Tato diplomová práce pojednává o specifikách výuky a práci s dětmi s hyperkinetickými poruchami. Teoretická část se věnuje obecné charakteristice těchto poruch, konkrétní definici jednotlivých poruch, jejich možných projevů a příčin. Dále poskytuje první část práce přehled souvislostí poruch s rodinným životem a výchovou, struktury procesu diagnostiky i strategií a možných terapií. Praktická část analyzuje specifika přístupu k dětem s tímto onemocněním, která jsou využívána v praxi při výuce. Data do výzkumné části byla získána z polostrukturovaných rozhovorů s rodiči, pedagogy a asistenty pedagoga. Techniky ověřené v praxi byly v praktické části zaznamenány, komparovány mezi sebou nebo se samotnou teorií.
Anotace v angličtině
This diploma work discusses the specifics of teaching and working with children with hyperkinetic disorders. The theoretical part is devoted to the general characteristics of these disorders, the specific definition of individual disorders, their possible manifestations and causes. Furthermore, the first part of the work provides an overview of the connection of disorders with family life and upbringing, the structure of the diagnostic process as well as strategies and possible therapies. The practical part analyzes the specifics of the approach to children with this disease, which are used in practice during teaching. Data for the research part were obtained from semi-structured interviews with parents, teachers and teacher assistants. Techniques verified in practice were recorded in the practical part, compared with each other or with the theory itself.
Klíčová slova
ADHD, děti, rodič, učitel, asistent pedagoga, výchova, vzdělávání, hyperkinetické poruchy
Tato diplomová práce pojednává o specifikách výuky a práci s dětmi s hyperkinetickými poruchami. Teoretická část se věnuje obecné charakteristice těchto poruch, konkrétní definici jednotlivých poruch, jejich možných projevů a příčin. Dále poskytuje první část práce přehled souvislostí poruch s rodinným životem a výchovou, struktury procesu diagnostiky i strategií a možných terapií. Praktická část analyzuje specifika přístupu k dětem s tímto onemocněním, která jsou využívána v praxi při výuce. Data do výzkumné části byla získána z polostrukturovaných rozhovorů s rodiči, pedagogy a asistenty pedagoga. Techniky ověřené v praxi byly v praktické části zaznamenány, komparovány mezi sebou nebo se samotnou teorií.
Anotace v angličtině
This diploma work discusses the specifics of teaching and working with children with hyperkinetic disorders. The theoretical part is devoted to the general characteristics of these disorders, the specific definition of individual disorders, their possible manifestations and causes. Furthermore, the first part of the work provides an overview of the connection of disorders with family life and upbringing, the structure of the diagnostic process as well as strategies and possible therapies. The practical part analyzes the specifics of the approach to children with this disease, which are used in practice during teaching. Data for the research part were obtained from semi-structured interviews with parents, teachers and teacher assistants. Techniques verified in practice were recorded in the practical part, compared with each other or with the theory itself.
Klíčová slova
ADHD, děti, rodič, učitel, asistent pedagoga, výchova, vzdělávání, hyperkinetické poruchy
Základem je prostudování a dodržování směrnice děkana PF UJEP o psaní a odevzdávání kvalifikačních prací v aktuálním znění. Cílem diplomové práce je vytvořit inspirativní nabídku volby postupů a strategií v práci s těmito jedinci pro praktické využití učitele nebo rodiče. Teoretická část se bude zabývat základní terminologií a klasifikací hyperkinetických poruch také v souvislosti s ohledem na psychologický vývoj dětí, včetně diagnostiky a ukotvení v legislativě. Empirická část práce se bude věnovat realizaci kvalitativního výzkumu formou rozhovorů s rodiči, učiteli a asistenty pedagoga. Získaná data budou zpracována otevřeným kódováním. Výsledky budou využitelné ve speciálně pedagogické praxi.
Zásady pro vypracování
Základem je prostudování a dodržování směrnice děkana PF UJEP o psaní a odevzdávání kvalifikačních prací v aktuálním znění. Cílem diplomové práce je vytvořit inspirativní nabídku volby postupů a strategií v práci s těmito jedinci pro praktické využití učitele nebo rodiče. Teoretická část se bude zabývat základní terminologií a klasifikací hyperkinetických poruch také v souvislosti s ohledem na psychologický vývoj dětí, včetně diagnostiky a ukotvení v legislativě. Empirická část práce se bude věnovat realizaci kvalitativního výzkumu formou rozhovorů s rodiči, učiteli a asistenty pedagoga. Získaná data budou zpracována otevřeným kódováním. Výsledky budou využitelné ve speciálně pedagogické praxi.
Seznam doporučené literatury
AMERICAN PSYCHIATRIC ASSOCIATION, 2015. Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders, Fifth Edition (DSM-5). [online], [vid. 2022-09-25]. Dostupné z: http://www.psychiatry.org/psychiatrists/practice/dsm.
