Diplomová práce se zabývá analýzou výuky moderní populární hudby v hodinách Hudební výchovy na prvním stupni základních škol po celé České republice. Práce zkoumá, jakým způsobem jsou vyučované hodiny Hudební výchovy v ročnících prvního stupně základních škol, jak je do nich zakomponovaný žánr populární hudby, a jak se na výuce podílí žáci samotní. Součástí praktické části je vyhodnocení dotazníkového šetření, které bylo zaslané do náhodně vybraných základních škol. Na základě vyhodnocení jsou navrženy pedagogické přípravy do hodin Hudební výchovy pro jednotlivé ročníky prvního stupně tak, aby do nich bylo zakomponované téma populární hudby. Také jsou navržené a zohledněné jednotlivé metody a činnosti výuky pro pokrytí nedostatků výuky dotazovaných respondentů. Diplomová práce s realizovanými přípravami je poskytnuta základním školám v České republice společně s reflexí, která jim poskytne náhled pro zlepšení aktivit.
Anotace v angličtině
The thesis deals with the analysis of the teaching of modern popular music in Music lessons at the first level of primary schools across the Czech Republic. The thesis examines how Music lessons are taught in lower primary schools, how the genre of popular music is incorporated into them and how the pupils themselves participate in the Music classes. The practical part includes the evaluation of a questionnaire survey that was sent to randomly selected primary schools. On the basis of the evaluation, pedagogical preparations for the Music lessons of each year of the first grade are proposed in order to incorporate the topic of popular music. Also, different teaching methods and activities are suggested and taken into consideration to cover the teaching gaps of the respondents. The thesis with the implemented preparations is provided to the primary schools in the territory of the Czech Republic along with a reflection to provide insights for improving the activities.
Klíčová slova
moderní populární hudba, Hudební výchova, první stupeň, základní škola, učitel, činnosti, RVP, dotazníkové šetření
Klíčová slova v angličtině
modern popular music, Music lessons, first grade, primary school, teacher, activities, RVP, questionnaire survey
Rozsah průvodní práce
98
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se zabývá analýzou výuky moderní populární hudby v hodinách Hudební výchovy na prvním stupni základních škol po celé České republice. Práce zkoumá, jakým způsobem jsou vyučované hodiny Hudební výchovy v ročnících prvního stupně základních škol, jak je do nich zakomponovaný žánr populární hudby, a jak se na výuce podílí žáci samotní. Součástí praktické části je vyhodnocení dotazníkového šetření, které bylo zaslané do náhodně vybraných základních škol. Na základě vyhodnocení jsou navrženy pedagogické přípravy do hodin Hudební výchovy pro jednotlivé ročníky prvního stupně tak, aby do nich bylo zakomponované téma populární hudby. Také jsou navržené a zohledněné jednotlivé metody a činnosti výuky pro pokrytí nedostatků výuky dotazovaných respondentů. Diplomová práce s realizovanými přípravami je poskytnuta základním školám v České republice společně s reflexí, která jim poskytne náhled pro zlepšení aktivit.
Anotace v angličtině
The thesis deals with the analysis of the teaching of modern popular music in Music lessons at the first level of primary schools across the Czech Republic. The thesis examines how Music lessons are taught in lower primary schools, how the genre of popular music is incorporated into them and how the pupils themselves participate in the Music classes. The practical part includes the evaluation of a questionnaire survey that was sent to randomly selected primary schools. On the basis of the evaluation, pedagogical preparations for the Music lessons of each year of the first grade are proposed in order to incorporate the topic of popular music. Also, different teaching methods and activities are suggested and taken into consideration to cover the teaching gaps of the respondents. The thesis with the implemented preparations is provided to the primary schools in the territory of the Czech Republic along with a reflection to provide insights for improving the activities.
