Tématem práce je hledání souvislostí mezi uplatňovaným stylem řízení vedoucího pracovníka a pracovní spokojeností jeho podřízených. Cílem je zjistit, jaký styl řízení evokuje vyšší pracovní spokojenost u vybraných zaměstnanců sociálních služeb. Za tímto účelem byla použita kvalitativní výzkumná metoda polostrukturovaného rozhovoru a metoda skupinového rozhovoru. Šetření proběhlo u zaměstnanců tří sociálních služeb protidrogové prevence, kterými jsou kontaktní centrum, terénní program a adiktologická ambulance. Výzkumem bylo zjištěno, že vedoucí kontaktního centra aplikuje diktátorský styl řízení, vedoucí terénního programu aplikuje vstřícný styl řízení a vedoucí adiktologické ambulance aplikuje paternalistický styl řízení. Vysoká míra pracovní spokojenosti byla shledána u zaměstnanců adiktologické ambulance a terénního programu. Naopak nízká míra pracovní spokojenosti byla zjištěna u zaměstnanců kontaktního centra. Výzkumem bylo dále zjištěno, že nástroj supervize je v sociálních službách využíván při zprostředkování k řešení konfliktů mezi vedením služby a zaměstnanci.
Anotace v angličtině
The topic of the work is the search for connections between the applied management style of a manager and the job satisfaction of his subordinates. The aim is to find out what management style evokes higher job satisfaction among selected social services employees. For this purpose, a qualitative research method of semi-structured interview and group interview method were used. The survey was conducted among employees of three social drug prevention services, which are a contact center, a field program and an addictology clinic. The research found that the head of the contact center applies a dictatorial style of management, the head of the field program applies a supportive style of management and the head of the addictology clinic applies a paternalistic style of management. A high level of job satisfaction was found among the employees of the addictology clinic and the field program. On the contrary, a low level of job satisfaction was found among contact center employees. The research also found that the tool of supervision in social services is used in mediation to resolve conflicts between service management and employees.
Klíčová slova
Pracovní spokojenost, řízení, styly řízení, zaměstnanci, sociální služby, kontaktní centrum, terénní program, adiktologická ambulance
Klíčová slova v angličtině
Job satisfaction, management, management styles, employees, social services, contact center, outreach program, addiction clinic
Rozsah průvodní práce
74 s. (124 783 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Tématem práce je hledání souvislostí mezi uplatňovaným stylem řízení vedoucího pracovníka a pracovní spokojeností jeho podřízených. Cílem je zjistit, jaký styl řízení evokuje vyšší pracovní spokojenost u vybraných zaměstnanců sociálních služeb. Za tímto účelem byla použita kvalitativní výzkumná metoda polostrukturovaného rozhovoru a metoda skupinového rozhovoru. Šetření proběhlo u zaměstnanců tří sociálních služeb protidrogové prevence, kterými jsou kontaktní centrum, terénní program a adiktologická ambulance. Výzkumem bylo zjištěno, že vedoucí kontaktního centra aplikuje diktátorský styl řízení, vedoucí terénního programu aplikuje vstřícný styl řízení a vedoucí adiktologické ambulance aplikuje paternalistický styl řízení. Vysoká míra pracovní spokojenosti byla shledána u zaměstnanců adiktologické ambulance a terénního programu. Naopak nízká míra pracovní spokojenosti byla zjištěna u zaměstnanců kontaktního centra. Výzkumem bylo dále zjištěno, že nástroj supervize je v sociálních službách využíván při zprostředkování k řešení konfliktů mezi vedením služby a zaměstnanci.
Anotace v angličtině
The topic of the work is the search for connections between the applied management style of a manager and the job satisfaction of his subordinates. The aim is to find out what management style evokes higher job satisfaction among selected social services employees. For this purpose, a qualitative research method of semi-structured interview and group interview method were used. The survey was conducted among employees of three social drug prevention services, which are a contact center, a field program and an addictology clinic. The research found that the head of the contact center applies a dictatorial style of management, the head of the field program applies a supportive style of management and the head of the addictology clinic applies a paternalistic style of management. A high level of job satisfaction was found among the employees of the addictology clinic and the field program. On the contrary, a low level of job satisfaction was found among contact center employees. The research also found that the tool of supervision in social services is used in mediation to resolve conflicts between service management and employees.
