Diplomová práce se zabývá motivací a syndromem vyhoření u sociálních pracovníků. Teoretická část seznámí čtenáře se sociálními službami, syndromem vyhoření a motivací. V praktické části si tato práce klade za cíl zjistit, jaký je vztah mezi druhem motivace a tendencí opustit své zaměstnání a syndromu vyhoření u sociálních pracovníků v domovech pro seniory. Zvolené dotazníkové metody tvořili dotazník Maslach Burnout Inventory a dotazník Four Types of Motivation for Teaching.
Anotace v angličtině
The diploma thesis deals with motivation and burnout syndrome among social workers. The theoretical part introduces the reader to social services, burnout syndrome and motivation. In the practical part, this work aims to find out what the relationship is between the type of motivation and the tendency to leave one's job and the burnout syndrome among social workers in homes for the elderly. The questionnaire methods chosen were the Maslach Burnout Inventory questionnaire and the Four Types of Motivation for Teaching questionnaire.
Klíčová slova
sociální pracovník, sociální služby, syndrom vyhoření, motivace, sebedeterminační teorie, domov pro seniory
Klíčová slova v angličtině
social worker, social services, burnout syndrome, motivation, self-determination theory, home for the elderly
Rozsah průvodní práce
83 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se zabývá motivací a syndromem vyhoření u sociálních pracovníků. Teoretická část seznámí čtenáře se sociálními službami, syndromem vyhoření a motivací. V praktické části si tato práce klade za cíl zjistit, jaký je vztah mezi druhem motivace a tendencí opustit své zaměstnání a syndromu vyhoření u sociálních pracovníků v domovech pro seniory. Zvolené dotazníkové metody tvořili dotazník Maslach Burnout Inventory a dotazník Four Types of Motivation for Teaching.
Anotace v angličtině
The diploma thesis deals with motivation and burnout syndrome among social workers. The theoretical part introduces the reader to social services, burnout syndrome and motivation. In the practical part, this work aims to find out what the relationship is between the type of motivation and the tendency to leave one's job and the burnout syndrome among social workers in homes for the elderly. The questionnaire methods chosen were the Maslach Burnout Inventory questionnaire and the Four Types of Motivation for Teaching questionnaire.
Klíčová slova
sociální pracovník, sociální služby, syndrom vyhoření, motivace, sebedeterminační teorie, domov pro seniory
Klíčová slova v angličtině
social worker, social services, burnout syndrome, motivation, self-determination theory, home for the elderly
Zásady pro vypracování
Teoretická část diplomové práce se zabývá vztahem mezi druhem motivace podle sebedeterminační teorie a syndromem vyhoření u sociálních pracovníků. Vymezuje pojem syndrom vyhoření, jeho vývoj a následnou diagnostiku a léčbu. Zabývá se také rizikovými faktory, které mohou zapříčinit vznik syndromu vyhoření. Diplomová práce se také věnuje sociálnímu pracovníkovi a jeho motivaci.
Empirická část diplomové práce bude zpracována formou dotazníkového šetření, které se bude skládat z MBI dotazníku a dotazníku autonomní motivace. Výzkumné šetření si klade za cíl zodpovědět, jaký je vztah mezi druhem motivace k setrvání v práci a syndromem vyhoření.
1. Studium odborné literatury a shromažďování materiálu
2. Stanovení tématu a cíle diplomové práce
3. Vypracování teoretické a empirické části
Zásady pro vypracování
Teoretická část diplomové práce se zabývá vztahem mezi druhem motivace podle sebedeterminační teorie a syndromem vyhoření u sociálních pracovníků. Vymezuje pojem syndrom vyhoření, jeho vývoj a následnou diagnostiku a léčbu. Zabývá se také rizikovými faktory, které mohou zapříčinit vznik syndromu vyhoření. Diplomová práce se také věnuje sociálnímu pracovníkovi a jeho motivaci.
