Bakalářská práce je tematicky orientována na problematiku poskytování podpory žákům se zrakovým postižením, a to ve specifických podmínkách realizace distanční výuky. Teoretická východiska práce jsou postavena na aktuálních poznatcích v oblasti zrakových vad a zrakového postižení, komplexní podpory žáků se zrakovým postižením či tyflodidaktiky. Pozornost je věnována také problematice distanční výuky v období pandemie onemocněnívyvolaným koronavirem SARS-CoV-2, se zřetelem na uvedenou cílovou skupinu. V empirické části práce jsou prezentovány výsledky kvalitativně orientovaného výzkumného šetření, zacíleného na analýzu postupů vzdělávání a poskytování podpory žákům se zrakovým postižením v době distanční výuky. Data jsou získávána prostřednictvím polostrukturovaných rozhovorů s učiteli vzdělávajícími žáky se zrakovým postižením. Výstupem práce jsou formulace strukturovaných doporučení pro využití získaných poznatků ve speciálně-pedagogické praxi.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis is themed on the issues of educational support for visually imapaired students while in the uncharestical conditions of distance learning. Theoretical basis of the thesis is constructed on the current knowledge of visual defects and visual impairment and complex educational support of students with visual impairment or typhlodidatics. Our focus is also concentrated on the matter of distance learning in the pandemic of illness induced by coronavirus SARS-CoV-2 with consideration of our goal group. In the empirical part of the thesis are presented results of quality based research targeted on analysis of learning methods and providing educational support to visually impaired students during distance learning. The data are gathered through semi-structured interviews with teachers of visually impaired students. The outcome of this thesis is formulation of structured suggestions for applying obtained knowledge in special education practice.
Bakalářská práce je tematicky orientována na problematiku poskytování podpory žákům se zrakovým postižením, a to ve specifických podmínkách realizace distanční výuky. Teoretická východiska práce jsou postavena na aktuálních poznatcích v oblasti zrakových vad a zrakového postižení, komplexní podpory žáků se zrakovým postižením či tyflodidaktiky. Pozornost je věnována také problematice distanční výuky v období pandemie onemocněnívyvolaným koronavirem SARS-CoV-2, se zřetelem na uvedenou cílovou skupinu. V empirické části práce jsou prezentovány výsledky kvalitativně orientovaného výzkumného šetření, zacíleného na analýzu postupů vzdělávání a poskytování podpory žákům se zrakovým postižením v době distanční výuky. Data jsou získávána prostřednictvím polostrukturovaných rozhovorů s učiteli vzdělávajícími žáky se zrakovým postižením. Výstupem práce jsou formulace strukturovaných doporučení pro využití získaných poznatků ve speciálně-pedagogické praxi.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis is themed on the issues of educational support for visually imapaired students while in the uncharestical conditions of distance learning. Theoretical basis of the thesis is constructed on the current knowledge of visual defects and visual impairment and complex educational support of students with visual impairment or typhlodidatics. Our focus is also concentrated on the matter of distance learning in the pandemic of illness induced by coronavirus SARS-CoV-2 with consideration of our goal group. In the empirical part of the thesis are presented results of quality based research targeted on analysis of learning methods and providing educational support to visually impaired students during distance learning. The data are gathered through semi-structured interviews with teachers of visually impaired students. The outcome of this thesis is formulation of structured suggestions for applying obtained knowledge in special education practice.
Bakalářská práce bude tematicky orientována na problematiku poskytování podpory žákům se zrakovým postižením, a to ve specifických podmínkách realizace distanční výuky. Teoretický východiska práce bude postavena na aktuálních poznatcích v oblasti zrakových vad a zrakového postižení, komplexní podpory žáků se zrakovým postižením či tyflodidaktiky. Pozornost bude věnována také problematice distanční výuky v období pandemie onemocnění vyvolaným koronavirem SARS-CoV-2, se zřetelem na uvedenou cílovou skupinu. V empirické části práce budou prezentovány výsledky kvalitativně orientovaného výzkumné šetření, zacíleného na analýzu postupů vzdělávání a poskytování podpory žákům se zrakovým postižením v době distanční výuky. Data budou získávána prostřednictvím polostrukturovaných rozhovorů s učiteli vzdělávajícími žáky se zrakovým postižením. Výstupem práce bude formulace strukturovaných doporučení pro využití získaných poznatků ve speciálně-pedagogické praxi.
Zásady pro vypracování
Bakalářská práce bude tematicky orientována na problematiku poskytování podpory žákům se zrakovým postižením, a to ve specifických podmínkách realizace distanční výuky. Teoretický východiska práce bude postavena na aktuálních poznatcích v oblasti zrakových vad a zrakového postižení, komplexní podpory žáků se zrakovým postižením či tyflodidaktiky. Pozornost bude věnována také problematice distanční výuky v období pandemie onemocnění vyvolaným koronavirem SARS-CoV-2, se zřetelem na uvedenou cílovou skupinu. V empirické části práce budou prezentovány výsledky kvalitativně orientovaného výzkumné šetření, zacíleného na analýzu postupů vzdělávání a poskytování podpory žákům se zrakovým postižením v době distanční výuky. Data budou získávána prostřednictvím polostrukturovaných rozhovorů s učiteli vzdělávajícími žáky se zrakovým postižením. Výstupem práce bude formulace strukturovaných doporučení pro využití získaných poznatků ve speciálně-pedagogické praxi.
Seznam doporučené literatury
FINKOVÁ, Dita, Veronika RŮŽIČKOVÁ, Veronika RŮŽIČKOVÁ a Kateřina KROUPOVÁ. Edukační proces u osob se zrakovým postižením. Olomouc: Univerzia Palackého v Olomouci, 2011. ISBN 978-80-244-2745-4.
METODICKÉ DOPORUČENÍ PRO VZDĚLÁVÁNÍ DISTANČNÍM ZPŮSOBEM. Praha, 2020.
JANDOVÁ, Zora. REFLEXE DISTANČNÍ VÝUKY BĚHEM PANDEMIE ONEMOCNĚNÍ COVID-19. (PŘÍPADOVÁ STUDIE) [online]. Praha, 2020 [cit. 2021-9-29].
MALOTOVÁ, Martina, Pavlína ŠUMNÍKOVÁ a Barbora BERTLOVÁ. Zhodnocení průběhu distanční formy vzdělávání v základní škole pro žáky s poruchami zraku. In: Speciální pedagogika. Praha: UK PedF - Vydavatelství, 2022. ISSN 1211-2720
Seznam doporučené literatury
FINKOVÁ, Dita, Veronika RŮŽIČKOVÁ, Veronika RŮŽIČKOVÁ a Kateřina KROUPOVÁ. Edukační proces u osob se zrakovým postižením. Olomouc: Univerzia Palackého v Olomouci, 2011. ISBN 978-80-244-2745-4.
METODICKÉ DOPORUČENÍ PRO VZDĚLÁVÁNÍ DISTANČNÍM ZPŮSOBEM. Praha, 2020.
JANDOVÁ, Zora. REFLEXE DISTANČNÍ VÝUKY BĚHEM PANDEMIE ONEMOCNĚNÍ COVID-19. (PŘÍPADOVÁ STUDIE) [online]. Praha, 2020 [cit. 2021-9-29].
MALOTOVÁ, Martina, Pavlína ŠUMNÍKOVÁ a Barbora BERTLOVÁ. Zhodnocení průběhu distanční formy vzdělávání v základní škole pro žáky s poruchami zraku. In: Speciální pedagogika. Praha: UK PedF - Vydavatelství, 2022. ISSN 1211-2720