Informace o kvalifikační práci Možnosti využití dostupných materiálů ve výuce výtvarné výchovy: reflexe oborové literatury a strategií současného umění
- Všechny požadované údaje o této VŠKP jsou vyplněny.
Hlavní téma
Možnosti využití dostupných materiálů ve výuce výtvarné výchovy: reflexe oborové literatury a strategií současného umění
Hlavní téma v angličtině
Different approaches on how to use art supplies in art education: Reflection of different strategies of contemporary art and literature conserning art and its education
Název dle studenta
Možnosti využití dostupných materiálů ve výuce výtvarné výchovy: reflexe oborové literatury a strategií současného umění
Název dle studenta v angličtině
Different approaches on how to use art supplies in art education: Reflection of different strategies of contemporary art and literature conserning art and its education
Diplomová práce se zaměřuje na materiál, využívaný ve výuce výtvarné výchovy, a na přístupy, které k němu učitelé výtvarné výchovy mají. Práce má podobu výtvarně-pedagogického projektu, který vychází z poznatků získaných v rámci souvislé pedagogické praxe. Projekt je podpořen výzkumem v oblasti výtvarné výchovy na základních školách se zaměřením na prostředky užívané v praxi, zprostředkovávání současného výtvarného umění a porozumění pojmu tvořivost. Právě v umění jsou hledány inspirační zdroje pro výtvarná zadání. Součástí práce je návrh a realizace výtvarných zadání pro 2. stupeň ZŠ. Výstupem práce je tedy nejen zmapování současné situace na základních školách, ale také soubor metodických pokynů zohledňujících tuto problematiku se zaměřením na současné výtvarné umění.
Anotace v angličtině
The diploma thesis focuses on the material used in art education and how art teachers approach it. The work takes the form of an art-pedagogical project, which is based on the knowledge gained in continuous pedagogical practice. The project is supported by research in the field of art education in primary schools with a focus on the means used in practice, mediation of contemporary art and understanding of creativity. It is in art that sources of inspiration for artistic assignments are sought. Part of the thesis is the design and implementation of art assignments for the 2nd grade of elementary school. The output of the work is not only a mapping of the current situation in elementary schools, but also a set of methodological guidelines taking into account this issue with a focus on contemporary fine arts.
Klíčová slova
výtvarná výchova, výtvarný materiál, výtvarné umění, metodické materiály, základní vzdělávání, návrhy modelových hodin, tvořivost
Klíčová slova v angličtině
art education, art material, Fine Art, methodical materials, primary school education, model lesson plans, creativity
Rozsah průvodní práce
77 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se zaměřuje na materiál, využívaný ve výuce výtvarné výchovy, a na přístupy, které k němu učitelé výtvarné výchovy mají. Práce má podobu výtvarně-pedagogického projektu, který vychází z poznatků získaných v rámci souvislé pedagogické praxe. Projekt je podpořen výzkumem v oblasti výtvarné výchovy na základních školách se zaměřením na prostředky užívané v praxi, zprostředkovávání současného výtvarného umění a porozumění pojmu tvořivost. Právě v umění jsou hledány inspirační zdroje pro výtvarná zadání. Součástí práce je návrh a realizace výtvarných zadání pro 2. stupeň ZŠ. Výstupem práce je tedy nejen zmapování současné situace na základních školách, ale také soubor metodických pokynů zohledňujících tuto problematiku se zaměřením na současné výtvarné umění.
Anotace v angličtině
The diploma thesis focuses on the material used in art education and how art teachers approach it. The work takes the form of an art-pedagogical project, which is based on the knowledge gained in continuous pedagogical practice. The project is supported by research in the field of art education in primary schools with a focus on the means used in practice, mediation of contemporary art and understanding of creativity. It is in art that sources of inspiration for artistic assignments are sought. Part of the thesis is the design and implementation of art assignments for the 2nd grade of elementary school. The output of the work is not only a mapping of the current situation in elementary schools, but also a set of methodological guidelines taking into account this issue with a focus on contemporary fine arts.
Klíčová slova
výtvarná výchova, výtvarný materiál, výtvarné umění, metodické materiály, základní vzdělávání, návrhy modelových hodin, tvořivost
Klíčová slova v angličtině
art education, art material, Fine Art, methodical materials, primary school education, model lesson plans, creativity
Zásady pro vypracování
Rešerše a studium odborné literatury a pramenů.
Průběžné konzultace tématu s vedoucím práce a odborníky z oboru.
Vypracování teoretické části práce.
Vytvoření koncepce, konzultace a příprava výtvarně-pedagogického projektu.
