Bakalářská práce se zaměřuje na téma arteterapeutického vlivu tvorby s keramickou hlínou na osoby se středně těžkou mentální retardací. Teoretická východiska práce zahrnují problematiku osob se středně těžkou mentální retardací, klasifikaci mentálního postižení, možnosti arteterapie a stručně popisuje materiály pro výrobu keramiky.
Praktická část práce je věnována výzkumnému projektu, který má za cíl zjistit, zdali
a jaký má tvorba s keramickou hlínou arteterapeutický vliv na osoby se středně těžkou mentální retardací. Metodika projektu bude zahrnovat dotazníkové šetření a tvorbu metodických materiálů pro realizaci arteterapeutických workshopů, které budou realizovány v domově pro osoby se zdravotním postižením (DOZP Sulická v Praze). Výsledky realizace budou zhodnoceny v závěrečné sebereflexi. Na základě výzkumu budou formulovány závěry a doporučení pro praxi.
Anotace v angličtině
The bachelor's thesis focuses on the topic of the art therapeutic effect of ceramic clay formation on people with moderate mental retardation. The theoretical basis of the work includes the issue of people with moderate mental retardation, classification of mental disabilities, art therapy options and briefly describes the materials for the production of ceramics.
The practical part of the work is devoted to a research project, which aims to determine whether and what the creation of ceramic clay has an therapeutic effect on people with moderate mental retardation. The methodology of the project will include a questionnaire survey and the creation of methodological materials for the implementation of art therapy workshops, which will be implemented in a home for people with disabilities (DOZP Sulická in Prague). The results of the implementation will be evaluated in the final self-reflection. Based on the research, conclusions and recommendations for practice will be formulated.
mental retardation, art therapy, clients, ceramics, ceramic clay
Rozsah průvodní práce
87 s. (108 639 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se zaměřuje na téma arteterapeutického vlivu tvorby s keramickou hlínou na osoby se středně těžkou mentální retardací. Teoretická východiska práce zahrnují problematiku osob se středně těžkou mentální retardací, klasifikaci mentálního postižení, možnosti arteterapie a stručně popisuje materiály pro výrobu keramiky.
Praktická část práce je věnována výzkumnému projektu, který má za cíl zjistit, zdali
a jaký má tvorba s keramickou hlínou arteterapeutický vliv na osoby se středně těžkou mentální retardací. Metodika projektu bude zahrnovat dotazníkové šetření a tvorbu metodických materiálů pro realizaci arteterapeutických workshopů, které budou realizovány v domově pro osoby se zdravotním postižením (DOZP Sulická v Praze). Výsledky realizace budou zhodnoceny v závěrečné sebereflexi. Na základě výzkumu budou formulovány závěry a doporučení pro praxi.
Anotace v angličtině
The bachelor's thesis focuses on the topic of the art therapeutic effect of ceramic clay formation on people with moderate mental retardation. The theoretical basis of the work includes the issue of people with moderate mental retardation, classification of mental disabilities, art therapy options and briefly describes the materials for the production of ceramics.
The practical part of the work is devoted to a research project, which aims to determine whether and what the creation of ceramic clay has an therapeutic effect on people with moderate mental retardation. The methodology of the project will include a questionnaire survey and the creation of methodological materials for the implementation of art therapy workshops, which will be implemented in a home for people with disabilities (DOZP Sulická in Prague). The results of the implementation will be evaluated in the final self-reflection. Based on the research, conclusions and recommendations for practice will be formulated.
