Cílem bakalářské práce je objasnění základních pojmů z oblasti předškolního vzdělávání, manažerských kompetencí a jejich vzájemné propojení, práv a povinností začínající ředitelky mateřské školy a jejich konkrétního využití v praxi při zlepšení klimatu školy. Stěžejní částí celé práce je případová studie, která detailně popisuje oblasti těchto ma-nažerských kompetencí používaných v rámci procesu řízení školy, včetně reálných akti-vit aplikovaných v dané škole, takovým způsobem a v takovém rozsahu, aby bylo dosaženo pozitivního zlepšování klimatu v prostředí známé školy.
V rámci výzkumného šetření byla sledována závislost vlivu implementovaných manažerských kompetencí na budování pozitivní změny klimatu školy pozorováním změn, analýzou historických dat fluktuace zaměstnanců školy a navazujícím průzkumem pro-vedeného prostřednictvím dotazníků pro získání zpětné vazby od zaměstnanců.
Anotace v angličtině
The aim of the bachelor thesis is to clarify the basic concepts of pre-school education, managerial competencies and their interconnection, rights and duties of the beginning kindergarten headmistress and their specific use in practice in improving the school climate. The main part of this thesis is a case study that describes the areas of these managerial competencies used in the school management process in detail, including real activities applied in the school in such a way and in such an extent to achieve a positive improvement of the climate in the environment of the school.
The research survey was focused on the dependence of the implemented managerial competencies to build positive school climate by observing changes, analyzing historical data of school staff fluctuation and a follow-up survey conducted through questionaires to get employee's feedback.
Klíčová slova
mateřská škola, ředitel školy, předškolní vzdělávání, sociální klima, vedení, manažerské funkce, komunikace, organizování a řízení, pedagogický zaměstnanec, personální činnosti
Klíčová slova v angličtině
kindergarten, headmaster, pre-school education, social climate, school management, leadership, managerial accountability, communication, organizing and governance, teaching staff, human resource activities
Rozsah průvodní práce
85
Jazyk
CZ
Anotace
Cílem bakalářské práce je objasnění základních pojmů z oblasti předškolního vzdělávání, manažerských kompetencí a jejich vzájemné propojení, práv a povinností začínající ředitelky mateřské školy a jejich konkrétního využití v praxi při zlepšení klimatu školy. Stěžejní částí celé práce je případová studie, která detailně popisuje oblasti těchto ma-nažerských kompetencí používaných v rámci procesu řízení školy, včetně reálných akti-vit aplikovaných v dané škole, takovým způsobem a v takovém rozsahu, aby bylo dosaženo pozitivního zlepšování klimatu v prostředí známé školy.
V rámci výzkumného šetření byla sledována závislost vlivu implementovaných manažerských kompetencí na budování pozitivní změny klimatu školy pozorováním změn, analýzou historických dat fluktuace zaměstnanců školy a navazujícím průzkumem pro-vedeného prostřednictvím dotazníků pro získání zpětné vazby od zaměstnanců.
Anotace v angličtině
The aim of the bachelor thesis is to clarify the basic concepts of pre-school education, managerial competencies and their interconnection, rights and duties of the beginning kindergarten headmistress and their specific use in practice in improving the school climate. The main part of this thesis is a case study that describes the areas of these managerial competencies used in the school management process in detail, including real activities applied in the school in such a way and in such an extent to achieve a positive improvement of the climate in the environment of the school.
The research survey was focused on the dependence of the implemented managerial competencies to build positive school climate by observing changes, analyzing historical data of school staff fluctuation and a follow-up survey conducted through questionaires to get employee's feedback.
Klíčová slova
mateřská škola, ředitel školy, předškolní vzdělávání, sociální klima, vedení, manažerské funkce, komunikace, organizování a řízení, pedagogický zaměstnanec, personální činnosti
Klíčová slova v angličtině
kindergarten, headmaster, pre-school education, social climate, school management, leadership, managerial accountability, communication, organizing and governance, teaching staff, human resource activities
Zásady pro vypracování
Cílem bakalářské práce je objasnění pojmů v oblasti řízení mateřské školy, konkrétní uplatnění manažerských kompetencí v praxi v průběhu prvního roku ve funkci ředitelky mateřské školy a její vliv na sociální klima na dané škole.
Teoretická část práce vymezuje základní pojmy v oblasti předškolního vzdělávání, manažerské kompetence, kompetence vedoucího pracovníka - ředitele a v neposlední řadě vysvětlení pojmů týkajících se sociálního klima na pracovišti.
