Pohybová aktivita a postoje k tělesné výchově a sportu u dětí vojáků z povolání.
Cílem diplomové práce je zjistit pohybovou aktivitu a postoje dětí k tělesné výchově a sportu u dětí vojáků z povolání. Předpokládáme, že děti vojáků z povolání budou v pohybové aktivitě a postojových hodnotách vykazovat vyšší ukazatele. Hledáme možné souvislosti mezi Faktory rodinného prostředí (Sportovní aktivita a vzdělání rodičů) a pohybovou aktivitou a postoji k tělesné výchově a sportu u dětí. Práce je rozdělena na část teoretickou a praktickou.
V teoretické části se věnujeme armádě ČR, životnímu stylu vojáků z povolání a nárokům na tuto profesi, Dále tělesné výchově u dětí a jejich postojům ke sportu a pohybu. V praktické části je provedeno dotazníkové šetření vojáků z povolání ve vojenském útvaru 1824 Žatec, ohledně vlivu tohoto povolání na postoje jejich dětí ke sportu a pohybu, včetně vyhodnocení zjištěných informací. Byly použity celkem 3 typy dotazníků: Dotazník pro rodiče, dotazník CAV pro děti a školní mládež a dotazník DIPO-J. Osloveno bylo celkem 135 vojáků z povolání a 200 dětí ve věku 11-15 let.
Z výsledků je patrné, že postoje k tělesné výchově, sportu a zdravému životnímu stylu jsou spíše pozitivní. Předpokládali jsme, že sportující žáci budou u všech dimenzí dosahovat vyšších postojových hodnot než nesportující žáci. Nicméně byly zjištěny významnější rozdíly pouze u Dimenze VI. Dále jsme předpokládali, že děti rodičů s vysokoškolským vzděláním budou u všech dimenzí dosahovat vyšších postojových hodnot než děti rodičů s maturitou. Ani tato hypotéza nebyla potvrzena, protože významné rozdíly nebyly zjištěny ani u jedné z dimenzí. Dalším předpokladem bylo, že děti sportujících rodičů budou u všech dimenzí dosahovat vyšších postojových hodnot než děti nesportujících rodičů. I tato hypotéza byla zamítnuta, jelikož nebyly prokázány významné rozdíly v postojových hodnotách dětí s ohledem na sportovní aktivitu jejich rodičů.
Anotace v angličtině
Physical activity and attitudes to physical education and sport among children of professional soldiers.
The aim of this diploma thesis is to find out physical activity and children's attitudes towards physical education and sports among children of professional soldiers. We assume that children of professional soldiers will show higher indicators in physical activity and attitude values, and we are looking for a connection between physical activity, attitudes to physical education and sports, and factors of the family ambience in children of professional soldiers.
In the theoretical part, we focus on the army of the Czech Republic, the lifestyle of professional soldiers and the requirements for this profession, as well as children's physical education and their attitudes towards sports and exercise. In the practical part, a questionnaire survey of soldiers by profession in the military unit 1824 Žatec is carried out, regarding the influence of this profession on the attitudes of their children towards sports and exercise, including the evaluation of the information found. A total of 3 types of questionnaires were used: Questionnaire for parents, CAV questionnaire for children and school youth and DIPO-J questionnaire. A total of 135 professional soldiers and 200 children between the ages of 11 and 15 were addressed.
The results show that attitudes towards physical education, sports and a healthy lifestyle are rather positive. We assumed that students who play sports will achieve higher attitude values than non-sporting pupils for all dimensions. However, more significant differences were found only for Dimension VI. Furthermore, we hypothesized that children of parents with university education would achieve higher attitude values for all dimensions than children of parents with high school diploma. This hypothesis was not confirmed either, as significant differences were not found for any of the dimensions. And finally, we assumed that children of parents who play sports will achieve higher attitude values than pupils of non-sporting parents in all dimensions. This hypothesis was also rejected, as no significant differences in the attitudinal values of the pupils with respect to their parents' sports activity were demonstrated.
Klíčová slova
Armáda ČR, životní styl, pohyb, kvalita zdraví, výživa
Klíčová slova v angličtině
Army of the Czech Republic, lifestyle, exercise, health quality, nutrition
Rozsah průvodní práce
67
Jazyk
CZ
Anotace
Pohybová aktivita a postoje k tělesné výchově a sportu u dětí vojáků z povolání.
