Diplomová práce je tematicky orientována na problematiku sociální distance u žáků druhého stupně základní školy vůči osobám se zdravotním postižením. Cílem práce je vymezit projevy sociální distance a zjistit sociální odstup intaktních žáků od žáků zdravotně postižených. Výzkumným problémem je zjistit míru sociální distance žáků k osobám s různými typy zdravotního postižení. Teoretická část vychází z aktuálních poznatků v oblasti problematiky sociální distance, interakce a relace. Rovněž zasahuje do oblasti problematiky zdravotního postižení a integrace těchto osob do běžných základních škol. Empirická část se věnuje kvantitativně orientovanému výzkumnému šetření. Výzkumný vzorek je tvořen cca 150 žáky druhého stupně vybraných základních škol v Ústeckém kraji. Základním nástrojem šetření je nestandardizovaný dotazník, který obsahuje situační případy dle úrovní Bogardusovy škály k vybraným zdravotním postižením. Získaná data jsou analyzována základními ukazateli popisné a induktivní statistiky. Výstupy práce budou nabídnuty k praktickému využití školám zapojeným do šetření a na jejich základě budou navržena strukturovaná doporučení.
Anotace v angličtině
This thesis is oriented on the problematic of the social distancing of the pupils at the primary school to people with disabilities. The aim of this thesis is to define the manifestations of the social distance and find out the social distance from the intact pupils to the pupils with disabilities. The research problem is to determine the degree of the social distance of the pupils to the people with different kinds of disabilities. The theoretical part is based on the actual knowledge in the area of the social distance, interaction and relation. It also encroaches upon the issue of disability and integration of these pupils in to ordinary school. The empirical part pushes ahead to a quantitatively oriented research. The research sample is forming of approx. 150 pupils of second degree on selected the primary schools in the region of Ústí. The basic instrument of the research is non-standardized questionnaire that contains examples of situations according to the level of Bogardus scale for selected disabilities. The obtained data are analyzed by the basic indicators descriptive and inductive statistics. The outputs of the thesis will be offered to the school involved in the research for the practical use. Structured recommendation will be proposed based on the results.
Klíčová slova
Sociální distance, zdravotní postižení, integrace, žáci, interakce
Klíčová slova v angličtině
Social distance, disability, integration, pupils, interaction
Rozsah průvodní práce
97 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce je tematicky orientována na problematiku sociální distance u žáků druhého stupně základní školy vůči osobám se zdravotním postižením. Cílem práce je vymezit projevy sociální distance a zjistit sociální odstup intaktních žáků od žáků zdravotně postižených. Výzkumným problémem je zjistit míru sociální distance žáků k osobám s různými typy zdravotního postižení. Teoretická část vychází z aktuálních poznatků v oblasti problematiky sociální distance, interakce a relace. Rovněž zasahuje do oblasti problematiky zdravotního postižení a integrace těchto osob do běžných základních škol. Empirická část se věnuje kvantitativně orientovanému výzkumnému šetření. Výzkumný vzorek je tvořen cca 150 žáky druhého stupně vybraných základních škol v Ústeckém kraji. Základním nástrojem šetření je nestandardizovaný dotazník, který obsahuje situační případy dle úrovní Bogardusovy škály k vybraným zdravotním postižením. Získaná data jsou analyzována základními ukazateli popisné a induktivní statistiky. Výstupy práce budou nabídnuty k praktickému využití školám zapojeným do šetření a na jejich základě budou navržena strukturovaná doporučení.
Anotace v angličtině
This thesis is oriented on the problematic of the social distancing of the pupils at the primary school to people with disabilities. The aim of this thesis is to define the manifestations of the social distance and find out the social distance from the intact pupils to the pupils with disabilities. The research problem is to determine the degree of the social distance of the pupils to the people with different kinds of disabilities. The theoretical part is based on the actual knowledge in the area of the social distance, interaction and relation. It also encroaches upon the issue of disability and integration of these pupils in to ordinary school. The empirical part pushes ahead to a quantitatively oriented research. The research sample is forming of approx. 150 pupils of second degree on selected the primary schools in the region of Ústí. The basic instrument of the research is non-standardized questionnaire that contains examples of situations according to the level of Bogardus scale for selected disabilities. The obtained data are analyzed by the basic indicators descriptive and inductive statistics. The outputs of the thesis will be offered to the school involved in the research for the practical use. Structured recommendation will be proposed based on the results.
