Bakalářská práce zkoumá možnosti zapojení GIS do environmentálního vzdělávání, výchovy a osvěty tak, aby vznikl efektivní vzdělávací celoroční program se zaměřením na místně zakotvené učení. Žáci pomocí vlastní, nebo zapůjčené moderní mobilní techniky (mobil, tablet) mohou získat kompetence pro získávání informací o místě, kde žijí v kontextu vztahu k životnímu prostředí a získání dovedností pro ovlivnění jeho stavu.
Anotace v angličtině
The Bachelor´s thesis explores ways how the GIS can be used in environmental education and awareness raising so as to form an effective year-round educational programme focusing on place-based learning. Using their own or borrowed modern mobile devices (a mobile phone, a tablet), pupils can gain competence for acquiring information on the place they live in in the context of the relationship to the environment and gaining skills needed to influence the state of the environment.
Klíčová slova
environmentální vzdělávání, místně zakotvené učení, digitální model reliéfu, geografický informační systém, udržitelný rozvoj, environmentální kompetence
Klíčová slova v angličtině
environmental education, place-based learning, digital terrain model, geographic information systém, sustainable development, environmental competence
Rozsah průvodní práce
73 s. (76 481 znaků), př.26 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce zkoumá možnosti zapojení GIS do environmentálního vzdělávání, výchovy a osvěty tak, aby vznikl efektivní vzdělávací celoroční program se zaměřením na místně zakotvené učení. Žáci pomocí vlastní, nebo zapůjčené moderní mobilní techniky (mobil, tablet) mohou získat kompetence pro získávání informací o místě, kde žijí v kontextu vztahu k životnímu prostředí a získání dovedností pro ovlivnění jeho stavu.
Anotace v angličtině
The Bachelor´s thesis explores ways how the GIS can be used in environmental education and awareness raising so as to form an effective year-round educational programme focusing on place-based learning. Using their own or borrowed modern mobile devices (a mobile phone, a tablet), pupils can gain competence for acquiring information on the place they live in in the context of the relationship to the environment and gaining skills needed to influence the state of the environment.
Klíčová slova
environmentální vzdělávání, místně zakotvené učení, digitální model reliéfu, geografický informační systém, udržitelný rozvoj, environmentální kompetence
Klíčová slova v angličtině
environmental education, place-based learning, digital terrain model, geographic information systém, sustainable development, environmental competence
Zásady pro vypracování
Cílem práce je vytvoření vzorového celoročního místně zakotveného vzdělávacího programu pro ZŠ s využitím moderních technologií. V rámci práce budou provedeny následující kroky: - zmapování přírodních lokalit v území města Jablonné v Podještědí a popsání jejich funkcí ve vztahu k životnímu prostředí, - vytvoření 3D modelů k zobrazení i pro tisk významných prvků v krajině, - vytvoření webu s výstupy z těchto metod, jako zdroj informací pro veřejnost a školy, - srovnání klasického přístupu v enviromentální výchově s přístupem využívající moderní technologie a GIS.
Zásady pro vypracování
Cílem práce je vytvoření vzorového celoročního místně zakotveného vzdělávacího programu pro ZŠ s využitím moderních technologií. V rámci práce budou provedeny následující kroky: - zmapování přírodních lokalit v území města Jablonné v Podještědí a popsání jejich funkcí ve vztahu k životnímu prostředí, - vytvoření 3D modelů k zobrazení i pro tisk významných prvků v krajině, - vytvoření webu s výstupy z těchto metod, jako zdroj informací pro veřejnost a školy, - srovnání klasického přístupu v enviromentální výchově s přístupem využívající moderní technologie a GIS.
Seznam doporučené literatury
1) Koncepce environmentálního vzdělávání, výchovy a osvěty LK 2021-2030 2) Zákon č.114/1992 Sb., o ochraně přírody a krajiny 3) PRACH, K. 2009. Ekologie a rozšíření biomů na Zemi 4) KOLEJKA, J. 2013. Nauka o krajině, geografický pohled a východiska 5) KOVÁŘ, P. 2015. Ekosystémová a krajinná ekologie 6) KŘÍŽEK, M., MIDA, P., UXA, T. 2016. Praktikum morfometrických analýz reliéfu 7) PACINA, Jan, Jiří CAJTHAML, Darina KRATOCHVÍLOVÁ, Jan POPELKA, Vojtěch DVOŘÁK a Tomáš JANATA. 2022. Pre‐dam valley reconstruction based on archival spatial data sources: Methods, accuracy, and 3D printing possibilities. Transactions in GIS, 26(1), 385-420. ISSN 1361-1682. Dostupné z: doi:10.1111/tgis.12854
Seznam doporučené literatury
1) Koncepce environmentálního vzdělávání, výchovy a osvěty LK 2021-2030 2) Zákon č.114/1992 Sb., o ochraně přírody a krajiny 3) PRACH, K. 2009. Ekologie a rozšíření biomů na Zemi 4) KOLEJKA, J. 2013. Nauka o krajině, geografický pohled a východiska 5) KOVÁŘ, P. 2015. Ekosystémová a krajinná ekologie 6) KŘÍŽEK, M., MIDA, P., UXA, T. 2016. Praktikum morfometrických analýz reliéfu 7) PACINA, Jan, Jiří CAJTHAML, Darina KRATOCHVÍLOVÁ, Jan POPELKA, Vojtěch DVOŘÁK a Tomáš JANATA. 2022. Pre‐dam valley reconstruction based on archival spatial data sources: Methods, accuracy, and 3D printing possibilities. Transactions in GIS, 26(1), 385-420. ISSN 1361-1682. Dostupné z: doi:10.1111/tgis.12854
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ano
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
V rámci obhajoby své bakalářské práce student přednesl prezentaci, kde představil metodiku, výsledky a závěry své práce koncipované formou tabulek, grafů, modelů a map. U obhajoby byl přítomen vedoucí práce doc. Ing. Jan Pacina, Ph.D., který přečetl svůj posudek. Oponent práce Mgr. Jan Pravda přítomen nebyl a jeho posudek přečetl předseda komise doc. Ing. Jan Pacina, Ph.D.
V diskuzi byly vzneseny následující dotazy a připomínky:
Mgr. Jana Müllerová, Ph.D.: Měla Vaše práce i vliv na učitele? Ing. Jitka Elznicová, Ph.D.: Ptal jste se dětí, jak je to bavilo? Ing. Jitka Elznicová, Ph.D.: Nedostatečný, obecný abstrakt. Mgr. Jana Müllerová, Ph.D.: Uvažoval jste o zapojení do organizace Tereza atp.? Ing. Jan Popelka, Ph.D.: Co bylo cílem dotazníku/testu?