Cílem diplomové práce je provést analýzu možné přítomnosti antisemitismu v českém hraném filmu v období druhé republiky a protektorátu, mezi lety 1938 a 1945. Česká kinematografie ve sledovaném období prodělala vlivem politických událostí významné změny, které se mohly mj. projevit i průnikem antisemitismu do filmové řeči v produkci určené běžnému divákovi. Tuto hypotézu ověříme pomocí rozboru a komparace dobové tvorby tří vybraných českých režisérů, a to Františka Čápa, Vladimíra Slavínského a Ladislava Broma.
V úvodní části práce bude definován rasismus a antisemitismus a stručně budou připomenuty dějiny českého filmu s ohledem na politický vývoj ve sledovaném období. Obecně bude poukázáno na možnosti a způsoby zneužití masové filmové produkce ze strany totalitní moci. Hlavní část práce bude věnována vlastní analýze filmové tvorby vybraných režisérů. Ptáme se, zda u nich došlo vlivem politických událostí k proměně filmové tvorby a nárůstu antisemitských motivů či zda lze vystopovat snahu o legitimizaci vyloučení Židů z majoritní společnosti pomocí jejich negativní stereotypizace. Zodpovězení předložených otázek bude věnován závěr práce.
Anotace v angličtině
The goal of the dissertation is to analyze the possible presence of antisemitism in Czech feature film during the Second Republic and the Protectorate between 1938 and 1945. Czech cinematography in focused times significantly changed due to political events and due to presence of antisemitism, which could changed a way of a movie story for a common people. We will verify this hypothesis by analyzing and comparing the period work of three selected czech directors: František Čáp, Vladimír Slavínský and Ladislav Brom.
The introductory chapter of the dissertation will define racism and antisemitism and briefly note the history of czech film with respect to political changes in the focused era. In general - will be pointed out the possibilities and ways of abuse of mass film production by totalitarian power. The main part of the work will be devoted to the analysis of the filmmaking of selected directors. We ask, if the directors changed their filmmaking and increase antisemtism motives in their movies due to political changes or we can find a way how they tried legitimize the exlusion of Jews from the society through their negative stereotyping in the movie culture. Answers about mentioned questions will be noted in the conclusion of the dissertation.
Klíčová slova
Protektorát 1939-1945, film, antisemitismus, rasismus, režisér
Klíčová slova v angličtině
Protectorate 1939-1945, film, antisemitism, rasism, director
Rozsah průvodní práce
96 s. (200 814 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Cílem diplomové práce je provést analýzu možné přítomnosti antisemitismu v českém hraném filmu v období druhé republiky a protektorátu, mezi lety 1938 a 1945. Česká kinematografie ve sledovaném období prodělala vlivem politických událostí významné změny, které se mohly mj. projevit i průnikem antisemitismu do filmové řeči v produkci určené běžnému divákovi. Tuto hypotézu ověříme pomocí rozboru a komparace dobové tvorby tří vybraných českých režisérů, a to Františka Čápa, Vladimíra Slavínského a Ladislava Broma.
V úvodní části práce bude definován rasismus a antisemitismus a stručně budou připomenuty dějiny českého filmu s ohledem na politický vývoj ve sledovaném období. Obecně bude poukázáno na možnosti a způsoby zneužití masové filmové produkce ze strany totalitní moci. Hlavní část práce bude věnována vlastní analýze filmové tvorby vybraných režisérů. Ptáme se, zda u nich došlo vlivem politických událostí k proměně filmové tvorby a nárůstu antisemitských motivů či zda lze vystopovat snahu o legitimizaci vyloučení Židů z majoritní společnosti pomocí jejich negativní stereotypizace. Zodpovězení předložených otázek bude věnován závěr práce.
Anotace v angličtině
The goal of the dissertation is to analyze the possible presence of antisemitism in Czech feature film during the Second Republic and the Protectorate between 1938 and 1945. Czech cinematography in focused times significantly changed due to political events and due to presence of antisemitism, which could changed a way of a movie story for a common people. We will verify this hypothesis by analyzing and comparing the period work of three selected czech directors: František Čáp, Vladimír Slavínský and Ladislav Brom.
The introductory chapter of the dissertation will define racism and antisemitism and briefly note the history of czech film with respect to political changes in the focused era. In general - will be pointed out the possibilities and ways of abuse of mass film production by totalitarian power. The main part of the work will be devoted to the analysis of the filmmaking of selected directors. We ask, if the directors changed their filmmaking and increase antisemtism motives in their movies due to political changes or we can find a way how they tried legitimize the exlusion of Jews from the society through their negative stereotyping in the movie culture. Answers about mentioned questions will be noted in the conclusion of the dissertation.
Klíčová slova
Protektorát 1939-1945, film, antisemitismus, rasismus, režisér
Klíčová slova v angličtině
Protectorate 1939-1945, film, antisemitism, rasism, director
Zásady pro vypracování
Cílem diplomové práce je provést analýzu možné přítomnosti antisemitismu v českém hraném filmu v období druhé republiky a protektorátu, mezi lety 1938 a 1945. Česká kinematografie ve sledovaném období prodělala vlivem politických událostí významné změny, které se mohly mj. projevit i průnikem antisemitismu do ?filmové řeči? v produkci určené běžnému diváku. Tuto hypotézu ověříme pomocí rozboru a komparace dobové tvorby tří vybraných českých režisérů, a to Františka Čápa, Vladimíra Slavínského a Ladislava Broma.
