Předložená diplomová práce se zabývá analýzou učebnic češtiny pro anglicky mluvící cizince. Analýza se zaměřuje především na rozvoj základních řečových dovedností v těchto učebnicích. V teoretické části je představena terminologie týkající se výuky češtiny jako cizího jazyka a obecná charakteristika učebnic. Dále je zde uvedeno srovnání jazyka českého a anglického. Učebnice odpovídají začátečnické úrovni A1 podle SERR, čemuž se věnujeme v kapitole následující. V závěru teoretické části se věnujeme bližšímu popisu jednotlivých řečových dovedností. Praktická část obsahuje deskripci vybrané metodologie, obecné informace analyzovaných titulů a samotný rozbor. Završením práce je prezentace zjištěných výsledků a následná komparace v rámci našeho výběru.
Anotace v angličtině
This thesis deals with the analysis of Czech textbooks for English-speaking foreigners. The analysis focuses mainly on the development of basic language skills in these textbooks. In the theoretical part, the terminology related to teaching Czech as a foreign language and general characteristics of the textbooks are presented. A comparison of Czech and English is also presented. The textbooks correspond to the beginner level A1 according to the CEFR, which is discussed in the following chapter. At the end of the theoretical part we describe the individual language skills in more detail. The practical part contains a description of the chosen methodology, general information of the titles analysed and the analysis itself. The thesis concludes with a presentation of the results found and a subsequent comparison within our sample.
Klíčová slova
Učebnice, učebnice češtiny, cizí jazyk, úroveň cizího jazyka A1, čeština, angličtina, řečové dovednosti
Předložená diplomová práce se zabývá analýzou učebnic češtiny pro anglicky mluvící cizince. Analýza se zaměřuje především na rozvoj základních řečových dovedností v těchto učebnicích. V teoretické části je představena terminologie týkající se výuky češtiny jako cizího jazyka a obecná charakteristika učebnic. Dále je zde uvedeno srovnání jazyka českého a anglického. Učebnice odpovídají začátečnické úrovni A1 podle SERR, čemuž se věnujeme v kapitole následující. V závěru teoretické části se věnujeme bližšímu popisu jednotlivých řečových dovedností. Praktická část obsahuje deskripci vybrané metodologie, obecné informace analyzovaných titulů a samotný rozbor. Završením práce je prezentace zjištěných výsledků a následná komparace v rámci našeho výběru.
Anotace v angličtině
This thesis deals with the analysis of Czech textbooks for English-speaking foreigners. The analysis focuses mainly on the development of basic language skills in these textbooks. In the theoretical part, the terminology related to teaching Czech as a foreign language and general characteristics of the textbooks are presented. A comparison of Czech and English is also presented. The textbooks correspond to the beginner level A1 according to the CEFR, which is discussed in the following chapter. At the end of the theoretical part we describe the individual language skills in more detail. The practical part contains a description of the chosen methodology, general information of the titles analysed and the analysis itself. The thesis concludes with a presentation of the results found and a subsequent comparison within our sample.
Klíčová slova
Učebnice, učebnice češtiny, cizí jazyk, úroveň cizího jazyka A1, čeština, angličtina, řečové dovednosti
Studium základní metodické a didaktické literatury týkající se zpracování učebnic češtiny pro cizince a výuky řečových dovedností.
Shrnutí a posouzení poznatků vyplývajících ze studia odborné literatury.
Soupis dostupných učebnic češtiny pro anglicky hovořící začátečníky.
Studium vybraných učebnic se zaměřením na rozvoj řečových dovedností.
Analýza vybraných učebnic.
Vyhodnocení výsledků analýzy.
Doporučení pro pedagogickou praxi.
Zásady pro vypracování
Studium základní metodické a didaktické literatury týkající se zpracování učebnic češtiny pro cizince a výuky řečových dovedností.
Shrnutí a posouzení poznatků vyplývajících ze studia odborné literatury.
