Práce se zabývá průběhem tvorby počítačových her ve vztahu k zobrazování reálného historického prostoru konkrétního města. Cílem bakalářské práce je na zásadě komparace pramenů a literatury o renesanční Florencii s vyobrazením města ve hře Assassin's Creed II. dojít ke zjištění, jak a proč jsou některé prvky historické krajiny různě zobrazovány. Výběr konkrétní počítačové hry Assassin's Creed II souvisí s obdobím 2. poloviny 15. století ve Florencii, kde se daná hra odehrává. Dalším cílem bakalářské práce je vyhodnocení míry realismu a idealizace historického prostoru ve virtuálních počítačových hrách s historickou tématikou.
Anotace v angličtině
The thesis deals with the development of computer games in relation to the display of the real historical space of a particular city. The bachelor's thesis aims, with the principle of comparing sources and literature on Renaissance Florence with the depiction of the city in Assassin's Creed II, to find out how and why some elements of the historical landscape are variously depicted. The selection of the Assassin's Creed II computer game in particular is related to the period of the 2nd half of the 15th century in Florence, where the game takes place. Another goal of the bachelor's thesis is to evaluate the degree of realism and idealization of historical space in virtual computer games with historical themes.
Klíčová slova
Assassin's Creed II, Florencie, Santa Maria del Fiore, fasáda, bazilika, veduta, Medicejové, lucerna, počítačová hra, palác
Klíčová slova v angličtině
Assassin's Creed II, Florence, Santa Maria del Fiore, facade, basilica, veduta, Medici, lantern, computer game, palace
Rozsah průvodní práce
67
Jazyk
CZ
Anotace
Práce se zabývá průběhem tvorby počítačových her ve vztahu k zobrazování reálného historického prostoru konkrétního města. Cílem bakalářské práce je na zásadě komparace pramenů a literatury o renesanční Florencii s vyobrazením města ve hře Assassin's Creed II. dojít ke zjištění, jak a proč jsou některé prvky historické krajiny různě zobrazovány. Výběr konkrétní počítačové hry Assassin's Creed II souvisí s obdobím 2. poloviny 15. století ve Florencii, kde se daná hra odehrává. Dalším cílem bakalářské práce je vyhodnocení míry realismu a idealizace historického prostoru ve virtuálních počítačových hrách s historickou tématikou.
Anotace v angličtině
The thesis deals with the development of computer games in relation to the display of the real historical space of a particular city. The bachelor's thesis aims, with the principle of comparing sources and literature on Renaissance Florence with the depiction of the city in Assassin's Creed II, to find out how and why some elements of the historical landscape are variously depicted. The selection of the Assassin's Creed II computer game in particular is related to the period of the 2nd half of the 15th century in Florence, where the game takes place. Another goal of the bachelor's thesis is to evaluate the degree of realism and idealization of historical space in virtual computer games with historical themes.
Klíčová slova
Assassin's Creed II, Florencie, Santa Maria del Fiore, fasáda, bazilika, veduta, Medicejové, lucerna, počítačová hra, palác
Klíčová slova v angličtině
Assassin's Creed II, Florence, Santa Maria del Fiore, facade, basilica, veduta, Medici, lantern, computer game, palace
Zásady pro vypracování
Anotace
Práce se zabývá průběhem tvorby počítačových her ve vztahu k zobrazování reálného historického prostoru konkrétního města. Cílem bakalářské práce je na zásadě komarace pramenů a literatury o renesanční Florencii s vyobrazením města ve hře Assassins Creed II dojít ke zjištění, jak a proč jsou některé prvky historické krajiny různě zobrazovány. Výběr konkrétní počítačové hry Assassins Creed II souvisí s obdobím 2. poloviny 15. století ve Florencii, kde se daná hra odehrává. Dalším cílem bakalářské práce je vyhodnocení míry realismu a idealizace historického prostoru ve virtuálních počítačových hrách s historickou tématikou.
