Diplomová práce se zabývá obrazem československého legionáře ve společnosti na přelomu
20. a 21. století. Představí československé legie a jejich historii, mapuje veřejný prostor a snaží
se najít oblasti, ve kterých je pojem legionáře stále skloňován. Práce také přihlédne
k meziválečnému období a pohledu tehdejší doby na osobu legionáře, a to napříč veřejným
prostorem. Druhá část práce přechází k didaktickým a projektovým aktivitám, představení
uměleckého prostoru či využití významných osob z řad legionářů a jejím cílem je vytvoření
projektového dne a pracovních materiálů do výuky dějepisu pro žáky 9. ročníků základních
škol. Cílem mé práce je spojení badatelské a didaktické činnosti v rámci výuky. Snaha o aktivní
zapojení žáků. A zmapování veřejného prostoru vzhledem k vnímání pojmu legionáře.
Anotace v angličtině
This thesis focuses on the picture of a Czechoslovak legionnaire within society at the turn of
the twentieth and the twenty-first century. Czechoslovak legions and their history
are introduced in the first part. It surveys the public sector and attempts to find the areas in
which the notion of a legionnaire is involved. It has also a respect to the interwar period and the
contemporary era perspective of the person of the legionnaire across the public sector. The
second part of this thesis focuses on the didactic and project activities, the introduction of the art
sphere and the use of the individuals from among the legionnaires. The aim of the second part
is to create a project day and a working material to be used for an educational purpose for the
9th grade elementary school students. The overall aims of this thesis are to connect the research
and didactic activities in the education, to enhance the active pupil involvement and to survey
the public sector with respect to the notion of the term legionnaire.
Klíčová slova
legionář, východní fronta, veřejný prostor, projektová výuka, Československá obec
legionářská, dějepis
Klíčová slova v angličtině
legionary, eastern front, public space, project teaching, Czechoslovak legionary community,
history
Rozsah průvodní práce
153 s. (236 100 znaků).
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se zabývá obrazem československého legionáře ve společnosti na přelomu
20. a 21. století. Představí československé legie a jejich historii, mapuje veřejný prostor a snaží
se najít oblasti, ve kterých je pojem legionáře stále skloňován. Práce také přihlédne
k meziválečnému období a pohledu tehdejší doby na osobu legionáře, a to napříč veřejným
prostorem. Druhá část práce přechází k didaktickým a projektovým aktivitám, představení
uměleckého prostoru či využití významných osob z řad legionářů a jejím cílem je vytvoření
projektového dne a pracovních materiálů do výuky dějepisu pro žáky 9. ročníků základních
škol. Cílem mé práce je spojení badatelské a didaktické činnosti v rámci výuky. Snaha o aktivní
zapojení žáků. A zmapování veřejného prostoru vzhledem k vnímání pojmu legionáře.
Anotace v angličtině
This thesis focuses on the picture of a Czechoslovak legionnaire within society at the turn of
the twentieth and the twenty-first century. Czechoslovak legions and their history
are introduced in the first part. It surveys the public sector and attempts to find the areas in
which the notion of a legionnaire is involved. It has also a respect to the interwar period and the
contemporary era perspective of the person of the legionnaire across the public sector. The
second part of this thesis focuses on the didactic and project activities, the introduction of the art
sphere and the use of the individuals from among the legionnaires. The aim of the second part
is to create a project day and a working material to be used for an educational purpose for the
9th grade elementary school students. The overall aims of this thesis are to connect the research
and didactic activities in the education, to enhance the active pupil involvement and to survey
the public sector with respect to the notion of the term legionnaire.
Klíčová slova
legionář, východní fronta, veřejný prostor, projektová výuka, Československá obec
legionářská, dějepis
Klíčová slova v angličtině
legionary, eastern front, public space, project teaching, Czechoslovak legionary community,
history
Zásady pro vypracování
Anotace:
Diplomová práce se bude zabývat obrazem legionáře ve společnosti na přelomu 20. a 21. století. Bude vznikat v kooperaci s Československou obcí legionářskou. Práce se dotkne historie legií a legionářských institucí, zároveň se bude zabývat jejich "pamětí" v současné české společnosti. Bude využitelná ve školním prostředí především tím, že bude mapovat veřejný prostor (umělecká díla, spolková činnost, formy veřejného připomínání) a možnosti jeho transferu do školy. Součástí diplomové práce bude i pohled na některé z významných osobností spjatých s legiemi. Pozornost se zaměří i na adaptace materiálů, které budou použity v hodinách dějepisu na druhém stupni základní školy a na práci s pojmem legionáře. Vytvořená metodika přiblíží zacházení s obrazem legionáře v současném světě žákům.
Cíle (struktura)
Připomene základní charakteristiku vzniku legií.
Představí Československou obec legionářskou jakožto organizaci, která se stará o odkaz legionáře v dnešní době.
Analyzuje zájem a názory dnešní společnosti na legionáře a zároveň materiály z produkce ČSOL z pohledu dnešní mladé populace.
Nabídne metodické podpory pro práci s pojmem legií či legionář v rámci hodin dějepisu na základní škole.
Osnova (struktura)
Stručné ohlédnutí do historie legií.
Dějiny a činnost Československé obce legionářské.
