Ve své bakalářské práci se věnuji tématu politických procesů v 50. letech v Československu a jeho začlenění do výuky dějepisu. V teoretické části popisuji historický kontext: co vedlo k politickým procesům, potupné nastolení komunistického režimu, důvody perzekuce jednotlivců i skupin. Uvádím některé příklady procesů. Následuje obsahová analýza kurikulárních dokumentů. Dále uvádím výukové metody, které jsem v praktické části využila. V praktické části předkládám čtyři přípravy vyučovacích hodin s tématikou politických procesů 50. let a demonstruji, jak lze s pomocí již uvedených metod dané téma zakomponovat do výuky. Cílem mé práce je pomoci učitelům dějepisu začlenit poutavou formou toto téma do výuky a zvýšit tak povědomí a zájem o dané téma u studentů.
Anotace v angličtině
This bachelor's thesis focuses on the topic of political processes in the 1950s in Czechoslovakia and its inclusion in the teaching of history. In the theoretical part, I describe the historical context: what led to the political processes, the ignominious establishment of the communist régime and the reasons for the persecution of individuals and groups. I also mention some examples of political processes. The following part of the thesis deals with a content analysis of curriculum documents. Next, I present the teaching methods that I used in the practical part. In the practical part, I present four lesson preparations on the topic of the political processes of the 1950s and demonstrate how the given topic can be incorporated into teaching with the help of the methods already mentioned. The goal of my work is to help history teachers to incorporate this topic into their teaching in an engaging way and thus increase students' awareness and interest in the given topic.
Klíčová slova
KSČ, perzekuce, politické procesy 50. let, kurikulum, výuková metoda
Klíčová slova v angličtině
Communist Party, persecution, political processes of the 1950s, curriculum, teaching method
Rozsah průvodní práce
93 s (166 843 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Ve své bakalářské práci se věnuji tématu politických procesů v 50. letech v Československu a jeho začlenění do výuky dějepisu. V teoretické části popisuji historický kontext: co vedlo k politickým procesům, potupné nastolení komunistického režimu, důvody perzekuce jednotlivců i skupin. Uvádím některé příklady procesů. Následuje obsahová analýza kurikulárních dokumentů. Dále uvádím výukové metody, které jsem v praktické části využila. V praktické části předkládám čtyři přípravy vyučovacích hodin s tématikou politických procesů 50. let a demonstruji, jak lze s pomocí již uvedených metod dané téma zakomponovat do výuky. Cílem mé práce je pomoci učitelům dějepisu začlenit poutavou formou toto téma do výuky a zvýšit tak povědomí a zájem o dané téma u studentů.
Anotace v angličtině
This bachelor's thesis focuses on the topic of political processes in the 1950s in Czechoslovakia and its inclusion in the teaching of history. In the theoretical part, I describe the historical context: what led to the political processes, the ignominious establishment of the communist régime and the reasons for the persecution of individuals and groups. I also mention some examples of political processes. The following part of the thesis deals with a content analysis of curriculum documents. Next, I present the teaching methods that I used in the practical part. In the practical part, I present four lesson preparations on the topic of the political processes of the 1950s and demonstrate how the given topic can be incorporated into teaching with the help of the methods already mentioned. The goal of my work is to help history teachers to incorporate this topic into their teaching in an engaging way and thus increase students' awareness and interest in the given topic.
Klíčová slova
KSČ, perzekuce, politické procesy 50. let, kurikulum, výuková metoda
Klíčová slova v angličtině
Communist Party, persecution, political processes of the 1950s, curriculum, teaching method
Zásady pro vypracování
Anotace:
Ve své práci se věnuji tématu politických procesů v 50. letech v Československu a jeho začlenění do výuky dějepisu. V teoretické části popisuji historický kontext: co vedlo k těmto procesům, zneužití státní moci a bezpečnostního aparátu pro likvidaci ideologických oponentů, důvody perzekuce jednotlivců i skupin. Uvádím některé příklady procesů. Následuje obsahová analýza kurikulárních dokumentů. V další části uvádím přehled vybraných výukových metod, kterými je možné toto téma realizovat ve výuce. V praktické části předkládám konkrétní program tématického dne s tématikou politických procesů 50. let a demonstruji, jak lze s pomocí již uvedených metod dané téma zakomponovat do výuky.
Cílem mé práce je pomoci učitelům dějepisu začlenit poutavou formou toto téma do výuky a zvýšit tak povědomí a zájem o dané téma u studentů.