Empirická část diplomové práce bude zpracována formou dotazníkového šetření, které se bude skládat z MBI dotazníku a dotazníku autonomní motivace. Výzkumné šetření si klade za cíl zodpovědět, jaký je vztah mezi druhem motivace k setrvání v práci a syndromem vyhoření.
1. Studium odborné literatury a shromažďování materiálu
2. Stanovení tématu a cíle diplomové práce
3. Vypracování teoretické a empirické části
Seznam doporučené literatury
HAWKINS, P., SHOHET, R. Supervize v pomáhajících profesích. Vydání druhé. Přeložil Helena HARTLOVÁ. Praha: Portál, 2016. ISBN 978-80-262-0987-4.
KOPŘIVA, K. Lidský vztah jako součást profese: [psychoterapeutické kapitoly pro sociální, pedagogické a zdravotnické profese]. 5. vyd. Praha: Portál, 2006. ISBN 80-7367-181-6.
MAROON, I. Syndrom vyhoření u sociálních pracovníků: teorie, praxe, kazuistiky. Praha: Portál, 2012. ISBN 978-80-262-0180-9.
MASLACH, CH., JACKSON, S., LEITER, M. Maslach Burnout Inventory Manual. Fourth Edition. Mind Garden, Inc.
ROTH, G., ASSOR, A., KANAT-MAYMON, Y., & KAPLAN, H. (2007). Autonomous Motivation for Teaching: How Self-Determined Teaching May Lead to Self-Determined Learning. Journal of Educational Psychology, 99(4), 761-774.
RYAN, R., DECI, E. (2020). Intrinsic and extrinsic motivation from a self-determination theory perspective: Definitions, theory, practices, and future directions. Contemporary Educational Psychology.
SCHMIDBAUER, W. Syndrom pomocníka: [podněty pro duševní hygienu v pomáhajících profesích]. Praha: Portál, 2008. Spektrum (Portál). ISBN 978-80-7367-369-7.
ŠKODA, J., DOULÍK, P., Výzkum příčin a projevů syndromu vyhoření u pedagogických pracovníků. Ústí nad Labem: Univerzita Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem, Pedagogická fakulta, 2016. ISBN 978-80-7414-992-4.
Seznam doporučené literatury
HAWKINS, P., SHOHET, R. Supervize v pomáhajících profesích. Vydání druhé. Přeložil Helena HARTLOVÁ. Praha: Portál, 2016. ISBN 978-80-262-0987-4.
KOPŘIVA, K. Lidský vztah jako součást profese: [psychoterapeutické kapitoly pro sociální, pedagogické a zdravotnické profese]. 5. vyd. Praha: Portál, 2006. ISBN 80-7367-181-6.
MAROON, I. Syndrom vyhoření u sociálních pracovníků: teorie, praxe, kazuistiky. Praha: Portál, 2012. ISBN 978-80-262-0180-9.
MASLACH, CH., JACKSON, S., LEITER, M. Maslach Burnout Inventory Manual. Fourth Edition. Mind Garden, Inc.
ROTH, G., ASSOR, A., KANAT-MAYMON, Y., & KAPLAN, H. (2007). Autonomous Motivation for Teaching: How Self-Determined Teaching May Lead to Self-Determined Learning. Journal of Educational Psychology, 99(4), 761-774.
RYAN, R., DECI, E. (2020). Intrinsic and extrinsic motivation from a self-determination theory perspective: Definitions, theory, practices, and future directions. Contemporary Educational Psychology.
SCHMIDBAUER, W. Syndrom pomocníka: [podněty pro duševní hygienu v pomáhajících profesích]. Praha: Portál, 2008. Spektrum (Portál). ISBN 978-80-7367-369-7.
ŠKODA, J., DOULÍK, P., Výzkum příčin a projevů syndromu vyhoření u pedagogických pracovníků. Ústí nad Labem: Univerzita Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem, Pedagogická fakulta, 2016. ISBN 978-80-7414-992-4.