V úvodní části práce bude definován rasismus a antisemitismus a stručně budou připomenuty dějiny českého filmu s ohledem na politický vývoj ve sledovaném období. Obecně bude poukázáno na možnosti a způsoby zneužití masové filmové produkce ze strany totalitní moci. Hlavní část práce bude věnována vlastní analýze filmové tvorby vybraných režisérů. Ptáme se, zda u nich došlo vlivem politických událostí k proměně filmové tvorby a nárůstu antisemitských motivů či zda lze vystopovat snahu o legitimizaci vyloučení Židů z majoritní společnosti pomocí jejich negativní stereotypizace. Zodpovězení předložených otázek bude věnován závěr práce.
Zásady pro vypracování
Cílem diplomové práce je provést analýzu možné přítomnosti antisemitismu v českém hraném filmu v období druhé republiky a protektorátu, mezi lety 1938 a 1945. Česká kinematografie ve sledovaném období prodělala vlivem politických událostí významné změny, které se mohly mj. projevit i průnikem antisemitismu do ?filmové řeči? v produkci určené běžnému diváku. Tuto hypotézu ověříme pomocí rozboru a komparace dobové tvorby tří vybraných českých režisérů, a to Františka Čápa, Vladimíra Slavínského a Ladislava Broma.
V úvodní části práce bude definován rasismus a antisemitismus a stručně budou připomenuty dějiny českého filmu s ohledem na politický vývoj ve sledovaném období. Obecně bude poukázáno na možnosti a způsoby zneužití masové filmové produkce ze strany totalitní moci. Hlavní část práce bude věnována vlastní analýze filmové tvorby vybraných režisérů. Ptáme se, zda u nich došlo vlivem politických událostí k proměně filmové tvorby a nárůstu antisemitských motivů či zda lze vystopovat snahu o legitimizaci vyloučení Židů z majoritní společnosti pomocí jejich negativní stereotypizace. Zodpovězení předložených otázek bude věnován závěr práce.
Seznam doporučené literatury
ALLPORT Willard Gordon, O povaze předsudků, Praha 2004.
AUJEZDSKÝ Pavel, Audiovizuální propaganda: české země mezi Sovětským svazem a Německem 1914-1989, Brno 2019.
BEDNAŘÍK Petr, Arizace české kinematografie, Praha 2003.
BONDY Ruth ? BERGER Natalia (ed.), Na křižovatce kultur: historie čs. Židů, Praha 1992.
DOLEŽAL Jiří, Česká kultura za Protektorátu: školství, písemnictví, kinematografie, Praha 1996.
FREDRICKSON George, Rasismus: stručná historie, Praha 2003.
GEBHART Jan ? KUKLÍK Jan, Druhá republika 1938-1939: svár demokracie a totality v politickém, společenském a kulturním životě, Praha 2004.
KAŠPAR Lukáš, Český hraný film a filmaři za protektorátu: propaganda, kolaborace, rezistence, Praha 2007.
MONACO James ? LINDROTH David, Jak číst film: svět filmů, médií a multimédií: umění, technologie, jazyk, dějiny, teorie, Praha 2004.
PERRY Marvin ? SCHWEITZER Frederick, Antisemitism: myth and hate from antiquity to the present, New York 2002.
ROTHKIRCHEN Livia ? SCHMIDT-HARTMANN a kol., Osud Židů v Protektorátu 1939-1945: sborník studií, Praha 1991.
SUSSMAN Wald Robert, The Myth of Race: The troubling Persistence of an Unscientific Idea, Harvard University 2014.
Seznam doporučené literatury
ALLPORT Willard Gordon, O povaze předsudků, Praha 2004.
AUJEZDSKÝ Pavel, Audiovizuální propaganda: české země mezi Sovětským svazem a Německem 1914-1989, Brno 2019.
BEDNAŘÍK Petr, Arizace české kinematografie, Praha 2003.
BONDY Ruth ? BERGER Natalia (ed.), Na křižovatce kultur: historie čs. Židů, Praha 1992.
DOLEŽAL Jiří, Česká kultura za Protektorátu: školství, písemnictví, kinematografie, Praha 1996.
FREDRICKSON George, Rasismus: stručná historie, Praha 2003.
GEBHART Jan ? KUKLÍK Jan, Druhá republika 1938-1939: svár demokracie a totality v politickém, společenském a kulturním životě, Praha 2004.
KAŠPAR Lukáš, Český hraný film a filmaři za protektorátu: propaganda, kolaborace, rezistence, Praha 2007.
MONACO James ? LINDROTH David, Jak číst film: svět filmů, médií a multimédií: umění, technologie, jazyk, dějiny, teorie, Praha 2004.
PERRY Marvin ? SCHWEITZER Frederick, Antisemitism: myth and hate from antiquity to the present, New York 2002.
ROTHKIRCHEN Livia ? SCHMIDT-HARTMANN a kol., Osud Židů v Protektorátu 1939-1945: sborník studií, Praha 1991.
SUSSMAN Wald Robert, The Myth of Race: The troubling Persistence of an Unscientific Idea, Harvard University 2014.