Hlavním cílem bakalářské práce je přiblížit dětem osobnost celosvětově uznávaného umělce Vincenta van Gogha a motivací jeho tvorbou naučit děti přirozenou formou vytvářet ze základních barev jejich různé odstíny. Dílčí cíl je pak upevňovat sociální vazby ve skupině vrstevníků předškolní třídy při hravé výtvarné tvorbě bez jakéhokoliv tlaku pedagoga.
Práce je tvořena třemi částmi. První teoretická část se zabývá historií uměleckého směru - postimpresionismu a životopisem V. V. Gogha. Dále se věnuje působení barev na lidskou psychiku, a také rozvádí úlohu učitele jako motivátora. Poslední kapitola popisuje sociální vazby ve skupině.
V praktické části je popsána charakteristika MŠ Slunečnice v Praze - Radotíně a předloženo 9 výtvarných činností inspirované postimpresionistickým umělcem V. V. Goghem, které byly realizovány v MŠ Slunečnice v průběhu dvou let 2020 - 2022. Součástí jednotlivých příprav je motivace, popis činnosti, fotodokumentace, reflexe, sebereflexe atd.
Třetí část je soubor výtvarných prací bakalantky, které jsou inspirované tvorbou van Gogha, anebo tvorbou dětí, které podle něho tvořily.
Annotation in English
The main goal of the bachelor's thesis is to introduce children to the personality of the world-renowned artist Vincent Van Gogh and motivate children through his work to naturally create various shades from basic colors. The partial goal is to strengthen social ties in the group of peers in the preschool class by means of playful and creative artistic atmosphere without any pressure from the teacher.
The work consists of three parts. The first theoretical part deals with the history of post-impressionism as an artistic direction and the biography of V. V. Gogh. It also covers the topic of colors and their influence on human psyche, and also expands on the role of the teacher as a motivator. The last chapter describes social ties in the group.
The practical part details the characteristics of the Slunečnice Kindergarten in Prague - Radotín and presents 9 artistic activities inspired by the post-impressionist artist V.V. Gogh, which were realized in the Slunečnice Kindergarten in the course of two years (2020 - 2022). Included in the individual plans are motivation, description of activities, photo documentation, reflection, self-reflection, etc.
The third part is an artwork collection by the author of this bachelor's thesis. It is inspired by the work of Van Gogh and in some cases by the artwork of children who themselves were inspired by Van Gogh.
Keywords
Vincent van Gogh, postimpresionismus, pedagog - motivátor, sociální vazba, psychologie barev, malba, textilní koláž, fotografie, prostorová tvorba
Keywords in English
Vincent Van Gogh, post-impressionism, educator - motivator, social bond, color psychology, painting, textile collage, photography, spatial creation
Length of the covering note
118 s.
Language
CZ
Annotation
Hlavním cílem bakalářské práce je přiblížit dětem osobnost celosvětově uznávaného umělce Vincenta van Gogha a motivací jeho tvorbou naučit děti přirozenou formou vytvářet ze základních barev jejich různé odstíny. Dílčí cíl je pak upevňovat sociální vazby ve skupině vrstevníků předškolní třídy při hravé výtvarné tvorbě bez jakéhokoliv tlaku pedagoga.
Práce je tvořena třemi částmi. První teoretická část se zabývá historií uměleckého směru - postimpresionismu a životopisem V. V. Gogha. Dále se věnuje působení barev na lidskou psychiku, a také rozvádí úlohu učitele jako motivátora. Poslední kapitola popisuje sociální vazby ve skupině.
V praktické části je popsána charakteristika MŠ Slunečnice v Praze - Radotíně a předloženo 9 výtvarných činností inspirované postimpresionistickým umělcem V. V. Goghem, které byly realizovány v MŠ Slunečnice v průběhu dvou let 2020 - 2022. Součástí jednotlivých příprav je motivace, popis činnosti, fotodokumentace, reflexe, sebereflexe atd.
Třetí část je soubor výtvarných prací bakalantky, které jsou inspirované tvorbou van Gogha, anebo tvorbou dětí, které podle něho tvořily.
Annotation in English
The main goal of the bachelor's thesis is to introduce children to the personality of the world-renowned artist Vincent Van Gogh and motivate children through his work to naturally create various shades from basic colors. The partial goal is to strengthen social ties in the group of peers in the preschool class by means of playful and creative artistic atmosphere without any pressure from the teacher.
The work consists of three parts. The first theoretical part deals with the history of post-impressionism as an artistic direction and the biography of V. V. Gogh. It also covers the topic of colors and their influence on human psyche, and also expands on the role of the teacher as a motivator. The last chapter describes social ties in the group.