JENETT, Wolfdieter. ADHD - 100 tipů pro rodiče a učitele. Brno: Edika, 2013. Rádce pro rodiče a učitele. ISBN 978-80-266-0158-6.
JUCOVIČOVÁ, Drahomíra a Hana ŽÁČKOVÁ. Máme dítě s ADHD: rady pro rodiče. Praha: Grada Publishing, 2015. ISBN 978-80-247-5347-8.
KOVALČÍKOVÁ, Iveta, Iveta BORŽÍKOVÁ, Marta KOPČÍKOVÁ a Ingrid RUŽBARSKÁ. Kognitívne a psychomotorické súvislosti poruchy pozornosti a hyperaktivity. Prešov: Vydavateľstvo Prešovskej univerzity v Prešove, 2018. ISBN 978-80-555-2114-5.
LAVER-BRADBURY, Cathy, Margaret THOMPSON a Anne WEEKS. Šest kroků ke zvládnutí ADHD: manuál pro rodiče i učitele. Přeložil Hana ANTONÍNOVÁ. Praha: Portál, 2016. ISBN 978-80-262-1035-1.
MICHALOVÁ, Zdeňka a Ilona PEŠATOVÁ. Determinanty inkluzivního vzdělávání dětí s ADHD. Ústí nad Labem: Pedagogická fakulta Univerzity J.E. Purkyně, 2015. ISBN 978-80-7414-934-4.
PACLT, Ivo. Hyperkinetická porucha a poruchy chování. Praha: Grada, 2007. Psyché (Grada). ISBN 978-80-247-1426-4.
PTÁČEK, Radek a Hana PTÁČKOVÁ. ADHD - variabilita v dětství a dospělosti. Praha: Univerzita Karlova, nakladatelství Karolinum, 2018. ISBN 978-80-246-2930-8.
SELIKOWITZ, Mark. ADHD: The Facts. Oxford: Oxford University Press, Sydney, Australia, 2021. ISBN 978-0-19-886737-1.
TRAIN, Alan. Specifické poruchy chování a pozornosti: jak jednat s velmi neklidnými dětmi. Praha: Portál, 1997. Speciální pedagogika (Portál). ISBN 80-7178-131-2.
Seznam doporučené literatury
AMERICAN PSYCHIATRIC ASSOCIATION, 2015. Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders, Fifth Edition (DSM-5). [online], [vid. 2022-09-25]. Dostupné z: http://www.psychiatry.org/psychiatrists/practice/dsm.
JENETT, Wolfdieter. ADHD - 100 tipů pro rodiče a učitele. Brno: Edika, 2013. Rádce pro rodiče a učitele. ISBN 978-80-266-0158-6.
JUCOVIČOVÁ, Drahomíra a Hana ŽÁČKOVÁ. Máme dítě s ADHD: rady pro rodiče. Praha: Grada Publishing, 2015. ISBN 978-80-247-5347-8.
KOVALČÍKOVÁ, Iveta, Iveta BORŽÍKOVÁ, Marta KOPČÍKOVÁ a Ingrid RUŽBARSKÁ. Kognitívne a psychomotorické súvislosti poruchy pozornosti a hyperaktivity. Prešov: Vydavateľstvo Prešovskej univerzity v Prešove, 2018. ISBN 978-80-555-2114-5.
LAVER-BRADBURY, Cathy, Margaret THOMPSON a Anne WEEKS. Šest kroků ke zvládnutí ADHD: manuál pro rodiče i učitele. Přeložil Hana ANTONÍNOVÁ. Praha: Portál, 2016. ISBN 978-80-262-1035-1.
MICHALOVÁ, Zdeňka a Ilona PEŠATOVÁ. Determinanty inkluzivního vzdělávání dětí s ADHD. Ústí nad Labem: Pedagogická fakulta Univerzity J.E. Purkyně, 2015. ISBN 978-80-7414-934-4.
PACLT, Ivo. Hyperkinetická porucha a poruchy chování. Praha: Grada, 2007. Psyché (Grada). ISBN 978-80-247-1426-4.
PTÁČEK, Radek a Hana PTÁČKOVÁ. ADHD - variabilita v dětství a dospělosti. Praha: Univerzita Karlova, nakladatelství Karolinum, 2018. ISBN 978-80-246-2930-8.
SELIKOWITZ, Mark. ADHD: The Facts. Oxford: Oxford University Press, Sydney, Australia, 2021. ISBN 978-0-19-886737-1.
TRAIN, Alan. Specifické poruchy chování a pozornosti: jak jednat s velmi neklidnými dětmi. Praha: Portál, 1997. Speciální pedagogika (Portál). ISBN 80-7178-131-2.