Předběžná struktura práce:
Úvod
1. Kontext politických procesů 50. let a jejich příklady
2. Obsahová analýza kurikulárních dokumentů
3. Výukové metody
4. Tématický den
Závěr
Harmonogram
červen-srpen 2022: Rešerše literatury a pramenů
září-listopad 2022: Analýza literatury a pramenů a zpracovávání informací
prosinec 2022-březen 2023: Sepsání práce
Zásady pro vypracování
Anotace:
Ve své práci se věnuji tématu politických procesů v 50. letech v Československu a jeho začlenění do výuky dějepisu. V teoretické části popisuji historický kontext: co vedlo k těmto procesům, zneužití státní moci a bezpečnostního aparátu pro likvidaci ideologických oponentů, důvody perzekuce jednotlivců i skupin. Uvádím některé příklady procesů. Následuje obsahová analýza kurikulárních dokumentů. V další části uvádím přehled vybraných výukových metod, kterými je možné toto téma realizovat ve výuce. V praktické části předkládám konkrétní program tématického dne s tématikou politických procesů 50. let a demonstruji, jak lze s pomocí již uvedených metod dané téma zakomponovat do výuky.
Cílem mé práce je pomoci učitelům dějepisu začlenit poutavou formou toto téma do výuky a zvýšit tak povědomí a zájem o dané téma u studentů.
Předběžná struktura práce:
Úvod
1. Kontext politických procesů 50. let a jejich příklady
2. Obsahová analýza kurikulárních dokumentů
3. Výukové metody
4. Tématický den
Závěr
Harmonogram
červen-srpen 2022: Rešerše literatury a pramenů
září-listopad 2022: Analýza literatury a pramenů a zpracovávání informací
prosinec 2022-březen 2023: Sepsání práce
Seznam doporučené literatury
KAPLAN, Karel – PALEČEK, Pavel, Komunistický režim a politické procesy v Československu, Brno 2001 KAPLAN, Karel, Nekrvavá revoluce, Praha 1993 KAPLAN, Karel, Nebezpečná bezpečnost, Brno 1999 KAPLAN, Karel, Sovětští poradci v Československu v letech 1949-1956, Praha 1993 KAPLAN, Karel, Zpráva o zavraždění generálního tajemníka, Praha 1992 KAPLAN, Karel, Největší politický proces M. Horáková a spol. Brno 1995 Proces s vedením záškodnického spiknutí proti republice, Praha: Ministerstvo spravedlnosti, 1950 BLÁHOVÁ, Ivana a kol., Jménem republiky: Osm případů zvůle komunistické justice, Praha 2015 BLÁHOVÁ, Ivana a kol., Oběti komunistické spravedlnosti, Praha 2017 BÁRTÍK, František, Tábor Vojna: ve světle vzpomínek bývalých vězňů, Praha 2008 VESELÝ, Zdeněk, Dějiny českého státu v dokumentech, Praha 2003 PÁNEK, Jaroslav a kol., Dějiny českých zemí, Praha 2008 VOREL, Jaroslav – ŠIMÁNKOVÁ, Alena – BABKA, Lukáš, Československá justice v letech 1948-1953 v dokumentech. Díl I., Praha 2003 VOREL, Jaroslav – ŠIMÁNKOVÁ, Alena – BABKA, Lukáš, Československá justice v letech 1948-1953 v dokumentech. Díl II., Praha 2004 CUHRA, Jaroslav, Politické procesy, in: Tematická příručka k československým dějinám 1948–1989, ed. Jiří Kocian, Praha 2018, s. 689-692 TOMEK, Prokop, Horáková a spol., in: Tematická příručka k československým dějinám 1948–1989, ed. Jiří Kocian, Praha 2018, s. 697-698 TOMEK, Prokop, Slánský a spol., in: Tematická příručka k československým dějinám 1948–1989, ed. Jiří Kocian, Praha 2018, s. 699-701 STANISLAV, Julínek a kol., Základy oborové didaktiky dějepisu, Brno 2004 HUDECOVÁ, Dagmar, Jak modernizovat výuku dějepisu, Praha 2007 HUDECOVÁ, Dagmar – LABISHOVÁ Denisa, Nebojme