Bakalářská práce se zabývá problematikou žáků se středně těžkou mentální retardací, ma-pováním stávajících výukových přístupů a hledáním alternativních způsobů výuky v konkrétních případech. Teoretická část popisuje základní pojmy mentální retardace, speci-fikuje standartní speciálně pedagogické metody, a to zejména ve vztahu ke komunikaci, kompetenci k učení a zabývá se novými či méně uplatňovanými přístupy v těchto oblastech. V praktické části jsou prezentovány výsledky vlastního výzkumného šetření
u vybraného vzorku probandů formou případových studií. Cílem výzkumného šetření bylo zjistit, jaké formy a postupy ve vzdělávání vybraného vzorku probandů vedly ke zlepšení či zhoršení jejich vzdělávacích výsledků. Součástí práce jsou konkrétní závěry a doporučení pro praxi, které jsou využitelné v praxi speciální pedagogiky a dalších disciplínách tzv. pomáhajících profesí.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis deals with the issue of pupils with moderate mental retardation, mapping existing teaching approaches and searching for alternative ways of teaching in specific cases. The theoretical part describes the basic concepts of mental retardation, speci-fies standard special pedagogical methods, especially in relation to communication, learning competence and deals with new or less applied approaches in these areas. The practical part presents the results of our own research in a selected sample of probands in the form of case studies. The aim of the research was to find out what forms and procedures in the education of a selected sample of probands led to the improvement or deterioration of their educational results. Part of the thesis are specific conclusions and recommendations for practice that are usable in the practice of special pedagogy and other disciplines of so-called helping professions.
Klíčová slova
Mentální retardace, edukace, komunikace, kompetence, netradiční formy vzdělávání, individuální vzdělávací plán
Klíčová slova v angličtině
Mental retardation, education, communication, competences, non-traditional forms of education, individual education plan
Rozsah průvodní práce
82 s. (107 201 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se zabývá problematikou žáků se středně těžkou mentální retardací, ma-pováním stávajících výukových přístupů a hledáním alternativních způsobů výuky v konkrétních případech. Teoretická část popisuje základní pojmy mentální retardace, speci-fikuje standartní speciálně pedagogické metody, a to zejména ve vztahu ke komunikaci, kompetenci k učení a zabývá se novými či méně uplatňovanými přístupy v těchto oblastech. V praktické části jsou prezentovány výsledky vlastního výzkumného šetření
u vybraného vzorku probandů formou případových studií. Cílem výzkumného šetření bylo zjistit, jaké formy a postupy ve vzdělávání vybraného vzorku probandů vedly ke zlepšení či zhoršení jejich vzdělávacích výsledků. Součástí práce jsou konkrétní závěry a doporučení pro praxi, které jsou využitelné v praxi speciální pedagogiky a dalších disciplínách tzv. pomáhajících profesí.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis deals with the issue of pupils with moderate mental retardation, mapping existing teaching approaches and searching for alternative ways of teaching in specific cases. The theoretical part describes the basic concepts of mental retardation, speci-fies standard special pedagogical methods, especially in relation to communication, learning competence and deals with new or less applied approaches in these areas. The practical part presents the results of our own research in a selected sample of probands in the form of case studies. The aim of the research was to find out what forms and procedures in the education of a selected sample of probands led to the improvement or deterioration of their educational results. Part of the thesis are specific conclusions and recommendations for practice that are usable in the practice of special pedagogy and other disciplines of so-called helping professions.
Klíčová slova
Mentální retardace, edukace, komunikace, kompetence, netradiční formy vzdělávání, individuální vzdělávací plán
Klíčová slova v angličtině
Mental retardation, education, communication, competences, non-traditional forms of education, individual education plan
Zásady pro vypracování
Bakalářská práce se zabývá problematikou žáků se středně těžkou mentální retardací, mapováním stávajících výukových přístupů a hledáním alternativních způsobů výuky v konkrétních případech. V teoretické části budou definovány základní pojmy, specifikovány standardní speciálně-pedagogické metody zejména ve vztahu ke komunikaci, kompetenci k učení, sociální a pracovní kompetenci, nové či méně uplatňované přístupy v těchto oblastech. Cílem výzkumného šetření bude zjistit jaké formy a postupy ve vzdělávání vybraného vzorku žáků vedly ke zlepšení či zhoršení jejich vzdělávacích výsledků. Na základě kvalitativního výzkumu "single case research designe" bude sledován vývoj komunikace a kompetencí u dvou probandů (N = 2) se zaměřením na hodnocení výstupů v určitých časových úsecích. Výsledkem práce pak budou konkrétní závěry a doporučení využitelná v praxi speciální pedagogiky a dalších disciplínách.