Obsah
Úvod (cíle práce, zdůvodnění struktury práce, hodnocení pramenů a literatury)
1. Typologie počítačových her zaměřených na historii
2. Renesanční obraz Florencie
3. Město jako funkční prostředí pro hru s historickou tématikou Assassins Creed
4. Ideální a idealizovaný obraz Florencie v kontextu počítačové hry
Závěr (vyhodnocení problematiky, diskuse a shrnutí)
Harmonogram
1. květen-prosinec 2021, prostudování pramenů a počítačové hry, zpracování literatury
2. leden-duben 2022, vyhodnocení získaných podkladů, faktografická zjištění a poznatky, zpracování jednotlivých kapitol
3. květen 2022, vyhotovení pracovní verze, doplnění, závěrečná korekce a sumarizace, odevzdání BP
Zásady pro vypracování
Anotace
Práce se zabývá průběhem tvorby počítačových her ve vztahu k zobrazování reálného historického prostoru konkrétního města. Cílem bakalářské práce je na zásadě komarace pramenů a literatury o renesanční Florencii s vyobrazením města ve hře Assassins Creed II dojít ke zjištění, jak a proč jsou některé prvky historické krajiny různě zobrazovány. Výběr konkrétní počítačové hry Assassins Creed II souvisí s obdobím 2. poloviny 15. století ve Florencii, kde se daná hra odehrává. Dalším cílem bakalářské práce je vyhodnocení míry realismu a idealizace historického prostoru ve virtuálních počítačových hrách s historickou tématikou.
Obsah
Úvod (cíle práce, zdůvodnění struktury práce, hodnocení pramenů a literatury)
1. Typologie počítačových her zaměřených na historii
2. Renesanční obraz Florencie
3. Město jako funkční prostředí pro hru s historickou tématikou Assassins Creed
4. Ideální a idealizovaný obraz Florencie v kontextu počítačové hry
Závěr (vyhodnocení problematiky, diskuse a shrnutí)
Harmonogram
1. květen-prosinec 2021, prostudování pramenů a počítačové hry, zpracování literatury
2. leden-duben 2022, vyhodnocení získaných podkladů, faktografická zjištění a poznatky, zpracování jednotlivých kapitol
3. květen 2022, vyhotovení pracovní verze, doplnění, závěrečná korekce a sumarizace, odevzdání BP
Seznam doporučené literatury
Prameny - kartografické a obrazové prameny (veduty, mapy a další dobová vyobrazení města)
Cock Hieronimus, Veduta Florencie, 1557 [online], in: Braun G. - Hogenberg F. eds., Civitates orbis terrarum, sv. I, 1572. [cit. 1.6.2021]. Dostupné z: http://historic-cities.huji.ac.il/italy/florence/maps/braun_hogenberg_I_44_2.html.
Palazzo Vecchio Museum, La Veduta della Catena- Florence and its monuments [online], Google Arts & Culture [cit. 1.6.2021]. Dostupné z: https://artsandculture.google.com/exhibit/la-veduta-della-catena-florence-and-its-monuments/JAIiVU6eaWEIJQ.
SCHEDEL Hartmann, Colored woodcut town view of Florence [online], Norimbergská kronika. [cit. 1.6.2021]. Dostupné z: https://en.wikipedia.org/wiki/File:Colored_woodcut_town_view_of_Florence.jpg.
Old maps of Florence[online]. Wikimedia Commons. Poslední změna 5.12.2017 21:59 [cit. 1.6.2021]. Dostupné z: https://commons.wikimedia.org/wiki/Category:Old_maps_of_Florence.
Literatura
ADAMEC Jaromír.Florencie, Kulturně historický místopis města. Praha, Karolinum, 2000.
VLNAS Vít - PŘIBYL Tomáš - HLADÍK Tomáš, Florencie, Město umělců, velmožů, světců a tyranů. NLN - Nakladatelství Lidové noviny, 2009.
FESTER Richard, Machiavelli, New York 1971.
KENT Dale V. - KENT F. W., Neighbours and Neighbourhood in Renaissance Florence: The District of the Red Lion in the Fifteenth Century, New York 1982.
TREXLER Richard C., The Foundlings of Florence, in: History of Childhood Quarterly, New York 1973, s. 259-284.
HIBBERT Christopher, Vzestup a pád rodu Medici, Praha 1997.
MIKESKA Tomáš, Staň se sám režisérem dějinných událostí: počítačové hry s historickou tématikou, in: Milena Bartlová (ed.), Pop History: o historické věrohodnosti románů, filmů, komiksů a počítačových her, Praha 2003, s. 141-149.
PFISTER Eugen, I počítačové hry jsou historický pramen... O hraní, výzkumu a dějinách idejí s rakouským historikem Eugenem Pfisterem, Dějiny a současnost 42, 2020/10, s. 21-23.
KOLEK Lukáš, Vliv her na společnost. Ovlivňují hry naše vidění minulosti?, Dějiny a současnost. 42, 2020/10, s. 18-20.
DEGGIM S. a kol., Segeberg 1600 - reconstructing a historic town for virtual reality visualisation as an immersive experience, Hamburg 2017.
