Informace o kvalifikační práci Komparace kresby dětí předškolního věku se speciálními vzdělávacími potřebami a dětí intaktních s ohledem na umístění vybraných orgánů lidského těla
- Všechny požadované údaje o této VŠKP jsou vyplněny.
Hlavní téma
Komparace kresby dětí předškolního věku se speciálními vzdělávacími potřebami a dětí intaktních
Hlavní téma v angličtině
Comparison of drawing of kindergarten school children with special educational needs and intact children
Název dle studenta
Komparace kresby dětí předškolního věku se speciálními vzdělávacími potřebami a dětí intaktních s ohledem na umístění vybraných orgánů lidského těla
Název dle studenta v angličtině
Comparison of drawing of kindergarten school children with special educational needs and intact children with respect to localization of selected human organs
Přítomnost prekonceptů je možné identifikovat prostřednictvím vhodných výzkumných
metod, jako je například dětská kresba, u dětí navštěvujících předškolní zařízení. Hlavním
cílem bakalářské práce bylo stanovit úroveň prekonceptů dětí mateřských škol o trávicí
soustavě a taky identifikovat vliv vybraných proměnných na úroveň prekonceptů.
Proměnnými byly přítomnost speciálních vzdělávacích potřeb, věk a gender. Počet dětí
mateřských škol byl 100. Výzkumnou metodou byla dětská kresba. Dětem byl předložen
obrys lidského těla, do kterého zakreslovaly orgány trávicí soustavy. Při každé kresbě
asistovala buď autorka závěrečné práce nebo učitelka. Získaná data byla analyzována
prostřednictvím procentuálního zpracování a metod induktivní statistiky. Mezi chlapci a
dívkami nebyl zjištěn významný rozdíl. Přítomnost SVP a věk respondentů se v některých
aspektech projevili jako významný faktor. V závěru jsou navrhnuty implementace do
pedagogické praxe a návrhy pro další výzkum.
Anotace v angličtině
The presence of preconceptions could be identified through appropriate research methods,
such as children's drawing, in children attending preschool institutions. The main aim of
the bachelor thesis was to determine the level of preconceptions of kindergarten children
about the digestive system and also to identify the influence of selected variables on the
level of preconceptions. The variables were the presence of special educational needs, age
and gender. The number of kindergarten children was 100. The research method was
children's drawing, the children were presented with an outline of the human body, in which
they drew the organs of the digestive system. Either the author of the bachelor thesis or the
teacher assisted with each drawing. The obtained data were analyzed through percentage
processing and inductive statistical methods. The non-significant difference was found
between boys and girls. The presence of special educational needs and the age of the
respondents appeared to be a significant factor in some aspects. In the conclusion,
implementation into pedagogical practice and suggestions for further research are
presented.
Klíčová slova
děti mateřských škol; dětská kresba; prekoncepce; speciální
vzdělávací potřeby; trávicí soustava
Klíčová slova v angličtině
kindergarten children; children's drawing; preconceptions; special
educational needs; digestive system
Rozsah průvodní práce
63 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Přítomnost prekonceptů je možné identifikovat prostřednictvím vhodných výzkumných
metod, jako je například dětská kresba, u dětí navštěvujících předškolní zařízení. Hlavním
cílem bakalářské práce bylo stanovit úroveň prekonceptů dětí mateřských škol o trávicí
soustavě a taky identifikovat vliv vybraných proměnných na úroveň prekonceptů.
Proměnnými byly přítomnost speciálních vzdělávacích potřeb, věk a gender. Počet dětí
mateřských škol byl 100. Výzkumnou metodou byla dětská kresba. Dětem byl předložen
obrys lidského těla, do kterého zakreslovaly orgány trávicí soustavy. Při každé kresbě
asistovala buď autorka závěrečné práce nebo učitelka. Získaná data byla analyzována
prostřednictvím procentuálního zpracování a metod induktivní statistiky. Mezi chlapci a
dívkami nebyl zjištěn významný rozdíl. Přítomnost SVP a věk respondentů se v některých
aspektech projevili jako významný faktor. V závěru jsou navrhnuty implementace do
pedagogické praxe a návrhy pro další výzkum.