mental retardation, art therapy, clients, ceramics, ceramic clay
Zásady pro vypracování
Autorka se bude ve své bakalářské práci zabývat arteterapeutickým vlivem tvorby s keramickou hlínou na osoby se středně těžkou mentální retardací. Kvalifikační práce bude obsahovat teoretickou a praktickou část. Teoretická část bude založena na rešerši vhodných informačních zdrojů a bude zahrnovat tato témata: Problematika osob se středně těžkou mentální retardací, možnosti arteterapie u osob se středně těžkou mentální retardací a výtvarné techniky tvorby s keramickou hlínou. Praktická část bude obsahovat výzkumný projekt s cílem zjistit, zdali a jaký má tvorba s keramickou hlínou arteterapeutický vliv na osoby se středně těžkou mentální retardací. Metodika projektu bude zahrnovat tvorbu dotazníku, vlastní dotazníkové šetření a tvorbu metodických materiálů pro realizaci arteterapeutických workshopů. V rámci praktické části bakalářské práce studentka realizuje ve vybraném zařízení blok arteterapeutických cvičení, provede fotodokumentaci a výsledky realizace zhodnotí v závěrečné sebereflexi. Provede analýzu dotazníkového šetření a rozhovorů se sociálními pracovníky. Na základě výzkumu budou formulovány závěry a doporučení pro praxi.
Studentka prostuduje a bude se řídit Směrnicí č. 5D/2019 – Vedení, psaní a odevzdávání kvalifikačních prací PF UJEP (platnost od 23. 3. 2020)
Zásady pro vypracování
Autorka se bude ve své bakalářské práci zabývat arteterapeutickým vlivem tvorby s keramickou hlínou na osoby se středně těžkou mentální retardací. Kvalifikační práce bude obsahovat teoretickou a praktickou část. Teoretická část bude založena na rešerši vhodných informačních zdrojů a bude zahrnovat tato témata: Problematika osob se středně těžkou mentální retardací, možnosti arteterapie u osob se středně těžkou mentální retardací a výtvarné techniky tvorby s keramickou hlínou. Praktická část bude obsahovat výzkumný projekt s cílem zjistit, zdali a jaký má tvorba s keramickou hlínou arteterapeutický vliv na osoby se středně těžkou mentální retardací. Metodika projektu bude zahrnovat tvorbu dotazníku, vlastní dotazníkové šetření a tvorbu metodických materiálů pro realizaci arteterapeutických workshopů. V rámci praktické části bakalářské práce studentka realizuje ve vybraném zařízení blok arteterapeutických cvičení, provede fotodokumentaci a výsledky realizace zhodnotí v závěrečné sebereflexi. Provede analýzu dotazníkového šetření a rozhovorů se sociálními pracovníky. Na základě výzkumu budou formulovány závěry a doporučení pro praxi.
Studentka prostuduje a bude se řídit Směrnicí č. 5D/2019 – Vedení, psaní a odevzdávání kvalifikačních prací PF UJEP (platnost od 23. 3. 2020)
Seznam doporučené literatury
CAMPBELL, Jean. Techniky arteterapie ve výchově, sociální práci a klinické praxi: [skupinové výtvarně-terapeutické činnosti pro děti i dospělé]. Přeložil Michaela ŠÁROVÁ. Praha: Portál, 1998. ISBN 80-7178-204-1.
FISCHER, Slavomil a Jiří ŠKODA. Speciální pedagogika: edukace a rozvoj osob se somatickým, psychickým a sociálním znevýhodněním. Praha: Triton, 2008. ISBN 978-80-7387-014-0.
KOZÁKOVÁ, Zdeňka, Lucia PASTIERIKOVÁ a Olga KREJČÍŘOVÁ. Výchova a vzdělávání osob s mentálním postižením. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2013. ISBN 978-80-244-3714-9.
LHOTOVÁ, Marie a Evžen PEROUT. Arteterapie v souvislostech. Praha: Portál, 2018. ISBN 978-80-262-1272-0.
MATTISON, Steve. Jak se dělá keramika: podrobný průvodce nástroji, materiály a technikami pro hrnčíře a keramiky. [Praha]: Slovart, 2004. ISBN 80-7209-599-4.
MÜLLER, Oldřich. Terapie ve speciální pedagogice. 2., přeprac. vyd. Praha: Grada, 2014. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-4172-7.
PIPEKOVÁ, Jarmila. Osoby s mentálním postižením ve světle současných edukativních trendů. Brno: MSD, 2006. ISBN 80-86633-40-3.