Zásady pro vypracování
Bakalářská práce se zabývá problematikou žáků se středně těžkou mentální retardací, mapováním stávajících výukových přístupů a hledáním alternativních způsobů výuky v konkrétních případech. V teoretické části budou definovány základní pojmy, specifikovány standardní speciálně-pedagogické metody zejména ve vztahu ke komunikaci, kompetenci k učení, sociální a pracovní kompetenci, nové či méně uplatňované přístupy v těchto oblastech. Cílem výzkumného šetření bude zjistit jaké formy a postupy ve vzdělávání vybraného vzorku žáků vedly ke zlepšení či zhoršení jejich vzdělávacích výsledků. Na základě kvalitativního výzkumu "single case research designe" bude sledován vývoj komunikace a kompetencí u dvou probandů (N = 2) se zaměřením na hodnocení výstupů v určitých časových úsecích. Výsledkem práce pak budou konkrétní závěry a doporučení využitelná v praxi speciální pedagogiky a dalších disciplínách.
Seznam doporučené literatury
BENÍČKOVÁ, Marie. Muzikoterapie a edukace. Praha: Grada, 2017. s. 52 Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-4238-0.
BENDOVÁ, Petra a Pavel ZIKL. Dítě s mentálním postižením ve škole. Praha: Grada, 2011. s. 96-101 Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-3854-3.
LECHTA, Viktor. Symptomatické poruchy řeči u dětí. Vyd. 2. Praha: Portál, 2008. s. 76 ISBN 978-80-7367-433-5.
ZILCHER, Ladislav a Zdeněk SVOBODA. Inkluzivní vzdělávání: efektivní vzdělávání všech žáků. Praha: Grada, 2019. s. 100 Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-271-0789-6.
ŠVAMBERK ŠAUEROVÁ, Markéta, Klára ŠPAČKOVÁ a Eva NECHLEBOVÁ. Speciální pedagogika v praxi: [komplexní péče o děti se SPUCH]. Praha: Grada, 2012. s. 44 Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-4369-1
ZIKL, Pavel. Děti s tělesným a kombinovaným postižením ve škole. Praha: Grada, 2011. s. 16 Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-3856-7.
VALENTA, Milan, Jan MICHALÍK a Martin LEČBYCH. Mentální postižení: v pedagogickém, psychologickém a sociálně-právním kontextu. Praha: Grada, 2012. s. 97 Psyché (Grada). ISBN 978-80-247-3829-1.
THOROVÁ, Kateřina. Poruchy autistického spektra. Rozšířené a přepracované vydání. Praha: Portál, 2016. s. 59 ISBN 978-80-262-0768-9.
Slowík J., Speciální pedagogika: Grada, 2016. s. 150 ISBN 978-80-271-0095-8.
Seznam doporučené literatury
BENÍČKOVÁ, Marie. Muzikoterapie a edukace. Praha: Grada, 2017. s. 52 Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-4238-0.
BENDOVÁ, Petra a Pavel ZIKL. Dítě s mentálním postižením ve škole. Praha: Grada, 2011. s. 96-101 Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-3854-3.
LECHTA, Viktor. Symptomatické poruchy řeči u dětí. Vyd. 2. Praha: Portál, 2008. s. 76 ISBN 978-80-7367-433-5.
ZILCHER, Ladislav a Zdeněk SVOBODA. Inkluzivní vzdělávání: efektivní vzdělávání všech žáků. Praha: Grada, 2019. s. 100 Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-271-0789-6.
ŠVAMBERK ŠAUEROVÁ, Markéta, Klára ŠPAČKOVÁ a Eva NECHLEBOVÁ. Speciální pedagogika v praxi: [komplexní péče o děti se SPUCH]. Praha: Grada, 2012. s. 44 Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-4369-1
ZIKL, Pavel. Děti s tělesným a kombinovaným postižením ve škole. Praha: Grada, 2011. s. 16 Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-3856-7.
VALENTA, Milan, Jan MICHALÍK a Martin LEČBYCH. Mentální postižení: v pedagogickém, psychologickém a sociálně-právním kontextu. Praha: Grada, 2012. s. 97 Psyché (Grada). ISBN 978-80-247-3829-1.
THOROVÁ, Kateřina. Poruchy autistického spektra. Rozšířené a přepracované vydání. Praha: Portál, 2016. s. 59 ISBN 978-80-262-0768-9.
Slowík J., Speciální pedagogika: Grada, 2016. s. 150 ISBN 978-80-271-0095-8.