Bakalářská práce se zabývá přístupem dětí ze sociálně vyloučené lokality ke vzdělávání. Práce se nejprve věnuje sociálnímu vyloučení a sociálně vyloučeným lokalitám, kde je zároveň popsána sociálně vyloučená lokalita Boletice nad Labem. Dále se autor v práci zaměřuje na problematiku vzdělávání v sociálně vyloučených lokalitách a specifikům ve vzdělávání Romů. Cílem bakalářské práce bylo pomocí kvalitativního výzkumu analyzovat přístup dětí ze sociálně vyloučené lokality Boletice nad Labem ke vzdělávání, zejména pak faktory, které z jejich perspektivy přístup ovlivňují. Sběr dat probíhal pomocí polostrukturovaných rozhovorů s dětmi z uvedené lokality. Z výsledků výzkumu vyplývá, že nejvýznamnějšími faktory, které ovlivňují jejich přístup ke vzdělávání, jsou rodina a prostředí, ve kterém vyrůstají.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis deals with the approach of children from socially excluded localities to education. Firstly, the thesis focuses on social exclusion and socially excluded areas, where the socially excluded locality Boletice nad Labem is also described. The author then addresses the issue of education in socially excluded areas and specifics of Roma education. The aim of the bachelor thesis was to analyze, through qualitative research, the approach of children from the socially excluded locality of Boletice nad Labem to education, particularly the factors that influence their perspective on education. Data collection was conducted through semistructured interviews with children from the mentioned locality. The research results indicate that the most significant factors influencing their approach to education are family and the environment in which they grow up.
Klíčová slova
sociální vyloučení, sociálně vyloučená lokalita, faktor, vzdělávání, rodina
Klíčová slova v angličtině
social exclusion, socially exluded area, factor, education, family
Rozsah průvodní práce
56 s. (88 527 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se zabývá přístupem dětí ze sociálně vyloučené lokality ke vzdělávání. Práce se nejprve věnuje sociálnímu vyloučení a sociálně vyloučeným lokalitám, kde je zároveň popsána sociálně vyloučená lokalita Boletice nad Labem. Dále se autor v práci zaměřuje na problematiku vzdělávání v sociálně vyloučených lokalitách a specifikům ve vzdělávání Romů. Cílem bakalářské práce bylo pomocí kvalitativního výzkumu analyzovat přístup dětí ze sociálně vyloučené lokality Boletice nad Labem ke vzdělávání, zejména pak faktory, které z jejich perspektivy přístup ovlivňují. Sběr dat probíhal pomocí polostrukturovaných rozhovorů s dětmi z uvedené lokality. Z výsledků výzkumu vyplývá, že nejvýznamnějšími faktory, které ovlivňují jejich přístup ke vzdělávání, jsou rodina a prostředí, ve kterém vyrůstají.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis deals with the approach of children from socially excluded localities to education. Firstly, the thesis focuses on social exclusion and socially excluded areas, where the socially excluded locality Boletice nad Labem is also described. The author then addresses the issue of education in socially excluded areas and specifics of Roma education. The aim of the bachelor thesis was to analyze, through qualitative research, the approach of children from the socially excluded locality of Boletice nad Labem to education, particularly the factors that influence their perspective on education. Data collection was conducted through semistructured interviews with children from the mentioned locality. The research results indicate that the most significant factors influencing their approach to education are family and the environment in which they grow up.
Klíčová slova
sociální vyloučení, sociálně vyloučená lokalita, faktor, vzdělávání, rodina
Klíčová slova v angličtině
social exclusion, socially exluded area, factor, education, family
Zásady pro vypracování
Cílem práce je pomocí kvalitativního výzkumu analyzovat přístup dětí ze sociálně vyloučené lokality Boletice nad Labem ke vzdělávání, zejména pak faktory, které z jejich perspektivy přístup ovlivňují. Kvalitativní výzkum bude prováděn formou polostrukturovaných rozhovorů s dětmi žijících v Boleticích nad Labem.
Struktura (obsah) práce:
Sociální vyloučení
Charakteristika sociálně vyloučené lokality Boletice nad Labem
Specifika vzdělávání romských žáků
Kvalitativní výzkumné šetření
Faktory ovlivňující přístup dětí ke vzdělávání
Zásady pro vypracování
Cílem práce je pomocí kvalitativního výzkumu analyzovat přístup dětí ze sociálně vyloučené lokality Boletice nad Labem ke vzdělávání, zejména pak faktory, které z jejich perspektivy přístup ovlivňují. Kvalitativní výzkum bude prováděn formou polostrukturovaných rozhovorů s dětmi žijících v Boleticích nad Labem.
Struktura (obsah) práce:
Sociální vyloučení
Charakteristika sociálně vyloučené lokality Boletice nad Labem
Specifika vzdělávání romských žáků
Kvalitativní výzkumné šetření
Faktory ovlivňující přístup dětí ke vzdělávání
Seznam doporučené literatury
Kaleja, M. (2013). Determinanty hodnotových konstruktů ve vzdělávání romských žáků základních škol. Ostravská univerzita v Ostravě, Pedagogická fakulta.
Navrátil, P. (2003). Romové v české společnosti. Portál.
Němec, Z. (2019). Vzdělávání žáků se sociálním znevýhodněním. Verlag Dashöfer.
Šotolová, E. (2011). Vzdělávání Romů (4. ed.). Karolinum.
Vališ, D. (2016). Vstupní analýza Děčín. Dostupné z: https://www.socialni-zaclenovani.cz/wp-content/uploads/Decin_VA.pdf
Seznam doporučené literatury
Kaleja, M. (2013). Determinanty hodnotových konstruktů ve vzdělávání romských žáků základních škol. Ostravská univerzita v Ostravě, Pedagogická fakulta.
Navrátil, P. (2003). Romové v české společnosti. Portál.
Němec, Z. (2019). Vzdělávání žáků se sociálním znevýhodněním. Verlag Dashöfer.
Šotolová, E. (2011). Vzdělávání Romů (4. ed.). Karolinum.
Vališ, D. (2016). Vstupní analýza Děčín. Dostupné z: https://www.socialni-zaclenovani.cz/wp-content/uploads/Decin_VA.pdf