PRŮCHA, Jan, Eliška WALTEROVÁ a Jiří MAREŠ. Pedagogický slovník. Praha: Portál, 1995. ISBN 80-7178-029-4.
RADA, Pravoslav. Slabikář keramika. Praha: Grada, 1997. ISBN 80-7169-419-3.
SLOWÍK, Josef. Komunikace s lidmi s postižením. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-691-9.
ŠICKOVÁ-FABRICI, Jaroslava. Základy arteterapie. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-616-0.
ŠKODA, Jiří a Pavel DOULÍK. Tvorba a hodnocení didaktických testů: cvičebnice pro studenty učitelství a účastníky kurzu DPS. Ústí nad Labem: Univerzita J. E. Purkyně v Ústí nad Labem, 2007. ISBN 978-80-7044-919-6.
ŠVARCOVÁ-SLABINOVÁ, Iva. Mentální retardace: vzdělávání, výchova, sociální péče. Praha: Portál, 2000. Speciální pedagogika (Portál). ISBN isbn80-7178-506-7.
VALENTA, Milan, Jan MICHALÍK a Martin LEČBYCH. Mentální postižení. 2., přepracované a aktualizované vydání. Praha: Grada, 2018. Psyché (Grada). ISBN 978-80-271-0378-2.
Seznam doporučené literatury
CAMPBELL, Jean. Techniky arteterapie ve výchově, sociální práci a klinické praxi: [skupinové výtvarně-terapeutické činnosti pro děti i dospělé]. Přeložil Michaela ŠÁROVÁ. Praha: Portál, 1998. ISBN 80-7178-204-1.
FISCHER, Slavomil a Jiří ŠKODA. Speciální pedagogika: edukace a rozvoj osob se somatickým, psychickým a sociálním znevýhodněním. Praha: Triton, 2008. ISBN 978-80-7387-014-0.
KOZÁKOVÁ, Zdeňka, Lucia PASTIERIKOVÁ a Olga KREJČÍŘOVÁ. Výchova a vzdělávání osob s mentálním postižením. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2013. ISBN 978-80-244-3714-9.
LHOTOVÁ, Marie a Evžen PEROUT. Arteterapie v souvislostech. Praha: Portál, 2018. ISBN 978-80-262-1272-0.
MATTISON, Steve. Jak se dělá keramika: podrobný průvodce nástroji, materiály a technikami pro hrnčíře a keramiky. [Praha]: Slovart, 2004. ISBN 80-7209-599-4.
MÜLLER, Oldřich. Terapie ve speciální pedagogice. 2., přeprac. vyd. Praha: Grada, 2014. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-4172-7.
PIPEKOVÁ, Jarmila. Osoby s mentálním postižením ve světle současných edukativních trendů. Brno: MSD, 2006. ISBN 80-86633-40-3.
PRŮCHA, Jan, Eliška WALTEROVÁ a Jiří MAREŠ. Pedagogický slovník. Praha: Portál, 1995. ISBN 80-7178-029-4.
RADA, Pravoslav. Slabikář keramika. Praha: Grada, 1997. ISBN 80-7169-419-3.
SLOWÍK, Josef. Komunikace s lidmi s postižením. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-691-9.
ŠICKOVÁ-FABRICI, Jaroslava. Základy arteterapie. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-616-0.
ŠKODA, Jiří a Pavel DOULÍK. Tvorba a hodnocení didaktických testů: cvičebnice pro studenty učitelství a účastníky kurzu DPS. Ústí nad Labem: Univerzita J. E. Purkyně v Ústí nad Labem, 2007. ISBN 978-80-7044-919-6.
ŠVARCOVÁ-SLABINOVÁ, Iva. Mentální retardace: vzdělávání, výchova, sociální péče. Praha: Portál, 2000. Speciální pedagogika (Portál). ISBN isbn80-7178-506-7.
VALENTA, Milan, Jan MICHALÍK a Martin LEČBYCH. Mentální postižení. 2., přepracované a aktualizované vydání. Praha: Grada, 2018. Psyché (Grada). ISBN 978-80-271-0378-2.