Cílem diplomové práce je zjistit pohybovou aktivitu a postoje dětí k tělesné výchově a sportu u dětí vojáků z povolání. Předpokládáme, že děti vojáků z povolání budou v pohybové aktivitě a postojových hodnotách vykazovat vyšší ukazatele. Hledáme možné souvislosti mezi Faktory rodinného prostředí (Sportovní aktivita a vzdělání rodičů) a pohybovou aktivitou a postoji k tělesné výchově a sportu u dětí. Práce je rozdělena na část teoretickou a praktickou.
V teoretické části se věnujeme armádě ČR, životnímu stylu vojáků z povolání a nárokům na tuto profesi, Dále tělesné výchově u dětí a jejich postojům ke sportu a pohybu. V praktické části je provedeno dotazníkové šetření vojáků z povolání ve vojenském útvaru 1824 Žatec, ohledně vlivu tohoto povolání na postoje jejich dětí ke sportu a pohybu, včetně vyhodnocení zjištěných informací. Byly použity celkem 3 typy dotazníků: Dotazník pro rodiče, dotazník CAV pro děti a školní mládež a dotazník DIPO-J. Osloveno bylo celkem 135 vojáků z povolání a 200 dětí ve věku 11-15 let.
Z výsledků je patrné, že postoje k tělesné výchově, sportu a zdravému životnímu stylu jsou spíše pozitivní. Předpokládali jsme, že sportující žáci budou u všech dimenzí dosahovat vyšších postojových hodnot než nesportující žáci. Nicméně byly zjištěny významnější rozdíly pouze u Dimenze VI. Dále jsme předpokládali, že děti rodičů s vysokoškolským vzděláním budou u všech dimenzí dosahovat vyšších postojových hodnot než děti rodičů s maturitou. Ani tato hypotéza nebyla potvrzena, protože významné rozdíly nebyly zjištěny ani u jedné z dimenzí. Dalším předpokladem bylo, že děti sportujících rodičů budou u všech dimenzí dosahovat vyšších postojových hodnot než děti nesportujících rodičů. I tato hypotéza byla zamítnuta, jelikož nebyly prokázány významné rozdíly v postojových hodnotách dětí s ohledem na sportovní aktivitu jejich rodičů.
Anotace v angličtině
Physical activity and attitudes to physical education and sport among children of professional soldiers.
The aim of this diploma thesis is to find out physical activity and children's attitudes towards physical education and sports among children of professional soldiers. We assume that children of professional soldiers will show higher indicators in physical activity and attitude values, and we are looking for a connection between physical activity, attitudes to physical education and sports, and factors of the family ambience in children of professional soldiers.
In the theoretical part, we focus on the army of the Czech Republic, the lifestyle of professional soldiers and the requirements for this profession, as well as children's physical education and their attitudes towards sports and exercise. In the practical part, a questionnaire survey of soldiers by profession in the military unit 1824 Žatec is carried out, regarding the influence of this profession on the attitudes of their children towards sports and exercise, including the evaluation of the information found. A total of 3 types of questionnaires were used: Questionnaire for parents, CAV questionnaire for children and school youth and DIPO-J questionnaire. A total of 135 professional soldiers and 200 children between the ages of 11 and 15 were addressed.
The results show that attitudes towards physical education, sports and a healthy lifestyle are rather positive. We assumed that students who play sports will achieve higher attitude values than non-sporting pupils for all dimensions. However, more significant differences were found only for Dimension VI. Furthermore, we hypothesized that children of parents with university education would achieve higher attitude values for all dimensions than children of parents with high school diploma. This hypothesis was not confirmed either, as significant differences were not found for any of the dimensions. And finally, we assumed that children of parents who play sports will achieve higher attitude values than pupils of non-sporting parents in all dimensions. This hypothesis was also rejected, as no significant differences in the attitudinal values of the pupils with respect to their parents' sports activity were demonstrated.
Klíčová slova
Armáda ČR, životní styl, pohyb, kvalita zdraví, výživa
Klíčová slova v angličtině
Army of the Czech Republic, lifestyle, exercise, health quality, nutrition
Zásady pro vypracování
Cílem práce je zjistit pohybovou aktivitu a postoje dětí k tělesné výchově a sportu u vojáků z povolání. Předpokládáme, že děti vojáků z povolání budou v pohybové aktivitě a postojových hodnotách vykazovat vyšší ukazatele. Práce bude rozdělená na teoretickou a praktickou část. V teoretické části se budeme věnovat pohybové aktivitě, životnímu stylu dětí, ale také životnímu stylu vojáků z povolání a nárokům na tuto profesi. V praktické části bude provedeno dotaznikové šetření vojáků ve vojenském útvaru 1824 Žatec, následně u jejich dětí. Osloveno bude celkem 135 vojáků z povolání a 200 dětí ve věku 11-15 let.
