Obsahem této diplomové práce je pedagogická studie, která s využitím principů místně zakotveného učení hledá cestu k výuce standardních výukových předmětů 2. třídy základní školy, netradičním, avšak velmi efektivním způsobem. Díky tomuto přístupu dochází k propojení více předmětů v rámci jednoho vyučovacího bloku či vyučovací hodiny. Záměrem práce je využít bohatá historická lokální fakta, specifické přírodní aspekty a místní prvky k dosažení zajímavého výukového obsahu, který by žáci ochotně přijali. Prostředkem nám sloužily různé formy výuky, jako je např. terénní výuka, regionální výuka, environmentální výchova a projektová výuka.
Anotace v angličtině
The content of this thesis is a pedagogical study that uses the principles of place-based learning to find a way to teach standard 2nd grade elementary school subjects in a non-traditional, yet highly effective way. This approach allows for the integration of multiple teaching subjects within a single teaching block or lesson. The intention of the work is to use rich historical local facts, specific natural aspects and local features to achieve interesting teaching content that students would readily accept. As a means we used various forms of teaching, such as fieldwork, regional teaching, environmental education and project-based learning.
Klíčová slova
enviromentální vzdělávání, výchova a osvěta, místně zakotvené učení, očekávané výstupy, doporučené očekávané výstupy, rámcový vzdělávací program
Obsahem této diplomové práce je pedagogická studie, která s využitím principů místně zakotveného učení hledá cestu k výuce standardních výukových předmětů 2. třídy základní školy, netradičním, avšak velmi efektivním způsobem. Díky tomuto přístupu dochází k propojení více předmětů v rámci jednoho vyučovacího bloku či vyučovací hodiny. Záměrem práce je využít bohatá historická lokální fakta, specifické přírodní aspekty a místní prvky k dosažení zajímavého výukového obsahu, který by žáci ochotně přijali. Prostředkem nám sloužily různé formy výuky, jako je např. terénní výuka, regionální výuka, environmentální výchova a projektová výuka.
Anotace v angličtině
The content of this thesis is a pedagogical study that uses the principles of place-based learning to find a way to teach standard 2nd grade elementary school subjects in a non-traditional, yet highly effective way. This approach allows for the integration of multiple teaching subjects within a single teaching block or lesson. The intention of the work is to use rich historical local facts, specific natural aspects and local features to achieve interesting teaching content that students would readily accept. As a means we used various forms of teaching, such as fieldwork, regional teaching, environmental education and project-based learning.
Klíčová slova
enviromentální vzdělávání, výchova a osvěta, místně zakotvené učení, očekávané výstupy, doporučené očekávané výstupy, rámcový vzdělávací program
Podrobně se seznámi s aktuální směrnicí děkana PF UJEP o psaní a odevzdávání kvalifikačních prací a dbát na její dodržování. Prostudovat odbornou literaturu a další relevantní zdroje. Na základě studia literatury vypracovat teoretickou část se zaměřením na místně zakotvené učení na 1. stupni základní školy. V dalších kapitolách reflektovat projektovou výuku, environmentální výchovu a regionální specifika města Chlumec. V části praktické představit žákovskou tvorbu mapy Chlumce a okolí. Ta bude tvořit páteř realizovaného projektu. Výsledky projektu budou evaluovány klasickým pretest - posttest přístupem. Ověření bude zaměřeno na znalosti žáků o městě Chlumec, jeho okolí, fauně a flóře. Realizace proběhne ve 2. třídě konkrétní základní školy. Získaná data budou vyhodnocena, interpretována a diskutována.
Zásady pro vypracování
Podrobně se seznámi s aktuální směrnicí děkana PF UJEP o psaní a odevzdávání kvalifikačních prací a dbát na její dodržování. Prostudovat odbornou literaturu a další relevantní zdroje. Na základě studia literatury vypracovat teoretickou část se zaměřením na místně zakotvené učení na 1. stupni základní školy. V dalších kapitolách reflektovat projektovou výuku, environmentální výchovu a regionální specifika města Chlumec. V části praktické představit žákovskou tvorbu mapy Chlumce a okolí. Ta bude tvořit páteř realizovaného projektu. Výsledky projektu budou evaluovány klasickým pretest - posttest přístupem. Ověření bude zaměřeno na znalosti žáků o městě Chlumec, jeho okolí, fauně a flóře. Realizace proběhne ve 2. třídě konkrétní základní školy. Získaná data budou vyhodnocena, interpretována a diskutována.
Seznam doporučené literatury
CLARK, D. Učíme se dobře rozhodovat pro budoucnost. Sever, Nadace Parnetství, 2010.
COUFALOVÁ, J. Projektové vyučování pro první stupeň základní školy. 1.vydání – dotisk. Praha: Fortuna, 2006.
ČINČERA, J. Střediska ekologické výchovy mezi teorií a praxí. Agentura Koniklec, Praha; Zelený klub, Praha; Masarykova univerzita, Brno, 2013.
ČINČERA, J. Environmentální výchova: efektivní strategie. Praha: MŽP, 2013.
DANIŠ, P. Tajemství školy za školou. Praha: MŽP, 2018.
GALLAYOVÁ, Z., DOVALOVÁ, Z., HIPŠ, J. (eds.). Environmentálna výchova v súvislostiach. Zvolen: Technická univerzita vo Zvolene, CEEV Živica, 2015..
VYBÍRAL, M. Od zkušenosti k poznání. Plzeň: Pedagogické centrum Plzeň, 1996.