Diplomová práce se zaměřuje na motivaci pro práci asistenta pedagoga a míru syndromu vyhoření v tomto zaměstnání. Cílem této práce bylo zjistit, jakým způsobem souvisí motivace asistenta pedagoga s pocity úspěchu a vyčerpání a jak mění v souvislosti s věkem a délkou praxe. Práce se opírá o sebedeterminační teorii motivace a Maslach Burnout Inventory.
Anotace v angličtině
The diploma thesis is focused on the motivation for the work of a teaching assistant and the level of burnout syndrome in this job. The goal of this work was to find out how the motivation of a teaching assistant is related to feelings of success and exhaustion and how it changes with age and length of practice. The work is based on the self-determination theory of motivation and the Maslach Burnout Inventory.
Diplomová práce se zaměřuje na motivaci pro práci asistenta pedagoga a míru syndromu vyhoření v tomto zaměstnání. Cílem této práce bylo zjistit, jakým způsobem souvisí motivace asistenta pedagoga s pocity úspěchu a vyčerpání a jak mění v souvislosti s věkem a délkou praxe. Práce se opírá o sebedeterminační teorii motivace a Maslach Burnout Inventory.
Anotace v angličtině
The diploma thesis is focused on the motivation for the work of a teaching assistant and the level of burnout syndrome in this job. The goal of this work was to find out how the motivation of a teaching assistant is related to feelings of success and exhaustion and how it changes with age and length of practice. The work is based on the self-determination theory of motivation and the Maslach Burnout Inventory.
Ve své diplomové práci se zaměřím na otázku, jakým způsobem souvisí motivace asistenta pedagoga s pocity úspěchu a vyčerpání a jak se mění v souvislosti s délkou praxe.
Sebedeterminační teorie zahrnuje široký rámec faktorů, které mají přímý vliv a význam pro vzdělávací prostředí. Jedná se o důležitou teorii o lidském rozvoji a zdraví, zahrnující pojmy vnitřní a vnější motivace. Podle Ryana a Deci (2020) je zřejmé, že jak vnitřní, tak autonomní formy vnější motivace jsou předpokladem pro pozitivní výsledky napříč různými vzdělávacími úrovněmi a úzce souvisí jak se základními psychologickými potřebami studentů, tak učitelů.
Ve své diplomové práci budu zkoumat vztah vnitřní motivace asistentů pedagoga s pocity úspěchu a vyčerpání a zjišťovat, jak se mění v souvislosti s délkou praxe. Výzkum bude veden formou dotazníkového šetření s využitím upraveného Maslach Burnout Inventory (Maslach, Jackson, Leiter, 2018) a dotazníku Four Types of Motivation for Teaching (Ryan and Connell, 1989), který bude pro účely výzkumu přeložen do češtiny.
Kvalifikační práce bude zpracována v souladu se směrnicí univerzity č.5/2019 o vedení, psaní a zadávání kvalifikačních prací na PF UJEP.
Kvalifikační práci budu průběžně konzultovat s vedoucí práce a budu dbát na dodržování autorského zákona a zásad o ochraně osobních údajů.
Zásady pro vypracování
Ve své diplomové práci se zaměřím na otázku, jakým způsobem souvisí motivace asistenta pedagoga s pocity úspěchu a vyčerpání a jak se mění v souvislosti s délkou praxe.
Sebedeterminační teorie zahrnuje široký rámec faktorů, které mají přímý vliv a význam pro vzdělávací prostředí. Jedná se o důležitou teorii o lidském rozvoji a zdraví, zahrnující pojmy vnitřní a vnější motivace. Podle Ryana a Deci (2020) je zřejmé, že jak vnitřní, tak autonomní formy vnější motivace jsou předpokladem pro pozitivní výsledky napříč různými vzdělávacími úrovněmi a úzce souvisí jak se základními psychologickými potřebami studentů, tak učitelů.
Ve své diplomové práci budu zkoumat vztah vnitřní motivace asistentů pedagoga s pocity úspěchu a vyčerpání a zjišťovat, jak se mění v souvislosti s délkou praxe. Výzkum bude veden formou dotazníkového šetření s využitím upraveného Maslach Burnout Inventory (Maslach, Jackson, Leiter, 2018) a dotazníku Four Types of Motivation for Teaching (Ryan and Connell, 1989), který bude pro účely výzkumu přeložen do češtiny.
Kvalifikační práce bude zpracována v souladu se směrnicí univerzity č.5/2019 o vedení, psaní a zadávání kvalifikačních prací na PF UJEP.
Kvalifikační práci budu průběžně konzultovat s vedoucí práce a budu dbát na dodržování autorského zákona a zásad o ochraně osobních údajů.
Seznam doporučené literatury
Deci, E. L., Ryan, R. M. (2017). Self-determination theory: Basic psychological needs in motivation, development and wellness. NY: Guilford Press
Guy Roth, Avi Assor, Yaniv Kanat-Maymon and Haya Kaplan Ben-Gurion. Autonomous Motivation for Teaching: How Self-Determined Teaching May Lead to Self-Determined Learning. University of the Negev
KENDÍKOVÁ, Jitka. Vademecum asistenta pedagoga. 2. vydání. V Praze: Pasparta, 2020. ISBN 978-80-88290-50-6.
POPELKOVÁ, Adéla. Pracovní spokojenost asistentů pedagoga. Zlín: Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně, 2019
Deci, E. L., Ryan, R. M. (2017). Self-determination theory: Basic psychological needs in motivation, development and wellness. NY: Guilford Press
Guy Roth, Avi Assor, Yaniv Kanat-Maymon and Haya Kaplan Ben-Gurion. Autonomous Motivation for Teaching: How Self-Determined Teaching May Lead to Self-Determined Learning. University of the Negev
KENDÍKOVÁ, Jitka. Vademecum asistenta pedagoga. 2. vydání. V Praze: Pasparta, 2020. ISBN 978-80-88290-50-6.
POPELKOVÁ, Adéla. Pracovní spokojenost asistentů pedagoga. Zlín: Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně, 2019