Bakalářská práce s názvem "Rozvoj komunikačních schopností u dětí v předškolním věku v běžné mateřské škole a mateřské škole Montessori" se zaměřuje na komparaci běžných mateřských škol a Montessori mateřských škol v kontextu rozvoje komunikačních schopností a eliminace nežádoucích řečových vad u dětí v předškolním věku. Teoretická část práce se zabývá definicí předškolního období, vývojem dětské řeči a komunikačními schopnostmi dětí v této fázi. Zahrnuje také principy Montessori pedagogiky a popis Montessori metody.
V praktické části je použito kvalitativního výzkumu, který se opírá o analýzu deseti
polostrukturovaných rozhovorů s pedagogy z vybraných mateřských škol obou typů. Data
z rozhovorů jsou vyhodnocena pomocí otevřeného a axiálního kódování. Hlavním cílem
práce je komparace způsobu rozvoje komunikačních schopností u dětí v předškolním věku v běžné mateřské škole a v mateřské škole Montessori z pohledu pedagogů.
Výsledkem práce je poskytnutí uceleného pohledu na rozdíly mezi běžnými mateřskými školami a Montessori mateřskými školami v oblasti komunikace a řečového vývoje dětí. Práce poskytuje doporučení pro pedagogy a další odborníky v oblasti vzdělávání předškolních dětí a nabízí perspektivu pro další výzkum a zdokonalení v této oblasti.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis entitled as "Development of communication skills in preschool
children in a regular kindergarten and a Montessori kindergarten" focuses on the comparison of regular kindergartens and Montessori kindergartens in the context of the development of communication skills and the elimination of undesirable speech defects in preschool children. The theoretical part of the thesis deals with the definition of the preschool period, the development of children's speech and communication skills of children at this stage. It also includes the principles of Montessori pedagogy and a description of the Montessori method.
The practical part uses qualitative research, which is based on the analysis of ten
semi-structured interviews with teachers from selected kindergartens of both types. The interview data are analysed using open and axial coding. The main aim of the thesis is to compare the development of communication skills in preschool children in a regular kindergarten and in a Montessori kindergarten from the perspective of teachers.As a result, the thesis provides a comprehensive view of the differences between regular kindergartens and Montessori kindergartens in the field of communication and speech development of children. The thesis provides recommendations for educators and other professionals in the field of preschool education and offers a perspective for further
research and improvement in this area.
Klíčová slova
předškolní věk, vývoj a rozvoj dětské řeči, jazyková rovina, ontogeneze,
komunikační schopnosti, narušená komunikační schopnost, logopedická intervence,
Montessori pedagogika, běžné mateřské školy, kvalitativní výzkum, polostrukturované
rozhovory, otevřené kódování
Klíčová slova v angličtině
preschool age, child language development, language development, ontogeny,
communication skills, communication impairment, speech therapy intervention, Montessori pedagogy, mainstream kindergarten, qualitative research, semi-structured interviews, open coding
Rozsah průvodní práce
65 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce s názvem "Rozvoj komunikačních schopností u dětí v předškolním věku v běžné mateřské škole a mateřské škole Montessori" se zaměřuje na komparaci běžných mateřských škol a Montessori mateřských škol v kontextu rozvoje komunikačních schopností a eliminace nežádoucích řečových vad u dětí v předškolním věku. Teoretická část práce se zabývá definicí předškolního období, vývojem dětské řeči a komunikačními schopnostmi dětí v této fázi. Zahrnuje také principy Montessori pedagogiky a popis Montessori metody.
V praktické části je použito kvalitativního výzkumu, který se opírá o analýzu deseti
polostrukturovaných rozhovorů s pedagogy z vybraných mateřských škol obou typů. Data
z rozhovorů jsou vyhodnocena pomocí otevřeného a axiálního kódování. Hlavním cílem
práce je komparace způsobu rozvoje komunikačních schopností u dětí v předškolním věku v běžné mateřské škole a v mateřské škole Montessori z pohledu pedagogů.
Výsledkem práce je poskytnutí uceleného pohledu na rozdíly mezi běžnými mateřskými školami a Montessori mateřskými školami v oblasti komunikace a řečového vývoje dětí. Práce poskytuje doporučení pro pedagogy a další odborníky v oblasti vzdělávání předškolních dětí a nabízí perspektivu pro další výzkum a zdokonalení v této oblasti.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis entitled as "Development of communication skills in preschool
children in a regular kindergarten and a Montessori kindergarten" focuses on the comparison of regular kindergartens and Montessori kindergartens in the context of the development of communication skills and the elimination of undesirable speech defects in preschool children. The theoretical part of the thesis deals with the definition of the preschool period, the development of children's speech and communication skills of children at this stage. It also includes the principles of Montessori pedagogy and a description of the Montessori method.
