Bakalářská práce se zabývá činnostmi sociálního pracovníka, které naplňují pedagogičtí pracovníci na základní škole a na gymnáziu. Práce je zaměřena na sociální práci, kterou vykonávají stávající pedagogičtí pracovníci. V úvodu jsem popisovala sociální práci a stav školské sociální práce v České republice. Dále jsem se v práci věnovala sociálním tématům a oblastem, které pedagogičtí pracovníci ve škole řeší, jaké mají ze své pozice možnosti a limity. Cílem bakalářské práce je pomocí analýzy kazuistik ze ZŠ a gymnázia zjistit, co pedagogičtí pracovníci v rámci své pedagogické činnosti vykonávají z oblasti sociální práce.
Anotace v angličtině
The bachelor's thesis deals with the activities of a social worker, which are fulfilled by teaching staff at elementary school and gymnasium. The work is focused on social work carried out by existing teaching staff. In the introduction, I described social work and the state of school social work in the Czech Republic. In my work, I also focused on social topics and areas that the teaching staff at the school deal with, what possibilities and limits they have from their position. The aim of the bachelor's thesis is to find out, by means of the analysis of case studies from primary and secondary schools, what pedagogical workers do in the field of social work as part of their pedagogical activities.
Klíčová slova
Sociální práce, školská sociální práce, výchovný poradce, asistent pedagoga, rodina, rozvod, kázeňské potíže, šikana, školní prospěch, školní úspěšnost, skryté záškoláctví, uzavření škol covid-19
Klíčová slova v angličtině
Social work, school social work, educational consultant, teaching assistant, family, divorce, disciplinary trouble, bullying, school achievement, school success, hidden truancy, covid-19 school closures
Rozsah průvodní práce
44 s. (78772 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se zabývá činnostmi sociálního pracovníka, které naplňují pedagogičtí pracovníci na základní škole a na gymnáziu. Práce je zaměřena na sociální práci, kterou vykonávají stávající pedagogičtí pracovníci. V úvodu jsem popisovala sociální práci a stav školské sociální práce v České republice. Dále jsem se v práci věnovala sociálním tématům a oblastem, které pedagogičtí pracovníci ve škole řeší, jaké mají ze své pozice možnosti a limity. Cílem bakalářské práce je pomocí analýzy kazuistik ze ZŠ a gymnázia zjistit, co pedagogičtí pracovníci v rámci své pedagogické činnosti vykonávají z oblasti sociální práce.
Anotace v angličtině
The bachelor's thesis deals with the activities of a social worker, which are fulfilled by teaching staff at elementary school and gymnasium. The work is focused on social work carried out by existing teaching staff. In the introduction, I described social work and the state of school social work in the Czech Republic. In my work, I also focused on social topics and areas that the teaching staff at the school deal with, what possibilities and limits they have from their position. The aim of the bachelor's thesis is to find out, by means of the analysis of case studies from primary and secondary schools, what pedagogical workers do in the field of social work as part of their pedagogical activities.
Klíčová slova
Sociální práce, školská sociální práce, výchovný poradce, asistent pedagoga, rodina, rozvod, kázeňské potíže, šikana, školní prospěch, školní úspěšnost, skryté záškoláctví, uzavření škol covid-19
Klíčová slova v angličtině
Social work, school social work, educational consultant, teaching assistant, family, divorce, disciplinary trouble, bullying, school achievement, school success, hidden truancy, covid-19 school closures
Zásady pro vypracování
Cílem bakalářské práce je prostřednictvím analýzy kazuistik žáků ze základní školy a gymnázia zjistit, jaké činnosti pedagogičtí pracovníci vykonávají z oblasti sociální práce a na základě zjištěných dat vytvořit doporučení na koho se obrátit v případě, že pracovníci nemají kompetence k řešení situací žáků spadajích do oblasti sociální práce.
Struktura práce:
1. Charakteristika vybrané základní školy - charakteristika školy, personální zajištění
2. Současný stav sociální práce ve školství
3. Náplň práce pedagogických pracovníků - legislativa, činnosti pedagogických pracovníků
4. Možnosti sociální práce v rámci základní školy a gymnázia
Zásady pro vypracování
Cílem bakalářské práce je prostřednictvím analýzy kazuistik žáků ze základní školy a gymnázia zjistit, jaké činnosti pedagogičtí pracovníci vykonávají z oblasti sociální práce a na základě zjištěných dat vytvořit doporučení na koho se obrátit v případě, že pracovníci nemají kompetence k řešení situací žáků spadajích do oblasti sociální práce.
Struktura práce:
1. Charakteristika vybrané základní školy - charakteristika školy, personální zajištění
2. Současný stav sociální práce ve školství
3. Náplň práce pedagogických pracovníků - legislativa, činnosti pedagogických pracovníků
4. Možnosti sociální práce v rámci základní školy a gymnázia
Seznam doporučené literatury
Openshaw, L. (2008). Social work in schools: Principles and practices. New York: Guilford Press.
Lazarová, B. (2005). Netradiční role učitele. Brno: Paido
Hurychová, E., Králová, S., Lintnerová, I., Kunclová, R., Hakalová, L., & Stopková, M. (2017). Role sociálního pracovníka ve školství. Ministerstvo práce a sociálních věcí
Matoušek, O. (2012). Základy sociální práce. (3. vyd.). Praha: Portál
Seznam doporučené literatury
Openshaw, L. (2008). Social work in schools: Principles and practices. New York: Guilford Press.
Lazarová, B. (2005). Netradiční role učitele. Brno: Paido
Hurychová, E., Králová, S., Lintnerová, I., Kunclová, R., Hakalová, L., & Stopková, M. (2017). Role sociálního pracovníka ve školství. Ministerstvo práce a sociálních věcí
Matoušek, O. (2012). Základy sociální práce. (3. vyd.). Praha: Portál