Anotace v angličtině
The presence of preconceptions could be identified through appropriate research methods,
such as children's drawing, in children attending preschool institutions. The main aim of
the bachelor thesis was to determine the level of preconceptions of kindergarten children
about the digestive system and also to identify the influence of selected variables on the
level of preconceptions. The variables were the presence of special educational needs, age
and gender. The number of kindergarten children was 100. The research method was
children's drawing, the children were presented with an outline of the human body, in which
they drew the organs of the digestive system. Either the author of the bachelor thesis or the
teacher assisted with each drawing. The obtained data were analyzed through percentage
processing and inductive statistical methods. The non-significant difference was found
between boys and girls. The presence of special educational needs and the age of the
respondents appeared to be a significant factor in some aspects. In the conclusion,
implementation into pedagogical practice and suggestions for further research are
presented.
Klíčová slova
děti mateřských škol; dětská kresba; prekoncepce; speciální
vzdělávací potřeby; trávicí soustava
Klíčová slova v angličtině
kindergarten children; children's drawing; preconceptions; special
educational needs; digestive system
Zásady pro vypracování
Dítětem, žákem a studentem se speciálními vzdělávacími potřebami (SVP) se rozumí osoba, která k naplnění svých vzdělávacích možností nebo k uplatnění nebo užívání svých práv na rovnoprávném základě s ostatními potřebuje poskytnutí podpůrných opatření. Výtvarný projev u dětí se SVP v určitých ohledech neodpovídá jejích vývojovému stupni, je na nižším vývojovém stupni. Před samotným nástupem do základní školní docházky jak u intaktních dětí, tak u dětí s SVP je vhodné poznat přítomnost jejich prekonceptů.
Cílem bakalářské práce bude porovnat úroveň kresby dětí mateřských škol s SVP a dětí intaktních. Objekt kresby budou základní orgány lidského těla a proces kresby bude doprovázen rozhovorem s respondenty za účelem korektního pochopení kresby. Vyhodnocení kresby bude probíhat s respektem k metodologickým pravidlům zpracování. Součástí vypracovávání bakalářské práce je podrobné seznámení se směrnicí děkana 5D/2019 a dbání na její dodržování. Dále prostudovat odbornou literaturu a další zdroje. Na základě studia této literatury vypracovat teoretickou část, navrhnout výzkum, v rámci kterého budou sbírána data. Získaná data budou vyhodnocena adekvátními statistickými metodami, interpretována a diskutována. Vyjádření zjištění bude ve slovní, grafické a tabulkové formě.
Zásady pro vypracování
Dítětem, žákem a studentem se speciálními vzdělávacími potřebami (SVP) se rozumí osoba, která k naplnění svých vzdělávacích možností nebo k uplatnění nebo užívání svých práv na rovnoprávném základě s ostatními potřebuje poskytnutí podpůrných opatření. Výtvarný projev u dětí se SVP v určitých ohledech neodpovídá jejích vývojovému stupni, je na nižším vývojovém stupni. Před samotným nástupem do základní školní docházky jak u intaktních dětí, tak u dětí s SVP je vhodné poznat přítomnost jejich prekonceptů.
Cílem bakalářské práce bude porovnat úroveň kresby dětí mateřských škol s SVP a dětí intaktních. Objekt kresby budou základní orgány lidského těla a proces kresby bude doprovázen rozhovorem s respondenty za účelem korektního pochopení kresby. Vyhodnocení kresby bude probíhat s respektem k metodologickým pravidlům zpracování. Součástí vypracovávání bakalářské práce je podrobné seznámení se směrnicí děkana 5D/2019 a dbání na její dodržování. Dále prostudovat odbornou literaturu a další zdroje. Na základě studia této literatury vypracovat teoretickou část, navrhnout výzkum, v rámci kterého budou sbírána data. Získaná data budou vyhodnocena adekvátními statistickými metodami, interpretována a diskutována. Vyjádření zjištění bude ve slovní, grafické a tabulkové formě.
