Tato práce se zabývá verbálními a neverbálními projevy pedagogů při hodnocení žáků v hodinách českého jazyka. Tyto projevy jsou zkoumány na základě jejich pozorování a pořízení audiovizuálních nahrávek vyučovacích hodin, které jsou doplněny o dotazníkové šetření žáků a studentů. Hlavním cílem práce je zjistit, které verbální a nonverbální prostředky učitelé využívají při hodnocení žáků a jak na tyto projevy pohlížejí samotní žáci a studenti.
Anotace v angličtině
This work deals with verbal and non-verbal expressions of pedagogues during the assessment of pupils in Czech language classes. These speeches are examined on the basis of their observation and the acquisition of audio-visual recordings of lessons, which are supplemented by questionnaire surveys of pupils and students. The main goal of the work is to find out which verbal and non-verbal means teachers use when evaluating pupils and how pupils and students themselves view these expressions.
Tato práce se zabývá verbálními a neverbálními projevy pedagogů při hodnocení žáků v hodinách českého jazyka. Tyto projevy jsou zkoumány na základě jejich pozorování a pořízení audiovizuálních nahrávek vyučovacích hodin, které jsou doplněny o dotazníkové šetření žáků a studentů. Hlavním cílem práce je zjistit, které verbální a nonverbální prostředky učitelé využívají při hodnocení žáků a jak na tyto projevy pohlížejí samotní žáci a studenti.
Anotace v angličtině
This work deals with verbal and non-verbal expressions of pedagogues during the assessment of pupils in Czech language classes. These speeches are examined on the basis of their observation and the acquisition of audio-visual recordings of lessons, which are supplemented by questionnaire surveys of pupils and students. The main goal of the work is to find out which verbal and non-verbal means teachers use when evaluating pupils and how pupils and students themselves view these expressions.
Shromáždění odborné literatury k tématu, její prostudování a zpracování.
Pořízení audionahrávek hodin českého jazyka.
Analýza audio materiálu podle předem stanovených kritérií.
Tvorba a následné vyhodnocení dotazníků.
Syntéza získaných poznatků.
Závěr.
Zásady pro vypracování
Shromáždění odborné literatury k tématu, její prostudování a zpracování.
Pořízení audionahrávek hodin českého jazyka.
Analýza audio materiálu podle předem stanovených kritérií.
Tvorba a následné vyhodnocení dotazníků.
Syntéza získaných poznatků.
Závěr.
Seznam doporučené literatury
ČAPEK, Robert. Odměny a tresty ve školní praxi: kázeňské strategie, zásady odměňování a trestání, hodnocení a klasifikace, podpora a motivace žáků. 2., přeprac. vyd. Praha: Grada, 2014. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-4639-5.
ČERNÝ, Vojtěch. Řeč těla: [neverbální komunikace pro obchodníky i pro běžný život]. 2. vyd. Brno: Edika, 2012. ISBN 978-80-266-0124-1.
DYTRTOVÁ, Radmila a Marie KRHUTOVÁ. Učitel: příprava na profesi. Praha: Grada, 2009. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-2863-6.
GILLERNOVÁ, Ilona a Lenka KREJČOVÁ. Sociální dovednosti ve škole. Praha: Grada, 2012. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-3472-9.
KŘIVOHLAVÝ, Jaro. Jak si navzájem lépe porozumíme: kapitoly z psychologie sociální komunikace. Praha: Svoboda, 1988. Členská knižnice (Svoboda).
NELEŠOVSKÁ, Alena. Pedagogická komunikace v teorii a praxi. Praha: Grada, 2005. Pedagogika (Grada). ISBN 80-247-0738-1.
PECH, Jaroslav. Řeč těla & umění komunikace: [příručka prakticky pro všechny, kteří se chtějí zlepšit v řešení běžných životních situací]. Praha: NS Svoboda, 2009. ISBN 978-80-205-0606-1.
TEGZE, Oldřich. Neverbální komunikace. Brno: Computer Press, 2003. Business books (Computer Press). ISBN 80-7226-429-X.
VALENTA, Josef. Didaktika osobnostní a sociální výchovy. Praha: Grada, 2013. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-4473-5.
ČAPEK, Robert. Odměny a tresty ve školní praxi: kázeňské strategie, zásady odměňování a trestání, hodnocení a klasifikace, podpora a motivace žáků. 2., přeprac. vyd. Praha: Grada, 2014. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-4639-5.
ČERNÝ, Vojtěch. Řeč těla: [neverbální komunikace pro obchodníky i pro běžný život]. 2. vyd. Brno: Edika, 2012. ISBN 978-80-266-0124-1.
DYTRTOVÁ, Radmila a Marie KRHUTOVÁ. Učitel: příprava na profesi. Praha: Grada, 2009. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-2863-6.
GILLERNOVÁ, Ilona a Lenka KREJČOVÁ. Sociální dovednosti ve škole. Praha: Grada, 2012. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-3472-9.
KŘIVOHLAVÝ, Jaro. Jak si navzájem lépe porozumíme: kapitoly z psychologie sociální komunikace. Praha: Svoboda, 1988. Členská knižnice (Svoboda).
NELEŠOVSKÁ, Alena. Pedagogická komunikace v teorii a praxi. Praha: Grada, 2005. Pedagogika (Grada). ISBN 80-247-0738-1.
PECH, Jaroslav. Řeč těla & umění komunikace: [příručka prakticky pro všechny, kteří se chtějí zlepšit v řešení běžných životních situací]. Praha: NS Svoboda, 2009. ISBN 978-80-205-0606-1.
TEGZE, Oldřich. Neverbální komunikace. Brno: Computer Press, 2003. Business books (Computer Press). ISBN 80-7226-429-X.
VALENTA, Josef. Didaktika osobnostní a sociální výchovy. Praha: Grada, 2013. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-4473-5.