V teoretické části diplomové práce se zabýváme definicí mateřského a cizího jazyka a dále vhodným obdobím pro začátek výuky cizímu jazyku. Pozornost zde věnujeme tzv. kritickému období pro výuku cizích jazyků. V dalších kapitolách se zaměřujeme na charakteristiku žáků mladšího školního věku a jejich fyzického, psychomotorického a kognitivního vývoje. Následovně uvádíme možné výhody a úskalí ve výuce žáků tohoto věku. Seznamujeme se s různými učebními styly žáků zaměřenými na jejich smyslové preference. Dále se věnujeme aktivizačním metodám vhodným k výuce anglického jazyka pro žáky mladšího školního věku. V praktické části uvádíme konkrétní metodická doporučení pro učitele anglického jazyka v 1. a 2. ročnících ZŠ. V dalších kapitolách jsme rozpracovali podrobné učební přípravy, aktivity a typy na materiály vhodných do výuky anglického jazyka.
Anotace v angličtině
In the theoretical part of the diploma thesis, we deal with the definition of mother tongue and foreign language, and then the appropriate time for the beginning of learning a foreign language. Here we pay attention to the so-called critical period for teaching foreign languages. In the next chapters, we focus on the characteristics of younger school age pupils and their physical, psychomotor and cognitive development. As following we state the likely benefits and pitfalls of teaching pupils of this age. We get to know the different learning styles focused on the sensory preferences of the pupils. We also concentrate on activating methods suitable for teaching English to pupils of younger school age. In the practical part we introduce specific methodical recommendations for English language teachers in the 1st and 2nd grades of elementary school. In the next chapters, we elaborated detailed learning preparations, activities and types of materials suitable for teaching the English language.
Klíčová slova
výuka anglického jazyka, žáci mladšího školního věku, výukové metody, styly učení, aktivizující metody
Klíčová slova v angličtině
English language teaching, pupils of younger school age, teaching methods, learning styles, activating methods
Rozsah průvodní práce
87 s.
Jazyk
CZ
Anotace
V teoretické části diplomové práce se zabýváme definicí mateřského a cizího jazyka a dále vhodným obdobím pro začátek výuky cizímu jazyku. Pozornost zde věnujeme tzv. kritickému období pro výuku cizích jazyků. V dalších kapitolách se zaměřujeme na charakteristiku žáků mladšího školního věku a jejich fyzického, psychomotorického a kognitivního vývoje. Následovně uvádíme možné výhody a úskalí ve výuce žáků tohoto věku. Seznamujeme se s různými učebními styly žáků zaměřenými na jejich smyslové preference. Dále se věnujeme aktivizačním metodám vhodným k výuce anglického jazyka pro žáky mladšího školního věku. V praktické části uvádíme konkrétní metodická doporučení pro učitele anglického jazyka v 1. a 2. ročnících ZŠ. V dalších kapitolách jsme rozpracovali podrobné učební přípravy, aktivity a typy na materiály vhodných do výuky anglického jazyka.
Anotace v angličtině
In the theoretical part of the diploma thesis, we deal with the definition of mother tongue and foreign language, and then the appropriate time for the beginning of learning a foreign language. Here we pay attention to the so-called critical period for teaching foreign languages. In the next chapters, we focus on the characteristics of younger school age pupils and their physical, psychomotor and cognitive development. As following we state the likely benefits and pitfalls of teaching pupils of this age. We get to know the different learning styles focused on the sensory preferences of the pupils. We also concentrate on activating methods suitable for teaching English to pupils of younger school age. In the practical part we introduce specific methodical recommendations for English language teachers in the 1st and 2nd grades of elementary school. In the next chapters, we elaborated detailed learning preparations, activities and types of materials suitable for teaching the English language.
Klíčová slova
výuka anglického jazyka, žáci mladšího školního věku, výukové metody, styly učení, aktivizující metody
Klíčová slova v angličtině
English language teaching, pupils of younger school age, teaching methods, learning styles, activating methods
Zásady pro vypracování
1. Prostudovat aktuální směrnici děkana PF UJEP č. 5E/2019 Pokyny pro psaní a odevzdávání bakalářských a diplomových prací na PF UJEP a postupovat podle ní a ve shodě s autorským zákonem a zásadami na ochranu osobních údajů.
