Bitcoin, nejznámější a největší světová kryptoměna, zaměřující se svým charakterem na decentralizovanou alternativu fiat měn, je v současné době velice zajímavou alternativou ve vysoce inflačním prostředí. Práce se zabývá tématem pravděpodobnosti konverze uživatelů Bitcoinu na jeho používání k placení. Přesněji tedy zkoumá faktory ovlivňující pravidelnost nákupu, množství držených bitcoinů, využívání Bitcoinu a často jeho využívání k placení. Výsledky práce mohou napomoci e-shopům rozhodnout se o zvolení Bitcoinu, jako další platební metody, nebo pomoci burzovním společnostem s pravidelnějšími a většími nákupy Bitcoinu.
Anotace v angličtině
Bitcoin, the most well-known and largest global cryptocurrency, designed as a decentralized alternative to fiat Currency, is currently a very interesting alternative in highly inflationary environments. The thesis deals with the topicof the probability of converting Bitcoin users to use it for payment purposes. More precisely, it examines the factors influencing the regularity of purchase, the amount of held bitcoins, the use of Bitcoin, and the frequency of using Bitcoin. The results of the studay can help e-shops decide on adopting Bitcoin as an additional payment method, or assist exchange companies with more regular and larger Bitcoin purchases.
Klíčová slova
kryptoměny, platební metody, Bitcoin, poptávka po Bitcoinu
Bitcoin, nejznámější a největší světová kryptoměna, zaměřující se svým charakterem na decentralizovanou alternativu fiat měn, je v současné době velice zajímavou alternativou ve vysoce inflačním prostředí. Práce se zabývá tématem pravděpodobnosti konverze uživatelů Bitcoinu na jeho používání k placení. Přesněji tedy zkoumá faktory ovlivňující pravidelnost nákupu, množství držených bitcoinů, využívání Bitcoinu a často jeho využívání k placení. Výsledky práce mohou napomoci e-shopům rozhodnout se o zvolení Bitcoinu, jako další platební metody, nebo pomoci burzovním společnostem s pravidelnějšími a většími nákupy Bitcoinu.
Anotace v angličtině
Bitcoin, the most well-known and largest global cryptocurrency, designed as a decentralized alternative to fiat Currency, is currently a very interesting alternative in highly inflationary environments. The thesis deals with the topicof the probability of converting Bitcoin users to use it for payment purposes. More precisely, it examines the factors influencing the regularity of purchase, the amount of held bitcoins, the use of Bitcoin, and the frequency of using Bitcoin. The results of the studay can help e-shops decide on adopting Bitcoin as an additional payment method, or assist exchange companies with more regular and larger Bitcoin purchases.
Klíčová slova
kryptoměny, platební metody, Bitcoin, poptávka po Bitcoinu
Bitcoin, nejznámější a největší světová kryptoměna, zaměřující se svým charakterem na alternativu fiat, je v současném světě velice zajímavou alternativou ve vysoce inflačním prostředí. Cílem práce bude zjistit pravděpodobnost konverze uživatele na používání Bitcoinu jako platidla. Pro zjištění tohoto cíle se práce bude zabývat výhodami a nevýhodami Bitcoinu, jako peněz a platební možnosti. Blíže se pak bude zaměřovat na faktory ovlivňující jeho poptávku a bariéry, které mu brání v jeho využívání. Těmi největšími bariérami jsou regulace, varování státu, finanční bubliny, uživatelský přístup k Bitcoinu, jako ke spekulativnímu aktivu a jeho omezené množství, které může vést k jeho deflaci. Výzkum bude prováděn pomocí dotazníkového šetření, kde v prví části výzkumu budou zjišťovány základní bariéry a faktory ovlivňující poptávky Bitcoinu. Tyto informace nám pomůžou pochopit jaké jednotlivé faktory a do jaké míry tyto faktory můžou ovlivnit člověka k nákupu či prodeji Bitcoinu a také nám rozdělí dotazované na dvě skupiny - vlástníky Bitcoinu a ti, co nikdy Bitcoin nekoupili. Druhá část výzkumu bude zaměřena jen na uživatele Bitcoinu. Tato část tedy získá informace o využívání Bitcoinu, jako platební metodě a tedy i nejvlivnějších bariér bránících k jeho využívání. Cílem dotazníkového šetření bude získat více než 300 respondentů. Data pak budou shromážděna do programu Excel, kde budou následovně upraveny a statisticky vyhodnoceny pomocí doplňku této aplikace. První část bude probit s marginálními efekty, ve které se bude modelovat pravděpodobnost pravidelného, či nepravidelného nákupu Bitcoinu. Proměnnými budou socioekonomické charakteristiky a bariéry nakupování kryptoměn. Druhá část dotazníku bude vysvětlena regresí, která nám bude ukazovat peněžní objem spotřeby uživatelů za rok a vysvětlujícími proměnnými budou peněžní, investiční, informační, nebo strategické faktory a socioekonomické charakteristky. Problém selekce uživatelů kryptoměn bude řešit inverzní Millsův poměr z první rovnice probitu v rámci tzv. Heckmanovy procedury. Výsledky budou poté představeny firmám, které by potencionálně mohli zavést Bitcoin, jako platební metodu a tím přilákat nové zákazník a tím získat širší a pestřejší základnu zákazníků.