Zásady pro vypracování:
1) Zpracování kvalifikační práce realizovat v souladu s přislušnými směrnicemi KTVS PF UJEP, UJEP a doporučenými pracovišti.
2) Práce realizovat v souladu s dodržením autorského zákona a dodržovat zákon na ochranu osobních údajů.
3) Při nakládání s daty dodržet obecně platná etická pravidla. Držet se směrnice Etika vědecké a výzkumné činnosti na PF UJEP.
4) Kvalifikační práci zpracovat v souladu s dodržením předložených norem, postupů, metod a technik výzkumu.
5) Při zpracování kvalifikační práce vycházet z odborných domácích i zahraničních zdrojů.
6) Spolupracovat s vedoucím práce podle dohodnutého harmonogramu.
Úkoly práce:
1. Prostudovat teoreticko- metodická východiska práce
2. Stanovit si cíle, úkoly, hypotézy práce
3. Provést dotaznikové šetření
4. Vyhodnotit získaná data a vyslovit se ke stanoveným hypotézam
5. Stanovit doporučení pro praxi
Zásady pro vypracování
Cílem práce je zjistit pohybovou aktivitu a postoje dětí k tělesné výchově a sportu u vojáků z povolání. Předpokládáme, že děti vojáků z povolání budou v pohybové aktivitě a postojových hodnotách vykazovat vyšší ukazatele. Práce bude rozdělená na teoretickou a praktickou část. V teoretické části se budeme věnovat pohybové aktivitě, životnímu stylu dětí, ale také životnímu stylu vojáků z povolání a nárokům na tuto profesi. V praktické části bude provedeno dotaznikové šetření vojáků ve vojenském útvaru 1824 Žatec, následně u jejich dětí. Osloveno bude celkem 135 vojáků z povolání a 200 dětí ve věku 11-15 let.
Zásady pro vypracování:
1) Zpracování kvalifikační práce realizovat v souladu s přislušnými směrnicemi KTVS PF UJEP, UJEP a doporučenými pracovišti.
2) Práce realizovat v souladu s dodržením autorského zákona a dodržovat zákon na ochranu osobních údajů.
3) Při nakládání s daty dodržet obecně platná etická pravidla. Držet se směrnice Etika vědecké a výzkumné činnosti na PF UJEP.
4) Kvalifikační práci zpracovat v souladu s dodržením předložených norem, postupů, metod a technik výzkumu.
5) Při zpracování kvalifikační práce vycházet z odborných domácích i zahraničních zdrojů.
6) Spolupracovat s vedoucím práce podle dohodnutého harmonogramu.
Úkoly práce:
1. Prostudovat teoreticko- metodická východiska práce
2. Stanovit si cíle, úkoly, hypotézy práce
3. Provést dotaznikové šetření
4. Vyhodnotit získaná data a vyslovit se ke stanoveným hypotézam
5. Stanovit doporučení pro praxi
Seznam doporučené literatury
CIHLÁŘ, D., & FIALOVÁ, L. (2012). Hodnocení žáků 2. stupně základních škol a jejich vztah ke školní tělesné výchově. Praha: FTVS UK.
DOVALIL, J. Věkové zvláštnosti dětí a mládeže a sportovní trénink: skripta pro posl. fak. Tělesné výchovy a sportu. dotisk [1. vyd.]. Praha: Karolinum, 1992. ISBN 978-807-0665- 688.
FONTANA, D. (1997). Psychologie ve školní praxi. Praha: Portál. FRÖMEL, K. et al. Pohybová aktivita a sportovní zájmy mládeže. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého, 1999. 173 s. ISBN 80-7067-945-X. FÜRST, M. Psychologie. Olomouc: Votobia, 1997. ISBN 80-7198-199-0. GIDDENS, A. 2013. Sociologie. Praha: Argo. ISBN 978-80-257-0807-1.
HARTL, P., & HARTLOVÁ, H. (2000). Psychologický slovník. Praha: Portál.
HAYESOVA, N. Základy sociální psychologie. Praha : Portal, 2009, s. 168.ISBN 978-80- 7367-639-1.
