Diplomová práce se zabývá přípravou a organizací výuky matematiky ve věkově smíšené třídě na prvním stupni základních škol. Teoretická část přibližuje specifika málotřídních škol, jejich výhody a nevýhody, organizaci výuky, hodnocení žáků.
Výzkumná část je tvořena kvalitativním výzkumem. Vychází z pozorování a následného rozhovoru s učiteli, kteří ve věkově smíšených třídách vyučují. Zaměřujeme se na jejich oso-by, na to, jak se v roli učitele ve věkově smíšené třídě cítí, jejich názor na tyto třídy, výhody a nevýhody smíšených tříd, dále na popis realizace výuky, vyučovacích metod a příprav na výuku matematiky apod. Součástí práce budou konkrétní závěry a doporučení pro praxi.
Anotace v angličtině
The diploma thesis deals with the preparation and organization of mathematics tea-ching in a mixed-age class at the first level of primary schools. The theoretical part describes the specifics of small-class schools, their advantages and disadvantages, the organization of teaching, and student evaluation.
The research part consists of qualitative research. It is based on observations and subsequent interviews with teachers who teach in mixed-age classes. We focus on their per-sonalities, on how they feel in the role of a teacher in a mixed-age class, their opinion on the-se classes, the advantages and disadvantages of mixed classes, as well as on the description of the implementation of teaching, teaching methods and preparations for teaching mathema-tics, etc. For work here will be specific conclusions and recommendations for practice.
Klíčová slova
málotřídní školy, věkově smíšené třídy, vyučování s věkově smíšenými žáky
Klíčová slova v angličtině
small schools, mixed age classes, learning and teaching in mixed age classes
Rozsah průvodní práce
71 s (85 660)
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se zabývá přípravou a organizací výuky matematiky ve věkově smíšené třídě na prvním stupni základních škol. Teoretická část přibližuje specifika málotřídních škol, jejich výhody a nevýhody, organizaci výuky, hodnocení žáků.
Výzkumná část je tvořena kvalitativním výzkumem. Vychází z pozorování a následného rozhovoru s učiteli, kteří ve věkově smíšených třídách vyučují. Zaměřujeme se na jejich oso-by, na to, jak se v roli učitele ve věkově smíšené třídě cítí, jejich názor na tyto třídy, výhody a nevýhody smíšených tříd, dále na popis realizace výuky, vyučovacích metod a příprav na výuku matematiky apod. Součástí práce budou konkrétní závěry a doporučení pro praxi.
Anotace v angličtině
The diploma thesis deals with the preparation and organization of mathematics tea-ching in a mixed-age class at the first level of primary schools. The theoretical part describes the specifics of small-class schools, their advantages and disadvantages, the organization of teaching, and student evaluation.
The research part consists of qualitative research. It is based on observations and subsequent interviews with teachers who teach in mixed-age classes. We focus on their per-sonalities, on how they feel in the role of a teacher in a mixed-age class, their opinion on the-se classes, the advantages and disadvantages of mixed classes, as well as on the description of the implementation of teaching, teaching methods and preparations for teaching mathema-tics, etc. For work here will be specific conclusions and recommendations for practice.
Klíčová slova
málotřídní školy, věkově smíšené třídy, vyučování s věkově smíšenými žáky
Klíčová slova v angličtině
small schools, mixed age classes, learning and teaching in mixed age classes
Zásady pro vypracování
1) Zpracovat kvalifikační práci v souladu s aktuální směrnicí děkana PF UJEP s názvem Pokyny pro psaní a odevzdání bakalářských a diplomových prací na PF UJEP.
2) Zpracovat teoretickou část práce do kapitol a podkapitol zaměřených na věkově smíšené třídy, málotřídních a alternativních tříd.
3) Oslovit ke spolupráci na průzkumu vybrané základní školy a navázat s nimi osobní kontakt.
4) Zpracovat charakteristiku vybraných základních škol.
5) Připravit podklady pro praktickou část práce a realizovat vlastní šetření, které bude probíhat metodami pozorování a strukturovaného rozhovoru s pedagogy působícími ve vybraných spolupracujících ZŠ a s jejich dětmi a žáky ve školních třídách.
6) Zpracovat praktickou část diplomové práce, tedy předložit a vyhodnotit získaná data, shrnout výsledky realizovaného šetření.
