Informace o kvalifikační práci Středoškolská konceptualizace romantiky. Náčrt obsahové analýzy kulturního jevu v učebních textech literární výchovy pro SŠ
Tato diplomová práce se zabývá konceptualizací romantiky ve vybraných středoškolských učebních textech. Věnuje se sledování konceptu romantiky v učebních edicích určených pro 2. ročník středních škol, které zahrnují jak učebnici, tak pracovní sešit. Teoretická část této práce pojednává o aktualizaci pojmu romantismus, platnosti v čase tohoto jevu a zejména o prolínání romantických tendencí s dalšími tendencemi. Prostor je věnován také způsobu pojetí literární výchovy na středních školách. Následně je provedena detailní deskriptivní analýza pojetí romantiky prezentované ve vybraných učebních textech.
Anotace v angličtině
This diploma thesis deals with the conceptualization of romance in selected high school textbooks. It focuses on tracing the concept of romance in educational editions designed for the 2nd year of high schools, which include both textbooks and workbooks. The theoretical part of this thesis discusses the updating of the term of romanticism, its validity over time, and especially the interweaving of romantic tendencies with other trends. Attention is also given to the approach to literary education in high schools. Subsequently, a detailed descriptive analysis of the conceptualization of romance presented in the selected educational texts is conducted.
Klíčová slova
romantika, romantismus, učební texty, střední škola, analýza, literatura
Klíčová slova v angličtině
romance, romanticism, textbooks, high school, analysis, literature
Rozsah průvodní práce
71 s. (141 557 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Tato diplomová práce se zabývá konceptualizací romantiky ve vybraných středoškolských učebních textech. Věnuje se sledování konceptu romantiky v učebních edicích určených pro 2. ročník středních škol, které zahrnují jak učebnici, tak pracovní sešit. Teoretická část této práce pojednává o aktualizaci pojmu romantismus, platnosti v čase tohoto jevu a zejména o prolínání romantických tendencí s dalšími tendencemi. Prostor je věnován také způsobu pojetí literární výchovy na středních školách. Následně je provedena detailní deskriptivní analýza pojetí romantiky prezentované ve vybraných učebních textech.
Anotace v angličtině
This diploma thesis deals with the conceptualization of romance in selected high school textbooks. It focuses on tracing the concept of romance in educational editions designed for the 2nd year of high schools, which include both textbooks and workbooks. The theoretical part of this thesis discusses the updating of the term of romanticism, its validity over time, and especially the interweaving of romantic tendencies with other trends. Attention is also given to the approach to literary education in high schools. Subsequently, a detailed descriptive analysis of the conceptualization of romance presented in the selected educational texts is conducted.
Klíčová slova
romantika, romantismus, učební texty, střední škola, analýza, literatura
Klíčová slova v angličtině
romance, romanticism, textbooks, high school, analysis, literature
Zásady pro vypracování
Vyberte vhodné učebnice literární výchovy (texty učební, event. pracovní či čítankové), v nichž je věnován dostatečný prostor romantismu / romantice.
Objasněte volbu vybraného souboru textů.
Pokuste se o obsahovou analýzu jednotlivých učebních textů (není nutná hloubková analýza, vycházejte z deskripce).
Analyzujte nejen verbální (výkladový, ilustrativní, cvičební), nýbrž i vizuální obsah.
Vypracujte deskriptivně-analytický souhrn, který postihne a) rozsah pojednání problému v učebnicích; b) způsob řízení / komunikace učebních obsahů; c) hierarchii poznatků a uplatněné redukce jevu; d) celkové pojetí jevu (včetně faktorů ovlivňujících žákovská pojetí literární romantiky).
Porovnejte jednotlivá pojetí a zvažte jejich přednosti a nedostatky.
Zásady pro vypracování
Vyberte vhodné učebnice literární výchovy (texty učební, event. pracovní či čítankové), v nichž je věnován dostatečný prostor romantismu / romantice.
Objasněte volbu vybraného souboru textů.
Pokuste se o obsahovou analýzu jednotlivých učebních textů (není nutná hloubková analýza, vycházejte z deskripce).
Analyzujte nejen verbální (výkladový, ilustrativní, cvičební), nýbrž i vizuální obsah.
Vypracujte deskriptivně-analytický souhrn, který postihne a) rozsah pojednání problému v učebnicích; b) způsob řízení / komunikace učebních obsahů; c) hierarchii poznatků a uplatněné redukce jevu; d) celkové pojetí jevu (včetně faktorů ovlivňujících žákovská pojetí literární romantiky).
Porovnejte jednotlivá pojetí a zvažte jejich přednosti a nedostatky.
Seznam doporučené literatury
Literatura:
Vybrané učební texty
Peter Gavora: "Obsahová analýza v pedagogickom výskume", Pedagogická orientace 25, 2015, 345-371