Klíčová slova
moderní populární hudba, Hudební výchova, první stupeň, základní škola, učitel, činnosti, RVP, dotazníkové šetření
Klíčová slova v angličtině
modern popular music, Music lessons, first grade, primary school, teacher, activities, RVP, questionnaire survey
Zásady pro vypracování
1. Prostudování a dodržení aktuální směrnice děkana pro vedení, psaní a odevzdávání kvalifikačních prací (č. 5E/2019)
2. Prostudování RVP, odborné literatury, shrnutí a hodnocení získaných informací k tématu
3. Stanovení cíle a obsahu diplomové práce, formulace hypotéz a výzkumných záměrů a zpracování teoretické části do jednotlivých kapitol
4. Koncepce praktické části
5. Pravidelné konzultace s vedoucím před odevzdáním definitivního textu
Zásady pro vypracování
1. Prostudování a dodržení aktuální směrnice děkana pro vedení, psaní a odevzdávání kvalifikačních prací (č. 5E/2019)
2. Prostudování RVP, odborné literatury, shrnutí a hodnocení získaných informací k tématu
3. Stanovení cíle a obsahu diplomové práce, formulace hypotéz a výzkumných záměrů a zpracování teoretické části do jednotlivých kapitol
4. Koncepce praktické části
5. Pravidelné konzultace s vedoucím před odevzdáním definitivního textu
Seznam doporučené literatury
JEŽIL, Petr. Hudební výchova z pohledu rámcového vzdělávacího programu. Hudební výchova. 2007
Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. Stařeč: Infra, 2004, c2005. ISBN 80-86666-24-7.
DANIEL, Ladislav. Metodika hudební výchovy. Ostrava – Mariánské Hory: Montanex, 2010. 95 s. ISBN 978-80-7225-329-6
KOTEK, Josef. Dějiny české populární hudby a zpěvu. 1. vydání. Praha : Academia, 1998. str. 287. ISBN 80-200-0634-6
VÁŇOVÁ, Hana a Jiří SKOPAL. Metodologie a logika výzkumu v hudební pedagogice. 3., aktualizované vydání. Praha: Univerzita Karlova, nakladatelství Karolinum, 2017. ISBN 978-80-246-3621-4.
HOLAS, Milan, Hana VÁŇOVÁ a Oldřich DUZBABA. Metody a techniky výzkumu v hudební výchově. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1987.
Poledňák, I., Matzner, A. a kol.: Encyklopedie jazzu a moderní populární hudby; Editio Supraphon, Praha 1980-1990
Fukač, J., Vysloužil, J.: Slovník české hudební kultury; Editio Supraphon, Praha 1997
Dorůžka, Lubomír: Panoráma populární hudby 1918/1978; Mladá fronta, Praha 1987
Poledňák, Ivan-Cafourek, Ivan: Sondy do popu a rocku, H &H, Praha 1992
Seznam doporučené literatury
JEŽIL, Petr. Hudební výchova z pohledu rámcového vzdělávacího programu. Hudební výchova. 2007
Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. Stařeč: Infra, 2004, c2005. ISBN 80-86666-24-7.
DANIEL, Ladislav. Metodika hudební výchovy. Ostrava – Mariánské Hory: Montanex, 2010. 95 s. ISBN 978-80-7225-329-6
KOTEK, Josef. Dějiny české populární hudby a zpěvu. 1. vydání. Praha : Academia, 1998. str. 287. ISBN 80-200-0634-6
VÁŇOVÁ, Hana a Jiří SKOPAL. Metodologie a logika výzkumu v hudební pedagogice. 3., aktualizované vydání. Praha: Univerzita Karlova, nakladatelství Karolinum, 2017. ISBN 978-80-246-3621-4.
HOLAS, Milan, Hana VÁŇOVÁ a Oldřich DUZBABA. Metody a techniky výzkumu v hudební výchově. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1987.
Poledňák, I., Matzner, A. a kol.: Encyklopedie jazzu a moderní populární hudby; Editio Supraphon, Praha 1980-1990
Fukač, J., Vysloužil, J.: Slovník české hudební kultury; Editio Supraphon, Praha 1997
Dorůžka, Lubomír: Panoráma populární hudby 1918/1978; Mladá fronta, Praha 1987
Poledňák, Ivan-Cafourek, Ivan: Sondy do popu a rocku, H &H, Praha 1992