Druhá část \textendash výzkumná - bude složena ze dvou částí. První dílem bude případová studie, která je postavena na vlastní praxi. Druhý díl nám dá odpověď na klíčovou otázku, zda může ředitel ovlivnit sociální klima na pracovišti prostřednictvím svých manažerských kompetencí, přístupem . Závěrečná data budou získána z reálného prostředí ve formě cíleně připraveného dotazníku, který bude vyhodnocen formou kontingenčních tabulek doplněných sloupcovými grafy, na základě kterých budou provedena vyhodnocení vlivu na sociální klima.
Zásady pro vypracování
Cílem bakalářské práce je objasnění pojmů v oblasti řízení mateřské školy, konkrétní uplatnění manažerských kompetencí v praxi v průběhu prvního roku ve funkci ředitelky mateřské školy a její vliv na sociální klima na dané škole.
Teoretická část práce vymezuje základní pojmy v oblasti předškolního vzdělávání, manažerské kompetence, kompetence vedoucího pracovníka - ředitele a v neposlední řadě vysvětlení pojmů týkajících se sociálního klima na pracovišti.
Druhá část \textendash výzkumná - bude složena ze dvou částí. První dílem bude případová studie, která je postavena na vlastní praxi. Druhý díl nám dá odpověď na klíčovou otázku, zda může ředitel ovlivnit sociální klima na pracovišti prostřednictvím svých manažerských kompetencí, přístupem . Závěrečná data budou získána z reálného prostředí ve formě cíleně připraveného dotazníku, který bude vyhodnocen formou kontingenčních tabulek doplněných sloupcovými grafy, na základě kterých budou provedena vyhodnocení vlivu na sociální klima.
Seznam doporučené literatury
ADIZES, Kalderon Ichak. Cesta k trvalé prosperitě: Jak řídit efektivně?. Adizes Institute, 1979. ISBN \textendash 978-80-7376-412-6.
BEČVÁŘOVÁ, Zuzana. Kvalita, strategie a efektivita v řízení mateřské školy. Praha: Portál s.r.o., 2010, ISBN 978-80-7367-221-8.
ČASTORÁL, Zdeněk. Základy moderního managmentu.1. vydání. Praha: Universita Jana Ámose Komenského Praha, 2009. ISBN 978-80-867523-76-1.
LHOTKOVÁ I., V. TROJAN a J. KITZBERGER. Kompetence řídích pracovníků. 1. vydání. Praha: Wolters Kluwer ČR, 2012. ISBN 978-80-7357-899-2.
OPRAVILOVÁ, Eva. Předškolní pedagogika. 1. vydání. Praha: Grada, 2016. ISBN 978-80-247-5107-8.
SCOTTOVÁ, Kim. Radikální otevřenost. 1. vydání. Brno: Jan Melvil Publishing, 2018. ISBN 978-80-7555-048-4.
SYSLOVÁ, Zora. Profesní kompetence učitele mateřské školy. Praha: Grada, 2013. ISBN 978-80-247-4309-7.
TROJAN, Václav. Ředitel školy. Uvažování o vyvažování života ředitelů škol. Praha: Wolters Kluwer ČR, 2021. ISBN 978-807676-009-7.
Poradce ředitelky mateřské školy - časopis
Seznam doporučené literatury
ADIZES, Kalderon Ichak. Cesta k trvalé prosperitě: Jak řídit efektivně?. Adizes Institute, 1979. ISBN \textendash 978-80-7376-412-6.
BEČVÁŘOVÁ, Zuzana. Kvalita, strategie a efektivita v řízení mateřské školy. Praha: Portál s.r.o., 2010, ISBN 978-80-7367-221-8.
ČASTORÁL, Zdeněk. Základy moderního managmentu.1. vydání. Praha: Universita Jana Ámose Komenského Praha, 2009. ISBN 978-80-867523-76-1.
LHOTKOVÁ I., V. TROJAN a J. KITZBERGER. Kompetence řídích pracovníků. 1. vydání. Praha: Wolters Kluwer ČR, 2012. ISBN 978-80-7357-899-2.
OPRAVILOVÁ, Eva. Předškolní pedagogika. 1. vydání. Praha: Grada, 2016. ISBN 978-80-247-5107-8.
SCOTTOVÁ, Kim. Radikální otevřenost. 1. vydání. Brno: Jan Melvil Publishing, 2018. ISBN 978-80-7555-048-4.
SYSLOVÁ, Zora. Profesní kompetence učitele mateřské školy. Praha: Grada, 2013. ISBN 978-80-247-4309-7.
TROJAN, Václav. Ředitel školy. Uvažování o vyvažování života ředitelů škol. Praha: Wolters Kluwer ČR, 2021. ISBN 978-807676-009-7.