- Všechny požadované údaje o této VŠKP jsou vyplněny.
Hlavní téma
Analýza střídavé péče v pedagogické praxi se zaměřením na možnosti sociálně metodické opory pedagogických pracovníků
Hlavní téma v angličtině
The Analysis of Joint Custody in Pedagogical Practic Staffin JoThint Custodye with a Focus on t of Pupils he Possibilities of Socio-Methodical Support of Pedagogical
Název dle studenta
Analýza střídavé péče v pedagogické praxi se zaměřením na možnosti sociálně metodické opory pedagogických pracovníků
Název dle studenta v angličtině
The Analysis of Joint Custody in Pedagogical Practic Staffin JoThint Custodye with a Focus on t of Pupils he Possibilities of Socio-Methodical Support of Pedagogical
Diplomová práce se zabývá střídavou péčí z pohledu pedagogů na 1. stupni základních škol, kteří se s žáky v tomto rodinném uspořádání setkávají při každodenní pedagogické praxi. Tato práce je rozčleněna do dvou částí, a to na část teoretickou a empirickou. Teoretická část se zabývá rodinným systémem, porozvodovou péčí v ČR, střídavou péčí a docházkou do dvou základních školách, kterou mohou žáci ve střídavé péči souběžně navštěvovat. V empirické části je práce zaměřena na postoj pedagogů ke střídavé péči, na jejich osobní zkušenost se specifickou problematikou s žáky v tomto rodinném uspořádání, a jaké pedagogové volí podpůrné metody pro zlepšení průběhu školní docházky u těchto žáků, aby se lépe adaptovali na nároky spojené s novým rodinným prostředím i školními povinnostmi.
Cílem této práce je zjistit, zda jsou pedagogové informováni o institutu střídavé péče a jaké volí metodické opory při práci s dětmi nacházejícími se ve dvojím rodinném prostředí v souvislosti se školní docházkou. Výzkum probíhal na čtyřech základních školách městského a vesnického typu na Benešovsku a Voticku ve Středočeském kraji.
Anotace v angličtině
The diploma thesis deals with custody care from the of view of teachers at the 1st grade of primary schools, who meet pupils in this family arrangement during everyday pedagogical practice. This work is divided into two parts: theoretical and empirical. The theoretical part deals with the family system, post-divorce care in the Czech Republic, custody care and attendance at two elementary schools, which pupils in custody care and attendance at two elementary schools, which pupils in custoding care can attend simultaneously. In the empirical part, the work is focused on the attitude of teachers towards custoding care, on their personal experience with specific issues with pupils in this family arrangement, and what support methods teachers choose to improve the course of schooling for these pupils, in order to better adaptation to the demands associated with new family environment and school duties.
The aim of this work is to find out whether teachers are informed about the institute of custoding care and what methodological support they choose when they work with children in a dual family environment in connection with school attendance. The research took place at four elementary schools of urban and village type in the of area of Benešov region in Central Bohemia. Based on the research results, recommendations for sociopedagogical practice are established.
Klíčová slova
Rodina, rozvod, porozvodová péče, střídavá péče, dvě souběžné školy, metodická opora volená pedagogy.
Klíčová slova v angličtině
Family, divorce, post-divorce care, alternating care, custody care, concurrent school, methodical support chosen by teacher
Rozsah průvodní práce
87
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se zabývá střídavou péčí z pohledu pedagogů na 1. stupni základních škol, kteří se s žáky v tomto rodinném uspořádání setkávají při každodenní pedagogické praxi. Tato práce je rozčleněna do dvou částí, a to na část teoretickou a empirickou. Teoretická část se zabývá rodinným systémem, porozvodovou péčí v ČR, střídavou péčí a docházkou do dvou základních školách, kterou mohou žáci ve střídavé péči souběžně navštěvovat. V empirické části je práce zaměřena na postoj pedagogů ke střídavé péči, na jejich osobní zkušenost se specifickou problematikou s žáky v tomto rodinném uspořádání, a jaké pedagogové volí podpůrné metody pro zlepšení průběhu školní docházky u těchto žáků, aby se lépe adaptovali na nároky spojené s novým rodinným prostředím i školními povinnostmi.
Cílem této práce je zjistit, zda jsou pedagogové informováni o institutu střídavé péče a jaké volí metodické opory při práci s dětmi nacházejícími se ve dvojím rodinném prostředí v souvislosti se školní docházkou. Výzkum probíhal na čtyřech základních školách městského a vesnického typu na Benešovsku a Voticku ve Středočeském kraji.
