Abstrakt
Úvod:
Bakalářská práce je vypracována na téma: "Kognitivní rehabilitace v ergoterapii osob s Alzheimerovou demencí."
Cíl práce:
Cílem bakalářské práce je charakterizovat problematiku Alzheimerovy choroby a následně aplikovat poznatky do ergoterapeutických intervencí.
Metodika:
Hlavní část práce je zpracována formou kazuistiky klientky s diagnostikovanou demencí Alzheimerova typu s pozdním začátkem. Metodika je vypracována na podkladě strukturovaného a nestrukturovaného pozorování, volného rozhovoru, testování dle standardizovaných testů a analýzou zdravotní dokumentace.
Výsledky:
Výsledky práce vycházejí z diference mezi vstupním a výstupním ergoterapeutickým hodnocením, kdy autorka práce zhodnotila zda po dobu ergoterapeutické intervence došlo ke změně zdravotního stavu a k vytyčení největších patologických odchylek.
Diskuze a závěr:
Vyhodnocení a posouzení spolupráce klientky po dobu ergoterapeutických intervencí. Shrnutí průběhu individuálních a skupinových terapií s klientkou, a zhodnocení zda byly splněny cíle a úkoly práce.
Anotace v angličtině
Abstract
Introduction:
The bachelor's thesis is based on the topic: "Cognitive rehabilitation in Occupational Therapy for people with Alzheimer's dementia."
The aim of the thesis:
The aim of the bachelor's thesis is to characterize the problems of Alzheimer's disease and subsequently apply the findings to occupational therapy interventions.
Methodology:
The main part of the work is processed in the form of a case study of a client diagnosed with late-onset Alzheimer's type dementia. The methodology is based on structured and unstructured observation, an open-ended interview, standardized tests and analysis of medical records.
The results:
The results of the work are based on the difference between the initial and final Occupational Therapy assessment, where the author evaluated whether there was a change in the health status during the occupational therapy intervention and highlighted the identification of the most pathological deviations.
Discussion and conclusion:
Evaluation and assessment of the client's cooperation throughout occupational therapy interventions. Summary of the course of the individual and group therapy sessions with the client, and evaluation of whether the aims and objectives of the work were achieved.
Klíčová slova
Alzheimerova choroba, ergoterapie, kognitivní rehabilitace, moderní technologie, reminiscenční terapie
Klíčová slova v angličtině
Alzheimer's dementia, cognitive rehabilitation, modern technology, occupational therapy, reminiscence therapy
Rozsah průvodní práce
74 s. + 17 s. příloh
Jazyk
CZ
Anotace
Abstrakt
Úvod:
Bakalářská práce je vypracována na téma: "Kognitivní rehabilitace v ergoterapii osob s Alzheimerovou demencí."
Cíl práce:
Cílem bakalářské práce je charakterizovat problematiku Alzheimerovy choroby a následně aplikovat poznatky do ergoterapeutických intervencí.
Metodika:
Hlavní část práce je zpracována formou kazuistiky klientky s diagnostikovanou demencí Alzheimerova typu s pozdním začátkem. Metodika je vypracována na podkladě strukturovaného a nestrukturovaného pozorování, volného rozhovoru, testování dle standardizovaných testů a analýzou zdravotní dokumentace.
Výsledky:
Výsledky práce vycházejí z diference mezi vstupním a výstupním ergoterapeutickým hodnocením, kdy autorka práce zhodnotila zda po dobu ergoterapeutické intervence došlo ke změně zdravotního stavu a k vytyčení největších patologických odchylek.
Diskuze a závěr:
Vyhodnocení a posouzení spolupráce klientky po dobu ergoterapeutických intervencí. Shrnutí průběhu individuálních a skupinových terapií s klientkou, a zhodnocení zda byly splněny cíle a úkoly práce.
Anotace v angličtině
Abstract
Introduction:
The bachelor's thesis is based on the topic: "Cognitive rehabilitation in Occupational Therapy for people with Alzheimer's dementia."
The aim of the thesis:
The aim of the bachelor's thesis is to characterize the problems of Alzheimer's disease and subsequently apply the findings to occupational therapy interventions.
Methodology:
The main part of the work is processed in the form of a case study of a client diagnosed with late-onset Alzheimer's type dementia. The methodology is based on structured and unstructured observation, an open-ended interview, standardized tests and analysis of medical records.
The results:
The results of the work are based on the difference between the initial and final Occupational Therapy assessment, where the author evaluated whether there was a change in the health status during the occupational therapy intervention and highlighted the identification of the most pathological deviations.
Discussion and conclusion:
Evaluation and assessment of the client's cooperation throughout occupational therapy interventions. Summary of the course of the individual and group therapy sessions with the client, and evaluation of whether the aims and objectives of the work were achieved.
Klíčová slova
Alzheimerova choroba, ergoterapie, kognitivní rehabilitace, moderní technologie, reminiscenční terapie
Klíčová slova v angličtině
Alzheimer's dementia, cognitive rehabilitation, modern technology, occupational therapy, reminiscence therapy
Zásady pro vypracování
Teoretická analýza odborné literatury shrnující problematiku ergoterapie u klientky s Alzheimerovou chorobou– literární rešerše.
Výběr vhodného klienta pro kognitivní rehabilitaci.
Analýza zdravotní dokumentace k vypracovaní anamnézy.
Provést vstupní ergoterapeutické hodnocení kognitivních funkcí a soběstačnosti klientky (standardizované testy-Geriatrická škála deprese, Addenbrookský kognitivní test, FIM, DAD-CZ).