Zásady pro vypracování
Bitcoin, nejznámější a největší světová kryptoměna, zaměřující se svým charakterem na alternativu fiat, je v současném světě velice zajímavou alternativou ve vysoce inflačním prostředí. Cílem práce bude zjistit pravděpodobnost konverze uživatele na používání Bitcoinu jako platidla. Pro zjištění tohoto cíle se práce bude zabývat výhodami a nevýhodami Bitcoinu, jako peněz a platební možnosti. Blíže se pak bude zaměřovat na faktory ovlivňující jeho poptávku a bariéry, které mu brání v jeho využívání. Těmi největšími bariérami jsou regulace, varování státu, finanční bubliny, uživatelský přístup k Bitcoinu, jako ke spekulativnímu aktivu a jeho omezené množství, které může vést k jeho deflaci. Výzkum bude prováděn pomocí dotazníkového šetření, kde v prví části výzkumu budou zjišťovány základní bariéry a faktory ovlivňující poptávky Bitcoinu. Tyto informace nám pomůžou pochopit jaké jednotlivé faktory a do jaké míry tyto faktory můžou ovlivnit člověka k nákupu či prodeji Bitcoinu a také nám rozdělí dotazované na dvě skupiny - vlástníky Bitcoinu a ti, co nikdy Bitcoin nekoupili. Druhá část výzkumu bude zaměřena jen na uživatele Bitcoinu. Tato část tedy získá informace o využívání Bitcoinu, jako platební metodě a tedy i nejvlivnějších bariér bránících k jeho využívání. Cílem dotazníkového šetření bude získat více než 300 respondentů. Data pak budou shromážděna do programu Excel, kde budou následovně upraveny a statisticky vyhodnoceny pomocí doplňku této aplikace. První část bude probit s marginálními efekty, ve které se bude modelovat pravděpodobnost pravidelného, či nepravidelného nákupu Bitcoinu. Proměnnými budou socioekonomické charakteristiky a bariéry nakupování kryptoměn. Druhá část dotazníku bude vysvětlena regresí, která nám bude ukazovat peněžní objem spotřeby uživatelů za rok a vysvětlujícími proměnnými budou peněžní, investiční, informační, nebo strategické faktory a socioekonomické charakteristky. Problém selekce uživatelů kryptoměn bude řešit inverzní Millsův poměr z první rovnice probitu v rámci tzv. Heckmanovy procedury. Výsledky budou poté představeny firmám, které by potencionálně mohli zavést Bitcoin, jako platební metodu a tím přilákat nové zákazník a tím získat širší a pestřejší základnu zákazníků.
Seznam doporučené literatury
de la Horra, L. P., de la Fuente, G., & Perote, J. (2019). The drivers of Bitcoin demand: A short and long-run analysis. International Review of Financial Analysis, 62, 21-34. DOI: 10.1016/j.irfa.2019.01.006.
Ebers, A., & Thomsen, S. L. (2021). How do warnings affect retail demand for Bitcoin? Evidence from an international survey experiment. Journal of Behavioral and Experimental Finance, 32. DOI: 10.1016/j.jbef.2021.100567.
Stroukal, D. (2018). CAN BITCOIN BECOME MONEY? ITS MONEY FUNCTIONS AND THE REGRESSION THEOREM. International Journal of Business and Management, VI(1). DOI: 10.20472/BM.2018.6.1.004.
Seznam doporučené literatury
de la Horra, L. P., de la Fuente, G., & Perote, J. (2019). The drivers of Bitcoin demand: A short and long-run analysis. International Review of Financial Analysis, 62, 21-34. DOI: 10.1016/j.irfa.2019.01.006.
Ebers, A., & Thomsen, S. L. (2021). How do warnings affect retail demand for Bitcoin? Evidence from an international survey experiment. Journal of Behavioral and Experimental Finance, 32. DOI: 10.1016/j.jbef.2021.100567.
Stroukal, D. (2018). CAN BITCOIN BECOME MONEY? ITS MONEY FUNCTIONS AND THE REGRESSION THEOREM. International Journal of Business and Management, VI(1). DOI: 10.20472/BM.2018.6.1.004.