Tato bakalářská práce je rozdělena na teoretickou a praktickou část. Teoretická část je zaměřena na informace o dětském domově a dítěti, které v dětském domově žije. Jednotlivé kapitoly se věnují údajům, jež jsou zaměřeny na dítě v dětském domově, činitelé podílející se na tvorbě hodnotové orientace, hodnoty a jejich orientace. Praktická část popisuje metodologii, která byla při práci zvolena, sumarizaci získaných dat a jejich vyhodnocení, kterými byla klasifikace rozdílů v hodnotové orientaci dětí a mládeže žijících v běžné rodině a dětí a mládeže žijících v dětském domově.
Anotace v angličtině
This Bachelor thesis is divided into theoretical and practical parts. The theoretical part is focused on information about the care home and the child living in the care home. The chapters deal with data targeted at a child in a care home, factors involved in value orientation, value and orientation. The practical section describes the methodology chosen in the work, summarizing and evaluating the data obtained, which was the classification of differences in the value orientation of children and young people living in a normal family and children and young people living in a care home.
Klíčová slova
Hodnotová orientace, dítě, adolescent, rodina, dětský domov
Klíčová slova v angličtině
Value orientation, child, adolescent, family, children's home
Rozsah průvodní práce
86 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Tato bakalářská práce je rozdělena na teoretickou a praktickou část. Teoretická část je zaměřena na informace o dětském domově a dítěti, které v dětském domově žije. Jednotlivé kapitoly se věnují údajům, jež jsou zaměřeny na dítě v dětském domově, činitelé podílející se na tvorbě hodnotové orientace, hodnoty a jejich orientace. Praktická část popisuje metodologii, která byla při práci zvolena, sumarizaci získaných dat a jejich vyhodnocení, kterými byla klasifikace rozdílů v hodnotové orientaci dětí a mládeže žijících v běžné rodině a dětí a mládeže žijících v dětském domově.
Anotace v angličtině
This Bachelor thesis is divided into theoretical and practical parts. The theoretical part is focused on information about the care home and the child living in the care home. The chapters deal with data targeted at a child in a care home, factors involved in value orientation, value and orientation. The practical section describes the methodology chosen in the work, summarizing and evaluating the data obtained, which was the classification of differences in the value orientation of children and young people living in a normal family and children and young people living in a care home.
Klíčová slova
Hodnotová orientace, dítě, adolescent, rodina, dětský domov
Klíčová slova v angličtině
Value orientation, child, adolescent, family, children's home
Zásady pro vypracování
Tato bakalářská práce se bude zabývat popisem a komparací hodnotové orientace mezi dětmi a mládeží vychovávaných v dětských domovech a v běžných rodinách na Ústecku. Teoretická část je zaměřena na proces utváření hodnot, jejich klasifikaci a na faktory a souvislosti, které hodnotovou orientaci ovlivňují. Praktická část popisuje přístupy k výzkumu a prostřednictvím zvoleného kvantitativního výzkumu danou problematiku analyzuje, zpracovává získaná data a výsledky vyhodnocuje v souvislosti výchovy dětí v dětských domovech a v běžných rodinách na Ústecku. Cílem práce je zmapovat hodnotovou orientaci dětí v prostředí běžné rodiny a dětí a mládeže v dětských domovech na Ústecku a to se zřetelem na výchovné strategie, aspekty a preferenci konkrétních hodnot. Závěr práce pak shrnuje výsledky výzkumu a na základě jejich interpretace navrhuje doporučení pro praxi v oblasti výchovy dětí a mládeže v dětských domovech na Ústecku.
Zásady pro vypracování
Tato bakalářská práce se bude zabývat popisem a komparací hodnotové orientace mezi dětmi a mládeží vychovávaných v dětských domovech a v běžných rodinách na Ústecku. Teoretická část je zaměřena na proces utváření hodnot, jejich klasifikaci a na faktory a souvislosti, které hodnotovou orientaci ovlivňují. Praktická část popisuje přístupy k výzkumu a prostřednictvím zvoleného kvantitativního výzkumu danou problematiku analyzuje, zpracovává získaná data a výsledky vyhodnocuje v souvislosti výchovy dětí v dětských domovech a v běžných rodinách na Ústecku. Cílem práce je zmapovat hodnotovou orientaci dětí v prostředí běžné rodiny a dětí a mládeže v dětských domovech na Ústecku a to se zřetelem na výchovné strategie, aspekty a preferenci konkrétních hodnot. Závěr práce pak shrnuje výsledky výzkumu a na základě jejich interpretace navrhuje doporučení pro praxi v oblasti výchovy dětí a mládeže v dětských domovech na Ústecku.