The practical part uses qualitative research, which is based on the analysis of ten
semi-structured interviews with teachers from selected kindergartens of both types. The interview data are analysed using open and axial coding. The main aim of the thesis is to compare the development of communication skills in preschool children in a regular kindergarten and in a Montessori kindergarten from the perspective of teachers.As a result, the thesis provides a comprehensive view of the differences between regular kindergartens and Montessori kindergartens in the field of communication and speech development of children. The thesis provides recommendations for educators and other professionals in the field of preschool education and offers a perspective for further
research and improvement in this area.
Klíčová slova
předškolní věk, vývoj a rozvoj dětské řeči, jazyková rovina, ontogeneze,
komunikační schopnosti, narušená komunikační schopnost, logopedická intervence,
Montessori pedagogika, běžné mateřské školy, kvalitativní výzkum, polostrukturované
rozhovory, otevřené kódování
Klíčová slova v angličtině
preschool age, child language development, language development, ontogeny,
communication skills, communication impairment, speech therapy intervention, Montessori pedagogy, mainstream kindergarten, qualitative research, semi-structured interviews, open coding
Zásady pro vypracování
Cílem předkládané bakalářské práce je komparace způsobu rozvoje komunikačních schopností u dětí v předškolním věku v běžné mateřské škole a v mateřské škole Montessori. Teoretická část se bude zabývat řečovým vývojem dítěte, logopedickou intervencí, narušenou komunikační schopností u dětí v předškolním věku a principy Montessori pedagogiky. V praktické části bude využito kvalitativního výzkumného šetření. Data budou získávána prostřednictvím polostrukturovaných rozhovorů s pedagogy ve vybraných mateřských školách a následně analyzována za využití prvků otevřeného a axiálního kódování. Výstupem práce budou možná doporučení pro rozvoj komunikačních schopností u dětí v předškolním věku v mateřských školách.
Zásady pro vypracování
Cílem předkládané bakalářské práce je komparace způsobu rozvoje komunikačních schopností u dětí v předškolním věku v běžné mateřské škole a v mateřské škole Montessori. Teoretická část se bude zabývat řečovým vývojem dítěte, logopedickou intervencí, narušenou komunikační schopností u dětí v předškolním věku a principy Montessori pedagogiky. V praktické části bude využito kvalitativního výzkumného šetření. Data budou získávána prostřednictvím polostrukturovaných rozhovorů s pedagogy ve vybraných mateřských školách a následně analyzována za využití prvků otevřeného a axiálního kódování. Výstupem práce budou možná doporučení pro rozvoj komunikačních schopností u dětí v předškolním věku v mateřských školách.
Seznam doporučené literatury
KEJKLÍČKOVÁ, Ilona. Vady řeči u dětí: návody pro praxi. Praha: Grada, 2016. Pedagogika. ISBN 978-80-247-3941-0.
KLENKOVÁ, Jiřina. Logopedie: narušení komunikační schopnosti, logopedická prevence, logopedická intervence v ČR, příklady z praxe. Praha: Grada, 2006. Pedagogika. ISBN 80-247-1110-9.
MONTESSORI, Maria. Absorbující mysl: vývoj a výchova dětí od narození do šesti let. Přeložil Radek GLABAZŇA. Praha: Portál, 2018. ISBN 978-80-262-1393-2.
OPRAVILOVÁ, Eva. Předškolní pedagogika. Praha: Grada, 2016. Pedagogika. ISBN 978-80-247-5107-8.
THOROVÁ, Kateřina. Vývojová psychologie: proměny lidské psychiky od početí po smrt. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0714-6.
Seznam doporučené literatury
KEJKLÍČKOVÁ, Ilona. Vady řeči u dětí: návody pro praxi. Praha: Grada, 2016. Pedagogika. ISBN 978-80-247-3941-0.
KLENKOVÁ, Jiřina. Logopedie: narušení komunikační schopnosti, logopedická prevence, logopedická intervence v ČR, příklady z praxe. Praha: Grada, 2006. Pedagogika. ISBN 80-247-1110-9.
MONTESSORI, Maria. Absorbující mysl: vývoj a výchova dětí od narození do šesti let. Přeložil Radek GLABAZŇA. Praha: Portál, 2018. ISBN 978-80-262-1393-2.
OPRAVILOVÁ, Eva. Předškolní pedagogika. Praha: Grada, 2016. Pedagogika. ISBN 978-80-247-5107-8.
THOROVÁ, Kateřina. Vývojová psychologie: proměny lidské psychiky od početí po smrt. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0714-6.