Oslovení instituce a vybraných žáků, domluvení a naplánování spolupráce.
Realizace výtvarně-pedagogického projektu.
Závěrečná reflexe projektu, vypracování závěru.
Zásady pro vypracování
Rešerše a studium odborné literatury a pramenů.
Průběžné konzultace tématu s vedoucím práce a odborníky z oboru.
Vypracování teoretické části práce.
Vytvoření koncepce, konzultace a příprava výtvarně-pedagogického projektu.
Oslovení instituce a vybraných žáků, domluvení a naplánování spolupráce.
Realizace výtvarně-pedagogického projektu.
Závěrečná reflexe projektu, vypracování závěru.
Seznam doporučené literatury
BRÜCKNEROVÁ, Karla. Skici ze současné estetické výchovy. Brno: Masarykova univerzita, 2011. ISBN 978-80-210-5616-9.
DYTRTOVÁ, Kateřina a Martin RAUDENSKÝ. Ko-text: tvar, zvuk a gesto, tvůrce, učitel a žák. Ústí nad Labem: Fakulta umění a designu Univerzity J. E. Purkyně, 2015. ISBN 978-80-7414-920-7.
DYTRTOVÁ Kateřina. Tvar a plocha, zvuk a prostor. Jak se o známé rodí nové. SLAVÍK, Jan, Vladimír CHRZ a Stanislav ŠTECH, ed. Tvorba jako způsob poznávání. Praha: Univerzita Karlova \textendash Karolinum, 2013, s. 398\textendash439. ISBN 978-80-246-2335-1.
LINDAUROVÁ, Lenka, Irena ARMUTIDISOVÁ a Bára PROCHÁZKOVÁ, ed. Mezera: mladé umění v Česku 1990\textendash2014. Praha: Společnost Jindřicha Chalupeckého, 2014. ISBN 978-80-905317-3-4.
ROESELOVÁ, Věra. Techniky ve výtvarné výchově. Praha: Sarah, 1996, 242 s. ISBN 80-902267-1-X.
ŠTĚPÁNKOVÁ, Kateřina. Mýty o tvořivosti a jejich vliv na naplňování kurikula ve výtvarné výchově. Kultura, umění a výchova[online]. 2020, 8(1) [cit. 2021-3-2]. ISSN 2336-1824. Dostupné z: http://www.kuv.upol.cz/index.php?seo_url=aktualni-cislo&casopis=19&clanek=218
FOSTER, Hal. Umění po roce 1900: modernismus, antimodernismus, postmodernismus. V Praze: Slovart, 2007. ISBN 978-80-7209-952-8.
Seznam doporučené literatury
BRÜCKNEROVÁ, Karla. Skici ze současné estetické výchovy. Brno: Masarykova univerzita, 2011. ISBN 978-80-210-5616-9.
DYTRTOVÁ, Kateřina a Martin RAUDENSKÝ. Ko-text: tvar, zvuk a gesto, tvůrce, učitel a žák. Ústí nad Labem: Fakulta umění a designu Univerzity J. E. Purkyně, 2015. ISBN 978-80-7414-920-7.
DYTRTOVÁ Kateřina. Tvar a plocha, zvuk a prostor. Jak se o známé rodí nové. SLAVÍK, Jan, Vladimír CHRZ a Stanislav ŠTECH, ed. Tvorba jako způsob poznávání. Praha: Univerzita Karlova \textendash Karolinum, 2013, s. 398\textendash439. ISBN 978-80-246-2335-1.
LINDAUROVÁ, Lenka, Irena ARMUTIDISOVÁ a Bára PROCHÁZKOVÁ, ed. Mezera: mladé umění v Česku 1990\textendash2014. Praha: Společnost Jindřicha Chalupeckého, 2014. ISBN 978-80-905317-3-4.
ROESELOVÁ, Věra. Techniky ve výtvarné výchově. Praha: Sarah, 1996, 242 s. ISBN 80-902267-1-X.
ŠTĚPÁNKOVÁ, Kateřina. Mýty o tvořivosti a jejich vliv na naplňování kurikula ve výtvarné výchově. Kultura, umění a výchova[online]. 2020, 8(1) [cit. 2021-3-2]. ISSN 2336-1824. Dostupné z: http://www.kuv.upol.cz/index.php?seo_url=aktualni-cislo&casopis=19&clanek=218
FOSTER, Hal. Umění po roce 1900: modernismus, antimodernismus, postmodernismus. V Praze: Slovart, 2007. ISBN 978-80-7209-952-8.