The practical part details the characteristics of the Slunečnice Kindergarten in Prague - Radotín and presents 9 artistic activities inspired by the post-impressionist artist V.V. Gogh, which were realized in the Slunečnice Kindergarten in the course of two years (2020 - 2022). Included in the individual plans are motivation, description of activities, photo documentation, reflection, self-reflection, etc.
The third part is an artwork collection by the author of this bachelor's thesis. It is inspired by the work of Van Gogh and in some cases by the artwork of children who themselves were inspired by Van Gogh.
Keywords
Vincent van Gogh, postimpresionismus, pedagog - motivátor, sociální vazba, psychologie barev, malba, textilní koláž, fotografie, prostorová tvorba
Keywords in English
Vincent Van Gogh, post-impressionism, educator - motivator, social bond, color psychology, painting, textile collage, photography, spatial creation
Research Plan
- Student se podrobně seznámí se směrnicí děkana č. 5D/2019 a bude dbát na její dodržování.
- Průběžně bude vše konzultovat s vedoucím práce.
- Prostuduje dostupnou odbornou literaturu a jiné zdroje a na jejich podkladě vypracuje teoretickou část se zaměřením na postimpresionistického umělce V.V. Gogha jako inspirace u dětí v mateřské škole.
- Popíše umělecký směr postimpresionismus se zaměřením na V.V.Gogha, jeho používané techniky a galerie, které mají ve svých sbírkách daného autora.
- Dále popíše z psychologického hlediska působení barev na člověka (převážně dětí), úlohu pedagoga (motivátora) a sociální vazby ve skupině. Stanoví cíl práce.
- V praktické části potom aplikuje teoretické poznatky zaměřené na tvorbu V.V. Gogha v mateřské škole pomocí několika výtvarných didaktických výstupů s přiloženou fotodokumentací.
- V poslední části student předloží vlastní výtvarnou tvorbu na dané téma. V závěru zhodnotí cíl bakalářské práce, přínos pro děti a přínos svůj.
Research Plan
- Student se podrobně seznámí se směrnicí děkana č. 5D/2019 a bude dbát na její dodržování.
- Průběžně bude vše konzultovat s vedoucím práce.
- Prostuduje dostupnou odbornou literaturu a jiné zdroje a na jejich podkladě vypracuje teoretickou část se zaměřením na postimpresionistického umělce V.V. Gogha jako inspirace u dětí v mateřské škole.
- Popíše umělecký směr postimpresionismus se zaměřením na V.V.Gogha, jeho používané techniky a galerie, které mají ve svých sbírkách daného autora.
- Dále popíše z psychologického hlediska působení barev na člověka (převážně dětí), úlohu pedagoga (motivátora) a sociální vazby ve skupině. Stanoví cíl práce.
- V praktické části potom aplikuje teoretické poznatky zaměřené na tvorbu V.V. Gogha v mateřské škole pomocí několika výtvarných didaktických výstupů s přiloženou fotodokumentací.
- V poslední části student předloží vlastní výtvarnou tvorbu na dané téma. V závěru zhodnotí cíl bakalářské práce, přínos pro děti a přínos svůj.
Recommended resources
DYTRTOVÁ, K. Umění a kultura \textendash oblast RVP. Ústí nad Labem: UJEP Ústí nad Labem, 2006. ISBN-80- 7044-761-3.
DYTRTOVÁ, K. Inspirační zdroje v oblasti Umění a kultura. Ústí n.L.: UJEP Ústí n.L., 2007.
DYTRTOVÁ, K. Interpretace umění ve výtvarné výchově. Ústí n.L.: PF UJEP Ústí nad Labem 2002
HAZUKOVÁ, H., ŠAMŠULA, P. Didaktika výtvarné výchovy I. Praha. Karolinum, 1991. ISBN 80-7066- 368-5. HAZUKOVÁ, H. Příprava učitele na rozhodování ve výtvarné výchově. Praha: PF UK, 1994.
HELUS, Zdeněk. Sociální psychologie pro pedagogy. 2., přepracované a doplněné vydání. Praha: Grada, 2015. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-4674-6.
LANGMEIER, Josef a Dana KREJČÍŘOVÁ. Vývojová psychologie. 2., aktualiz. vyd. Praha: Grada, 2006.
NOLEN-HOEKSEMA, Susan. Psychologie Atkinsonové a Hilgarda. Vyd. 3., přeprac. Přeložil Hana ANTONÍNOVÁ. Praha: Portál, 2012. ISBN 978-80-262-0083-3.