Soupis dostupných učebnic češtiny pro anglicky hovořící začátečníky.
Studium vybraných učebnic se zaměřením na rozvoj řečových dovedností.
Analýza vybraných učebnic.
Vyhodnocení výsledků analýzy.
Doporučení pro pedagogickou praxi.
Seznam doporučené literatury
HRDLIČKA, Milan. Cizí jazyk čeština. Praha: ISV, 2002. Jazykověda. ISBN 80-85866-98-6.
HRDLIČKA, Milan. Gramatika a výuka češtiny jako cizího jazyka: k prezentaci gramatiky českého jazyka v učebnicích češtiny pro cizince. V Praze: Karolinum, 2009. Acta Universitatis Carolinae. Philologica. Monographia, 157. ISBN 978-80-246-1527-1.
HRDLIČKA, Milan. Kapitoly o češtině jako cizím jazyku. Plzeň: Západočeská univerzita v Plzni, 2010. ISBN 978-80-7043-867-1.
CHODĚRA, Radomír. Didaktika cizích jazyků: úvod do vědního oboru. Vyd. 2. Praha: Academia, 2013. ISBN 978-80-200-2274-5.
HÁDKOVÁ, Marie. Čeština z druhé strany, aneb, Čeština v roli jazyka nemateřského. Ústí nad Labem: Univerzita J.E. Purkyně v Ústí nad Labem, 2010. ISBN 978-80-7414-242-0.
LACHOUT, Martin. Kde bydlí řeč: jazyk a myšlení – osvojování, modely a praxe. Praha: Metropolitní univerzita Praha, 2012. ISBN 978-80-86855-89-9.
MAŇÁK, Josef a Petr KNECHT, ed. Hodnocení učebnic. Brno: Paido, 2007. Pedagogický výzkum v teorii a praxi, sv. 7. ISBN 978-80-7315-148-5.
MAŇÁK, Josef a Petr KNECHT, ed. Učebnice pod lupou. Brno: Paido, 2006. Pedagogický výzkum v teorii a praxi, sv. 4. ISBN 80-7315-124-3.
Seznam doporučené literatury
HRDLIČKA, Milan. Cizí jazyk čeština. Praha: ISV, 2002. Jazykověda. ISBN 80-85866-98-6.
HRDLIČKA, Milan. Gramatika a výuka češtiny jako cizího jazyka: k prezentaci gramatiky českého jazyka v učebnicích češtiny pro cizince. V Praze: Karolinum, 2009. Acta Universitatis Carolinae. Philologica. Monographia, 157. ISBN 978-80-246-1527-1.
HRDLIČKA, Milan. Kapitoly o češtině jako cizím jazyku. Plzeň: Západočeská univerzita v Plzni, 2010. ISBN 978-80-7043-867-1.
CHODĚRA, Radomír. Didaktika cizích jazyků: úvod do vědního oboru. Vyd. 2. Praha: Academia, 2013. ISBN 978-80-200-2274-5.
HÁDKOVÁ, Marie. Čeština z druhé strany, aneb, Čeština v roli jazyka nemateřského. Ústí nad Labem: Univerzita J.E. Purkyně v Ústí nad Labem, 2010. ISBN 978-80-7414-242-0.
LACHOUT, Martin. Kde bydlí řeč: jazyk a myšlení – osvojování, modely a praxe. Praha: Metropolitní univerzita Praha, 2012. ISBN 978-80-86855-89-9.
MAŇÁK, Josef a Petr KNECHT, ed. Hodnocení učebnic. Brno: Paido, 2007. Pedagogický výzkum v teorii a praxi, sv. 7. ISBN 978-80-7315-148-5.
MAŇÁK, Josef a Petr KNECHT, ed. Učebnice pod lupou. Brno: Paido, 2006. Pedagogický výzkum v teorii a praxi, sv. 4. ISBN 80-7315-124-3.