Seznam doporučené literatury
Prameny - kartografické a obrazové prameny (veduty, mapy a další dobová vyobrazení města)
Cock Hieronimus, Veduta Florencie, 1557 [online], in: Braun G. - Hogenberg F. eds., Civitates orbis terrarum, sv. I, 1572. [cit. 1.6.2021]. Dostupné z: http://historic-cities.huji.ac.il/italy/florence/maps/braun_hogenberg_I_44_2.html.
Palazzo Vecchio Museum, La Veduta della Catena- Florence and its monuments [online], Google Arts & Culture [cit. 1.6.2021]. Dostupné z: https://artsandculture.google.com/exhibit/la-veduta-della-catena-florence-and-its-monuments/JAIiVU6eaWEIJQ.
SCHEDEL Hartmann, Colored woodcut town view of Florence [online], Norimbergská kronika. [cit. 1.6.2021]. Dostupné z: https://en.wikipedia.org/wiki/File:Colored_woodcut_town_view_of_Florence.jpg.
Old maps of Florence[online]. Wikimedia Commons. Poslední změna 5.12.2017 21:59 [cit. 1.6.2021]. Dostupné z: https://commons.wikimedia.org/wiki/Category:Old_maps_of_Florence.
Literatura
ADAMEC Jaromír.Florencie, Kulturně historický místopis města. Praha, Karolinum, 2000.
VLNAS Vít - PŘIBYL Tomáš - HLADÍK Tomáš, Florencie, Město umělců, velmožů, světců a tyranů. NLN - Nakladatelství Lidové noviny, 2009.
FESTER Richard, Machiavelli, New York 1971.
KENT Dale V. - KENT F. W., Neighbours and Neighbourhood in Renaissance Florence: The District of the Red Lion in the Fifteenth Century, New York 1982.
TREXLER Richard C., The Foundlings of Florence, in: History of Childhood Quarterly, New York 1973, s. 259-284.
HIBBERT Christopher, Vzestup a pád rodu Medici, Praha 1997.
MIKESKA Tomáš, Staň se sám režisérem dějinných událostí: počítačové hry s historickou tématikou, in: Milena Bartlová (ed.), Pop History: o historické věrohodnosti románů, filmů, komiksů a počítačových her, Praha 2003, s. 141-149.
PFISTER Eugen, I počítačové hry jsou historický pramen... O hraní, výzkumu a dějinách idejí s rakouským historikem Eugenem Pfisterem, Dějiny a současnost 42, 2020/10, s. 21-23.
KOLEK Lukáš, Vliv her na společnost. Ovlivňují hry naše vidění minulosti?, Dějiny a současnost. 42, 2020/10, s. 18-20.
DEGGIM S. a kol., Segeberg 1600 - reconstructing a historic town for virtual reality visualisation as an immersive experience, Hamburg 2017.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
ilustrace, mapy
Převzato z knihovny
Ano
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Student představil práci v hlavních bodech:
- zacílení práce a motivace zpracování, dále konkretizoval cíl především
- dále uvedl prameny, které představovaly východisko práce (počítačová hra, literatura, prameny)
- postup práce, který konkretizoval příkladem vizualizace architektury na historické vedutě a v analyzované počítačové hře
- dále ukázal celkové rozmístění relevantních objektů na herní mapě a současné mapě města, zde popsal rozdíly.
- následně komentoval výsledky (typologie podobnosti staveb, rozmístění staveb ve hře a v realitě) a uvedl možnost jejich dalšího využití
Následně rekapituloval své hodnocení vedoucí práce:
- ocenil význam tématu v souvislosti s rozvojem digitálních technologií i specifický význam počítačových her
- komentuje to, jak se autor vyrovnal s problematikou počítačových her zobrazující středověké prostředí – jde kompilační text, v jehož rámci ovšem autor nezaujímá vlastní hodnotící postoj.
-práce končí u srovnání zobrazené reality a historického zobrazení zprostředkovaného
- autor zůstal daleko za možnostmi, které téma nabízí
Posudek oponenta dále zprostředkoval předseda komise doc. Drška. Posudek byl přečten v celkovém rozsahu.
Komise většinově se v rámci diskuse usnesla, že předložená kvalifikační práce nesplňuje předpoklady pro metodologické nedostatky a vrací ji uchazeči k přepracování s doporučením soustředit se k analýze:
a) typologie florentské architektury zobrazené v počítačové hře vzhledem k realitě 15. století tak, jak ji lze rekonstruovat na základě dostupné odborné literatury
b) pokusit se o totéž, pokud jde o sociální realitu počítačové hry florentské reality 15. století