Zacházení s pojmem legionáře z pohledu dnešní společnosti.
Analýza činnosti Československé obce legionářské.
Portréty legionářské činnosti vybraných osobností a jejich druhý život.
Vytvoření metodických modelů pro práci s pojmem legionáře ve školním prostředí.
Harmonogram:
duben 2020: zadání Diplomové práce
květen 2022: seznámení se s podklady a materiály vztahujících se k danému tématu
červen-červenec 2022: shrnutí všech podkladů
srpen-září 2022: samotná práce na diplomové práci
říjen-prosinec 2022: dokončení, kompletace, kontrola práce
jaro 2022: odevzdání Diplomové práce
Klíčová slova:
Legionář, legie, Československá obec legionářská, legiovlak, výuka, škola, Člověk a společnost
Zásady pro vypracování
Anotace:
Diplomová práce se bude zabývat obrazem legionáře ve společnosti na přelomu 20. a 21. století. Bude vznikat v kooperaci s Československou obcí legionářskou. Práce se dotkne historie legií a legionářských institucí, zároveň se bude zabývat jejich "pamětí" v současné české společnosti. Bude využitelná ve školním prostředí především tím, že bude mapovat veřejný prostor (umělecká díla, spolková činnost, formy veřejného připomínání) a možnosti jeho transferu do školy. Součástí diplomové práce bude i pohled na některé z významných osobností spjatých s legiemi. Pozornost se zaměří i na adaptace materiálů, které budou použity v hodinách dějepisu na druhém stupni základní školy a na práci s pojmem legionáře. Vytvořená metodika přiblíží zacházení s obrazem legionáře v současném světě žákům.
Cíle (struktura)
Připomene základní charakteristiku vzniku legií.
Představí Československou obec legionářskou jakožto organizaci, která se stará o odkaz legionáře v dnešní době.
Analyzuje zájem a názory dnešní společnosti na legionáře a zároveň materiály z produkce ČSOL z pohledu dnešní mladé populace.
Nabídne metodické podpory pro práci s pojmem legií či legionář v rámci hodin dějepisu na základní škole.
Osnova (struktura)
Stručné ohlédnutí do historie legií.
Dějiny a činnost Československé obce legionářské.
Zacházení s pojmem legionáře z pohledu dnešní společnosti.
Analýza činnosti Československé obce legionářské.
Portréty legionářské činnosti vybraných osobností a jejich druhý život.
Vytvoření metodických modelů pro práci s pojmem legionáře ve školním prostředí.
Harmonogram:
duben 2020: zadání Diplomové práce
květen 2022: seznámení se s podklady a materiály vztahujících se k danému tématu
červen-červenec 2022: shrnutí všech podkladů
srpen-září 2022: samotná práce na diplomové práci
říjen-prosinec 2022: dokončení, kompletace, kontrola práce
jaro 2022: odevzdání Diplomové práce
Klíčová slova:
Legionář, legie, Československá obec legionářská, legiovlak, výuka, škola, Člověk a společnost
Seznam doporučené literatury
1. Didaktická
ASCHENBRENNER, Martin, Výuka dějin 20. století na českých a slovenských školách, Ústí nad Labem, 2006.
ŠEDIVÝ, Ivan, Češi, české země a velká válka: 1914–1918, Praha, 2001.
3. Ostatní zdroje
Propagační materiály Československé obce legionářské
Legionářský směr, Praha: Československá obec legionářská, 2012-2021.
Legionářský směr, Praha: Svaz československých legionářů, 1921-1924, ISSN 1804-9141.
Družina československých legionářů, Praha, 1920-1931, ISSN 1802-2367.
http://legie100.com
www.moderni-dejiny.cz
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ano
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Diplomantka postupně představila záměr práce a zdůvodnila motivaci pro práci s tématem. Rozvedla cíle, které se týkaly, jak podchycení samotného pojmu legionář a jeho měnícího se obrazu, tak i v návaznosti na to didaktickým zpracováním. Poté představila výstupy své práce a také příklady výstupů z badatelského pojetí výuky na základní škole. Prezentaci uzavřela nejzásadnějšími zjištěními a poučením z dané problematiky odrážející se ve školské praxi. V zastoupení vedoucího práce Dr. Märce zrekapitulovala doc. Kaiserová jeho posudek. Posudek zahrnuje jak rekapitulaci struktury práce, tak i užitý metodologický postup s tím, že místy upozorňuje na drobné nedostatky, či možné další rozšíření. Připojil několik otázek, na které pak diplomantka odpověděla. Práce byla označena jako velmi dobrá. Dr. Okurka poté vypíchl nejdůležitější postřehy oponenta práce Dr. Hese. Upozornil, že autorka dovede velmi dobře pracovat s prameny. Práce má široký záběr i praktické uplatnění ve výuce. Na druhou stranu vytknul textu nedostatečné ukotvení v teoretické rovině zejména ve vztahu ke kolektivní paměti. Další výtky směřovaly k potřebě vymezení obdobných teoretických konceptů ve výuce – projektové vyučování. Posudek doplnil o otázky. Práci navrhl hodnotit jako velmi dobrou. Diplomantka reagovala na oba posudky a poté následovala diskuse.