Tato diplomová práce se zabývá problematikou enviromentální výchovy a žáky se speciálními vzdělávacími potřebami z pohledu vyučujících. Práce je rozdělena do dvou částí. Jedná se o část teoretickou a empirickou. Teoretická část se zaměřuje na žáky se speciálními vzdělávacími potřebami, problematiku enviromentální výchovy a pedagogické pracovníky. Dále se teoretická část rozděluje do tří kapitol. První kapitola se zabývá vymezením žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. Druhá část je věnována oblasti pedagogických pracovníků se zaměřením na učitele, speciálního pedagoga a asistenta pedagoga. Třetí část se věnuje environmentální výchově. Empirická část popisuje dotazníkové šetření mezi učiteli základních škol. Toto šetření bude zaměřeno na klíčová témata diplomové práce, konkrétně na pohled učitelů na problematiku vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v environmentální výchově. V druhé části proběhne série rozhovorů s pedagogy vybranými na základě dotazníkového šetření.
Anotace v angličtině
This diploma thesis deals with the issue of environmental education and pupils with special educational needs from the point of view of teachers. The work is divided into two parts. It is a theoretical and empirical part. The theoretical part focuses on pupils with special educational needs, the issue of environmental education and teaching staff. Furthermore, the theoretical part is divided into three chapters. The first chapter deals with the definition of pupils with special educational needs. The second part is devoted to the field of teaching staff, focusing on teachers, special pedagogues and teaching assistants. The third part is devoted to environmental education. The empirical part describes a questionnaire survey among elementary school teachers. This investigation will be focused on the key topics of the diploma thesis, specifically on the view of teachers on the issue of education of pupils with special educational needs in environmental education. In the second part, there will be a series of interviews with educators selected on the basis of a questionnaire survey.
Klíčová slova
Specifické poruchy učení, environmentální výchova, vzdělávání žáků, speciálně vzdělávací potřeby, speciální pedagog, učitel, základní škola, výuka
Klíčová slova v angličtině
Specific learning disabilities, environmental education, pupil education, special educational needs, special pedagogue, teacher, primary school, teaching
Rozsah průvodní práce
60
Jazyk
CZ
Anotace
Tato diplomová práce se zabývá problematikou enviromentální výchovy a žáky se speciálními vzdělávacími potřebami z pohledu vyučujících. Práce je rozdělena do dvou částí. Jedná se o část teoretickou a empirickou. Teoretická část se zaměřuje na žáky se speciálními vzdělávacími potřebami, problematiku enviromentální výchovy a pedagogické pracovníky. Dále se teoretická část rozděluje do tří kapitol. První kapitola se zabývá vymezením žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. Druhá část je věnována oblasti pedagogických pracovníků se zaměřením na učitele, speciálního pedagoga a asistenta pedagoga. Třetí část se věnuje environmentální výchově. Empirická část popisuje dotazníkové šetření mezi učiteli základních škol. Toto šetření bude zaměřeno na klíčová témata diplomové práce, konkrétně na pohled učitelů na problematiku vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v environmentální výchově. V druhé části proběhne série rozhovorů s pedagogy vybranými na základě dotazníkového šetření.
Anotace v angličtině
This diploma thesis deals with the issue of environmental education and pupils with special educational needs from the point of view of teachers. The work is divided into two parts. It is a theoretical and empirical part. The theoretical part focuses on pupils with special educational needs, the issue of environmental education and teaching staff. Furthermore, the theoretical part is divided into three chapters. The first chapter deals with the definition of pupils with special educational needs. The second part is devoted to the field of teaching staff, focusing on teachers, special pedagogues and teaching assistants. The third part is devoted to environmental education. The empirical part describes a questionnaire survey among elementary school teachers. This investigation will be focused on the key topics of the diploma thesis, specifically on the view of teachers on the issue of education of pupils with special educational needs in environmental education. In the second part, there will be a series of interviews with educators selected on the basis of a questionnaire survey.