NOVÁK, Luděk. Století moderního malířství: 1865-1965. Praha: Orbis, 1968. Kultura kolem nás.
PIAGET, J, INHELDER, B. (2001): Psychologie dítěte. Praha: Portál, 2001, 143 s.
PIJOAN, J. Dějiny umění 8. díl. Praha: Odeon, 1986-2002.
ROESELOVÁ, V. Didaktika výtvarné výchovy V., nejen pro základní umělecké školy. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2001.
ROESELOVÁ, V. Námět ve výtvarné výchově. Sarah, Praha. 1995.
SLAVÍKOVÁ, V., SLAVÍK, J., ELIÁŠOVÁ, S. Dívej se, tvoř a povídej, Praha: Portál. 2007
STONE, Irving. Žízeň po životě: životopisný román : Vincent van Gogh. Paté vydání tohoto překladu v českém jazyce. Přeložil Jarmila EMMEROVÁ. (Praha): BB/art, 2018. ISBN 978-80-7595-065-9.
ŠAMŠULA, Pavel a Jarmila HIRSCHOVÁ. Průvodce výtvarným uměním IV. 3. vyd. Úvaly: Albra, 2006. Pomocné knihy pro učitele a žáky (Albra). ISBN 80-7361-005-1.
VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie: dětství a dospívání. Vyd. 2., dopl. a přeprac. Praha: Karolinum, 2012.
ŽÁK, Jiří. Já, Vincent: expresivní životopisný román o tvorbě i tragédii slavného nizozemského malíře. Praha: XYZ, 2020.
Recommended resources
DYTRTOVÁ, K. Umění a kultura \textendash oblast RVP. Ústí nad Labem: UJEP Ústí nad Labem, 2006. ISBN-80- 7044-761-3.
DYTRTOVÁ, K. Inspirační zdroje v oblasti Umění a kultura. Ústí n.L.: UJEP Ústí n.L., 2007.
DYTRTOVÁ, K. Interpretace umění ve výtvarné výchově. Ústí n.L.: PF UJEP Ústí nad Labem 2002
HAZUKOVÁ, H., ŠAMŠULA, P. Didaktika výtvarné výchovy I. Praha. Karolinum, 1991. ISBN 80-7066- 368-5. HAZUKOVÁ, H. Příprava učitele na rozhodování ve výtvarné výchově. Praha: PF UK, 1994.
HELUS, Zdeněk. Sociální psychologie pro pedagogy. 2., přepracované a doplněné vydání. Praha: Grada, 2015. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-4674-6.
LANGMEIER, Josef a Dana KREJČÍŘOVÁ. Vývojová psychologie. 2., aktualiz. vyd. Praha: Grada, 2006.
NOLEN-HOEKSEMA, Susan. Psychologie Atkinsonové a Hilgarda. Vyd. 3., přeprac. Přeložil Hana ANTONÍNOVÁ. Praha: Portál, 2012. ISBN 978-80-262-0083-3.
NOVÁK, Luděk. Století moderního malířství: 1865-1965. Praha: Orbis, 1968. Kultura kolem nás.
PIAGET, J, INHELDER, B. (2001): Psychologie dítěte. Praha: Portál, 2001, 143 s.
PIJOAN, J. Dějiny umění 8. díl. Praha: Odeon, 1986-2002.
ROESELOVÁ, V. Didaktika výtvarné výchovy V., nejen pro základní umělecké školy. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2001.
ROESELOVÁ, V. Námět ve výtvarné výchově. Sarah, Praha. 1995.
SLAVÍKOVÁ, V., SLAVÍK, J., ELIÁŠOVÁ, S. Dívej se, tvoř a povídej, Praha: Portál. 2007
STONE, Irving. Žízeň po životě: životopisný román : Vincent van Gogh. Paté vydání tohoto překladu v českém jazyce. Přeložil Jarmila EMMEROVÁ. (Praha): BB/art, 2018. ISBN 978-80-7595-065-9.
ŠAMŠULA, Pavel a Jarmila HIRSCHOVÁ. Průvodce výtvarným uměním IV. 3. vyd. Úvaly: Albra, 2006. Pomocné knihy pro učitele a žáky (Albra). ISBN 80-7361-005-1.
VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie: dětství a dospívání. Vyd. 2., dopl. a přeprac. Praha: Karolinum, 2012.
ŽÁK, Jiří. Já, Vincent: expresivní životopisný román o tvorbě i tragédii slavného nizozemského malíře. Praha: XYZ, 2020.