HAYESOVÁ, N. (2013). Základy sociální psychologie. Praha: Portál.
HELUS, Z. (2009). Dítě v osobnostním pojetí – Obrat k dítěti jako výzva a úkol pro učitele i rodiče. Praha: Portál. HOMOLA, M. (1972). Motivace lidského chování. Praha: SNP.
CHARVÁT, M., & DOŠLA, J. (2008). Sledování postojů a motivů mládeže ke sportovním pohybovým aktivitám. Studia sportiva, 2(2), 83-90.
RYCHTECKÝ, A. (2006). Monitorování účastí mládeže ve sportu a pohybové aktivitě v České republice. Praha: UK FTVS. SLEPIČKA, P., HOŠEK, V., HÁTLOVÁ, B. Psychologie sportu. 1. vyd. Praha: Karolinum, 2006. ISBN 80-246-1290-9.
VÁGNEROVÁ, M., Základy psychologie. Praha: 2007. Karolinum. 356 s. 2.dotisk 1.vydání. ISBN 978-80-246-0841-9.
VIGNEROVÁ, J., BLÁHA, P. Sledování růstu českých dětí a dospívajících: norma, vyhublost, obezita. 1. vyd. Praha: Státní zdravotní ústav, 2001, 173 s., grafy, tab. ISBN 80- 707-1173-6.
VÝROST, J. Sociální psychologie. 2. přepracované a rozšířené vydání. Praha: Grada Publishing, 2008. ISBN 978-802-4714-288. World Health Organisation (2014). Obesity and overweight. Retrieved from http://www.who.int/mediacentre/factsheets/fs311/en/
Seznam doporučené literatury
CIHLÁŘ, D., & FIALOVÁ, L. (2012). Hodnocení žáků 2. stupně základních škol a jejich vztah ke školní tělesné výchově. Praha: FTVS UK.
DOVALIL, J. Věkové zvláštnosti dětí a mládeže a sportovní trénink: skripta pro posl. fak. Tělesné výchovy a sportu. dotisk [1. vyd.]. Praha: Karolinum, 1992. ISBN 978-807-0665- 688.
FONTANA, D. (1997). Psychologie ve školní praxi. Praha: Portál. FRÖMEL, K. et al. Pohybová aktivita a sportovní zájmy mládeže. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého, 1999. 173 s. ISBN 80-7067-945-X. FÜRST, M. Psychologie. Olomouc: Votobia, 1997. ISBN 80-7198-199-0. GIDDENS, A. 2013. Sociologie. Praha: Argo. ISBN 978-80-257-0807-1.
HARTL, P., & HARTLOVÁ, H. (2000). Psychologický slovník. Praha: Portál.
HAYESOVA, N. Základy sociální psychologie. Praha : Portal, 2009, s. 168.ISBN 978-80- 7367-639-1.
HAYESOVÁ, N. (2013). Základy sociální psychologie. Praha: Portál.
HELUS, Z. (2009). Dítě v osobnostním pojetí – Obrat k dítěti jako výzva a úkol pro učitele i rodiče. Praha: Portál. HOMOLA, M. (1972). Motivace lidského chování. Praha: SNP.
CHARVÁT, M., & DOŠLA, J. (2008). Sledování postojů a motivů mládeže ke sportovním pohybovým aktivitám. Studia sportiva, 2(2), 83-90.
RYCHTECKÝ, A. (2006). Monitorování účastí mládeže ve sportu a pohybové aktivitě v České republice. Praha: UK FTVS. SLEPIČKA, P., HOŠEK, V., HÁTLOVÁ, B. Psychologie sportu. 1. vyd. Praha: Karolinum, 2006. ISBN 80-246-1290-9.
VÁGNEROVÁ, M., Základy psychologie. Praha: 2007. Karolinum. 356 s. 2.dotisk 1.vydání. ISBN 978-80-246-0841-9.
VIGNEROVÁ, J., BLÁHA, P. Sledování růstu českých dětí a dospívajících: norma, vyhublost, obezita. 1. vyd. Praha: Státní zdravotní ústav, 2001, 173 s., grafy, tab. ISBN 80- 707-1173-6.
VÝROST, J. Sociální psychologie. 2. přepracované a rozšířené vydání. Praha: Grada Publishing, 2008. ISBN 978-802-4714-288. World Health Organisation (2014). Obesity and overweight. Retrieved from http://www.who.int/mediacentre/factsheets/fs311/en/