Klíčová slova
Specifické poruchy učení, environmentální výchova, vzdělávání žáků, speciálně vzdělávací potřeby, speciální pedagog, učitel, základní škola, výuka
Klíčová slova v angličtině
Specific learning disabilities, environmental education, pupil education, special educational needs, special pedagogue, teacher, primary school, teaching
Zásady pro vypracování
Podrobně se seznámit se směrnicí děkana o psaní a odevzdání kvalifikačních prací a dbát na její dodržování. Prostudovat odbornou literaturu a další zdroje. Na základě této literatury vypracovat teoretickou část, kde se práce zaměří na problematiku enviromentální výchovy a žáky se speciálními vzdělávacími potřebami. Výzkumná část bude mít smíšený design. V jeho první fázi proběhne dotazníkové šetření mezi učiteli základních škol. Toto šetření bude zaměřeno na klíčová témata diplomové práce, konkrétně na pohled učitelů na problematiku. V druhé části proběhne série rozhovorů s pedagogy, vybranými na základě dotazníkového šetření. Cílem této kvalitativní části je popsat problematiku environmentálního vzdělávání žáků s SVP více do hloubky. Získaná data budou prezentována standardními způsoby a diskutována.
Zásady pro vypracování
Podrobně se seznámit se směrnicí děkana o psaní a odevzdání kvalifikačních prací a dbát na její dodržování. Prostudovat odbornou literaturu a další zdroje. Na základě této literatury vypracovat teoretickou část, kde se práce zaměří na problematiku enviromentální výchovy a žáky se speciálními vzdělávacími potřebami. Výzkumná část bude mít smíšený design. V jeho první fázi proběhne dotazníkové šetření mezi učiteli základních škol. Toto šetření bude zaměřeno na klíčová témata diplomové práce, konkrétně na pohled učitelů na problematiku. V druhé části proběhne série rozhovorů s pedagogy, vybranými na základě dotazníkového šetření. Cílem této kvalitativní části je popsat problematiku environmentálního vzdělávání žáků s SVP více do hloubky. Získaná data budou prezentována standardními způsoby a diskutována.
Seznam doporučené literatury
BARTOŇOVÁ, Miroslava a Marie VÍTKOVÁ. Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami IV.: Education of pupils with special educational needs IV. Brno: Paido, 2010. ISBN 978-80-210-5331-1.
BROUKALOVÁ, L. & NOVÁK, M. et al. (2011). Cíle a indikátory pro environmentální vzdělávání, výchovu a osvětu v České republice. MŽP, Praha. Dostupné na: https://digifolio.rvp.cz/artefact/file/download.php?file=69980&view=4001
ČÁBALOVÁ, Dagmar. Pedagogika. Vyd. 1. Praha: Grada, 2011, 272 s. Pedagogika (Grada). ISBN 978-802-4729-930.
ČINČERA, Jan, 2007. Environmentální výchova: od cílů k prostředkům. Brno: Paido. ISBN 978-80-7315-147-8.
ČINČERA et al. (2017). Environmentální výchova z pohledu učitelů. BEZK, Masarykova univerzita, Agentura koniklec.
GAVORA, Peter. Úvod do pedagogického výzkumu. 2., rozš. české vyd. Brno: Paido, 2010. ISBN 978-80-7315-185-0.
CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. 2., aktualizované vydání. Praha: Grada, 2016. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-5326-3.
BARTOŇOVÁ, Miroslava a Marie VÍTKOVÁ. Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami IV.: Education of pupils with special educational needs IV. Brno: Paido, 2010. ISBN 978-80-210-5331-1.
BROUKALOVÁ, L. & NOVÁK, M. et al. (2011). Cíle a indikátory pro environmentální vzdělávání, výchovu a osvětu v České republice. MŽP, Praha. Dostupné na: https://digifolio.rvp.cz/artefact/file/download.php?file=69980&view=4001
ČÁBALOVÁ, Dagmar. Pedagogika. Vyd. 1. Praha: Grada, 2011, 272 s. Pedagogika (Grada). ISBN 978-802-4729-930.
ČINČERA, Jan, 2007. Environmentální výchova: od cílů k prostředkům. Brno: Paido. ISBN 978-80-7315-147-8.
ČINČERA et al. (2017). Environmentální výchova z pohledu učitelů. BEZK, Masarykova univerzita, Agentura koniklec.
GAVORA, Peter. Úvod do pedagogického výzkumu. 2., rozš. české vyd. Brno: Paido, 2010. ISBN 978-80-7315-185-0.
CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. 2., aktualizované vydání. Praha: Grada, 2016. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-5326-3.