2. Prostudovat odbornou literaturu vztahující se k danému tématu, doplnit ji o vlastní komentář a pravidelně konzultovat své poznatky s vedoucí práce.
3. V teoretické části definovat výhody začátku výuky cizích jazyků u dětí v raném dětství, a to na základě poznatků o vývoji dětského mozku. Dále charakterizovat úskalí a možnosti práce s dětmi mladšího školního věku v hodinách anglického jazyka v českém školním prostředí.
4. Vzhledem k tomu, že obsah DP by měl mít didaktický charakter, bude cílem praktické části podrobně zpracovat metodiku pro učitele k výuce cizích jazyků, jež bude vhodná pro žáky, kteří ještě neovládají čtení a psaní. V této části budou podrobně vypracovány přípravy a návrhy materiálů pro učitele anglického jazyka v 1. a 2. třídách zaměřené na výuku různých témat zpracovaných podle ŠVP Čtyřlístek pro ZŠ Ose, včetně zpětné vazby od oslovených pedagogů.
5. Cílem práce je umožnit učitelům aktivně zapojit všechny žáky při výuce anglického jazyka pomocí doporučených aktivizujících metod, her a cvičení s využitím dostupných pomůcek vhodných do výuky pro všechny typy žáků s rozdílnou schopností učit se pole smyslových preferencí a v maximální možné míře využít potenciálu dětí učit se přirozeně a s radostí, a proto budou v závěru práce specifikována metodická doporučení pro pedagogickou praxi.
Zásady pro vypracování
1. Prostudovat aktuální směrnici děkana PF UJEP č. 5E/2019 Pokyny pro psaní a odevzdávání bakalářských a diplomových prací na PF UJEP a postupovat podle ní a ve shodě s autorským zákonem a zásadami na ochranu osobních údajů.
2. Prostudovat odbornou literaturu vztahující se k danému tématu, doplnit ji o vlastní komentář a pravidelně konzultovat své poznatky s vedoucí práce.
3. V teoretické části definovat výhody začátku výuky cizích jazyků u dětí v raném dětství, a to na základě poznatků o vývoji dětského mozku. Dále charakterizovat úskalí a možnosti práce s dětmi mladšího školního věku v hodinách anglického jazyka v českém školním prostředí.
4. Vzhledem k tomu, že obsah DP by měl mít didaktický charakter, bude cílem praktické části podrobně zpracovat metodiku pro učitele k výuce cizích jazyků, jež bude vhodná pro žáky, kteří ještě neovládají čtení a psaní. V této části budou podrobně vypracovány přípravy a návrhy materiálů pro učitele anglického jazyka v 1. a 2. třídách zaměřené na výuku různých témat zpracovaných podle ŠVP Čtyřlístek pro ZŠ Ose, včetně zpětné vazby od oslovených pedagogů.
5. Cílem práce je umožnit učitelům aktivně zapojit všechny žáky při výuce anglického jazyka pomocí doporučených aktivizujících metod, her a cvičení s využitím dostupných pomůcek vhodných do výuky pro všechny typy žáků s rozdílnou schopností učit se pole smyslových preferencí a v maximální možné míře využít potenciálu dětí učit se přirozeně a s radostí, a proto budou v závěru práce specifikována metodická doporučení pro pedagogickou praxi.
Seznam doporučené literatury
DOMAN, G., DOMAN, J. How To Multiply Your Baby´s Intelligence. New York: Avery Publishing Group 1994. ISBN 0-89529-601-2 (hard), ISBN 0-89529-600-4 (pbk.).
MONTESSORI, M. Absorbující mysl. Praha: Portál 2018, 304 s. ISBN 978-80-262-1393-2.
PACOVSKÁ, J., NEBESKÁ, I., RÖHRICH, A., VAŇKOVÁ I. Škola jako místo radosti z přemýšlení o jazyce. Praha: Akropolis 2021, 272 s. ISBN 978-80-7470-400-0
SMOLÍK, F., MÁLKOVÁ SEIDLOVÁ, G., J. Vývoj jazykových schopností v předškolním věku Praha: Grada 2014, 248 s. ISBN 978-80-247-9632-1.