Klíčová slova
Pracovní spokojenost, řízení, styly řízení, zaměstnanci, sociální služby, kontaktní centrum, terénní program, adiktologická ambulance
Klíčová slova v angličtině
Job satisfaction, management, management styles, employees, social services, contact center, outreach program, addiction clinic
Zásady pro vypracování
Cílem mé diplomové práce je identifikovat aplikovaný styl řízení ve vybraných sociálních službách a porovnat, do jaké míry se liší pracovní spokojenost zaměstnanců těchto služeb.
Pro svůj výzkum jsem zvolil kvalitativní výzkumnou metodu, konkrétně polostrukturované rozhory a metodu focus group. Jedním z indikátorů spokojenosti bude i výzkum fluktuace zaměstnanců v jednotlivých službách na základě analýzy organizačních dokumentů.
Na základě výsledků zkoumání budou vypracována doporučení manažerských strategií pro pracovní týmy v sociální oblasti.
Struktura práce:
Typy sociálních služeb a specifičnost pracovních podmínek
Klasifikace stylů řízení
Pracovní spokojenost
Vnímání pracovní spokojenosti v souvislosti se stylem řízení
Doporučení ke snížení negativních vlivů v pracovním týmu
Zásady pro vypracování
Cílem mé diplomové práce je identifikovat aplikovaný styl řízení ve vybraných sociálních službách a porovnat, do jaké míry se liší pracovní spokojenost zaměstnanců těchto služeb.
Pro svůj výzkum jsem zvolil kvalitativní výzkumnou metodu, konkrétně polostrukturované rozhory a metodu focus group. Jedním z indikátorů spokojenosti bude i výzkum fluktuace zaměstnanců v jednotlivých službách na základě analýzy organizačních dokumentů.
Na základě výsledků zkoumání budou vypracována doporučení manažerských strategií pro pracovní týmy v sociální oblasti.
Struktura práce:
Typy sociálních služeb a specifičnost pracovních podmínek
Klasifikace stylů řízení
Pracovní spokojenost
Vnímání pracovní spokojenosti v souvislosti se stylem řízení
Doporučení ke snížení negativních vlivů v pracovním týmu
Seznam doporučené literatury
Disman, M. (2011). Jak se vyrábí sociologická znalost: příručka pro uživatele (4., nezměn. vyd). Karolinum.
Kocianová, R. (2010). Personální činnosti a metody personální práce. Grada.
Linderová, I., Scholz, P., & Munduch, M. (2016). Úvod do metodiky výzkumu. Vysoká škola polytechnická Jihlava.
Mullins, L. J. (2007). Management and organisational behaviour (8th ed). Financial Times Prentice Hall.
Urban, J. (2013). Řízení lidí v organizaci: personální rozměr managementu (2., rozš. vyd). Wolters Kluwer Česká republika.
Vnoučková, L. (2013). Fluktuace a retence zaměstnanců (2., upr. vyd). Adart.
Seznam doporučené literatury
Disman, M. (2011). Jak se vyrábí sociologická znalost: příručka pro uživatele (4., nezměn. vyd). Karolinum.
Kocianová, R. (2010). Personální činnosti a metody personální práce. Grada.
Linderová, I., Scholz, P., & Munduch, M. (2016). Úvod do metodiky výzkumu. Vysoká škola polytechnická Jihlava.
Mullins, L. J. (2007). Management and organisational behaviour (8th ed). Financial Times Prentice Hall.
Urban, J. (2013). Řízení lidí v organizaci: personální rozměr managementu (2., rozš. vyd). Wolters Kluwer Česká republika.
Vnoučková, L. (2013). Fluktuace a retence zaměstnanců (2., upr. vyd). Adart.