Má bakalářská práce se zaměřuje na téma supervize ve školním prostředí. Původně byla supervize běžnou součástí poradenství, psychoterapie a sociální práce a v posledních letech je stále více žádána a oceňována i v dalších oblastech práce s lidmi jako v pomáhajících profesích, medicíně, školství, výchově, managementu, pracovních týmech a organizacích. Vzhledem k náročnosti práce s dětmi s rozmanitými problémy, prací s dětmi a rodinami ze sociálně a ekonomicky znevýhodněného prostředí, narůstajícím nárokům na pedagogy a odborné pracovníky ve školním prostředí a nárůstu syndromu vyhoření mezi pracovníky se stává problematika supervize ve školním prostředí stále naléhavější. Pro supervizi ve školách v České republice neexistuje žádná legislativní úprava. Supervize pro pedagogické a odborné zaměstnance ve školách se provádí spíše pouze formou jednotlivých projektů a nikoliv systematicky. Problémem je nízké povědomí o tomto tématu, špatná informovanost o možnostech supervize a o jejím potenciálním přínosu a nedostatek finančních prostředků. Cílem mé bakalářské práce je podpořit a poukázat na význam supervize pro pedagogické a odborné pracovníky ve školství a analyzovat a popsat jejich současný postoj k supervizi. K dosažení cíle byla použita kvalitativní výzkumná strategie, a to prostřednictvím sběru a analýzy dat získaných polostrukturovanými rozhovory s dotyčnými pracovníky.
Anotace v angličtině
My bachelor thesis focuses on the topic of supervision in the school setting. Originally supervision was a common part of counselling, psychotherapy and social work and in recent years it has become increasingly sought after and valued in other areas of working with people such as the helping professions, medicine, education, management, work teams and organisations. Given the demands of working with children with a variety of problems, working with children and families from socially and economically disadvantaged backgrounds, the increasing demands on teachers and professionals in school settings, and the rise of burnout syndrome among workers, the issue of supervision in school settings is becoming increasingly urgent. There is no legislation for supervision in schools in the Czech Republic. Supervision for pedagogical and professional staff in schools tends to be carried out only in the form of individual projects and not systematically. The problem is low awareness of this topic, poor information about the possibilities of supervision and its potential benefits, and lack of funding. The aim of my bachelor thesis is to promote and highlight the importance of supervision for educational and professional staff in education and to analyse and describe their current attitudes towards supervision. To achieve this aim, a qualitative research strategy was employed through the collection and analysis of data obtained through semi-structured interviews with the staff concerned.
Klíčová slova
Sociální práce, supervize, pomáhající profese, syndrom vyhoření, školní prostředí
Klíčová slova v angličtině
Social work, supervision, helping professions, burnout syndrome, school environment
Rozsah průvodní práce
39 s. (77355 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Má bakalářská práce se zaměřuje na téma supervize ve školním prostředí. Původně byla supervize běžnou součástí poradenství, psychoterapie a sociální práce a v posledních letech je stále více žádána a oceňována i v dalších oblastech práce s lidmi jako v pomáhajících profesích, medicíně, školství, výchově, managementu, pracovních týmech a organizacích. Vzhledem k náročnosti práce s dětmi s rozmanitými problémy, prací s dětmi a rodinami ze sociálně a ekonomicky znevýhodněného prostředí, narůstajícím nárokům na pedagogy a odborné pracovníky ve školním prostředí a nárůstu syndromu vyhoření mezi pracovníky se stává problematika supervize ve školním prostředí stále naléhavější. Pro supervizi ve školách v České republice neexistuje žádná legislativní úprava. Supervize pro pedagogické a odborné zaměstnance ve školách se provádí spíše pouze formou jednotlivých projektů a nikoliv systematicky. Problémem je nízké povědomí o tomto tématu, špatná informovanost o možnostech supervize a o jejím potenciálním přínosu a nedostatek finančních prostředků. Cílem mé bakalářské práce je podpořit a poukázat na význam supervize pro pedagogické a odborné pracovníky ve školství a analyzovat a popsat jejich současný postoj k supervizi. K dosažení cíle byla použita kvalitativní výzkumná strategie, a to prostřednictvím sběru a analýzy dat získaných polostrukturovanými rozhovory s dotyčnými pracovníky.