Seznam doporučené literatury
BATt OR, M., PAPADAKI, A., SHALEV, O., & KOURKOUTAS, E. (2018). Associations between perception of parental behavior and ?person picking an apple from a tree? drawings among children with and without Special Educational Needs (SEN). Frontiers in psychology, 9, 1613.
COGNET, G. (2013). Dětská kresba jako diagnostický nástroj. Praha: Portál.
DAVIDO, R. (2008)) Kresba jako nástroj poznání dítěte. Vyd. 2. Přeložil Alena LHOTOVÁ, přeložil Hana PROUSKOVÁ. Praha: Portál.
KERR, S. (1997). Dítě se speciálními potřebami. Praha: Portál.
LIEVEGOED, B. C. J. Vývojové fáze dítěte. Praha: Baltazar, 1992. ISBN 80-900307-7-7.
LITERAT, I. (2013). ?A pencil for your thoughts?: Participatory drawing as a visual research method with children and youth. International Journal of Qualitative Methods, 12(1), 84-98.
MATI-ZISSI, H., & ZAFIROPOULOU, M. (2001). Drawing performance in prediction of special learning difficulties of kindergarten children. Perceptual and Motor Skills, 92(3), 1154-1166.
PROKOP, P., & FANCOVICOVA, J. (2006). Students? ideas about the human body: Do they really draw what they know? Journal of Baltic Science Education, 2(10), 86?95.
PŘINOSILOVÁ, D. (2007). Diagnostika ve speciální pedagogice. Brno: Paido.
ŠULOVÁ, L. (2019). Raný psychický vývoj dítěte. Třetí vydání. Praha: Univerzita Karlova.
ŠULOVÁ, L., & ZAOUCHE-GAUDRON, C (2003). Předškolní dítě a jeho svět: L'enfant d'âge préscolaire et son monde. Praha: Karolinum.
VÁGNEROVÁ, M. (2017). Vývoj dětské kresby a její diagnostické využití. Praha: Raabe.
Seznam doporučené literatury
BATt OR, M., PAPADAKI, A., SHALEV, O., & KOURKOUTAS, E. (2018). Associations between perception of parental behavior and ?person picking an apple from a tree? drawings among children with and without Special Educational Needs (SEN). Frontiers in psychology, 9, 1613.
COGNET, G. (2013). Dětská kresba jako diagnostický nástroj. Praha: Portál.
DAVIDO, R. (2008)) Kresba jako nástroj poznání dítěte. Vyd. 2. Přeložil Alena LHOTOVÁ, přeložil Hana PROUSKOVÁ. Praha: Portál.
KERR, S. (1997). Dítě se speciálními potřebami. Praha: Portál.
LIEVEGOED, B. C. J. Vývojové fáze dítěte. Praha: Baltazar, 1992. ISBN 80-900307-7-7.
LITERAT, I. (2013). ?A pencil for your thoughts?: Participatory drawing as a visual research method with children and youth. International Journal of Qualitative Methods, 12(1), 84-98.
MATI-ZISSI, H., & ZAFIROPOULOU, M. (2001). Drawing performance in prediction of special learning difficulties of kindergarten children. Perceptual and Motor Skills, 92(3), 1154-1166.
PROKOP, P., & FANCOVICOVA, J. (2006). Students? ideas about the human body: Do they really draw what they know? Journal of Baltic Science Education, 2(10), 86?95.
PŘINOSILOVÁ, D. (2007). Diagnostika ve speciální pedagogice. Brno: Paido.
ŠULOVÁ, L. (2019). Raný psychický vývoj dítěte. Třetí vydání. Praha: Univerzita Karlova.
ŠULOVÁ, L., & ZAOUCHE-GAUDRON, C (2003). Předškolní dítě a jeho svět: L'enfant d'âge préscolaire et son monde. Praha: Karolinum.
VÁGNEROVÁ, M. (2017). Vývoj dětské kresby a její diagnostické využití. Praha: Raabe.