se výuky moderních dějin: nejnovější a soudobé́ dějiny v současnem dějepisném vyučování, Praha 2009 ČAPEK, Robert, Moderní didaktika: lexikon výukových a hodnotících metod, Praha 2015 ČAPEK, Robert, Líný učitel: jak učit dobře a efektivně, Praha 2017 MAŇÁK, Josef – ŠVEC, Vlastimil, Výukové metody, Brno 2003 ZORMANOVÁ, Lucie, Výukové metody v pedagogice: tradiční a inovativní metody, transmisivní a konstruktivistické pojetí výuky, klasifikace výukových metod, Praha 2012 Elektronické zdroje: Političtí vězni.cz [online], Dostupné z: ⟨ http://www.politictivezni.cz⟩ Publikace – Sešity (01–16) [online], Dostupné z: ⟨https://www.policie.cz/clanek/publikace-sesity-01-15.aspx⟩ Rudé právo 1950-1953 [online], Dostupné z: ⟨http://archiv.ucl.cas.cz/index.php?path=RudePravo/1951/1/3⟩
Seznam doporučené literatury
KAPLAN, Karel – PALEČEK, Pavel, Komunistický režim a politické procesy v Československu, Brno 2001 KAPLAN, Karel, Nekrvavá revoluce, Praha 1993 KAPLAN, Karel, Nebezpečná bezpečnost, Brno 1999 KAPLAN, Karel, Sovětští poradci v Československu v letech 1949-1956, Praha 1993 KAPLAN, Karel, Zpráva o zavraždění generálního tajemníka, Praha 1992 KAPLAN, Karel, Největší politický proces M. Horáková a spol. Brno 1995 Proces s vedením záškodnického spiknutí proti republice, Praha: Ministerstvo spravedlnosti, 1950 BLÁHOVÁ, Ivana a kol., Jménem republiky: Osm případů zvůle komunistické justice, Praha 2015 BLÁHOVÁ, Ivana a kol., Oběti komunistické spravedlnosti, Praha 2017 BÁRTÍK, František, Tábor Vojna: ve světle vzpomínek bývalých vězňů, Praha 2008 VESELÝ, Zdeněk, Dějiny českého státu v dokumentech, Praha 2003 PÁNEK, Jaroslav a kol., Dějiny českých zemí, Praha 2008 VOREL, Jaroslav – ŠIMÁNKOVÁ, Alena – BABKA, Lukáš, Československá justice v letech 1948-1953 v dokumentech. Díl I., Praha 2003 VOREL, Jaroslav – ŠIMÁNKOVÁ, Alena – BABKA, Lukáš, Československá justice v letech 1948-1953 v dokumentech. Díl II., Praha 2004 CUHRA, Jaroslav, Politické procesy, in: Tematická příručka k československým dějinám 1948–1989, ed. Jiří Kocian, Praha 2018, s. 689-692 TOMEK, Prokop, Horáková a spol., in: Tematická příručka k československým dějinám 1948–1989, ed. Jiří Kocian, Praha 2018, s. 697-698 TOMEK, Prokop, Slánský a spol., in: Tematická příručka k československým dějinám 1948–1989, ed. Jiří Kocian, Praha 2018, s. 699-701 STANISLAV, Julínek a kol., Základy oborové didaktiky dějepisu, Brno 2004 HUDECOVÁ, Dagmar, Jak modernizovat výuku dějepisu, Praha 2007 HUDECOVÁ, Dagmar – LABISHOVÁ Denisa, Nebojme se výuky moderních dějin: nejnovější a soudobé́ dějiny v současnem dějepisném vyučování, Praha 2009 ČAPEK, Robert, Moderní didaktika: lexikon výukových a hodnotících metod, Praha 2015 ČAPEK, Robert, Líný učitel: jak učit dobře a efektivně, Praha 2017 MAŇÁK, Josef – ŠVEC, Vlastimil, Výukové metody, Brno 2003 ZORMANOVÁ, Lucie, Výukové metody v pedagogice: tradiční a inovativní metody, transmisivní a konstruktivistické pojetí výuky, klasifikace výukových metod, Praha 2012 Elektronické zdroje: Političtí vězni.cz [online], Dostupné z: ⟨ http://www.politictivezni.cz⟩ Publikace – Sešity (01–16) [online], Dostupné z: ⟨https://www.policie.cz/clanek/publikace-sesity-01-15.aspx⟩ Rudé právo 1950-1953 [online], Dostupné z: ⟨http://archiv.ucl.cas.cz/index.php?path=RudePravo/1951/1/3⟩