Tato bakalářská práce se zabývá prevencí rizik užívání sociálních sítí u žáků ve Frýdlantu. Cílem této práce je zjistit orientaci žáků v této problematice a jaké druhy prevence rizik sociálních sítí probíhají ve frýdlantských školách. Teoretická část nejdříve popisuje, co to jsou sociální sítě a dále jaká jsou rizika spjatá s užíváním sociálních sítí. Konkrétně se zaměřuje na vymezení kyberšikany, kybergroomingu, sextingu, kyberstalkingu a závislosti na užívání sociálních sítí. A nakonec se podrobně zabývá prevencí těchto rizik.
Praktická část se věnuje výzkumu, zrealizovaného formou dotazníkového šetření, testujícího žáky na třech frýdlantských školách. Na základě výzkumného cíle byly vymezeny výzkumné otázky zkoumající povědomí žáků o rizicích užívání sociálních sítí, zda se chovají rizikově v online prostředí a jestli jsou mezi žáky nějaké oběti těchto jevů. V praktické části jsou také popsány preventivní programy daných škol.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis deals with prevention of social media risks among pupils in Frýdlant schools. The aim of this thesis is to find out what the pupils´ knowledge in this issue is, and which types of prevention are there in Frýdlant schools in relation to risks of using social media. The theoretical part first explains what social networking is. Then it describes the risks connected to using social media with a closer look at cyberbullying, cyber grooming, sexting, cyberstalking, and excessive internet use. Finally, the prevention of these risks is discussed.
The practical part is devoted to research carried out in the questionnaire survey, testing out pupils in three Frýdlant schools. Based on the research goal, research questions were defined examining students' awareness of the risks of using social media, whether they behave risky in the online environment and whether there are any victims of these phenomena among pupils. The practical part also describes preventive programs of the schools.
Klíčová slova
Kyberšikana, sexting, kybergrooming, kyberstalking, sociální sítě, prevence
Klíčová slova v angličtině
Cyberbullying, sexting, cyber grooming, cyberstalking, social media, prevention
Rozsah průvodní práce
95 s. (147 772 znaků).
Jazyk
CZ
Anotace
Tato bakalářská práce se zabývá prevencí rizik užívání sociálních sítí u žáků ve Frýdlantu. Cílem této práce je zjistit orientaci žáků v této problematice a jaké druhy prevence rizik sociálních sítí probíhají ve frýdlantských školách. Teoretická část nejdříve popisuje, co to jsou sociální sítě a dále jaká jsou rizika spjatá s užíváním sociálních sítí. Konkrétně se zaměřuje na vymezení kyberšikany, kybergroomingu, sextingu, kyberstalkingu a závislosti na užívání sociálních sítí. A nakonec se podrobně zabývá prevencí těchto rizik.
Praktická část se věnuje výzkumu, zrealizovaného formou dotazníkového šetření, testujícího žáky na třech frýdlantských školách. Na základě výzkumného cíle byly vymezeny výzkumné otázky zkoumající povědomí žáků o rizicích užívání sociálních sítí, zda se chovají rizikově v online prostředí a jestli jsou mezi žáky nějaké oběti těchto jevů. V praktické části jsou také popsány preventivní programy daných škol.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis deals with prevention of social media risks among pupils in Frýdlant schools. The aim of this thesis is to find out what the pupils´ knowledge in this issue is, and which types of prevention are there in Frýdlant schools in relation to risks of using social media. The theoretical part first explains what social networking is. Then it describes the risks connected to using social media with a closer look at cyberbullying, cyber grooming, sexting, cyberstalking, and excessive internet use. Finally, the prevention of these risks is discussed.
The practical part is devoted to research carried out in the questionnaire survey, testing out pupils in three Frýdlant schools. Based on the research goal, research questions were defined examining students' awareness of the risks of using social media, whether they behave risky in the online environment and whether there are any victims of these phenomena among pupils. The practical part also describes preventive programs of the schools.
Klíčová slova
Kyberšikana, sexting, kybergrooming, kyberstalking, sociální sítě, prevence
Klíčová slova v angličtině
Cyberbullying, sexting, cyber grooming, cyberstalking, social media, prevention
Zásady pro vypracování
Tato práce se bude zabývat riziky spjatými s užíváním sociálních sítí s důrazem na prevenci těchto rizik. Teoretická část se bude nejprve věnovat obecnému popisu sociálních sítí, následně budou vymezena rizika sociálních sítí, a nakonec se bude zabývat prevencí těchto rizik. Cílem práce bude zmapovat, jaké druhy prevence rizik sociálních sítí probíhají ve Frýdlantském výběžku a zjistit orientaci žáků staršího školního věku a adolescentů v této problematice. Výzkum bude realizován formou dotazníkového šetření.
