V diplomové práci se zabýváme metodami kritického myšlení na 1. stupni základní školy. V teoretické části popisujeme, co je výuková metoda a jaké metody výuky existují. Dále jsou zde blíže popsány metody inovativní a nové. Mezi ty se řadí mimo jiné i metody kritického myšlení, které jsou hlavním tématem této diplomové práce.
V praktické části se zaměřujeme na pedagogický výzkum efektivity využití metod kritického myšlení v předmětu vlastivěda v 5. ročníku základní školy. Zkoumali jsme dvě páté třídy základní školy Aléská v Bílině. První třída podstoupila 3 výukové hodiny podle metod kritického myšlení. Do výuky druhé třídy jsme nezasahovali. Poté obě třídy vyplnily stejný didaktický test. Výsledky těchto testů jsou zpracovány pomocí tabulek a následně vyhodnoceny.
Anotace v angličtině
In the diploma thesis, we deal with methods of critical thinking in the 1st grade of elementary school. In the theoretical part, we describe what a teaching method is and what teaching methods exist. Furthermore, innovative and new methods are described here in more detail. These include, among others, methods of critical thinking, which are the main topic of this thesis.
In the practical part, we focus on pedagogical research on the effectiveness of the use of critical thinking methods in the subject of national studies in the 5th year of elementary school. We examined two fifth classes of the Aléská elementary school in Bílina. The first class underwent 3 teaching hours according to the methods of critical thinking. We did not interfere with the teaching of the second grade. Then both classes completed the same didactic test. The results of these tests are processed using tables and then evaluated.
Klíčová slova
Výuková metoda, kritické myšlení, metoda E-U-R, výuka, žák
V diplomové práci se zabýváme metodami kritického myšlení na 1. stupni základní školy. V teoretické části popisujeme, co je výuková metoda a jaké metody výuky existují. Dále jsou zde blíže popsány metody inovativní a nové. Mezi ty se řadí mimo jiné i metody kritického myšlení, které jsou hlavním tématem této diplomové práce.
V praktické části se zaměřujeme na pedagogický výzkum efektivity využití metod kritického myšlení v předmětu vlastivěda v 5. ročníku základní školy. Zkoumali jsme dvě páté třídy základní školy Aléská v Bílině. První třída podstoupila 3 výukové hodiny podle metod kritického myšlení. Do výuky druhé třídy jsme nezasahovali. Poté obě třídy vyplnily stejný didaktický test. Výsledky těchto testů jsou zpracovány pomocí tabulek a následně vyhodnoceny.
Anotace v angličtině
In the diploma thesis, we deal with methods of critical thinking in the 1st grade of elementary school. In the theoretical part, we describe what a teaching method is and what teaching methods exist. Furthermore, innovative and new methods are described here in more detail. These include, among others, methods of critical thinking, which are the main topic of this thesis.
In the practical part, we focus on pedagogical research on the effectiveness of the use of critical thinking methods in the subject of national studies in the 5th year of elementary school. We examined two fifth classes of the Aléská elementary school in Bílina. The first class underwent 3 teaching hours according to the methods of critical thinking. We did not interfere with the teaching of the second grade. Then both classes completed the same didactic test. The results of these tests are processed using tables and then evaluated.
Klíčová slova
Výuková metoda, kritické myšlení, metoda E-U-R, výuka, žák
V teoretické části bude popsáno kritické myšlení a další pojmy související se zkoumaným problémem. Bude zde přiblížen především třífázový model učení E-U-R, metody kritického myšlení a také to, jak s těmito metodami pracovat ve vyučování na 1.stupni základních škol. Dále zde bude představen a blíže popsán program Čtením a psaním ke kritickému myšlení (RWCT).
V praktické části bude pomocí pedagogického experimentu zkoumán vliv tohoto modelu učení na žáky. Budeme zkoumat, jakou efektivitu mají metody kritického myšlení ve vlastivědě čtvrtého a pátého ročníku ZŠ.
Tuto diplomovou práci zpracuji v souladu s aktuální směrnicí děkana č. 5D/2020 s názvem Vedení, psaní a odevzdávání kvalifikačních prací na PF UJEP a postupovat ve shodě s autorským zákonem a zásadami na ochranu osobních údajů.
Zásady pro vypracování
V teoretické části bude popsáno kritické myšlení a další pojmy související se zkoumaným problémem. Bude zde přiblížen především třífázový model učení E-U-R, metody kritického myšlení a také to, jak s těmito metodami pracovat ve vyučování na 1.stupni základních škol. Dále zde bude představen a blíže popsán program Čtením a psaním ke kritickému myšlení (RWCT).
V praktické části bude pomocí pedagogického experimentu zkoumán vliv tohoto modelu učení na žáky. Budeme zkoumat, jakou efektivitu mají metody kritického myšlení ve vlastivědě čtvrtého a pátého ročníku ZŠ.
Tuto diplomovou práci zpracuji v souladu s aktuální směrnicí děkana č. 5D/2020 s názvem Vedení, psaní a odevzdávání kvalifikačních prací na PF UJEP a postupovat ve shodě s autorským zákonem a zásadami na ochranu osobních údajů.
Seznam doporučené literatury
BRTNOVÁ ČEPIČKOVÁ, Ivana. Didaktika přírodovědného základu [online]. Ústí nad Labem, 2013 [cit. 2021-11-07]. ISBN 978-80.7414-597-1. Dostupné z: http://old.projekty.ujep.cz/combiteachers/wp content/uploads/2013/04/didaktika_prirodovedneho_zakladu_autor_Cepickova.pdf
CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu: Základy kvantitativního výzkumu. Praha 7: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1369-4.
ROYAL, Brandon a Karolína KVAPILOVÁ. Principy kritického myšlení. Ikar, 2016. ISBN 978-80-249-3051-0.
FISCHER, Robert. Učíme děti myslet a učit se. Portál, 2011. ISBN 978-80-262-0043-7.
MAŇÁK, Josef a Vlastimil ŠVEC. Výukové metody. Brno: Paido, 2003. ISBN 80-7315-039-5.
ZORMANOVÁ, Lucie. Výukové metody v pedagogice: s praktickými ukázkami. Havlíčkův Brod: Grada, 2012. ISBN 978-80-247-4100-0.
Seznam doporučené literatury
BRTNOVÁ ČEPIČKOVÁ, Ivana. Didaktika přírodovědného základu [online]. Ústí nad Labem, 2013 [cit. 2021-11-07]. ISBN 978-80.7414-597-1. Dostupné z: http://old.projekty.ujep.cz/combiteachers/wp content/uploads/2013/04/didaktika_prirodovedneho_zakladu_autor_Cepickova.pdf
CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu: Základy kvantitativního výzkumu. Praha 7: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1369-4.
ROYAL, Brandon a Karolína KVAPILOVÁ. Principy kritického myšlení. Ikar, 2016. ISBN 978-80-249-3051-0.
FISCHER, Robert. Učíme děti myslet a učit se. Portál, 2011. ISBN 978-80-262-0043-7.
MAŇÁK, Josef a Vlastimil ŠVEC. Výukové metody. Brno: Paido, 2003. ISBN 80-7315-039-5.
ZORMANOVÁ, Lucie. Výukové metody v pedagogice: s praktickými ukázkami. Havlíčkův Brod: Grada, 2012. ISBN 978-80-247-4100-0.