Anotace v angličtině
My bachelor thesis focuses on the topic of supervision in the school setting. Originally supervision was a common part of counselling, psychotherapy and social work and in recent years it has become increasingly sought after and valued in other areas of working with people such as the helping professions, medicine, education, management, work teams and organisations. Given the demands of working with children with a variety of problems, working with children and families from socially and economically disadvantaged backgrounds, the increasing demands on teachers and professionals in school settings, and the rise of burnout syndrome among workers, the issue of supervision in school settings is becoming increasingly urgent. There is no legislation for supervision in schools in the Czech Republic. Supervision for pedagogical and professional staff in schools tends to be carried out only in the form of individual projects and not systematically. The problem is low awareness of this topic, poor information about the possibilities of supervision and its potential benefits, and lack of funding. The aim of my bachelor thesis is to promote and highlight the importance of supervision for educational and professional staff in education and to analyse and describe their current attitudes towards supervision. To achieve this aim, a qualitative research strategy was employed through the collection and analysis of data obtained through semi-structured interviews with the staff concerned.
Klíčová slova
Sociální práce, supervize, pomáhající profese, syndrom vyhoření, školní prostředí
Klíčová slova v angličtině
Social work, supervision, helping professions, burnout syndrome, school environment
Zásady pro vypracování
Supervize, jako nástroj zvyšování profesionálních kompetencí, má kromě sociální sféry velký potenciál v jejím využití i ve školním prostředí, kde se tento nástroj rozvoje pracovníků využívá v současnosti minimálně. Cílem bakalářské práce je analyzovat aktuální stav v problematice, poukázat na význam supervize pro pedagogické a odborné pracovníky ve školství, analyzovat názory na supervizi a identifikovat její možnosti a limity ve využití ve školním prostředí. V práci se zaměříme na pedagogické a odborné pracovníky ze základních škol v Ústí nad Labem, kteří se často setkávají se sociálními problémy dětí a jejich rodin. K naplnění výše stanoveného cíle bude použita kvalitativní výzkumná strategie a její metoda polostrukturovaný rozhovor.
Struktura (obsah práce):
1.Úvod do metodologie bakalářské práce
2.Analýza aktuálního stavu supervize ve školství
3.Význam využití supervize ve školním prostředí při řešení sociálních problémů dětí a jejich rodin
4.Možnosti a limity ve využití supervize ve školství
Zásady pro vypracování
Supervize, jako nástroj zvyšování profesionálních kompetencí, má kromě sociální sféry velký potenciál v jejím využití i ve školním prostředí, kde se tento nástroj rozvoje pracovníků využívá v současnosti minimálně. Cílem bakalářské práce je analyzovat aktuální stav v problematice, poukázat na význam supervize pro pedagogické a odborné pracovníky ve školství, analyzovat názory na supervizi a identifikovat její možnosti a limity ve využití ve školním prostředí. V práci se zaměříme na pedagogické a odborné pracovníky ze základních škol v Ústí nad Labem, kteří se často setkávají se sociálními problémy dětí a jejich rodin. K naplnění výše stanoveného cíle bude použita kvalitativní výzkumná strategie a její metoda polostrukturovaný rozhovor.
Struktura (obsah práce):
1.Úvod do metodologie bakalářské práce
2.Analýza aktuálního stavu supervize ve školství
3.Význam využití supervize ve školním prostředí při řešení sociálních problémů dětí a jejich rodin
4.Možnosti a limity ve využití supervize ve školství
Seznam doporučené literatury
Baum, D., & Gojová, A. (eds., 2014). Výzkumné metody v sociální práci. Ostrava: OU v Ostravě.
Baštecká, B., Čermáková, V., & Kinkor, M. (2016). Týmová supervize: teorie a praxe. Praha: Portál.
Matoušek, O. & kol. (2013). Metody a řízení sociální práce. Praha: Portál.
Potměšilová, P. (2014). Supervize v podmínkách speciálního vzdělávání. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
Vaska, L. (2021). Supervízia organizácie. Banská Bystrica: Belianum.
Vaska, L., & Vrťová, J. (eds., 2020). Vedecké odpovede na aktuálne otázky supervízie v sociálnej práci. Banská Bystrica: Belianum.
Seznam doporučené literatury
Baum, D., & Gojová, A. (eds., 2014). Výzkumné metody v sociální práci. Ostrava: OU v Ostravě.
Baštecká, B., Čermáková, V., & Kinkor, M. (2016). Týmová supervize: teorie a praxe. Praha: Portál.
Matoušek, O. & kol. (2013). Metody a řízení sociální práce. Praha: Portál.
Potměšilová, P. (2014). Supervize v podmínkách speciálního vzdělávání. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
Vaska, L. (2021). Supervízia organizácie. Banská Bystrica: Belianum.
Vaska, L., & Vrťová, J. (eds., 2020). Vedecké odpovede na aktuálne otázky supervízie v sociálnej práci. Banská Bystrica: Belianum.