Anotace v angličtině
The diploma thesis deals with custody care from the of view of teachers at the 1st grade of primary schools, who meet pupils in this family arrangement during everyday pedagogical practice. This work is divided into two parts: theoretical and empirical. The theoretical part deals with the family system, post-divorce care in the Czech Republic, custody care and attendance at two elementary schools, which pupils in custody care and attendance at two elementary schools, which pupils in custoding care can attend simultaneously. In the empirical part, the work is focused on the attitude of teachers towards custoding care, on their personal experience with specific issues with pupils in this family arrangement, and what support methods teachers choose to improve the course of schooling for these pupils, in order to better adaptation to the demands associated with new family environment and school duties.
The aim of this work is to find out whether teachers are informed about the institute of custoding care and what methodological support they choose when they work with children in a dual family environment in connection with school attendance. The research took place at four elementary schools of urban and village type in the of area of Benešov region in Central Bohemia. Based on the research results, recommendations for sociopedagogical practice are established.
Klíčová slova
Rodina, rozvod, porozvodová péče, střídavá péče, dvě souběžné školy, metodická opora volená pedagogy.
Klíčová slova v angličtině
Family, divorce, post-divorce care, alternating care, custody care, concurrent school, methodical support chosen by teacher
Zásady pro vypracování
Cílem práce bude zjistit, zda jsou pedagogičtí pracovníci seznámeni s problematikou střídavé péče při práci s žáky 1. stupně základních škol, jaké volí podpůrné machanismy sociální opory u dětí nacházejících se ve střídavé péči, pro zlepšení adaptace na dvojí rodinný život s ohledem na školní prostředí. Teoretická část diplomové práce se bude věnovat problematice střdavé péče, právnímu vymezení v soudní praxi, porovnávání typů školských zařízení a orientaci na výuku v ČR. V praktické části bude uveden kvalitativní výzkum formou polostrukturovaného rozhovoru s 20 pedagogickými pracovníky se zaměřením na délku pedagogické praxe, věk, gender a komparaci škol vesnického a městského typu na 10 základních školách ve Středočeském kraji. Výsledky šetření budou použity, jako metodická doporučení pro výchovnou praxi pedagogických pracovníků a jejich následnému vzdělávání v oblasti střídavé péče.
Zásady pro vypracování
Cílem práce bude zjistit, zda jsou pedagogičtí pracovníci seznámeni s problematikou střídavé péče při práci s žáky 1. stupně základních škol, jaké volí podpůrné machanismy sociální opory u dětí nacházejících se ve střídavé péči, pro zlepšení adaptace na dvojí rodinný život s ohledem na školní prostředí. Teoretická část diplomové práce se bude věnovat problematice střdavé péče, právnímu vymezení v soudní praxi, porovnávání typů školských zařízení a orientaci na výuku v ČR. V praktické části bude uveden kvalitativní výzkum formou polostrukturovaného rozhovoru s 20 pedagogickými pracovníky se zaměřením na délku pedagogické praxe, věk, gender a komparaci škol vesnického a městského typu na 10 základních školách ve Středočeském kraji. Výsledky šetření budou použity, jako metodická doporučení pro výchovnou praxi pedagogických pracovníků a jejich následnému vzdělávání v oblasti střídavé péče.
Seznam doporučené literatury
KRAUS, B., POLÁČKOVÁ, V. et al. Člověk prostředí výchova. Brno: Paido, 2001, ISBN 80-7315-004-2. KLIMEŠ, J. Střídavá výchova a styk s dítětem po rozchodu, http://klimes.mysteria.cz/clanky/psychologie/stridava_vychova.pdf (15. 8. 2009). MATĚJČEK, Z. Co, kdy a jak ve výchově dětí. Praha: Portál, 2007, ISBN 978-80-7367-325-3.
PELIKÁN, J. Základy empirického výzkumu v pedagogických vědách. Praha: Karolinum, 2007, ISBN 978-80-7184-569-0.
TRÁVNIČEK, M. Střídavá péče. Praha: C. H. Beck, 2015, ISBN 978-80-7400-596-1.
Seznam doporučené literatury
KRAUS, B., POLÁČKOVÁ, V. et al. Člověk prostředí výchova. Brno: Paido, 2001, ISBN 80-7315-004-2. KLIMEŠ, J. Střídavá výchova a styk s dítětem po rozchodu, http://klimes.mysteria.cz/clanky/psychologie/stridava_vychova.pdf (15. 8. 2009). MATĚJČEK, Z. Co, kdy a jak ve výchově dětí. Praha: Portál, 2007, ISBN 978-80-7367-325-3.
PELIKÁN, J. Základy empirického výzkumu v pedagogických vědách. Praha: Karolinum, 2007, ISBN 978-80-7184-569-0.
TRÁVNIČEK, M. Střídavá péče. Praha: C. H. Beck, 2015, ISBN 978-80-7400-596-1.