Zásady pro vypracování
Tato práce se bude zabývat riziky spjatými s užíváním sociálních sítí s důrazem na prevenci těchto rizik. Teoretická část se bude nejprve věnovat obecnému popisu sociálních sítí, následně budou vymezena rizika sociálních sítí, a nakonec se bude zabývat prevencí těchto rizik. Cílem práce bude zmapovat, jaké druhy prevence rizik sociálních sítí probíhají ve Frýdlantském výběžku a zjistit orientaci žáků staršího školního věku a adolescentů v této problematice. Výzkum bude realizován formou dotazníkového šetření.
Seznam doporučené literatury
BLINKA, Lukáš. Online závislosti: jednání jako droga? : online hry, sex a sociální sítě : diagnostika závislosti na internetu : prevence a léčba. Praha: Grada, 2015. Psyché. ISBN 978-80-210-7975-5. ČERNÁ, Alena. Kyberšikana: průvodce novým fenoménem. Praha: Grada, 2013. Psyché. ISBN 978-80-210-6374-7. E-Bezpečí.cz. Materiály pro podporu výuky. [online]. 2020 [cit. 2021-09-03]. Dostupné z: https://www.e-bezpeci.cz/index.php/vzdelavani/tiskoviny-pro-ucitele-a-rodice GAVORA, Peter. Úvod do pedagogického výzkumu. 2., rozš. české vyd. Přeložil Vladimír JŮVA, přeložil Vendula HLAVATÁ. Brno: Paido, 2010. ISBN 978-80-7315-185-0. KOPECKÝ a KOLEKTIV. Rizikové formy chování českých a slovenských dětí v prostředí internetu. Univerzita Palackého v Olomouci, 2015. ISBN 978-80-244-4868-8. KOPECKÝ, Kamil a René SZOTKOWSKI (Centrum PRVoK PdF UP Olomouc). Kyberšikana a další formy kybernetické agrese. [online]. 2017 [cit. 2021-09-03]. Dostupné z: https://www.msmt.cz/vzdelavani/socialni-programy/metodicke-dokumenty-doporuceni-a-pokyny KOŽÍŠEK, Martin a Václav PÍSECKÝ. Bezpečně n@ internetu: průvodce chováním ve světě online. Praha: Grada Publishing, 2016. ISBN 978-80-247-5595-3. ŠEVČÍKOVÁ, Anna. Děti a dospívající online: vybraná rizika používání internetu. Praha: Grada, 2014. Psyché. ISBN 978-80-210-7527-6.
Seznam doporučené literatury
BLINKA, Lukáš. Online závislosti: jednání jako droga? : online hry, sex a sociální sítě : diagnostika závislosti na internetu : prevence a léčba. Praha: Grada, 2015. Psyché. ISBN 978-80-210-7975-5. ČERNÁ, Alena. Kyberšikana: průvodce novým fenoménem. Praha: Grada, 2013. Psyché. ISBN 978-80-210-6374-7. E-Bezpečí.cz. Materiály pro podporu výuky. [online]. 2020 [cit. 2021-09-03]. Dostupné z: https://www.e-bezpeci.cz/index.php/vzdelavani/tiskoviny-pro-ucitele-a-rodice GAVORA, Peter. Úvod do pedagogického výzkumu. 2., rozš. české vyd. Přeložil Vladimír JŮVA, přeložil Vendula HLAVATÁ. Brno: Paido, 2010. ISBN 978-80-7315-185-0. KOPECKÝ a KOLEKTIV. Rizikové formy chování českých a slovenských dětí v prostředí internetu. Univerzita Palackého v Olomouci, 2015. ISBN 978-80-244-4868-8. KOPECKÝ, Kamil a René SZOTKOWSKI (Centrum PRVoK PdF UP Olomouc). Kyberšikana a další formy kybernetické agrese. [online]. 2017 [cit. 2021-09-03]. Dostupné z: https://www.msmt.cz/vzdelavani/socialni-programy/metodicke-dokumenty-doporuceni-a-pokyny KOŽÍŠEK, Martin a Václav PÍSECKÝ. Bezpečně n@ internetu: průvodce chováním ve světě online. Praha: Grada Publishing, 2016. ISBN 978-80-247-5595-3. ŠEVČÍKOVÁ, Anna. Děti a dospívající online: vybraná rizika používání internetu. Praha: Grada, 2014. Psyché. ISBN 978-80-210-7527-6.