Klíčová slova
Sociální distance, zdravotní postižení, integrace, žáci, interakce
Klíčová slova v angličtině
Social distance, disability, integration, pupils, interaction
Zásady pro vypracování
Diplomová práce bude tematicky orientována na problematiku sociální distance u žáků druhého stupně základní školy vůči osobám se zdravotním postižením. Cílem práce bude vymezit projevy sociální distance a zjistit sociální odstup intaktních žáků od žáků zdravotně postižených. Výzkumným problémem bude zjistit míru sociální distance žáků k osobám s různými typy zdravotního postižení. Teoretická část bude vycházet z aktuálních poznatků v oblasti problematiky sociální distance, interakce a relace. Bude rovněž zasahovat do oblasti problematiky zdravotního postižení a integrace těchto osob do běžných základních škol. Empirická část bude věnována kvantitativně orientovanému výzkumnému šetření. Výzkumný vzorek bude tvořen cca 150 žáky druhého stupně vybraných základních škol v Ústeckém kraji. Základním nástrojem šetření bude nestandardizovaný dotazník, který bude obsahovat situační případy dle úrovní Bogardusovy škály k vybraným zdravotním postižením. Získaná data budou analyzována základními ukazateli popisné a induktivní statistiky. Výstupy práce budou nabídnuty k praktickému využití školám zapojeným do šetření a na jejich základě budou navržena strukturovaná doporučení.
Zásady pro vypracování
Diplomová práce bude tematicky orientována na problematiku sociální distance u žáků druhého stupně základní školy vůči osobám se zdravotním postižením. Cílem práce bude vymezit projevy sociální distance a zjistit sociální odstup intaktních žáků od žáků zdravotně postižených. Výzkumným problémem bude zjistit míru sociální distance žáků k osobám s různými typy zdravotního postižení. Teoretická část bude vycházet z aktuálních poznatků v oblasti problematiky sociální distance, interakce a relace. Bude rovněž zasahovat do oblasti problematiky zdravotního postižení a integrace těchto osob do běžných základních škol. Empirická část bude věnována kvantitativně orientovanému výzkumnému šetření. Výzkumný vzorek bude tvořen cca 150 žáky druhého stupně vybraných základních škol v Ústeckém kraji. Základním nástrojem šetření bude nestandardizovaný dotazník, který bude obsahovat situační případy dle úrovní Bogardusovy škály k vybraným zdravotním postižením. Získaná data budou analyzována základními ukazateli popisné a induktivní statistiky. Výstupy práce budou nabídnuty k praktickému využití školám zapojeným do šetření a na jejich základě budou navržena strukturovaná doporučení.
Seznam doporučené literatury
GAVORA, Peter. Úvod do pedagogického výzkumu. Brno: Paido, 2000. ISBN 80-85931-79-6.
CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. 2., aktualizované vydání. Praha: Grada, 2016. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-5326-3.
JANDOUREK, Jan. Slovník sociologických pojmů: 610 hesel. Praha: Grada, 2012. ISBN 978-80-247-3679-2.
KISVETROVÁ, Helena a Šárka VÉVODOVÁ. Osoby se zdravotním postižením: vybrané kapitoly I. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2014. ISBN 978-80-244-4064-4.
MÜLLER, Oldřich. Dítě se speciálními vzdělávacími potřebami v běžné škole. Olomouc: Univerzita Palackého, 2001. ISBN 80-244-0231-9.
ŠAFR, Jiří, ed. Sociální distance, interakce, relace a kategorizace: alternativní teoretické perspektivy studia sociální stratifikace. Praha: Sociologický ústav Akademie věd České republiky, 2008. ISBN 978-80-7330-146-0.
VALENTA, Milan. Přehled speciální pedagogiky a školská integrace. Olomouc: Univerzita Palackého, 2003. ISBN 80-244-0698-5.
VÍTKOVÁ, Marie, ed. Integrativní speciální pedagogika: integrace školní a speciální. 2. rozšíř. a přeprac. vyd. Brno: Paido, 2004. Edice pedagogické literatury. ISBN 80-7315-071-9.
Seznam doporučené literatury
GAVORA, Peter. Úvod do pedagogického výzkumu. Brno: Paido, 2000. ISBN 80-85931-79-6.
CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. 2., aktualizované vydání. Praha: Grada, 2016. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-5326-3.
JANDOUREK, Jan. Slovník sociologických pojmů: 610 hesel. Praha: Grada, 2012. ISBN 978-80-247-3679-2.
KISVETROVÁ, Helena a Šárka VÉVODOVÁ. Osoby se zdravotním postižením: vybrané kapitoly I. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2014. ISBN 978-80-244-4064-4.
MÜLLER, Oldřich. Dítě se speciálními vzdělávacími potřebami v běžné škole. Olomouc: Univerzita Palackého, 2001. ISBN 80-244-0231-9.
ŠAFR, Jiří, ed. Sociální distance, interakce, relace a kategorizace: alternativní teoretické perspektivy studia sociální stratifikace. Praha: Sociologický ústav Akademie věd České republiky, 2008. ISBN 978-80-7330-146-0.
VALENTA, Milan. Přehled speciální pedagogiky a školská integrace. Olomouc: Univerzita Palackého, 2003. ISBN 80-244-0698-5.
VÍTKOVÁ, Marie, ed. Integrativní speciální pedagogika: integrace školní a speciální. 2. rozšíř. a přeprac. vyd. Brno: Paido, 2004. Edice pedagogické literatury. ISBN 80-7315-071-9.