Seznam doporučené literatury
PÁVKOVÁ, Jiřina, Bedřich HÁJEK a Břetislav HOFBAUER, 1999. Pedagogika volného času: teorie, praxe a perspektivy mimoškolní výchovy a zařízení volného času. Praha: Portál. ISBN 80-717-8295-5.
ŠERÁK, Michal, 2009. Zájmové vzdělávání dospělých. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-551-6.
URBAN, Lukáš. Sociologie. 2006. 1. vyd. Praha: Eurolex Bohemia, 376 s. ISBN 80-86- 861-457.
VAĎUROVÁ, Helena a Pavel MÜHLPACHR. Kvalita života: teoretická a metodologická východiska. Brno: Masarykova univerzita, 2005. ISBN 80-210-3754-7.
MATĚJČEK, Zdeněk, 2012. Co, kdy a jak ve výchově dětí. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-0519-7
GURKOVÁ, Elena. Hodnocení kvality života: pro klinickou praxi a ošetřovatelský výzkum. Praha: Grada, 2011. Sestra (Grada). ISBN 978-80-247-3625-9.
HÁJEK, Bedřich, Břetislav HOFBAUER a Jiřina PÁVKOVÁ, 2008. Pedagogické ovlivňování volného času: současné trendy. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-473-1.
KOŽENÝ, Jiří a Lýdie TIŠANSKÁ, (2003). Dotazník sociální opory - MOS: Vnitřní struktura nástroje. Československá psychologie, 2, 135-143.
LANGMEIER, Josef a KREJČÍŘOVÁ, Dana, 2006. Vývojová psychologie. 2. vyd. Praha: Grada, Psyché. ISBN 80-247-1284-9.
LIBIGEROVÁ, Eva a Hana, MILLEROVÁ, (2001). Posuzování kvality života v medicíně. Česká a slovenská psychiatrie, Praha: nakladatelské a tiskařské středisko České lékařské společnosti JEP
PÁVKOVÁ, Jiřina, Bedřich HÁJEK a Břetislav HOFBAUER, 1999. Pedagogika volného času: teorie, praxe a perspektivy mimoškolní výchovy a zařízení volného času. Praha: Portál. ISBN 80-717-8295-5.
VAĎUROVÁ, Helena a Pavel MÜHLPACHR. Kvalita života: teoretická a metodologická východiska. Brno: Masarykova univerzita, 2005. ISBN 80-210-3754-7.
Seznam doporučené literatury
PÁVKOVÁ, Jiřina, Bedřich HÁJEK a Břetislav HOFBAUER, 1999. Pedagogika volného času: teorie, praxe a perspektivy mimoškolní výchovy a zařízení volného času. Praha: Portál. ISBN 80-717-8295-5.
ŠERÁK, Michal, 2009. Zájmové vzdělávání dospělých. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-551-6.
URBAN, Lukáš. Sociologie. 2006. 1. vyd. Praha: Eurolex Bohemia, 376 s. ISBN 80-86- 861-457.
VAĎUROVÁ, Helena a Pavel MÜHLPACHR. Kvalita života: teoretická a metodologická východiska. Brno: Masarykova univerzita, 2005. ISBN 80-210-3754-7.
MATĚJČEK, Zdeněk, 2012. Co, kdy a jak ve výchově dětí. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-0519-7
GURKOVÁ, Elena. Hodnocení kvality života: pro klinickou praxi a ošetřovatelský výzkum. Praha: Grada, 2011. Sestra (Grada). ISBN 978-80-247-3625-9.
HÁJEK, Bedřich, Břetislav HOFBAUER a Jiřina PÁVKOVÁ, 2008. Pedagogické ovlivňování volného času: současné trendy. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-473-1.
KOŽENÝ, Jiří a Lýdie TIŠANSKÁ, (2003). Dotazník sociální opory - MOS: Vnitřní struktura nástroje. Československá psychologie, 2, 135-143.
LANGMEIER, Josef a KREJČÍŘOVÁ, Dana, 2006. Vývojová psychologie. 2. vyd. Praha: Grada, Psyché. ISBN 80-247-1284-9.
LIBIGEROVÁ, Eva a Hana, MILLEROVÁ, (2001). Posuzování kvality života v medicíně. Česká a slovenská psychiatrie, Praha: nakladatelské a tiskařské středisko České lékařské společnosti JEP
PÁVKOVÁ, Jiřina, Bedřich HÁJEK a Břetislav HOFBAUER, 1999. Pedagogika volného času: teorie, praxe a perspektivy mimoškolní výchovy a zařízení volného času. Praha: Portál. ISBN 80-717-8295-5.
VAĎUROVÁ, Helena a Pavel MÜHLPACHR. Kvalita života: teoretická a metodologická východiska. Brno: Masarykova univerzita, 2005. ISBN 80-210-3754-7.