7) Zobecnit získané poznatky do závěru diplomové práce a specifikovat doporučení pro pedagogickou praxi.
Zásady pro vypracování
1) Zpracovat kvalifikační práci v souladu s aktuální směrnicí děkana PF UJEP s názvem Pokyny pro psaní a odevzdání bakalářských a diplomových prací na PF UJEP.
2) Zpracovat teoretickou část práce do kapitol a podkapitol zaměřených na věkově smíšené třídy, málotřídních a alternativních tříd.
3) Oslovit ke spolupráci na průzkumu vybrané základní školy a navázat s nimi osobní kontakt.
4) Zpracovat charakteristiku vybraných základních škol.
5) Připravit podklady pro praktickou část práce a realizovat vlastní šetření, které bude probíhat metodami pozorování a strukturovaného rozhovoru s pedagogy působícími ve vybraných spolupracujících ZŠ a s jejich dětmi a žáky ve školních třídách.
6) Zpracovat praktickou část diplomové práce, tedy předložit a vyhodnotit získaná data, shrnout výsledky realizovaného šetření.
7) Zobecnit získané poznatky do závěru diplomové práce a specifikovat doporučení pro pedagogickou praxi.
Seznam doporučené literatury
ČAPEK, Robert. Moderní didaktika: lexikon výukových a hodnoticích metod. Praha: Grada, 2015. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-3450-7.
GRULICH, Bohumil. Nová praxe našich škol s menším počtem tříd: Zkušenosti z práce podle sovět. vzoru. Praha: SPN, 1953.
KASÍKOVÁ, Hana. Kooperativní učení, kooperativní škola. Vyd. 2., rozš. a aktualiz. Praha: Portál, 2010, 151 s. ISBN 978-807-3677-121.
MUSIL, František a Josef SEDLÁČEK. Naše málotřídní školy: Příručka ke studiu a praxi. Praha: SPN, 1964.
NAKONEČNÝ, Milan. Sociální psychologie. Praha: Academia, 1999. ISBN 80-200- 0690-7. Dostupné také z: http://www.ssvp.wz.cz/Texty/male%20skupiny.html
PRŮCHA, Jan, Eliška WALTEROVÁ a Jiří MAREŠ. Pedagogický slovník. 5. aktualiz. vyd. Praha: Portál, 2008. 322 s. ISBN 978-80-7367-416-8.
TRNKOVÁ, Kateřina, Dana KNOTOVÁ a Lucie ŠKARKOVÁ. Málotřídní školy v České republice: malotřídky. Brno: Paido, 2010. ISBN 978-80-7315-204-8.
TUPÝ, Karel. K didaktickým problémům málotřídních škol. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1978. Pedagogická teorie a praxe.
Seznam doporučené literatury
ČAPEK, Robert. Moderní didaktika: lexikon výukových a hodnoticích metod. Praha: Grada, 2015. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-3450-7.
GRULICH, Bohumil. Nová praxe našich škol s menším počtem tříd: Zkušenosti z práce podle sovět. vzoru. Praha: SPN, 1953.
KASÍKOVÁ, Hana. Kooperativní učení, kooperativní škola. Vyd. 2., rozš. a aktualiz. Praha: Portál, 2010, 151 s. ISBN 978-807-3677-121.
MUSIL, František a Josef SEDLÁČEK. Naše málotřídní školy: Příručka ke studiu a praxi. Praha: SPN, 1964.
NAKONEČNÝ, Milan. Sociální psychologie. Praha: Academia, 1999. ISBN 80-200- 0690-7. Dostupné také z: http://www.ssvp.wz.cz/Texty/male%20skupiny.html
PRŮCHA, Jan, Eliška WALTEROVÁ a Jiří MAREŠ. Pedagogický slovník. 5. aktualiz. vyd. Praha: Portál, 2008. 322 s. ISBN 978-80-7367-416-8.
TRNKOVÁ, Kateřina, Dana KNOTOVÁ a Lucie ŠKARKOVÁ. Málotřídní školy v České republice: malotřídky. Brno: Paido, 2010. ISBN 978-80-7315-204-8.
TUPÝ, Karel. K didaktickým problémům málotřídních škol. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1978. Pedagogická teorie a praxe.