will play a key transformation role, where the company's experience of expansion in the Chinese market and their importance in the subsidiary's HR arrangement will already be evaluated through a questionnaire survey. The value added will then be highlighted just by means of the research question on the importance of the company's HR and also how they can adapt to the local culture and customs, and then according to this data, suggest possible improvements and trade-offs to better adaptation of the companies in question abroad. The author concludes here by confirming the working hypothesis and the importance of human resources, for the ranking of the importance of the main factors of expansion, human resources ranked first in the ranking of the factors offered without competition after the tests conducted.
Klíčová slova
Expanze, Strategie, Konkurence, Čínský trh, Lidské zdroje, Kultura, CzechTrade
Klíčová slova v angličtině
Expansion, Strategy, Competition, Chinese market , Human resources, Culture, CzechTrade
Zásady pro vypracování
Jedna z nejmocnějších ekonomik světa a téměř 1,3 miliard spotřebitelů, kteří dychtí díky již politice otevřených dveří stále po větší míře kvalitního a inovativního zboží. Tyto fakta vzbuzují enormní zájem firem po celém světě se uchytit na čínském trhu, ve výsledku jim k tomu ale brání hned několik důvodů. Početná konkurence, levná pracovní síla či například zcela odlišná kultura, to vše v kontextu teorie mezinárodní expanze hraje značnou roli. Cílem práce je tak nastínit a odhalit tyto kritické faktory úspěchu expanze na čínském trhu, kde klíčovou proměnou budou hrát konkrétní české firmy a jejich specifické projekty expanze na čínský trh, u ní bude vyhodnoceno prostřednictvím dotazníkového šetření její zkušennosti z expanze na čínský trh a uspořádání HR v dceřiné společnosti. V rámci přidané hodnoty pak bude poukázáno právě na důležitost HR firmy pro zodpovězení dílčích výzkumných otázek, zda jsou lidské zdroje nejdůležitější faktor při expanzi na čínský trh a také na to, jak jsou přizpůsobení tamní kultuře a zvykům, a následně dle těchto primárních dat navrhnout možnosti vylepšení a kompromisů pro lepší přizpůsobení daného podniku v zahraničí.
Zásady pro vypracování
Jedna z nejmocnějších ekonomik světa a téměř 1,3 miliard spotřebitelů, kteří dychtí díky již politice otevřených dveří stále po větší míře kvalitního a inovativního zboží. Tyto fakta vzbuzují enormní zájem firem po celém světě se uchytit na čínském trhu, ve výsledku jim k tomu ale brání hned několik důvodů. Početná konkurence, levná pracovní síla či například zcela odlišná kultura, to vše v kontextu teorie mezinárodní expanze hraje značnou roli. Cílem práce je tak nastínit a odhalit tyto kritické faktory úspěchu expanze na čínském trhu, kde klíčovou proměnou budou hrát konkrétní české firmy a jejich specifické projekty expanze na čínský trh, u ní bude vyhodnoceno prostřednictvím dotazníkového šetření její zkušennosti z expanze na čínský trh a uspořádání HR v dceřiné společnosti. V rámci přidané hodnoty pak bude poukázáno právě na důležitost HR firmy pro zodpovězení dílčích výzkumných otázek, zda jsou lidské zdroje nejdůležitější faktor při expanzi na čínský trh a také na to, jak jsou přizpůsobení tamní kultuře a zvykům, a následně dle těchto primárních dat navrhnout možnosti vylepšení a kompromisů pro lepší přizpůsobení daného podniku v zahraničí.
Seznam doporučené literatury
Bai, X., Krishna, K., & Ma, H. (2017). How you export matters: Export mode, learning and productivity in China. Journal of International Economics, 104, 122-137.
Chandler AD. 1990. Scale and Scope. Harvard UniversityPress: Cambridge, MA
Chang, S. J. (1995). International expansion strategy of Japanese firms: Capability building through sequential entry. Academy of Management journal, 38(2), 383-407.
Gioeli, A. (2014). International Expansion: A Blueprint for Success. Kindle Edition
Kotler, P. a kol. (2007). Marketing management. Praha: Grada Publishing, a.s. ISBN 978-80-247-1359-5.
Lengnick-Hall, C. A., & Lengnick-Hall, M. L. (1988). Strategic human resources management: A review of the literature and a proposed typology. Academy of management Review, 13(3), 454-470.
Machková, H., Černohlávková, E., Sato, A. et al. (2014). Mezinárodní obchodní operace. Praha: Grada Publishing.
Matovic, I. M. (2019). Entrepreneurs and Small Businesses: International Expansion Strategies. In Proceedings of FIKUSZ Symposium for Young Researchers. Óbuda: University Keleti Károly Faculty of Economics.
Mishina, Y., Pollock, T. G., & Porac, J. F. (2004). Are more resources always better for growth? Resource stickiness in market and product expansion. Strategic management journal, 25(12), 1179-1197.
Magretta, J. (2012). Michael Porter. Jasně a srozumitelně o konkurenci a strategii. Praha: Management press
Schellenberg, M., Harker, M. J., & Jafari, A. (2018). International market entry mode-a systematic literature review. Journal of Strategic Marketing, 26(7), 601-627.
Seznam doporučené literatury
Bai, X., Krishna, K., & Ma, H. (2017). How you export matters: Export mode, learning and productivity in China. Journal of International Economics, 104, 122-137.
Chandler AD. 1990. Scale and Scope. Harvard UniversityPress: Cambridge, MA
Chang, S. J. (1995). International expansion strategy of Japanese firms: Capability building through sequential entry. Academy of Management journal, 38(2), 383-407.
Gioeli, A. (2014). International Expansion: A Blueprint for Success. Kindle Edition
Kotler, P. a kol. (2007). Marketing management. Praha: Grada Publishing, a.s. ISBN 978-80-247-1359-5.
Lengnick-Hall, C. A., & Lengnick-Hall, M. L. (1988). Strategic human resources management: A review of the literature and a proposed typology. Academy of management Review, 13(3), 454-470.
Machková, H., Černohlávková, E., Sato, A. et al. (2014). Mezinárodní obchodní operace. Praha: Grada Publishing.
Matovic, I. M. (2019). Entrepreneurs and Small Businesses: International Expansion Strategies. In Proceedings of FIKUSZ Symposium for Young Researchers. Óbuda: University Keleti Károly Faculty of Economics.
Mishina, Y., Pollock, T. G., & Porac, J. F. (2004). Are more resources always better for growth? Resource stickiness in market and product expansion. Strategic management journal, 25(12), 1179-1197.
Magretta, J. (2012). Michael Porter. Jasně a srozumitelně o konkurenci a strategii. Praha: Management press
Schellenberg, M., Harker, M. J., & Jafari, A. (2018). International market entry mode-a systematic literature review. Journal of Strategic Marketing, 26(7), 601-627.