Na základě vstupního ergoterapeutického hodnocení stanovit cíle a úkoly práce, doporučit optimální krátkodobý ergoterapeutický plán (nácvik ADL, kognitivní rehabilitace, reminiscenční terapie).
Kontrolní hodnocení vybraných parametrů v průběhu ergoterapie (po 4 týdnech).
Na základě výsledků výstupního ergoterapeutického hodnocení doporučení optimálního dlouhodobého ergoterapeutického plánu.
Porovnání výsledků stavu klientky před zahájením terapie a po ukončení terapie.
Zdůraznit nejdůležitější patologické odchylky, shrnout zjištěné výsledky a v neposlední řadě vypracovat doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Teoretická analýza odborné literatury shrnující problematiku ergoterapie u klientky s Alzheimerovou chorobou– literární rešerše.
Výběr vhodného klienta pro kognitivní rehabilitaci.
Analýza zdravotní dokumentace k vypracovaní anamnézy.
Provést vstupní ergoterapeutické hodnocení kognitivních funkcí a soběstačnosti klientky (standardizované testy-Geriatrická škála deprese, Addenbrookský kognitivní test, FIM, DAD-CZ).
Na základě vstupního ergoterapeutického hodnocení stanovit cíle a úkoly práce, doporučit optimální krátkodobý ergoterapeutický plán (nácvik ADL, kognitivní rehabilitace, reminiscenční terapie).
Kontrolní hodnocení vybraných parametrů v průběhu ergoterapie (po 4 týdnech).
Na základě výsledků výstupního ergoterapeutického hodnocení doporučení optimálního dlouhodobého ergoterapeutického plánu.
Porovnání výsledků stavu klientky před zahájením terapie a po ukončení terapie.
Zdůraznit nejdůležitější patologické odchylky, shrnout zjištěné výsledky a v neposlední řadě vypracovat doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
BARTOŠ, A., a M. RAISOVÁ., 2015. Testy a dotazníky pro vyšetřování kognitivních funkcí, nálady a soběstačnosti. Praha: Mladá fronta, Aeskulap. ISBN 978-80-204-3491-3.
KLUCKÁ, J., a P. VOLFOVÁ., 2016. Kognitivní trénink v praxi. Praha: Grada Publishing. ISBN 978-80-247-5580-9.
KRIVOŠÍKOVÁ, M., 2011. Úvod do ergoterapie. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-2699-1.
PIDRMAN, V., 2007. Demence. Praha: Grada, Psyché (Grada). ISBN 978-80-247-1490-5.
VOSTRÝ, M., a J. VETEŠKA., 2021. Kognitivní rehabilitace seniorů: psychosociální a edukační souvislosti. Praha: Grada. ISBN 978-80-271-2866-2.
ZVĚŘOVÁ, M., 2017. Alzheimerova demence. Praha: Grada Publishing. ISBN 978-80-271-0561-8.
Seznam doporučené literatury
BARTOŠ, A., a M. RAISOVÁ., 2015. Testy a dotazníky pro vyšetřování kognitivních funkcí, nálady a soběstačnosti. Praha: Mladá fronta, Aeskulap. ISBN 978-80-204-3491-3.
KLUCKÁ, J., a P. VOLFOVÁ., 2016. Kognitivní trénink v praxi. Praha: Grada Publishing. ISBN 978-80-247-5580-9.
KRIVOŠÍKOVÁ, M., 2011. Úvod do ergoterapie. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-2699-1.
PIDRMAN, V., 2007. Demence. Praha: Grada, Psyché (Grada). ISBN 978-80-247-1490-5.
VOSTRÝ, M., a J. VETEŠKA., 2021. Kognitivní rehabilitace seniorů: psychosociální a edukační souvislosti. Praha: Grada. ISBN 978-80-271-2866-2.
ZVĚŘOVÁ, M., 2017. Alzheimerova demence. Praha: Grada Publishing. ISBN 978-80-271-0561-8.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
ilustrace, grafy, tabulky
Převzato z knihovny
Ano
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka obhajovala bakalářskou práci na téma „Kognitivní rehabilitace v ergoterapii osob s Alzheimerovou chorobou“. Cílem studentky bylo charakterizovat problematiku Alzheimerovy choroby a následně aplikovat poznatky do ergoterapeutických intervencí. Studentka popsala komisi kazuistiku 83. leté klientky s diagnostikovanou demencí Alzheimerova typu s pozdním začátkem. Využila metody strukturovaného a nestrukturovaného pozorování, volného rozhovoru, testování dle standardizovaných testů a analýzou zdravotní dokumentace. V závěru své obhajoby popsala studentka komisi výsledky mezi vstupním a výstupním ergoterapeutickým hodnocením.
+ otázky vedoucího BP
Při použití IT uvádíte zkušenosti s pozitivními i negativními výsledky. Vysvětlete tedy přínosy i zápory v IT terapii a vhodnost použití u ACH.
Jakou formou plánujete v dlouhodobém ergoterapeutickém plánu začlenění rodinného příslušníka do terapie.
+ otázky oponenta BP
V čem vnímáte největší limity při práci se seniory s dg. Demence?
Je něco, co lze univerzálně aplikovat na všechny typy pacientů (v rámci ergoterapie?)
Studentka odpověděla na všechny otázky vedoucího práce a oponenta výborně. Prokázala erudovanost v dané problematice. Komise se shodla na závěrečném hodnocení obhajoby bakalářské práce známkou výborně.