KAUL C. D., WAGNEROVÁ M. CH., Montessori konkrétně, Jazyk. Praha: MAITREA, a. s., 2015, 74 s. ISBN 978-80-7500-055-2.
ČAPEK, R., Líný učitel, Kompas moderního učitele. Praha: Nakladatelství Dr. Josef Raabe s.r.o., 2020. 164 s. ISBN 978-80-7496-456-5.
BRAULT SIMARD, L. Hry pro rozvoj řeči pro děti od 2 let. Praha: Portál 2019, 160 s. ISBN 978-80-262-1522-6.
HAINSTOCK, E. G., Metoda Montessori a jak ji učit doma, Školní léta. Praha: PRAGMA 1999, 168 s. ISBN 80-7205-660-X.
VINGRÁLKOVÁ, E. Cvičení pro lepší učení. Olomouc: FONTÁNA 2018, 136 s. ISBN 978-80-7336-932-3.
HANŠPACHOVÁ, J., ŘANDOVÁ, Z. Angličtina plná her pro děti předškolního a mladšího školního věku. Praha: Portál 2010, 176 s. ISBN 978-80-7367-708-4.
Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. Praha: MŠMT, 2021. Dostupné z: http://www.nuv.cz/file/4982/.
Školní vzdělávací program (verze 7 2017/18). Osek: ZŠ Osek, Dostupné z: https://www.zsosek.cz/dokumenty-ke-stazeni?filesRenderer-objectId=7712057&id=2&action=detail&do=filesRenderer-download.
Seznam doporučené literatury
DOMAN, G., DOMAN, J. How To Multiply Your Baby´s Intelligence. New York: Avery Publishing Group 1994. ISBN 0-89529-601-2 (hard), ISBN 0-89529-600-4 (pbk.).
MONTESSORI, M. Absorbující mysl. Praha: Portál 2018, 304 s. ISBN 978-80-262-1393-2.
PACOVSKÁ, J., NEBESKÁ, I., RÖHRICH, A., VAŇKOVÁ I. Škola jako místo radosti z přemýšlení o jazyce. Praha: Akropolis 2021, 272 s. ISBN 978-80-7470-400-0
SMOLÍK, F., MÁLKOVÁ SEIDLOVÁ, G., J. Vývoj jazykových schopností v předškolním věku Praha: Grada 2014, 248 s. ISBN 978-80-247-9632-1.
KAUL C. D., WAGNEROVÁ M. CH., Montessori konkrétně, Jazyk. Praha: MAITREA, a. s., 2015, 74 s. ISBN 978-80-7500-055-2.
ČAPEK, R., Líný učitel, Kompas moderního učitele. Praha: Nakladatelství Dr. Josef Raabe s.r.o., 2020. 164 s. ISBN 978-80-7496-456-5.
BRAULT SIMARD, L. Hry pro rozvoj řeči pro děti od 2 let. Praha: Portál 2019, 160 s. ISBN 978-80-262-1522-6.
HAINSTOCK, E. G., Metoda Montessori a jak ji učit doma, Školní léta. Praha: PRAGMA 1999, 168 s. ISBN 80-7205-660-X.
VINGRÁLKOVÁ, E. Cvičení pro lepší učení. Olomouc: FONTÁNA 2018, 136 s. ISBN 978-80-7336-932-3.
HANŠPACHOVÁ, J., ŘANDOVÁ, Z. Angličtina plná her pro děti předškolního a mladšího školního věku. Praha: Portál 2010, 176 s. ISBN 978-80-7367-708-4.
Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. Praha: MŠMT, 2021. Dostupné z: http://www.nuv.cz/file/4982/.
Školní vzdělávací program (verze 7 2017/18). Osek: ZŠ Osek, Dostupné z: https://www.zsosek.cz/dokumenty-ke-stazeni?filesRenderer-objectId=7712057&id=2&action=detail&do=filesRenderer-download.